Informace pro řidiče (nově od 03/2023)

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Informace pro řidiče (nově od 03/2023)

Příspěvek od Diaľničiar »

Obsah v tomto tématu podléhá každoroční aktualizaci. Rokem 2023 byla předělaná do nové podoby. Rozhodující tedy není datum vzniku příspěvku, nýbrž poznámka pod čarou ohledně aktualizace jeho obsahu.

Děkuji za pochopení.
_________________________________________________________________________

Tato téma vznikla v roce 2023 přestavbou dosavadního obsahu z každoročního monitoringu provozu, který je odložen v Archivu této činnosti od r. 2013.

INFORMACE PRO ŘIDIČE

Informace MZV ČR

Chorvatsko je člen EU a rovněž členem Schengenu.
Kontroly na hranicích s členskými zeměmi EU mohou být zavedené jen ve výjimečných případech.
1.JPG
1.JPG (41.89 KiB) Zobrazeno 1780 x

*paralelně je k dispozici i vlákno na webu: http://www.ceskedalnice.cz/pro-ridice/z ... horvatsko/ , které jsem do roku 2020 aktualizoval
*budou zde základní odkazy a fakta, které řidič potřebuje znát
*pro pokročitelejší cestovatele do Chorvatska zde budou k nalezení odbornější rady aneb zodpovězení nejčastějších dotazů z praxe
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 24.3.2023 21:23:59, celkem upraveno 9 x.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Informace pro řidiče

Příspěvek od Diaľničiar »

RYCHLÝ INFORMAČNÍ PŘEHLED, ZÁKLADNÍ FAKTA
2.JPG
2.JPG (26.05 KiB) Zobrazeno 1778 x
3.JPG
3.JPG (7.89 KiB) Zobrazeno 1778 x
4.JPG
4.JPG (12.68 KiB) Zobrazeno 1778 x
5.JPG
5.JPG (73.78 KiB) Zobrazeno 1767 x
6.JPG
6.JPG (22.64 KiB) Zobrazeno 1767 x
7.JPG
7.JPG (27.03 KiB) Zobrazeno 1664 x
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 19.3.2023 15:23:12, celkem upraveno 5 x.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Informace pro řidiče

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Dopravní značení

* Zelené dopravní značky značí dálnice.
* Žluté dopravní značky značí silnice a ostatní cíle.


:arrow: Ceny pohonných hmot

:arrow: MÝTNÉ

Používání chorvatských dálnic podléhá mýtu. Na začátku placeného úseku obdržíte lístek, který při výjezdu z dálnice zaplatíte hotově nebo kreditní kartou (lze využít i pruhy pro Bank Card). Na některých trasách se mohou poplatky vybírat i uvnitř úseků. Poplatky lze zaplatit v eurech.

Electronic Toll Collection System (Chorvatsky ENC) je malá elektronická palubní registrační jednotka, kterou lze zakoupit na mýtnicích a kterou je nutné nabít částkou minimálně 100 HRK. Cena za palubní jednotku (On-Board Unit/OBU) je standardně 122 HRK a lze ji získat podpisem smlouvy s HAC. Platbu lze provést v hotovosti, kreditní kartou nebo prostřednictvím platebního příkazu. Palubní jednotka se umísťuje na čelní sklo pomocí k tomu určeného držáku. Odečítání mýta probíhá elektronicky při průjezdu mýtnicí, pro ETC je vyhrazen na velkých mýtnicích nejméně jeden pruh, na menších probíhá odečet v běžných pruzích pro smíšené platby.

více informací v angličtině: https://www.hac.hr/en/toll

Chorvatsko již nevybírá poplatky za přejezd mostem na Krk (na severu země) ani za přejezd tunelem Sv. Ilija (trasa A1 - D8 na jihu). Je to považováno za stavby regionálního významu, a proto se od jejich zpoplatnění již upustilo. Platíte tedy výhradně za dálnice, prozatím vyjma části obchvatu Záhřebu. Neplatí se ani za přejezd po 4- pruhových rychlostních silnicích.

Chorvatsko připravuje nový výběr mýta, které bude automatizováno. Tendr se vypíše letos a zavést by se měl v roce 2025. Spolufinancování je zajištěno Fondem obnovy EU.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 24.3.2023 19:52:58, celkem upraveno 3 x.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Informace pro řidiče

Příspěvek od Diaľničiar »

Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 19.3.2023 15:22:37, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Informace pro řidiče

Příspěvek od Diaľničiar »

2023: Aktuální Stav silniční infrastruktury

Chorvatsko v roce 1995 disponovalo 394 km dlouhou sítí dálnic. Po ukončení války se postupně připravilo několik rozvojových programů a jedním z nich byl i program na výstavbu dálnic. Tento program našel podporu napříč politickým spektrem a díky konjuktuře v Evropě byla zahájena výstavba dálniční sítě a vydržela v silném tempu celou další dekádu. Chorvatsko od roku 1996 až 2016 uvedlo do provozu 1000 km dálnic (i se 4- pruhovými rychlostními silnicemi), přičemž v období 2000 až 2010 to bylo přibližně 800 km. Nejsilnějším rokem byl rok 2004, kdy se do provozu uvedlo 195 km nových dálnic. V roce 2005 byl dosažen milník 1035 km. Dnes je v Chorvatsku přibližně 1340 km dálnic. (třeba Slovensko má nyní asi 850 km síť a ČR k lednu asi 1360 km) Nejdelší dálnicí je A1 Zagreb - Split - Dubrovnik s délkou 484 km. Na té se nacházejí i nejdelší tunely Mala Kapela (5,8 km) a Sveti Rok (5,7 km). Nejkratší je A10 s délkou 9 km. Nejdelší dálniční most se pak nachází na dálnici A5 a sice most Drava (2,5 km) u města Osijek.

Původní hlavní záměr uvažoval v podstatě jen propojení Záhřebu se Splitem (A1), ale později se tato dálnice protáhla v plánech až po Dubrovnik a nyní je až u města Ploče, přičemž dostavba k městu Dubrovnik se připravuje. Kromě toho má Chorvatsko dobudované dálniční spojení od Záhřebu na Maďarsko (A4), Slovinsko (A2) a rovněž je dokončená dálnice A3, která jde od hranic se Slovinskem kolem města Záhřeb, kde tvoří jeho obchvat, a dál na Srbsko. Chorvatský stát má dálnicí spojená i města Záhřeb a Rijeku, a to díky dálnici A6. Ještě v tom čase zadala vláda i první PPP výstavbu na Istrii a tamní koncesionář Bina Istra vybudoval na plný profil dálnici A9 od Slovinska směrem na Pulu a v 1/2 profilu je k dispozici dálnice A8, která spojuje dálnici A9 s Rijekou, přičemž se již rozběhla dostavba na plný profil včetně 2. roury tunelu Učka, což je v současné době největší investice na dálniční síti v zemi. Dálnice A7 od hranic se Slovinskem končí prozatím jižně pod Rijekou, další výstavba směrem k dálnici A1 zde probíhá jen v krátké trase obchvatu Novi Vinodolski. Chorvatsko realizuje i evropský koridor, který je tvořen dálnicemi A5 a A10 (uprostřed se realizuje v Bosně a Hercegovině jakožto tamní dálnice A1), přičemž v Chorvatsku chybí již jen 5 km část u hranic s Maďarskem, která se připravuje do výstavby. Ve výhledu je příprava rozšíření dálnic A1 a A3 v rámci hlavního města Záhřeb, na severu města se staví rychlostní silnice.

Výstavba dálniční sítě je téměř u konce, ale tento konec zas tak brzo nenastane, protože státní dálniční společnost je stále ještě dost zadlužená (asi 3 mld. €), takže rozvoj stojí na pečlivé přípravě a zajištění finančních prostředků přes výhodné půjčky nebo vlastní zdroje. Chorvatsko vypracovalo dopravní model 2030 a další výstavba bude prováděna pod větším dohledem EU tak, aby byla i ekonomicky návratná.

Chorvatsko kromě těchto investic zmodernizovalo velmi kvalitně stovky kilometrů státních silnic I. třídy, postavilo několik obchvatů a mostů. Zahájila se i rekonstrukce vozovek v rozsahu dalších stovek kilometrů napříč celou zemí včetně ostrovů. Tento proces údržby Chorvatsko realizuje cyklicky, jeho silnice jsou tak v dobrém stavu. Běží i výstavba několika rychlostních silnic. Jedna z nich bude například Trogir – Split – Omiš, kde se již finišuje s obchvatem města Omiš, respektive s jeho částí. Celkově se do aglomerace města Split investuje v této dekádě více než 1 mld. € do vylepšení silniční sítě. Na jihu Chorvatska se postavil u města Trogir nový most, který spojil přímo město s pevninou a navazujícím ostrovem bez nutnosti projíždět přeplněným historickým centrem. Za poslední roky je důležité uvést, že se zrealizovalo i silniční spojení z dálnice A1 na pobřeží za pomoci tunelu Sv. Ilija. Ve výhledu jsou další projekty a není jich vůbec málo.

Kromě výše uvedeného se v poslední době začala výstavba mostu na polostrov Pelješac včetně jeho severního a jižního napojení, což obnáší výstavbu dalších desítek km silnic, tunelů a mostů včetně např. obchvatu Ston. Většina projektu je již v provozu a celý projekt bude stavebně dokončen v letošním roce. Územně se tak po zemi spojila Jižní Dalmácie se zbytkem Chorvatska. Most Pelješac není dálničního charakteru, dopravní intenzity budou celoročně i v sezoně vyhovovat, i když má rezervní jízdní pruhy, které ale slouží pro záchranné složky. Celá nová rychlostní silnice napříč poloostrovem Pelješac je vedená v nové trase s kvalitním napojením na okolní silnice a na poloostrově se připravují další dopravní investice. Mezi poloostrovem Pelješac a městem Dubrovnik se aktivně připravuje dostavba dálnice A1. V samotném městě Dubrovnik se připravuje výstavba rychlostní silnice z centra na letiště.

Chorvatsko také modernizuje letiště v Záhřebu, Splitu, Dubrovniku, přistavují se terminály, parkovací plochy pro vozidla, ale i autobusy. Modernizují se přístavy a staví nové. K tomu všemu se modernizuje silniční napojení a rekonstruují komunikace jako takové s dostavbou vodohospodářské infrastruktury. Je veliká snaha zlepšit časové spojení jednotlivých dopravních uzlů na letoviska během letní sezóny, která je hlavním tahounem chorvatského hospodářství.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 20.3.2023 20:07:15, celkem upraveno 2 x.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Informace pro řidiče

Příspěvek od Diaľničiar »

Dopravní situace

Chorvatští řidiči jezdí temperamentně a nemívají příliš pochopení pro pomalu jedoucí turisty vychutnávající si krásy pobřeží Jaderského moře. Velmi časté jsou policejní kontroly, vyplatí se respektovat mnohdy i ne zcela opodstatněná omezení rychlosti.

Kvalita silniční infrastruktury je nepochybně na vysoké úrovni, ale během letní sezóny není schopna ve špičkách (pátky, soboty a u větších center ani přes den) během července a srpna unést zatížení jaké se tomuto státu dostává. Je nezbytné se na to připravit a obrnit se trpělivostí, dostatkem pitné vody a více než poloviční nádrží. V posledních letech se provoz zpomalil nejen u tunelů na dálnicích A1 a A6, ale i na dalších dálnicích a na mnoha státních silnicích a to jak pobřežních, tak i vnitrozemských. Na důležitých místech, kde se tvoří dlouhé kolony ze všech stran je nutno dbát pokynů dopravních pomocníků v bílých uniformách. V mnoha městech je pak vypnutá světelná signalizace a provoz řídí dopravní policie.

Za deště se stávají chorvatské silnice vlivem odlišného složení velmi kluzké, hrozí nebezpečí smyku. V přístavech je třeba při nájezdu/výjezdu na trajekt dbát zvýšené opatrnosti, neboť naloďování je hůře organizované a v mnoha případech není optimálně stavebně vyřešen nájezd na trajekt, což zejména platí pro soupravy automobilu a obytného přívěsu.

Trajekty

Mezi jednotlivými ostrovy a pevninou zajišťuje přepravu společnost Jadrolinija. Během letní sezony je k dispozici většinou dostatek spojení po celý den. Bližší informace o jízdních řádech, přepravních podmínkách a cenách naleznete na stránkách společnosti Jadrolinija. (viz ve výše uvedeném příspěvku s odkazama) Z chorvatského pobřeží je rovněž možné se přepravit trajektem do Itálie. Palubní lístky se ve většině případů nekupují přímo od palubního personálu, ale k tomu určených prodejních místech v přístavech.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 24.3.2023 19:56:11, celkem upraveno 5 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Informace pro řidiče

Příspěvek od Diaľničiar »

Jak se vyhnout dálnicím v Chorvatsku. Jak vidět více i za cenu delší, ale ne vždy drahší jízdy. :?:

Plánování cesty v počáteční fázi většinou vyvolává euforické pocity. Čeká nás dobrodružství, jedeme na zaslouženou dovolenou a nečekáme nic menšího než krásné vzpomínky, kterými ozdobíme náš návrat. Často se však stává, že naplnění alba krásnými vzpomínkami se zasekne hned na začátku cesty.

A zatímco se pohybujete hlemýždím tempem v mnoha kilometrové koloně na jedné z chorvatských nádherných dálnic, budete si říkat: "Jak jsem se mohl dálnici vyhnout?". Pokud se tedy držíte svého itineráře jako opilci v hostinci a nepočítáte s případnými změnami dopravní situace, jako je například mnohonásobné zvýšení počtu vozidel na silnicích v období dovolených, možnost tzv. dopravní nehody na plánované trase, vysoké ceny mýtného na určitých úsecích silnice nebo povětrnostní podmínky, nepružnost a neochota cestovat po alternativních úsecích mohou neplánovaně prodloužit vaši cestu o několik hodin nebo dokonce o den a poskytnout vám spíše nepříjemné vzpomínky na vaší dovolenou.

Vyhnout se dálnicím v Chorvatsku není jednoduché. Je tu cca. 1340 kilometrů dálnic, což není na malou evropskou zemi nikterak málo. V letních měsících jsou chorvatské dálnice charakteristicky přeplněné, v zimě zase uzavřené úseky, které jsou kvůli bouřce nebo jinému špatnému počasí neprůjezdné nebo dá se říci těžko sjízdné (?!).

stav sítě dálnic 3 roky zpátky:
Obrázek

Kromě davů lidí, povětrnostních podmínek a monotónní jízdy vás mohou snadno donutit sjet z dálnice i relativně vysoké ceny za užití dálnice, takže alternativní silniční trasy nabízené na této mapě vypadají jako rajské cesty.
glavni_pravci_promet.jpg
glavni_pravci_promet.jpg (209.63 KiB) Zobrazeno 1567 x
gustoca_promet_rh.jpg
gustoca_promet_rh.jpg (195.02 KiB) Zobrazeno 1567 x
Druhá mapa ukazuje hustotu provozu na určitých silnicích, takže vidíme, že nejvíce vytížené jsou dálnice.

Výhody jízdy po alternativních silnicích jsou četné. Vzhledem k tomu, že rychlost jízdy na otevřených neobydlených silnicích v Chorvatsku je 80 km/h a v obydlených oblastech 50 km/h, spotřebuje auto stejné množství paliva a cesta se prodlouží vlastně jen o hodinu, dvě, tři . Přesněji řečeno, při vysokých rychlostech auto spotřebuje více paliva. Rozdíl v dobách cestování se liší dopravními podmínkami na dálnicích, které ve špičkách kolabují. Na cestu dlouhou 300 kilometrů po dálnici nebo stejný počet kilometrů na běžné rychlostní silnici tedy potřebujete ve výsledku méně paliva. Zároveň také získáte příležitost, aby byl váš výlet nezapomenutelný, ne kvůli nepříjemným zážitkům na silnicích, ale kvůli krajině, která vám uběhne před očima a jejíž krása nenechá nikoho lhostejným. Faktem je, že i samotné chorvatské dálnice patří k nejpanoramatičtějším v Evropě, ale ještě hezčí scenérie nabízí vedlejší hlavní silnice.

Pokud pojedete po „staré silnici“ směrem na Dalmácii, státní silnici D1 přes Liku, budete mít také to potěšení zažít během jedné relativně krátké cesty dvě různá podnebí: kontinentální a středomořské, přičemž rozdělení je tak ostré, že překvapení téměř nikdy nechybí ve chvíli, kdy z Liky přejíždíme zde Velebit. Projedete přitom Rastoke, Plitvice a zalesněnou a rovinatou část Liky, svahy největší hory Velebitu a tyto výjevy si zamilujete.

Pokud jedete do Splitu, pojedete po silnici blíže k pobřeží dlouhé 410 kilometrů, přičemž délka dálnice pro stejný cíl je 408 kilometrů. Docela legrační rozdíl, že? Nejkratší trasa vede vnitrozemím o délce asi 360 km.

Cesta do Rijeky je kratší po dálnici a má asi 160 kilometrů, přičemž délka cesty po běžné silnici je asi 230 kilometrů. Obyčejná silnice vám však vždy dává možnost odpojit se od provozu, odpočinout si, nadechnout se a zaposlouchat se do přírody, která vás obklopuje. Cesta přes Delnici a goranskými lesy po staré cestě nemůže být ničím jiným než potěšením, cestou, kterou si budete pamatovat pro houštiny, do kterých jste se proměnili, a zelené výhledy, které naplnily vaši duši.

Skutečnost, že Rijeka je od Záhřebu vzdálena jen něco málo přes hodinu a půl, je opravdu fascinující, zvláště když si vzpomeneme na dlouhé běžné cesty před dálnicí, myslím tím, než byla zmíněná dálnice postavena. Takové spojení není od věci. Pokud se však chystáte na vyloženě rekreační výlet za kvarnerskými krásami, možná byste mohli sjet z rychlé dálnice a dopřát si krajinu, která zbarví vaši mysl i tělo svěžestí a vašemu pečlivě naplánovanému výletu dodá nádech dobrodružství .

Karlovac, Duga Resa, pak přes Vukovu Goricu přes Gorski Kotar do Delnice, pohádkovým lesem, křížením cest divokých koček a vlčat při hledání potravy, jízda přestává být jen polykáním kilometrů a nepopiratelně rychlým příjezdem do cílem, ale stává se potěšením a příležitostí poznat něco zcela neznámého. Například Skrad, malá obec s asi 1000 obyvateli, kterou rozděluje Lujzinska cesta, se pyšní přírodním bohatstvím; Vrajži prolaz, Zeleni vir a jeskyně Muževa hiša byly již v roce 1962 vyhlášeny speciální geomorfologickou rezervací, kterou máte možnost vidět právě teď.

Stará cesta přes Delnici navazuje na úseky Lujzijany, první silnice, která dokázala na začátku 19. století nejrychleji spojit Karlovac a Rijeku. Šanci na rozvoj tak dostávají i malá města podél této silnice. Mnohé z nich se díky uklidňující přírodní kráse a čerstvému ​​horskému vzduchu stávají středisky a rehabilitačními centry.

Ani gastronomické výzvy nelze tímto regionem projít bez ohlédnutí. Ti odvážnější by měli hledat Lokve, obec proslulou svými žábami. Kromě návštěvy žabího muzea, které je jedinečné v celé Evropě, se můžete do sytosti najíst i žabí stehýnka. Specialitou jsou zde žáby, které se chytají na nedalekém jezeře nebo v jedné z mnoha louží, které daly této oblasti jméno. V podstatě celé moře přírodních krás, samozřejmě zelené. A překvapení by nebyla překvapením, kdybychom je zde všechny odhalili.

A nakonec dálniční cesta dlouhá asi 160 kilometrů stojí více eur, než na trase staré silnice ze Záhřebu do Rijeky s délkou 187 kilometrů, ale tedy po staré trase pojedete mnohem déle. Kouzlo Gorski Kotar vás udrží na každém odpočívadle nebo restauraci. Možná se rozhodnete strávit dovolenou v Lokvě, tak co?

Istrie existovala bez istrijského epsilonu a Istrie bez istrijského epsilonu je Istrie, kterou chcete poznat, Istrie, o které sníte a představujete si, že skutečně je. Takže i když dálniční systém, jehož tvar připomíná písmeno Y, zmenšil dopravní oblusžností Istrii a přiblížil vnitrozemí Chorvatsku i Evropě, Istrie se tomuto "y" brání a snaží se zachovat tvar, který vždy měla a který máme rádi. Dálnice A8 (Matulji - Kanfanar) je dlouhá asi 64 kilometrů a prochází tunelem Učka, který byl od roku 1981 až do výstavby Dalmatiny nejdelším tunelem v Chorvatsku. Nedaleko Kanfanaru se napojuje na A9 (slovinská hranice - Kanfanar - Pula), která je dlouhá asi 77 kilometrů.

Například Istrijský epsilon z Rijeky do Puly pojedete hodinu a patnáct minut po 110 kilometrové dálniční trase. Pokud zvolíte alternativní silnici, která je další nejrychlejší, ujede vaše vozidlo jen asi 100 kilometrů, přesto do Puly dorazíte o půl hodiny později. Možná strávíte více času, pokud se rozhodnete ochutnat z lůna kouzelných matek Istrie. 5€, které ušetříte z cesty, snadno vyřešíte ochutnáním istrijského vína, ale pozor, kdo pak pojede dál! Vidět krásy Vodnjanu je taky nutností.

Z Rijeky do Rovinje je situace podobná; cestování po dálnicích je kratší, i když je tam méně kilometrů. Ale právě proto je to neskonale nudnější. Kopcovité vnitrozemí Istrie je příležitostí k úniku z reality. I když odoláváte známkám istrijských vinných cest, stále budete opojeni kouzlem a pohádkou tohoto bájného kraje. Ty začarované zelené kopce lámaly stezky obrům i elfům, tak proč byste si je dopřávali, i když strávíte půl hodiny, hodinu. Stojí to za každou vteřinu.

V létě se může snadno stát, že čas, který jste si tvrdošíjně chtěli ušetřit výstupem na istrijský ypsilon, strávíte čekáním ve frontě. Vzhledem k vysoké hustotě a intenzitě dopravy v letním období, kdy trvá turistická sezóna, je Istrijský ypsilon příliš úzký. Ve veselejších dnech turistické sezóny projíždí tunelem Učka více vozidel, než je jeho provozní kapacita. To je příčina na vytváření kolon, ale také již důvod k ražbě druhého tubusu, který má být v 2024 dokončen, ale pak se začne s renovací původního.

Dálnice ze Záhřebu do Krapiny je dlouhá jen asi 60 kilometrů a jízda trvá necelou hodinu. V zeleném oparu jarních rán tato jízda trvá jen mrknutí oka. V dálce se vznášejí obrysy zagorských městeček a malebných kopců posetých domy a sklepy, obklopené vinicemi, zahalené fantazií. Opravdové kouzlo Zagorje ale poznáte jen tehdy, když sjedete z dálnice a necháte se starou mapou, kterou máte v krabici, vést krotkými místy za svahy Medvednice.

Stará zagorská magistrála je jednou z alternativních tras, ale téměř věrně sleduje dálnici. Nebo je správnější říci, že dálnice navazuje na silnici, vezmeme-li v úvahu, že tato byla postavena v 50. letech, a dálnice Záhřeb - Macelj v 90. letech. I když je však jejich nájezd téměř stejný, po dálnici pojedete o více než půl hodiny déle a ušetříte jen asi 3 eura. Mohli byste si tím nebezpečně poškodit nervy, protože stará zagorská silnice je známá jako jedna z nejznámějších silnic v Chorvatsku. Špatně udržovaný a přetížený hustým provozem. Celé Zagorje tíhne k Záhřebu, takže mnoho nervózních obyvatel spěchá do práce a domů z práce, snaží se vyhnout dopravním pravidlům a davům na nejrušnějších silnicích v Zagorje.

Pokud máte čas a chcete si ušetřit nervy, cestu do Krapiny snadno najdete po alternativních silnicích, které jsou propojeny sítí celého Zagorje. Kopce pomalované lesy a potůčky popsané jarními písněmi jsou pozvánkou na pohodovou a příjemnou cestu touto krásnou a nedoceněnou oblastí s bohatou historií. Není téměř žádný kopec, který by neměl malebné sklepení nebo dokonce zámek slavných chorvatských šlechticů obklopený háji jako květiny v jarní trávě. Jednou z těchto pohádkových cest je určitě cesta přes Zagorje přes Mariju Bistricu, Velikou Veterničku a Novi Golubovac a pak do Krapiny nebo jiného místa v okolí. Přestože samotná cesta měří jen asi 20 kilometrů, cesta by trvala asi hodinu, i když se staví nové rychlostní silnice. Propletené zelenými záblesky zagorských vedut byste si toho ani nevšimli. A pokud si chcete odskočit do Varaždinu, z města Novi Golubovec to máte jen 36 kilometrů příjemné jízdy. Přitom jste hned za rohem uviděli kousek ráje, který čekal, až sesednete ze zadní části krutého dálničního hada, který polyká míle a peníze a za sebou zanechává jen zapomnění.

Dálnice Záhřeb - Bělehrad je vlastně větší část delší dálnice, která vede z Bregany přes Záhřeb a Slavonski Brod do Lipovace na hranici se Srbskem. Přestože je označena jako A3, je to ve skutečnosti druhá největší dálnice v Chorvatské republice. Bývalá "Dálnice Bratrstva a jednoty'' je 306 kilometrů dlouhá prašná trať, která spojuje Slovinsko a Srbsko přes území Chorvatska. Jeho význam pro region je obrovský, stejně jako pro Chorvatsko, protože spojuje města jako Županja, Nova Gradiška, Novska, Kutina, Ivanić Grad, Dugi Selo a Samobor. Pro běžného řidiče je to však jen dlouhá série únavných kilometrů, které vybízejí k častému zívání za volantem a chuti šlápnout na plyn, aby jízdu rovinatou Slavonií co nejdříve dokončil. Z pohledu řidiče na Dálnici Bratrstva a jednoty je tento region nudnou pustinou, která má konec v nedohlednu a které je třeba se čas od času vyhnout. A Slavonie je všechno, jen ne nudná pustina!

Odbočit z dálnice ve Slavonii není jako když má Červená karkulka odbočit z cesty v lese, kde nebezpečí číhá všude mimo cestu. Za prvé, ve Slavonii žádní vlci nežijí, alespoň se neobjevili za posledních zhruba 100 let, co se vzácné chorvatské exempláře ukrývaly v Gorski Kotar a Lika. Ale bez ohledu na to je Slavonie krásný kraj, který kromě zachovalých přírodních krás živí nezničitelného ducha svých obyvatel, kteří jsou všeobecně známí svou pohostinností a přátelskostí.

Nejkratší cesta, která by vás zavedla z Bregany na hranici se Srbskem, prochází samozřejmě Záhřebem. Odtud vyjíždí přes Sesvete a stoupá směrem na severovýchod a Đurđevac. Po cestě se můžete zastavit v Bjelovaru, poněkud zapomenutém chorvatském městě, jehož kořeny sahají až do římské éry. Zdá se, že lidé z Bjelovaru jsou intrikáni a tajemní lidé. Bjelovar často nesl název Enigmopolis a ujal se vedení ve vydávání záhad a organizování národních a mezinárodních záhadných setkání. Pokud vás anagramy nelechtají, pokračujte do Pitomače a Slatiny, městeček na úpatí Bilogory a Papuku, která kromě uchování tradic Podraviny a arboreta skrývají i nevšední linie nedávné historie. V Pitomači najdete nejstarší strom Ginkgo v Chorvatsku a Slatina je prvním výrobcem chorvatského šumivého vína. Sekt a jízda nejdou dohromady ani na přátelských slavonských silnicích. Jeďte proto přes Našice a Osijek a poté přes Vukovar. Když pak cesta voní Drávou a Dunajem, uvidíte Slavonii úplně novýma očima. A pokud jste po dálnici jeli nesčetněkrát, bude to vypadat, jako byste byli ve Slavonii poprvé. Uvidíte atraktivnější a lákavější Slavonii, Slavonii, kterou si zamilujete. A zdálo se, že kilometry tentokrát letí mnohem rychleji než obvykle. Cesta tímto alternativním směrem je objektivně delší, o asi 60 kilometrů, ale nutno přiznat, že dvakrát pomalejší. Radost z poznávání tohoto zapomenutého, ale okouzlujícího koutu této krásné země, který krásou a dostupností nezaostává za oblíbenými destinacemi, trvá minimálně dvakrát tak dlouho.

V polovině března přistává čáp černý také v Kopačkim ritu, který je jen asi 15 kilometrů od Osijeku. Místní říkají, že jeho příchod je jediným spolehlivým znamením, že zima skončila. Uložte si proto zimní oblečení do šatníku a jarní oblečení do kufru a vydejte se oslavit jaro do klína kouzelné Slavonie. A nechoďte po dálnici, možná si svou oblíbenou trasu najdete sami na silnicích a cestách přes usměvavá slavonská pole.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 23.3.2023 16:32:37, celkem upraveno 2 x.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Informace pro řidiče

Příspěvek od Diaľničiar »

Doplňující informace

Ostatní fakta (která jsou k dohledání ve fóru) z hlediska bezpečnosti silničního provozu:

Obrázek

*zpřísňují se sazby a rozsah pokut a již nejsou státní orgány tak laxní jak tomu bylo v minulosti
*tendruje/zavádí se systém monitoringu provozu s ohledem na dodržování maximální povolené rychlosti
- ale nejen to, dálniční a silniční správci budou monitorovat provoz s více než 1 tisícem kamer a dalších vychytávek
*zvyšuje se přítomnost policie na hlavních silnicích a zlepšuje se jejich technické vybavení
- stejně tak se již pokuty platí kartou
- dohled nad vytíženými dálnicemi v létě je i z pravidelného leteckého monitoringu
*přísnější pravidla platí pro mladší řidiče oproti dospělým osobám
*veliký pozor pro ty co tady mají resty do minulosti + byl řešený vážnější přestupek

Z hlediska výstavby již poslední roky neplatí pravidlo, že se nestaví během léta. Na to veliký pozor. Stát potřebuje čerpat EU fondy, takže se staví i v létě. Pouze údržba se převážně řeší v nočních a ranních hodinách včetně vývozu odpadu v turistických centrech. A netýká se to jen silnic. Chorvatsko modernizuje přístavy a ty často omezují některé úseky pobřežních úseků silnic a ulic a i na to je potřeba pamatovat. Pokud je i zachován provoz v rámci jízdních pruhů, často zanikne možnost parkování. A to je samo o sobě všeobecní problém Jadranu.

Z hlediska aktuálních staveb v rámci státních silnic a dálnic jsou informace průběžně aktualizované ve vláknu k Chorvatsku. Stát se snaží procesy rekonstrukcí odložit na podzim nebo je dokončit do konce jara. Pouze nová výstavba nebo upgrady jsou realizované v rámci měst nepřetžitě, protože to má dopady i na místní obyvatelstvo, když se to protahuje.

Chorvatský turizmus v pandemickém roce 2020 zeslábl. V roce 2021 vzrostl, v roce 2022 dosáhl velmi silných hodnot, což částečně překrývá dopad inflace a jako silný rok se prozatím ukazuje i rok 2023 - vzhledem k bookingu hotelů. Plní se ze severu na jih ...
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 24.3.2023 20:12:28, celkem upraveno 2 x.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Pjoter
Příspěvky: 58
Registrován: 30.3.2009 11:47:15

Re: Informace pro řidiče

Příspěvek od Pjoter »

A proč vznikají kolony mezi Sveti Rok a sjezdem Zadar? Je to kvůli regulaci dopravy v tunelu?

edit Diaľničiar, tato otázka byla zodpovězená zde: viewtopic.php?p=259398#p259398 (ptal se na ní i další uživatel a za dlouhé roky opravdu hodně lidí, technicky se jedná o nejsložitější úsek dálnice A1, samotná výstavba byla poměrně levná, dodatečné práce úsek doposud rekordně prodražují z celé chorvatské dálniční sítě co se týče dodatečných prací, což je model Chorvatska - postavit rychle a levně a pak upravit do co nejlepších uživatelských podmínek)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 24.3.2023 19:59:11, celkem upraveno 1 x.
michal
Příspěvky: 4518
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: Informace pro řidiče

Příspěvek od michal »

Taky mě to napadlo - v sobotu to byl docela masakr. Naštěstí jsem to jen viděl na mapě, ne na dálnici před sebou... :roll:

edit Diaľničiar, tato otázka byla zodpovězená zde: viewtopic.php?p=259398#p259398 (ptal se na ní i další uživatel a za dlouhé roky opravdu hodně lidí, technicky se jedná o nejsložitější úsek dálnice A1, samotná výstavba byla poměrně levná, dodatečné práce úsek doposud rekordně prodražují z celé chorvatské dálniční sítě co se týče dodatečných prací, což je model Chorvatska - postavit rychle a levně a pak upravit do co nejlepších uživatelských podmínek)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 24.3.2023 21:49:06, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Informace pro řidiče

Příspěvek od Diaľničiar »

K výše uvedeným příspěvkům dotazů na úsek A1 k tunelu Sveti Rok mohu ještě doplnit i aktuální nehodu z léta 2022, kdy tam došlo k nárazu do stěny tunelu. Není to ojedinělá situace a chorvatské dálnice jsou na tyto situace velmi dobře připravené. Vždy je za tím ale hromada akcí kolem řízení provozu, o čem vy často nemusíte nic vědět ... vždy je na prvním místě bezpečnost provozu.

video záznam na odkazu: https://www.index.hr/vijesti/clanak/obj ... 88719.aspx

i to video s výbuchem není ojedinělým jevem v rámci letní sezony, to naleznete v rozpracované odpovědi, kde jsem opsal na maximum stavební poměry úseku a provozní opatření celé této dálniční části: viewtopic.php?p=259398#p259398

Dálnice A1 byla národním snem Chorvatska. Nikdy nebyl realizován v rámci Jugoslávie a byla to priorita po osvobození země. Na rozdíl od dalších dálnic je i povrch dálnice v lepším stavu, než ostatní dálnice spravované státem. Ten důraz na zajištění bezpečnosti a plynulosti provozu je tady absolutně nejvyšší. Všechna dopravní opatření (často omezení pro řidiče) směrují ke snížení kritických situací, ze kterých některé jsou výsledkem toho jak se to postavilo. Ale jen díky těm parametrům se to mohlo postavit rychle (a ekonomicky únosně). :idea:
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 24.3.2023 21:48:53, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Informace pro řidiče

Příspěvek od Diaľničiar »

Téma je nyní k dispozici. Slíbil jsem, že jí dokončím do (konce) jara, tak to se mi prakticky povedlo.

Pro možné otázky jsem tému odemkl ... které mohu zapracovat v dalším roce do dalších možných odpovědí tak jak některé výše uvedené. Nebo pokud bude nějaká akutní dopravní zpráva/změna, tak jí tady uvedu a následně pak přesunu do Archivu dopravních informací. Vždy mohu udělat i screen nebo přehled stavu situace. To vše záleží jak se bude vyvíjet uvedené zde.

Je tady souhrn informací z webu českých dálnic, který jsem poslední roky právě tak aktualizoval já (a to nejen Chorvatsko), poslední upgrade ale uvázl. Tak alespoň Chorvatsko zde ve stávající formě, která je aktualizovaná o další informace (Chorvatsko má EURO, je v Schengenu, příprava nového mýta, možné obcházky dálnic a co kde vidět, bezpečnost na kritické části dálnice A1 u tunelu Sveti Rok a další a další informace z dopravně-silničních zajímavostí ze země s aktualizovaným stavem základního shrnutí kolem infrastruktury v uplatnění pro řidiče. S co nejlepším obsahem co do shrnutí dalších odkazů všude možně jako další nadstavba celého tématu, ve kterém pak lze dohledat stavební projekty, které nepochybně dál zlepší dostupnost regionů a zrychlí cestování, což je obsah, na kterém si zde zakládám. :P

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Informace pro řidiče (nově od 03/2023)

Příspěvek od Diaľničiar »

Alternativní jízda napříč Chorvatskem, při které lze pozorovat mj. dobrý stav vozovek, značení a služeb včetně dobré plynulosti provozu vůči nejistému výsledku z dálnice A1:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Chorvatsko“