Stránka 1 z 5

Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y) + Istrie

Napsal: 8.6.2009 21:30:11
od Diaľničiar
Dálnice A8 a A9 tvoří svým tvarem Y a vzhledem k tomu, že jsou na Istrii, tak mají pojmenování Istrijský Ypsilon. Společně mají 141 km a jsou v provozu kromě několika úseků, které jsou sice v provozu, ale jen v 1/2 profilu. Na dostavbě se pracuje. :arrow:
Snímka1.PNG
Snímka1.PNG (796.66 KiB) Zobrazeno 29977 x
V 08/2022 jsem doplnil do tohoto tématu obsahově informace týkající se Istrie. Doplnilo se tak územně celé pobřeží Chorvatska a v tomto tématu budou všechny zajímavé stavby, tedy ne jen dálnice A8/A9 a stavby navazující na ně. Odlehčí se tak všeobecní témata Státních silnic, všobecního vlákna atd.
4.JPG
4.JPG (20.04 KiB) Zobrazeno 3500 x
Oficiální odkaz na župu :arrow:

https://www.istra-istria.hr/en/region-of-istria/home/

Počet obyvatel: cca. 196 tis. (2021)
Sídlo župy: Pazin (cca. 8 tis obyv.)
Další města: Buzet, Labin, Novigrad, Poreč, Pula, Rovinj, Umag, Vodnjan
Další obce: Barbana, Fažana, Kršan, Ližnjan, Marčana, Medulin, Višnjan, Vrsar, Žminj

Provozovatel A8/A9: Bina Istra
vlastnická struktura ukazuje, že i zde má vysoký podíl chorvatská stát prostřednictvím HAC a tehdy ještě i INA, která byla ve vlastnictví státu
vlastnická struktura ukazuje, že i zde má vysoký podíl chorvatská stát prostřednictvím HAC a tehdy ještě i INA, která byla ve vlastnictví státu
Snímka.PNG (242.55 KiB) Zobrazeno 29977 x
Stát podepsal s koncesionářem Bina Istra v roce 1995 smlouvu, ve které se dohodlo, že se postaví dálnice A8/A9 v celkové délce 141 km s rekonstrukcí prvního tubusu tunelu Učka, který již byl v provozu. Byl domluven stavební proces včetně podmínek financování. Koncese byla domluvená na 32 let. Hlavní cíl tohoto PPP byl rozvíjet dopravní infrastrukturu na Istrii.

Istrie již v tomto období trpěla nekonečnými kolonami vozidel vzhledem k faktu, že tam již tehdy byl turizmus nejvíce rozvinutý se všemi službami. A je tomu tak dodnes.

CENNÍK: https://bina-istra.com/cestarina/cjenik ... a-na-karti

MAPY DÁLNIC:
trasa: Čvorište Umag (D200) – Kanfanar – čvorište Pula (D66)
trasa: Čvorište Umag (D200) – Kanfanar – čvorište Pula (D66)
A8.JPG (67.51 KiB) Zobrazeno 33631 x
trasa: Čvorište Kanfanar (A9 ) – Pazin – Lupoglav – čvorište Matulji (A7)
trasa: Čvorište Kanfanar (A9 ) – Pazin – Lupoglav – čvorište Matulji (A7)
A9.JPG (72.16 KiB) Zobrazeno 33631 x

Istrijská župa

Napsal: 25.9.2009 21:11:41
od Diaľničiar
Why Construct a Full Profile Istrian Y Motorway :arrow:
PageDecor--Znak-obavijesti-o-gradnju-punog-profila.jpg
PageDecor--Znak-obavijesti-o-gradnju-punog-profila.jpg (31.57 KiB) Zobrazeno 37488 x

Re: Istrijská župa

Napsal: 14.12.2009 19:50:17
od Diaľničiar
Na Istrii je nejdůležitějším cestním tahem tzv. Istrijský ypsilon, co je označení pro tamojší dálnici. Ta má délku 141 km a je již na 1/2 profil hotová. Jeho západní rameno vede istrijským vnitrozemím od slovinských hranic téměř paralelně s pobřežím k jihovýchodu a u Kanfanaru se spojuje s východním ramenem, který vede od severovýchodu, z Rijeky. Od Kanfanaru pokračuje na jih přes Vodnjanu do Puly. Převádzku a výstavbu této dálnice zajišťuje koncesionářská společnost Bina Istra , která je složená z francouzské stavební skupiny Bouygues (45%) a chorvatské HAC (44%) a několik dalších menších společností. Je to vůbec první PPP partnerstvo (stát+soukromník) v Chorvatsku.

V roce 2006 byla dokončena první etapa výstavby "Istrijského ypsilonu", tedy dálnice o polovičním profilu. V praxi je to poluautocesta, tedy polodálnice, co znamená pro Chorvaty rychlostní silnice.

Na Istrii se v tomto roce naplno začala (oficiálně již v roce 2008) dostavba 141 km dálnic na plný profil. Dostavba proběhne takhle :arrow:

Nejprve se přikročí k rozšíření stávající komunikace v dálnici na západním rameni ypsilonu - od Umagu do Puly. Vzhledem k tomu, že podmínky pro přestavbu tu byly již vytvořeny a s úpravou na dálnici se předem počítalo, nebude výstavba větším problémem. Plánována je i výstavba rychlostní komunikace z Puly do Pomeru o délce 8 km, čímž by Medulinská riviéra získala rychlé a kvalitní spojení. Rychlostní komunikace: 1+1 pruh (1/2 profil naší dálnice).

Náročné ovšem bude vybudování plného profilu dálnice na východním rameni - do Rijeky, neboť se s přeměnou na dálnici při výstavbě silnice nepočítalo a byla budována jen jako rychlostní komunikace. Nejdříve se začne stavět na úseku z Kanfanaru do Rogovići (u Pazinu) a potom bude následovat úsek 45 km z Rogovići do Matulji (u Rijeky). Technicky i finančně náročné bude zejména vybudování druhého tubusu tunelu Učka (5070 m).

Etapa 2A:

Umag – Kanfanar, kromě viaduktu Limska Draga a mostu Mirna (49,2 km),
Kanfanar - Pula včetně nového uzlu Vodnjan sever (27,6 km),
Kanfanar - Rogovići (18 km),
rychlostní silnice Pula - Pomer (8 km),
rychlostní silnice z uzlu Umag ke státní silnice D200 (k hranicím se Slovinskem).

Etapa 2B:

Rogovići – tunel Učka (zahrnuje druhý tubus tunelu Učka) – Matulji,
výstavba druhého objektu viaduktu Limska Draga a mostu Mirna.

Jakmile bude dokončena etapa 2A, počítá se ze zavedením dálničního poplatku v celé istrijské síti. Bude použit uzavřený způsob placení, kdy motorista platí mýtné podle délky projetého úseku dálnice a podle typu vozidla, stejně jako na dálnici Záhřeb - Split a dalších. Kromě tunelu Učka a viaduktu Mirna není zatím "Istrijský ypsilon" zpoplatněn (viz Dálniční poplatky).

Dostavba na plný profil má být ukončená v roce 2012, nejpozději v roce 2013. Je nutno říct, že tato dostavba na plný profil bude teď taky hlavním zdrojem pro stavaře vzhledem k faktu, že čistě státni HAC škrtá své výdavky na výstavbu vzhledem k ne právě příznivě vyvíjejícímu se státnímu rozpočtu.

Zdroje informací: www.chorvatsko.cz , www.bina-istra.com , www.mmpi.hr

Re: Istrijská župa

Napsal: 14.12.2009 19:56:51
od Diaľničiar
Ještě k minulosti: výstavba 1/2 profilu :arrow:

Fáze 1A Rogovići-Vodnjan ... 115 mil. € úvěr
Fáze 1B Medaki-Umag a Vodnjan-Pula ... 270 mil. €; úvěr ve výšce 60 mil. €

Fáze 1A byla finančně zrealizována v roce 1998. Fáze 2A pak v roce 2003. V roce 2007 společnost získala další úvěr ve výšce 693,5 mil. € taky na refinancování předešlých závazků.

Intenzity na stávajícím 1/2 profilu jsou kolem 4.000 aut za 24h, ovšem je to celoročný průměr, který se v časech sezóny prudce dvíhá.

Re: Istrijská župa

Napsal: 11.1.2010 10:11:17
od ElWapp
Nevíte prosím někdo, k čemu je na A7 toto http://maps.google.cz/?ie=UTF8&ll=45.42 ... 8&t=h&z=16 ? Jel jsem tamtudy několikrát a smysl jsem úplně nepochytil...

PS: nejsem si úplně jistý jestli to patří sem... kdyžtak mě přesuňte...

Re: Istrijská župa

Napsal: 13.1.2010 9:36:46
od elrondecuba
Protože tam, v budoucnu, má být MÚK. A7 je plánována severně, přibližně směr letiště (A6) a kolem bakarskému zálivu k MÚK Križiště (kam se snad letos dostaví současná A7). Pokud se severní obchvat postaví, tak se A7 přes Rijeku přečísluje. Výhledově má jít z Križiště i rychlostka na nový most na Pelješac, ale kdo ví, jak nakonec vše bude.

Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Napsal: 16.2.2010 20:16:11
od ole
Dálničáři trošku odbočím ale vidím,že máš přehled a to nejenom ohledně Chorvatska. Rád bych věděl jak to vypadá s rozšiřováním A9 na plný profil? Myslím Y. Vím že se zřejmě buduje ale v jaké je fázi?

Re: Istrijská župa

Napsal: 16.2.2010 20:27:59
od Diaľničiar
ole: všechno máte napsané v tomto příspěvku no a stav je takový, že do konce roku 2010 bude úplně celá dálnice ve stavu: rozestavěn druhý 1/2 profil.

Re: Istrijská župa

Napsal: 24.6.2010 19:01:02
od Diaľničiar
Tento týden premiérka Jadranka Kosová otevřela druhý 1/2 profil dálnice Istrijský Y, z Puly do Kanfanaru. :ok:

Je to etapa 2A, přičemž jde o úsek dlouhý 28 km. Jsou zde 3 MÚK: Vodnjan-sever, Vodnjan-jih a Vodnjan-Pula. Vodnjan-sever je úplně nový, předtím zde nebyl. Je zde 27 mostů a viaduktů. Náklady na dostavbu dosáhli 86 mil. €, včetně vyspořádání pozemků.

Tento úsek byl dán do provozu o 19 měsíců dřív. :kladivo:

Výstavba této dálnice je vůbec největší infrastrukturální projekt na Istrii, přičemž koncesní smlouva byla podepsaná již v roce 1995 se společností Bouygues.

Ředitel Bina Istra (koncesionář) oznámil, že v turistické sezóně 2011 se dostane do provozu dalších 50 km druhého 1/2 profilu a do konce 2011 dalších 18 km.

Re: Istrijská župa

Napsal: 3.7.2010 14:17:17
od Diaľničiar
Tento týden dne 28.6. Chorvatsko otevřelo důležitou komunikaci, která spojila hraničné přechody Plovanije a Kastela, dlouhou 1,5 km k exitu Umag na dálnici Istrijský Y. Podařilo se to tedy před hlavním turistickým obdobím a zmírní se tak provoz na hranicích. Rovněž se zlepší plynulost dopravy směrem k turistickým destinacím. Náklady na spojovací komunikaci představovali 20 mil. HRK a výstavbu plně hradila koncesionářská společnost Bina-Istra.

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Napsal: 9.9.2010 17:03:18
od Diaľničiar
Dne 8.9. byly zahájené stavební práce na stavbě spojovací silnice z istrijského Y z Peličetije na Pomer, přičemž tato spojovací silnice bude dlouhá 8 km a náklady na stavbu dosáhnou 170 mil. HRK. Projekt zastřešuje koncesionář Bina-Istra. Výstavba bude trvat 13 měsíců a je to součást etapy 2A; bude to tedy rychlostní silnice.

Tato silnice má 3 funkce:

*přístupová silnice k jižní části Istrie
*bypass metropolitní oblasti Pula, které je přetížené právě silniční dopravou
*přivilegovaná trasa pro cestovní ruch pro oblasti: Premantura, Medulin a Ližnjan

Dopravní kolapsy jsou v Pule počas sezóny opravdu časté a tato silnice situaci zásadně vyřeší. Rovněž je nutno podotknout, že se realizuje již nyní silnice Pula-Medulin, která má délku 5 km a otevřít se má 1.6.2011, přičemž je záměrem, aby se do provozu dostala i rychlostní silnice Peličetija-Pula.

Rovněž se před začátkem letní sezóny 2011 otevře plní profil 50 km úseku dálnice Umag-Kanfanar a do konce roku 2011 se otevře taky 18 km silnice Kanfanar-Pazin (sídlo župy Istrie).

Je tedy realita, že i když má státní HAC krizi a seškrtali se nové investice prakticky na minimum, tak investice do hlavních dopravních tepen na Istrii právě toto období překlenují.

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Napsal: 15.9.2010 17:38:02
od Diaľničiar
V návaznosti na tenhle příspěvek ještě přidávám několik fotek. :arrow:
Nova-prometnica-p%C4%8Dtreuzet-ce-promet-sa-granicnih-prijelaza-Kastel-i-Plovanija.jpg
Nova-prometnica-p%C4%8Dtreuzet-ce-promet-sa-granicnih-prijelaza-Kastel-i-Plovanija.jpg (168.13 KiB) Zobrazeno 36877 x
Novi-kruzni-tok-rasteretit-ce-zupanijsku-cestu-Buje---Plovanija--grancni-prijelazi-a.jpg
Novi-kruzni-tok-rasteretit-ce-zupanijsku-cestu-Buje---Plovanija--grancni-prijelazi-a.jpg (107.04 KiB) Zobrazeno 36874 x
Poveznom-prometnicom-s-ipsilona-vozaci-ce-izaci-na-granicne-prijelaze-Plovanija-i-Kastel.jpg
Poveznom-prometnicom-s-ipsilona-vozaci-ce-izaci-na-granicne-prijelaze-Plovanija-i-Kastel.jpg (73.72 KiB) Zobrazeno 36875 x
Prometna-signalizacija-upucuje-vozace-na-novu-prometnu-poveznicu-s-ipsilonom.jpg
Prometna-signalizacija-upucuje-vozace-na-novu-prometnu-poveznicu-s-ipsilonom.jpg (100.26 KiB) Zobrazeno 36873 x
Spojna-cesta-ipsilona-i-novog-kruznog-toka-dugacka-je-1_500-metara.jpg
Spojna-cesta-ipsilona-i-novog-kruznog-toka-dugacka-je-1_500-metara.jpg (93.46 KiB) Zobrazeno 36877 x
Náklady jsou tedy ani né 100 mil. Kč a postavilo se 1,5 km komunikace, kruhový objezd, zajistili se svahy. To se prostě nedá nákladově srovnávat ani s ČR ani se Slovenskem, protože tady jsou ceny min. o 100% vyšší.

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Napsal: 25.12.2010 20:02:03
od Honda
A9 - Istrijská Y

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Napsal: 14.6.2011 10:48:16
od Honda
Osm měsíců před termínem, se otevírá 50 kilometrů Istrijské Y Kanfanar , Umag.
Je to plný profil dálnice a pět kilometrů dlouhá spojovací silnice z Stancija Peličeti na silnici Medulin.
Před rokem se otevřel úsek mezi Kanfanar a Pula, také v plném profilu.
Dálnice bude také spojovat Pulu a slovinské hranice na úseku dlouhém 80 km a začne uzavřený systém mýtného přes deset uzlů.
http://www.index.hr/vijesti/clanak/osam ... 56597.aspx
http://www.glasistre.hr/istra/vijest/338841
Reportáž:
http://www.youtube.com/watch?v=JX6OGfuU ... r_embedded

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Napsal: 15.6.2011 13:39:57
od seque
Neskutečný jak stále pokračujou a všude !!! Sice to sou drahý mýtný silnice ale u nás doma bych si taky klidně připlatil kdybych věděl že můžu jet po dálnici z Brna přes Svytavy, kolem Hradce až do Krkonoš. Jenže tam je problém že u projektů PPP nebo jim podobných se málo prasat nažere a takový věci my Češi prostě neděláme !!!

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Napsal: 15.6.2011 14:00:44
od Svatosp
Zajimalo by me, kolik bude stat tech 40 km nove dalnice do Kanafaru, kdyz jenom viadukt Mirna ted stoji 14Kun .
A taky by me to zajimalo, jak to Chorvati delaji, maji polovicni DPH na obyvatele a stavi jak o zivot. Porad si myslim, ze na te dalnici i kdyz bude draha tolik nevyberou aby se jim to nekdy zaplatilo, protoze provoz je tam 3 mesice v roce a potom tam nikdo nejezdi.

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Napsal: 15.6.2011 14:51:46
od seque
Nevim jestli se trefim, ale je v chorvatsku hodně provozovatelů a ve Francii je třeba system tak že soukromník zaplatí 70% stavby a stát 30% a soukromník může vybírat mýtný třeba 40 let. U tohoto systemu je též supr že soukromník má zájem na tom aby byla dálnice co nejlevnější - myslim kvalitně ale levně - žádný úplatky prasatúm se nekonaj a podobně. Zároven maj ty roky údržbu na tom úseku co postavili tak chtěj mít klid a jen vybírat prachy. Velkou výhodou v chorvatsku je taky to že zima tolik neničí silnice jako u nás. Možná mě někdo opraví, tak se nezlobte vy co tomu rozumíte :kladivo:

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Napsal: 16.6.2011 9:20:30
od Svatosp
Skoda ze nepodporuji IE, doufam tedy, ze viadukt Mirna je v cene uz zahrnut a neplati se zvlast?

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Napsal: 26.6.2011 9:57:55
od Diaľničiar
14.6. se sprovoznilo dalších 50 km druhého ½ profilu A9 přesně dle plánu, tedy je plný profil dálnice od Umagu do Puly, pouze 2 mosty prozatím jsou na ½ profil. MPR je 110 km/h, i ta se zvýší na 130 km/h, ale nejdříve se musí na puvodním ½ profilu dostavět odstavní pruh.

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Napsal: 22.8.2011 22:16:17
od Svatosp
Dalnici jsem projel a musim rici, ze absence odstavneho pruhu v jednom smeru, tam kde byla puvodni silnice, je celkem sila. Toto jsem zazil jeste v Polsku.Zdaji se mi i pruhy trosku uzsi. Nechapu, ze na to nemysleli uz pri stavbe 1/2 profilu, protoze myslim, ze vystavba odstavneho pruhu hned tak nenastane a bude to dost problemove:( Celkem z toho mam dost roztacity dojem, je videt, ze se to stavelo horkou jehlou. Dost blbla je absence WC, pouze nejake plastove zachodky nedostacuji kapacitne, apod, do toho nekolik zuzeni na 1 pruh, vsude omezena rychlost 110 km/hod, celkove zrychleni neni pak nejak zavratne :ko: Ale je pravda, ze za tu cenu bysme i nas nepostavili snad ani cyklostezku :geek:

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Napsal: 4.9.2011 12:26:20
od Diaľničiar
Svatosp: jste si opravdu jistý, že lepší je volba jít v neustálých kolonách 60 km/h? Já tedy ne. To raději takhle postupně budována dálnice.

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Napsal: 29.10.2011 20:13:12
od Honda
Dálnice z Kanfanar na Pazin (Rogović) otevřena v plném profilu.
Dnes ráno byl uveden do provozu 18 kilometrů dlouhý úsek A8 . Jedná se o úsek od křižovatky Kanfanar (A8/A9) pro Rogovići exit (Pazin západ). Nyní má dálnice v Istrii celkem 98 km v plném profilu , od hraničního přechodu Kaštel do Pula (A9) a od Kanfanar na Pazin (A8). Zbytek cesty, od Pazin do Rijeky bypass/A7 (přes tunel Učka) je ještě půl profil. Mýtné, pro tuto část 18 km je 8kn.
Zde si můžete spočítat mýtné pro všechny skupiny vozů, A8 a A9 (stačí kliknout na vstup do stanice mýtného, ​​a pak exit)

http://www.glasistre.hr/istra/vijest/344146

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Napsal: 22.11.2011 22:37:11
od Diaľničiar
Doplním:

V sobotu 29. října otevřela předsedkyně chorvatské vlády Jadranka Kosor další úsek dálnice o plném profilu na "Istrijského ypsilonu", a to Rogovići (u Pazinu) - Kanfanar dlouhý 18 kilometrů. Jedná se o první úsek ve východní části istrijské dálniční soustavy, na němž byla dokončena přestavba z rychlostní silnice na dálnici o plném profilu. Vyžádala si investici 72 milionů eur.

Na Istrijském poloostrově mají nyní motoristé k dispozici téměř 100 kilometrů moderní dálnice o plném profilu. Od letošního června mohou jet po dálnici od slovinských hranic až do Puly a za tuto 80 kilometrovou cestu zaplatí 37 kun.

Příští rok začne přestavba zbývajícího úseku směrem k Rijece: Rogovići - Matulji. Na závěr pak přijdou na řadu nejobtížnější stavební projekty: vybudování druhého tubusu tunelu Učka (5.070 m) a rozšíření stávajících viaduktů Mirna, Vala a Limska Draga. Istrijská dálniční soustavou má být plně dokončena do konce roku 2014.

Úsek Kanfanar - Rogovići je nově zpoplatněn. Za cestu osobním autem z Kanfanaru do Rogovići zaplatí motorista dálniční poplatek 8 kun, za celou trasu z Rijeky do Puly včetně tunelu Učka 48 kun.

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Napsal: 29.12.2011 16:02:37
od Honda
http://www.glasistre.hr/istra/vijest/346319

2015: "Istrijská Y" v plném profilu
výstavba druhého profilu na vozovce A8 (Pazin-Matulji, včetně druhého tubusu tunelu Učka - celkem 47 km) by mohla začít v září nebo říjnu 2012. výstavba již trvá poslední 3 roky kvůli složitosti terénu (hodně viaduktu, nové tunely, přeložka stávající silnice). dílo bude stát 250 až 300 mil. €. David Gabelica, generální ředitel Bina Istra, také se zmínil, že asi 75 km dálnic bylo otevřeno v letošním roce (A8 + A9 + připojení silnice Pomer a hranice s SLO).

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Napsal: 5.3.2013 13:40:41
od Diaľničiar
Dálnice v Istrii zdražily o 4% :arrow:

Průměrná cena mýtného na jeden kilometr dálnice je nyní 0,47 kun. Na Istrijském poloostrově mají motoristé k dispozici téměř 100 kilometrů moderní dálnice o plném profilu, které jsou zpoplatněny, a to včetně tunelu Učka. Za cestu osobním autem po dálnici A9 od slovinských hranic (exit Umag) až do Puly (80 km) nyní zaplatí 38 kun. Na západním rameni "Istrijského ypsilonu" směrem od Rijeky se platí za tunel Učka (nyní 29 kun) a za úsek dálnice A8 Rogovići u Pazinu - Kanfanar (18 km, nyní 9 kun). Při cestě z Rijeky do Puly včetně tunelu Učka činí poplatek 50 kun.

Od roku 2006 probíhá přestavba istrijských rychlostních silnic na dálnice o plném profilu. Na jaře loňského roku začala výstavba na zbývajícím úseku dálnice A8 Rogovići - Matulji (u Rijeky). Na závěr pak přijdou na řadu nejobtížnější stavební projekty: vybudování druhého tubusu tunelu Učka (5.070 m) a rozšíření stávajících viaduktů Mirna, Vala a Limska Draga. Istrijská dálniční soustav má být plně dokončena do konce roku 2014.

Zdroje: http://www.bina-istra.com/ , http://www.glasistre.hr/