Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y) + Istrie

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministr dopravy Butković obešel stavební práce související s dostavbou 2. roury tunelu Učka. Zopakuji pár informací.

https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/ministar- ... ucka/23208

*práce jdou dle něho velmi dobře
*mj. se dobuduje i úsek dálnice na plný profil Vranja - tunel Učka
*délka 2. roury tunelu: 5,63 km
- je vyraženo již 1,2 km

- tunel má být proražen někdy v létě 2023
*staví se i nová křižovatka Vranje
*celková hodnota projektu: 200 mil. €
*celý projekt má být hotov v roce 2024

S Bina Istra stát pracuje na dokončení celého projektu, tedy dobudování plného profilu až po Matulji. Ministr je vpravo od pána v oranžové vestě, ten nižší:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

video k výše uvedenému: mírná znalost chorvatčiny je nezbytná pro lepší porozumění, ve videu je více záběrů na vnitřek tunelu Učka, ražené roury



doplním část obsahu, v návaznosti na tento příspěvek: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 79#p227879 se tedy ve videu zástupce koncesionáře Bina Istra zmiňuje o fázi 2B2-3:
Zbývá dokončit etapu 2B2-3, tedy viadukty Mirna a Limska Draga a dále dostavba odstavního pruhu v několika úsecích. Na přípravě dokončení této fáze se již pracuje. Poté bude následovat další dohoda se státem. Je to nakonec i dle domluvy se státem, tedy etapizace výstavby na základě koncesní smlouvy.
a tedy že se začne realizovat i tato etapa.

Nyní tedy ražba 2. roury v nákladech kolem 200 mil. € je realizována koncesionářem výměnou za prodloužení koncese a proražení se očekává v polovině léta 2023.

další záběry z ražby:



za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

Bina Istra informovala:

Z 5,63 km dlouhé ražené 2. tunelové roury tunelu Učka je prozatím vyraženo skoro 2 km. Z toho 1100m úsek od Istrie a 800m od Kvarneru.

V realizaci je i 1,9 km úsek Vranje - Učka. Ten se má do konce tohoto roku odevzdat do provozu. Práce jdou více než dobře, jsou více než rok před termínem.

Plánuje se i financování 10 km úseku Matulji - Učka a dostavby viaduktů Limska Draga, Mirna ... až se to , tak se zkrátí 3,5h cesta Záhřeb - Pula na 2,5h bez zastavení.

Po dokončení ražby budou následovat další práce: betonáž stěn, vozovka, odvodňovací systém. Pak rozsáhlý program vybavení nejmodernějšími tunelovými technologiemi; protipožární systémy, větrání, dynamická signalizace, kamerový systém, komunikační systémy.

Dokončení ražby se plánuje na léto 2023. Všechny práce mají být ukončené v polovině 2024.

Realizuje se i nová křižovatka Vranje, kde se staví viadukt, viz i vlákno. Hodnota 2B2-1 Vranja - Učka je 1,5 mld. HRK, tedy již zmiňovaných asi 200 mil. €.

I proto je tato investice nyní největší investicí do silničního sektoru v Chorvatsku. Všechno co není v plném profilu se do něj postupně dostane, Bina Istra to neustále slibuje.

Jde o to, že Bina Istra si zajistila velký úvěr, kterým refinancuje dosavadní a zbyde i na uvedené investice.

Více než 90% turistů, kteří přijdou na Istrii, tak jdou autem. Podíl Istrie na chorvatském cestovním ruchu se podílí 30%, i proto je tento projekt dálnic A8/A9 opravdu možné rozvíjet tímto způsobem.

Zdvojení tunelu Učka je taky v souladu se směrnicí EU z roku 2004 o zajištění min. požadavků na bezp. poměry v tunelech ...

https://www.nacional.hr/dovrsetkom-ista ... -pol-sata/

úseky a jejich stav z 08/2021: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 08#p239708

Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 28.6.2022 20:56:31, celkem upraveno 1 x.
Důvod: +video
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

Místní obyvatelstvo si promluvilo s ministrem dopravy, který se dozvěděl o požadavkách na budoucí uzel Dobreć na dálnici A8. Další jednání proběhnou přímo na ministerstvu. Díky tomuto uzlu by se zlepšilo napojení Liburnije na dálnici. Souvisí to s dostavbou A8 na plný profil, ovšem nikoliv s projektem jeho realizace. Pouze v tom ohledu, že by stát mohl buď tento uzel prosadit do konceptu nebo jej sám financovat.

https://poduckun.net/novosti/sastanak-s ... ora-dobrec


(z jiného vlákna, mnou špatně zařazeno) stav z výstavby/dostavby Istarskeho Ypsilonu (dálnice Bina Istra) na plný profil, dle vlákna:



za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

k výše uvedenému proběhlo podepsání porozumění o realizaci

V úterý navštívil ministr moře, dopravy a infrastruktury Oleg Butković v doprovodu zástupce Bina Istra, koncesionáře Istrijského Ypsilonu a zástupce regionálních a místních úřadů z Přímořsko-gorského kotaru a Istrijské župy stavbu 2. tubusu tunelu Učka.

Obrázek

"Práce jdou velmi dobře. V tuto chvíli je vyraženo více než 2 kilometry tunelu a počítáme s jeho propojením, tedy proražením celého tunelu do roka," uvedl ministr. že tato část dvouproudé silnice bude uvedena do provozu do konce příštího roku, poděkoval Bina Istrie a všem, kteří se podíleli na realizaci jednoho z nejvýznamnějších infrastrukturních projektů, řekl ministr.

Obrázek

Připomeňme, že stavba druhého tubusu tunelu Učka je součástí projektu Doplnění plného profilu úseku Vranje - tunel Učka (Kvarner portál), v rámci kterého bude vybudován 8kilometrový úsek vč. druhý jízdní pruh od křižovatky Vranje k tunelu Učka / Kvarnerský portál a druhý tubus tunelu Učka (5,63 kilometru). Kromě těchto prací se současně pracuje na nové křižovatce Vranje, kde je součástí stavby viaduktu Zrinšćak a nového nadjezdu.

Obrázek

"Pokračujeme, po podepsaném Memorandu o porozumění a všech nezbytných přípravných fázích k dokončení celého Istrijského Upsilonu, to znamená až do Matulje, včetně viaduktu Limska draga a Mirna. Očekáváme, že do konce tohoto roku budou všechny budou dokončeny procedurální záležitosti a na začátku příštího roku by se začalo pracovat na dokončení celého Projektu, poslední fáze 2B2 a fáze 2B3,“ dodal ministr Butković a uzavřel, že realizace tohoto projektu zcela integruje istrijskou Upsilon, Istrie do dopravního systému Chorvatské republiky.

Generální ředitel Bina Istra Dario Silić se vyjádřil ke stavu prací na staveništi a další dynamice projektu. "Myšlenka je v jednom místě převést dopravu do nového tubusu, zrekonstruovat stávající tunelovou troubu a po létě 2024 uvést do provozu oba tubusy tunelu Učka." Silić se také dotkl problémů, kterým čelí v souvislosti s inflací, nekontrolovatelnými cenami a pracovní silou, ale řekl, že navzdory tomu se staveniště nezastavilo ani na jediný den. "V příštím období je naším cílem vybudovat další dva pruhy v délce asi 10 kilometrů do Matulje a viadukty Mirna a Limska Draga. Istrijský epsilon tak budeme mít zcela v plném profilu," uvedl Silić.

Po prohlídce prací proběhlo podepsání Smlouvy týkající se spojovací silnice Dobreć - PUO Kvarner mezi Ministerstvem moře, dopravy a infrastruktury, Městem Opatija, Obcí Lovran, Obcí Mošćenička Draga, Městem Opatija, Městem Opatija, Městem Mošćenička Draga, Okresní správa silnic a Bina Istra. Jde o Dohodu, která definuje výstavbu budoucího uzlu Dobreć, který bude zároveň napojením na budoucí istrijský ypsilon, jakož i to, že při výstavbě tohoto uzlu bude možné využít stávající silnici a na druhé straně, že budoucí silnice, která by spadala pod okresní správu silnic a spojovala by křižovatku Dobreć s Lovranem.

https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/radovi-na ... nela/23425

Fázy 2B:

2B1 se členilo na 2B1-1, 2B-2 a 2B-3: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 05#p211105
2B2, 2B3 se realizuje nyní a tedy dostavba 2. tubusu tunelu Učka s dostavbou úseku na plný profil a s rekonstrukcí původní roury a upgrade uzlů
2B4 je dokončení chybějících viaduktů na plný profil, tedy dostavba dalších mostních objektů a přizpůsobení dálničních úseků
- viaduktu Limska Draga a mostu Mirna, které jsou součástí budované etapy 2A Umag – Kanfanar v délce skoro 50 km
000.JPG
000.JPG (68.82 KiB) Zobrazeno 4026 x
Bina Istra se založila již v roce 1995, tedy po dosažení míru v Chorvatsku. Stát tady má prostřednictvím HAC svůj podíl, ale je menšinový, ale postačoval na jistou záruku pro Bina Istra, že stát má zájem o dobré vztahy se skutečně soukromým koncesionářem, který moc dobře věděl, že projekt bude soukromý a bude muset být značně rozfázován. To vše se ale povedlo uskutečnit. Ostatně v území, které je nejlépe turisticky vybaveno a ve kterém není problém pro turisty připlatit si i za snížený komfort, který je ale mnohem lepší volbou, než ostatná a přetížená silniční síť do té doby.

Součástí fázy 2B je i dostavba odstavních pruhů, které nejsou realizovány při fázi 1A a 1B:
002.JPG
002.JPG (42.77 KiB) Zobrazeno 4018 x
001.JPG
001.JPG (79.24 KiB) Zobrazeno 4026 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

Koncem 07/2022 zavítal na staveniště 2. roury tunelu Učka premiér s ministrem dopravy:

fotogalerie zahrnuje i aktuální záběry z lokality, tedy nejen samotné politiky: https://www.novilist.hr/novosti/hrvatsk ... nela-ucka/#

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y) + Istrie

Příspěvek od Diaľničiar »

Tunel Učka bude proražen maximálně za rok: "Každý den postupujeme o 5-10 metrů na každou stranu"

Marinko Glavan
20.8.2022

Po dokončení stavby a otevření mostu Pelješki je v současnosti největším projektem silniční infrastruktury v Chorvatsku výstavba druhého tubusu tunelu Učka, po kterém koncesionář istrijského Ipsilonu, společnost Bina Istra, plánuje vybudovat velmi náročný úsek od tunelu po křižovatku Matulji, v plném profilu dálnice. Práce na ražbě druhého tubusu tunelu Učka začaly loni a my jsme se zeptali ředitele Bina Istra Daria Siliće, kolik se zatím vyvrtalo na jedné a na druhé straně a kdy se počítá s pracemi na tunelu. k dokončení.

Výstavba druhého tubusu tunelu Učka je v současnosti největší infrastrukturní silniční investicí v Chorvatsku. Pro stavbu druhého tubusu tunelu Učka je použita nejmodernější technologie ve výstavbě tunelu a pro dosažení zrychleného tempa výstavby je tunel ražen z obou stran, z istrijské a kvarnerské strany. V současné době se provádí několik odstřelů denně a průměrně se na každé straně tunelu prorazí pět až deset metrů, celkem až 26 metrů za den s paralelními štolami. Dosud byly proraženy více než dva kilometry nové tunelové roury, 1300 metrů na istrijské straně, 1100 metrů na kvarnerské straně a sedm paralelních štol. V plánu je, že tunel bude fyzicky proražen v létě 2023 za předpokladu, že geologické hledisko bude vyhovující.

Vyskytly se během provádění prací nějaké nepředvídané potíže, například kaverny, do kterých narazili stavitelé prvního potrubí, a zpomalily se kvůli tomu práce?

- Na základě geologického profilu první tunelové trouby byl stanoven geologický profil druhé tunelové trouby a zhruba víme, jaká kategorie horninového masivu nás čeká při ražbě druhé trubky tunelu Učka. Jde především o kamenný materiál, vápenec, ale v dosavadním průběhu prací jsme narazili i na hliněný materiál a opuku. Jde o směs jílu a vápence, materiálu, který je za sucha tvrdý, ale když se do něj dostane voda, změkne a může být nebezpečný. Těžba v takto nekvalitním materiálu vedla k určitému zpomalení prací, ale dodavatel přijímá opatření ke snížení nahromadění a pracuje 24 hodin denně. Bylo tam pár jeskyní, na které jsme narazili, ale počítali jsme s nimi a očekávali je, takže jsme je nejprve prozkoumali se svolením Správy ochrany přírody. Ve skále jsou i pukliny, které jsou běžné pro krasové oblasti. Takové trhliny vyžadují další technická řešení, aby byla zajištěna konečná kvalita a životnost díla, což se podařilo vyřešit.

Kolik pak bude stát jeho vybavení a uspořádání, tedy kdy bude uvedena do oběhu druhá roura?

- S postupem ražebných prací budou zahájeny i práce na výstavbě sekundárního betonového bednění tunelu, dále odvodnění a konstrukce vozovky. Následuje rozsáhlý program vybavení nejmodernějšími tunelovými zařízeními pro bezpečný provoz v silničních tunelech, jako jsou protipožární systémy, ventilace, dynamická signalizace, systém dálkového řízení dopravy, videosystém a komunikační systémy. V plánu je, že tunel bude fyzicky proražen v létě 2023 a práce by měly být zcela dokončeny o rok později, v polovině roku 2024, pokud nenastanou nepředvídatelné okolnosti, jako je nepříznivý geologický aspekt.

Podle dřívějších oznámení z Bina Istra bude po uvedení druhého potrubí do provozu první uzavřena kvůli práci na jejím sladění s moderními předpisy a standardy vybavení tunelů. Jak dlouho tyto práce potrvají a kdy budeme moci projet tunelem oběma tunelovými tubusy?

- V současné době se připravuje projektová dokumentace pro nezbytné operace, které uvedou stávající tunelovou tubus do souladu s požadavky evropské směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/54/ES ze dne 29. dubna 2004 o minimálních bezpečnostních podmínkách pro tunely v transevropské sítě. Práce ve stávajícím tubusu budou probíhat souběžně se stavebními pracemi v novém tubusu a po otevření nového tubusu tunelu Učka tak, aby co nejméně narušovaly provoz a neohrožovaly bezpečnost uživatelů.

Jsou práce v rámci dohodnutého rozpočtu, nebo budete muset kvůli navýšení cen upravit ceny podle zhotovitelů a jak rozdíl uhradíte?

- Zatím jsme v rámci rozpočtu, nicméně subdodavatelé, stejně jako další stavební firmy v Chorvatsku i ve světě, se potýkají s vážným problémem rostoucích cen stavebních materiálů, zdrojů energií a služeb.

V rámci této fáze výstavby istrijského Upsilonu je plánována výstavba chybějícího úseku od křižovatky Vranje k tunelu v plném profilu a také portálu a odpočívadla na kvarnerské straně. V jaké fázi jsou tyto práce? Jaké zázemí cestujícím nabídne nové odpočívadlo?

- Kromě prací na stavbě druhého potrubí probíhají také práce na nové křižovatce ve Vranji, ve které se staví nový nadjezd. Pak se buduje 1,9 kilometrová trasa k istrijskému portálu tunelu Učka, v jehož těsné blízkosti je druhé zařízení viaduktu Zrinšćak. Na kvarnerské straně se buduje také kvarnerské odpočívadlo, odkud výhled obsáhne většinu Kvarnerského zálivu. Na odpočívadle bude v dohledné době vybudována čerpací stanice s doprovodnými službami jako je dětský koutek, občerstvení a další zázemí nezbytné pro krátký odpočinek a občerstvení uživatelů.

Ohlásili jste také výstavbu plného profilu dálnice od tunelu Učka po mimoúrovňový křižovatku Matulji. Co se na tom projektu aktuálně dělá a kdy by mohly začít stavební práce?

- Probíhá projektování úseku Matulji - Učka, po kterém bude následovat výkup pozemku. Při přípravě rozvoje a výstavby těchto úseků koncesionář intenzivně spolupracuje s Ministerstvem moře, dopravy a infrastruktury. Přednostně se pracuje na zdvojení úseku Matulji - Učka tak, aby uživatelé mohli projet po plném profilu dálnice od výjezdu z tunelu Učka na Kvarnerském portálu směrem na Rijeku. Tato operace je odůvodněna především vyšší bezpečností uživatelů a lepší plynulostí provozu na kvarnerské straně Ipsilonu. Před zahájením prací musíme získat potřebná povolení od poskytovatele grantu a nakonec uzavřít finanční strukturu. Probíhá finální příprava všech potřebných povolení a kolaudací. Počítáme také s celou řadou opatření na ochranu životního prostředí, jako jsou více než čtyři kilometry protihlukových stěn, uzavřený odvodňovací systém a další.

Na kterou stranu ze stávajících dvou jízdních pruhů vyrostou ty nové?

– Na severní straně, tedy naproti moři.

Jak dlouho práce potrvají a kdy předpokládáte uvedení těchto akcií do oběhu?

- V případě splnění všech předpokladů předpokládáme zahájení prací koncem letošního nebo začátkem příštího roku, přičemž stavba potrvá aktuálně plánovanou dobu 36 měsíců.

Rodinné domy

Na trase od tunelu do Matulje je velké množství rodinných domů a dalších objektů. Kolik z nich bude muset být kvůli výstavbě zbouráno a začali jste řešit nákup těchto objektů?


- Stávající úsek, který vede od tunelu Učka do Matulje, je v provozu od roku 1981 a byl vybudován na základě předepsaných povolení v souladu s územně plánovací dokumentací. Rozšíření na plný profil dálnice je plánováno také v souladu s platnou územně plánovací dokumentací Přímořsko-gorskokotarské župy a územních samosprávných celků. Úsek je stavebně velmi náročný, protože trasa se nachází ve velkém úseku v zářezu na jedné straně, zatímco na dlouhé straně je velké množství domů, které byly postaveny i v ochranném pásu dálnice, což ztěžuje výstavbu a také si vyžádalo optimalizaci trasy, kde koncesionář a projektanti našli nejlepší způsob, jak zachránit co nejvíce domů, zůstat v koridoru, chránit životní prostředí a respektovat dopravní bezpečnostní opatření. Vzhledem k tomu, že nová část prochází hustě obydlenou oblastí, byla při projektování věnována zvláštní pozornost zachování co největšího počtu domů. Vlastníci, jejichž pozemky bude nutné pro stavbu nového úseku využít, budou za pozemky a domy odškodněni. Na jednáních v obci Matulja, městě Opatija a PGŽ představil koncesionář koncepční řešení projektu a dohodl se, že všichni budou spolupracovat jako partner při přípravě stavby, komunikaci s místním obyvatelstvem a pomáhat všem zainteresovaným zúčastněné strany na trase. V tomto smyslu proběhly schůzky s majiteli domů, které nebude možné zachránit, a také podepsaná memoranda o vzájemném porozumění, která definují společné akce a termíny k dosažení cíle.

Před rokem a půl jste také oznámili řešení problému přístupu do osady Benchinići, slíbili jste, že Bina Istra bude financovat výstavbu příjezdové cesty pro tuto osadu, jejíž obyvatelé ve skutečnosti využívali nelegální spojení, aby se dostali přímo na rychlostní silnici, která byla shledána nebezpečnou pro bezpečnost provozu. Co se s tím udělalo?

- Výstavba druhé silnice na úseku Matulji - Učka-Portál Kvarner je plánována k vyřešení problému nelegálních přístupů, zejména v oblasti osady Benčinići. Je totiž známo, že obyvatelé Benchinić nemají dostatečný přístup ke svým domům, takže když vyjedou na silnici, denně riskují své životy i životy řidičů projíždějících tímto úsekem. Město Benchinići se totiž v průběhu let vyvinulo v osadu s více než 20 domy, bez územního plánování ze strany místní komunity nebo přístupu k budované místní či okresní komunikaci, ale místní improvizovali cestu k úseku Istrijský Usilon silou okolností. Přímé napojení na vozovku dálnice je z hlediska bezpečnosti provozu přísně zakázáno. MMPI a Bina-Istra se proto rozhodly pomoci místní komunitě této oblasti tak, aby se obyvatelé Benchinići prostřednictvím realizace projektu napojili na místní silniční síť. V rámci výstavby tohoto úseku v plném profilu plánuje Bina Istra finannaplánovat výstavbu příjezdové cesty dlouhé asi 1 400 metrů, která povede do osady Benchinići, pokud budou získána všechna potřebná schválení a pokud bude plně spolupracovat místní komunita, což v některých situacích nebylo. Kromě samotné silniční infrastruktury je na tomto úseku plánováno rozšíření mimoúrovňového uzlu Anđeli s následnou výstavbou 13 objektů - nadjezdů, podjezdů, viaduktů a nového odpočívadla s čerpací stanicí na samém sjezdu. z tunelu směrem na Rijeku. Musím podotknout, že stavba bude stejně jako doposud svěřena místnímu operativu, v tomto případě tomu z Přímořsko-gorskokotarské župy, což umožní zaměstnat cca 500 zaměstnanců a pobyt mládeže v PGŽ.

Komerční půjčky

Pro výstavbu druhého tubusu tunelu a doprovodných zařízení Bina Istria schválila Evropská komise a Ministerstvo moře, dopravy a infrastruktury prodloužení koncesní smlouvy na istrijský epsilon, budete žádat o dodatečné prodloužení výstavba tohoto úseku?


- Aby se snížilo břemeno velkého dluhu nutného pro výstavbu těchto úseků, dohodly se Bina Istra a ministerstvo na prodloužení koncese o další tři roky, což je stále v původně plánovaném termínu koncese a méně než předchozí zvýšení. Zdůrazňujeme, že i v nové koncesní smlouvě zůstává vlastnictví celého majetku a dálnice v rukou Chorvatské republiky, zatímco Bina Istra bude spravovat a udržovat vybudované úseky s nejlevnějšími náklady v Chorvatsku a regionu.

Jak bude Bina Istra financovat provedení prací na tomto úseku a jaké jsou odhadované náklady?

- Výhradně s komerčními úvěry, jako dosud, s celkovým dluhem, který dosáhne až jedné miliardy eur, které Bina Istra splácí po celou dobu trvání koncese. Plánované náklady na výstavbu jsou 1,2 miliardy HRK, včetně úseku Matulji - Učka a dvou viaduktů o délce 2,6 km - Mirna a Limska Draga.

Budete vzhledem ke stále se zvyšující inflaci a rostoucím cenám materiálů a prací žádat stát o nějaké další úlevy a výhody pro realizaci tohoto projektu?

- Situaci zatím sledujeme a s Ministerstvem moře, dopravy a infrastruktury jsme se v zásadě dohodli, že celou situaci přezkoumáme a uděláme bilance před ukončením výstavby druhého tubusu tunelu Učka, vše za účelem společného nalezení nejoptimálnějších řešení jak pro dodavatele a subdodavatele, tak pro MMPI a Bina Istra, vše s cílem dokončit projekt včas. Vezměte prosím na vědomí, že ani kvůli COVID-19, ani kvůli cválající znepokojivé inflaci se dodavatel Bouygues nikdy nezastavil a neplánuje zastavit až do konce stavby, to vše za účelem splnění smluvních závazků a výstavby druhý tubus tunelu Učka v plánovaném termínu bez ohledu na výzvy.

Aby byl istrijský Ipsilon kompletní dálnicí, chybí kromě druhého tubusu tunelu Učka a úseku do Matulje i viadukty Mirna a Limska Draga, co tyto projekty?

- Musím zdůraznit, že Bina Istra s vývojem projektu nekončí, stále nás čeká vývoj fáze 2B2-2, úsek od tunelu Učka do Matulje, a viadukty Mirna a Limska Draga, stejně jako zast. pruhu na určitých úsecích a my se budeme snažit ve spolupráci s Ministerstvem moře, dopravy a infrastruktury, zejména s velkou podporou ministra Olega Butkoviće a jeho týmu, dokončit istrijský epsilon v plném profilu po dokončení výstavba druhého tubusu tunelu Učka, jak předpokládá postupná výstavba koncesní smlouvy.

Podle informací jiných firem, které realizují rozsáhlé projekty v dopravní infrastruktuře, se v poslední době potýkají s problémem pomalého projektování, a to kvůli odlivu personálu z projekčních firem převážně do zahraničí. Máte také takové problémy?

- Čelíme tomuto problému a také vede k pomalejšímu procesu návrhu. Jedna projektová firma totiž při projektování skončila v konkurzu, což ovlivnilo plánované termíny.

Uplynulé dva roky byly ve znamení pandemie, kvůli které byl zejména v roce 2020 zaznamenán výrazný propad dopravy na všech dálnicích. Jaká je situace v letošním roce ve srovnání s rokem 2019, pokud jde o provoz vozidel na Istrijském Epsilonu?

- Jsme velmi spokojeni s dosaženými úrovněmi návštěvnosti za prvních osm měsíců roku 2022. Pokud porovnáme čísla s předpandemickým obdobím, tedy s rokem 2019, vidíme nárůst o 4 procenta, což je velmi povzbudivé pro naše plány do budoucna. Je zřejmé, že letošní turistická sezóna v Chorvatsku a na Istrijském poloostrově bude rekordní, rozhodně výstavba silniční infrastruktury, tedy rozšíření dálniční sítě v Chorvatské republice je klíčovým faktorem rozvoje cestovního ruchu. Dalším opatřením, které jsme pro zmírnění zvýšené dopravy přijali, je rozšíření mýtné stanice v tunelu Učka, která se aktivuje v době zvýšeného provozu a umožňuje rychlejší průjezd vozidel. Také se již řadu let se začátkem turistické sezóny objevuje problém zvýšeného provozu na křižovatce Matulji. Přestože zmíněný uzel nespadá pod jurisdikci Bina Istra, za účelem vytvoření lepších podmínek služby místnímu obyvatelstvu a uživatelům přijíždějícím nebo opouštějícím Istrii jsme uvedli na trh inovativní řešení přizpůsobení uzlu instalací kruhového objezdu. Práce byly provedeny za rekordní tři dny a zatím se osvědčily jako velmi úspěšné řešení.

Zvýšili jste ceny mýtného?

- S ohledem na uvolnění nových úseků istrijského epsilonu, konkrétně úseku z Pazinu do uzlu Vranje, jsme se po konzultaci s ministerstvem dopravy v Bina Istrii rozhodli na začátku letošního roku nezdražovat, tzn. aplikovat inflaci na ceny mýtného. Tímto jsme chtěli ještě více zpřístupnit cestování po částech istrijského epsilonu.

Podle sdělení příslušného ministerstva se pracuje na vytvoření společného mýtného systému, který propojí dálniční systém spravovaný HAC a Istria Ipsilon. Kdy bude tento systém zaveden a co to bude znamenat pro řidiče?

- My, Bina Istra a HAC, jsme se spolu s externími konzultanty Ministerstva moře, dopravy a infrastruktury zúčastnili konzultací pro zřízení nového systému elektronického výběru mýtného pro zavedení tzv. free flow systému. Systém totiž bude nonstop, bezkontaktní a bezhotovostní. Vozidlo bude muset mít zařízení, které bude číst ujeté kilometry a počítat mýtné. Po definitivním rozhodnutí o novém systému výběru mýtného budou následovat výběrová řízení na jeho instalaci a postupný přechod na nový systém.

https://www.novilist.hr/novosti/hrvatsk ... fresh=true
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y) + Istrie

Příspěvek od Diaľničiar »

DC 303, okružní křižovatka Kanfanar
odhadovaná cena: 2,7 mil. HRK
https://eojn.nn.hr/SPIN/APPLICATION/IPN ... id=6652325

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y) + Istrie

Příspěvek od Diaľničiar »

2 informace

:arrow: Podpředseda vlády a ministr dopravy Oleg Butković navštívil Buzet. Zde společně s Hrvatske Ceste zahajují výstavbu/výběr dodavatele na projekt obchvatu Buzet v celkové délce 1,2 km. Náklady na tuto aktivitu mají být ve výši 18,91 mil. HRK bez DPH. Žije tady asi 6 tis. obyvatel a na obchvat tady čekají dlouhé roky. ZDE na mapě

https://istrain.hr/index.php/gospodarst ... ijuna-kuna

Výstavba obchvatu Buzet začíná na křižovatce se státní cestou 44 u sídliště Verona a končí na křižovatce se státní cestou 44 u stanice technické kontroly.

Komunikace je navržena jako jednosměrná se dvěma jízdními pruhy na návrhovou rychlost 80 kilometrů za hodinu. Kromě stávající okružní křižovatky byly na konci objížďkové trasy navrženy další dvě křižovatky.

Obrázek

:arrow: Istrijský Ypsilon, dálnice A8 - dostavba na plný profil v souvislosti s 2. rourou tunelu Učka (ve výstavbě) :arrow:

uzel Vranja

Obrázek

Obrázek

Obrázek

trasa směrem k Lupoglav:

Obrázek

trasa směrem k tunelu Učka:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.9.2022 16:39:31, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y) + Istrie

Příspěvek od Diaľničiar »

Práce na druhém tubusu tunelu Učka pokračují dobře, zatím je proraženo téměř 1800 metrů na istrijské straně a téměř 1500 metrů na kvarnerské straně a také 350 metrů přejezdů.

Nedaleko od vjezdu do tunelu Učka na istrijské straně se instalují betonové nosníky na stavbu viaduktu Zrinšćak, každý o hmotnosti 45 tun. Dosud bylo umístěno třicet betonových trámů o délce třiceti metrů, celkem jich bude pětačtyřicet.

https://www.glasistre.hr/istra/video-/- ... aka-822247

Obrázek

Výstavba viaduktu Zrinšćak v rámci budoucí smyčky Vranje je jednou z nejnáročnějších operací na staveništi istrijského Ipsilonu, avšak výstavba druhého tubusu tunelu Učka, kde se využívá nejmodernější technologie ve výstavbě tunelů se používá, je určitě nejnáročnější. V současnosti jde o největší infrastrukturní silniční investici v zemi.

Plný profil Vranje - Tunel Učka

Práce na druhém tubusu tunelu Učka pokračují dobře, zatím je podle Tea Balde, mluvčího Bina Istra, koncesionáře na istrijském Upsilonu, vyraženo téměř 1800 metrů na istrijské straně a téměř 1500 metrů na Kvarneru. straně a také 350 metrů příčných průchodů. Tunel by se měl fyzicky prorazit někdy v létě 2023 a práce by měly být úplně hotové o rok později, v polovině roku 2024, kdy se předpokládá otevření tunelu pro dopravu. :)

Obrázek

Stavba druhého tubusu tunelu Učka, připomeňme, je součástí projektu modernizace plného profilu úseku Vranje - Tunel Učka (portál Kvarner), v jehož rámci bude vybudováno 8 kilometrů úseku , včetně 2. jízdního pruhu od křižovatky Vranje po tunel Učka/Portál Kvarner a druhého tubusu tunelu Učka o délce 5,63 km. Ražení druhé tunelové roury začalo v prosinci 2020 a kromě těchto prací probíhají také práce na nové křižovatce Vranje, kde probíhá výstavba viaduktu Zrinšćak a nového nadjezdu v rámci budoucí mimoúrovňové křižovatky Vranje. Hodnota fáze 2B2-1 Vranje - Učka se pohybuje kolem 200 milionů eur.

Obrázek

Práce na úseku Vranje - Učka dlouhém 1,9 kilometru jsou ve finální fázi a pokud vše půjde podle plánu, počítá se s jeho uvedením do provozu v následujících měsících. Tím by byl dokončen celý istrijský vzestup směrem k župě Primorje-Gorski Kotar. :)

Sanace stávající roury

Záměrem je v jednom místě převést dopravu do nového tubusu, zrekonstruovat stávající tunelovou tubus a po létě 2024 zprovoznit oba tubusy tunelu Učka. V dalším období je cílem vybudovat další dva pruhy v délce zhruba deseti kilometrů do Matulje a viadukty Mirna a Limska Draga.

Ministr moře, dopravy a infrastruktury Oleg Butković během červencové prohlídky staveniště druhého tunelového tubusu oznámil, že po podepsaném Memorandu o porozumění a všech nezbytných přípravných fázích bude Istrijský Upsilon dokončen celý, což znamená až do Matulje, včetně viaduktu Limska drahá a Mirna. Očekává se, že do konce tohoto roku by měly být hotové všechny procesní záležitosti a začátkem příštího roku budou zahájeny práce na dokončení celého projektu, který by zcela začlenil istrijský epsilon, tedy Istrii, do dopravní systém Chorvatské republiky. :idea:
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 29.4.2023 14:12:42, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y) + Istrie

Příspěvek od Diaľničiar »

Buduje se nová odpočívka Rebri a na ní i ČSPH INA: nedaleko vesnice Lesišćina, u Lupoglav v rámci dostavby na plný profil, dobudování zázemí :)

Obrázek

Obrázek

a jak postupuje dostavba úseku vedoucího k tunelu Učka:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

HOLCIM vytvořil firemní video o dodávkách betonu pro 2. rouru tunelu Učka, takže jsou záběry:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y) + Istrie

Příspěvek od Diaľničiar »

letecké záběry na dostavbu tunelu Učka s úsekem u něj, z obou stran:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y) + Istrie

Příspěvek od Diaľničiar »

Bina Istra oznámila, že první vozidla projedou druhým tubusem tunelu Učka v polovině roku 2024. Aktuálně největší projekt silniční infrastruktury v Chorvatsku, výstavba druhého tubusu tunelu Učka, postupuje podle plánu. Práce se ani na okamžik nezastaví, ani v tunelu, ani kolem něj. Upravují se odpočívadla, vznikají čerpací stanice, budují se nadjezdy, budují se nové úseky silnic. Největší výzvou je však tunel. Tunel bud proražen letos v létě a první vozidla by tudy měla projet v polovině příštího roku. Z celkových 5600 metrů je vyraženo 3900 metrů. Na stavbě je více než 500 dělníků, hlavně z Chorvatska. Proražení tunelu je v současnosti nejdůležitější, protože každý metr skály znamená o jeden krok méně na křižovatku istrijské a kvarnerské strany. Současně s proražením se betonuje ostění tunelu a instalují se nejmodernější zabezpečovací systémy.
  • Budeme mít speciální kamery s detektory incidentů, speciální ventilační systémy, které nabídnou maximální komfort v tunelu i za běžných podmínek, ale budou připraveny na odvod kouře v případě požáru v tunelu
Koncesionář zároveň dokončuje přípravy na výstavbu plného profilu dálnice na kvarnerské straně od mimoúrovňové křižovatky Matulji až po křižovatku s obchvatem Rijeky a pokračují přípravy na rozšíření mostu Mirna a ul. viadukt Limska Draga, kde práce začnou v létě.

https://vijesti.hrt.hr/gospodarstvo/rad ... u-10583595
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y) + Istrie

Příspěvek od Diaľničiar »

o něco výše jsem psal, že se na A8 staví nová odpočívka Rebri: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 92#p265792

Tak a již je otevřena. :ok:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y) + Istrie

Příspěvek od Diaľničiar »

Plný profil dálnice od Lupoglavu po tunel Učka
https://www.glasistre.hr/istra/2023/03/ ... jev-849627

Obrázek

nová mýtnice, která již pamatuje na plánovaný celonárodní upgrade výběru mýta:

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y) + Istrie

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: V rámci ražby 2. tubusu tunelu Učka se prorazilo již 4 km tunelu, 2300 metrů na istrijské straně a 1700 metrů na kvarnerské straně: https://zmigavac.hr/probijena-vec-cetir ... nela-ucka/ . Celková délka bude 5634m.

:arrow: V období všeobecného zdražování, včetně turistických služeb, si mnozí letos v létě vyberou destinace, které jsou jim blíže. Německým, rakouským a slovinským turistům, které Istrie hostí v největším počtu, vstup Chorvatska do Schengenu a zrušení hraničních kontrol rozhodně výběr destinace ještě usnadňuje. Budou ale na vrcholu sezóny davy na mýtnicích a co v tomto ohledu zamýšlí Bina Istra, koncesionář Istrie Ipsilon?

- Nejdůležitější je, že se na hranicích už nečeká, v létě jsme čekali hodinu nebo dvě a teď projedete za chvíli, řekl HRT Regionalni dnevnik Primož , turista ze Slovinska.

- Plánovali jsme navýšení kapacity o 30 procent od 1.3. najali jsme všechny lidi na sezónu, takže budeme připraveni přivítat léto. Zvýšíme počet vjezdových pruhů, zvedneme rampy, budeme mít týmy, které budou rozdávat vjezdové lístky, aby se doprava nezastavila, řekl Sergije Popović , vedoucí výběru mýta, Bina Istra.

Takový systém bude uplatněn v letošní sezóně a pravděpodobně i v sezóně příští. Do doby, než bude celorepublikově zaveden avizovaný jednotný digitální výběr mýta. Problém ale zůstává na slovinské straně. Totiž po sjetí z dálnice v Koperu zbývá asi 10 kilometrů staré silnice k chorvatským hranicím. V létě často stojíte ve frontě. Slovinsko dlouhodobě avizuje své rozšíření na rychlostní silnici se 2 jízdními pruhy v každém směru.

- Máme informace od slovinské vlády, že na projektu se intenzivně pracuje. V současné době se Slovinsko harmonizuje s potřebami obcí Piran a Kopar, aby byli všichni spokojeni, řekl Fabrizio Vižintin , starosta Buja.

Nová silnice letos v létě cestovatele nepřivítá. A turistů, alespoň podle oznámení, bude víc než kdy předtím. Přes veškerou snahu o zlepšení plynulosti dopravy na chorvatské straně tak až sezóna ukáže, do jaké míry se kolony skutečně sníží.

https://vijesti.hrt.hr/hrvatska/hoce-li ... --10681019
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y) + Istrie

Příspěvek od Diaľničiar »

Bylo rozhodnuto o dodatcích ke Koncesní smlouvě na financování, výstavbu, správu a údržbu „Jadranske autoceste“ v hodnotě přibližně 200 milionů EUR

Vláda na zasedání dne 13.4. přijala Rozhodnutí o změně a doplnění č. 7 Koncesní smlouvy na financování, výstavbu, správu a údržbu pro úsek Dragonja - Pula a Kanfanar - Pazin - Matulji.

S těmito dodatky ke Koncesní smlouvě se společností Bina-Istra d.d. realizace investic Podfáze 2B2-2 a Podfáze 2B2-3 se za účelem splacení předpokládá formální prodloužení koncesního období na dobu 2 a půl roku, tj. nejpozději do 15. prosince 2041 úvěr koncesionáře a refinancování (restrukturalizaci) celého projektu Istrijský Ypsilon.

Podfáze 2B2-2 spočívá ve výstavbě druhého silničního pruhu (v každém směru) od kvarnerského portálu tunelu Učka po mimoúrovňovou křižovatku Matulji, úseku dlouhého téměř 10,3 km na severovýchodní straně dálnice a tzv. prodloužení Odmorište Kvarner.

Podfáze 2B2-3 zahrnuje výstavbu druhého mostu přes řeku Mirnu v délce 1,3 km a viaduktu Limska Draga v délce 0,5 km za účelem dokončení druhého silničního pásu tohoto úseku dálnice.

Odhadovaná investiční hodnota těchto dvou dílčích fází je 199 milionů eur, navýšená o 14 milionů eur na další stavební práce dílčí fáze 2B2-2 a dílčí fáze 2B2-3.

Zahájení prací je plánováno na polovinu roku 2023 a dokončení na podzim roku 2026.

Realizace této hodnotné investice, která trvale zůstane ve vlastnictví Chorvatské republiky, má kromě finanční hodnoty další významné přímé i nepřímé výhody.

Investice do dílčí fáze 2B2-2 a dílčí fáze 2B2-3 představuje mimořádně pozitivní ekonomický efekt díky zkrácení doby cestování a modernizaci sítě TEN-T, jakož i zvýšení úrovně bezpečnosti uživatelů v Kromě snížení kongescí, zamezení vzniku úzkých hrdel a dopravních nehod, zatímco Istrie má dobré silniční spojení se zbytkem Chorvatska.

Další pozitivní efekt na chorvatskou ekonomiku prostřednictvím realizace této investice se projeví zahájením stavebních prací, kdy zhruba 95 procent prací provedou chorvatské stavební firmy jako subdodavatelé, dále pak zaměstnáváním až 700 zaměstnanců během období výstavby ve špičce a dalších 5 během období údržby.

Očekává se také, že bude mít pozitivní vliv na růst HDP o 0,53% a zvýšení příjmů z cestovního ruchu, protože více než 90 procent turistů na Istrii přijíždí autem po istrijském Ipsilonu.

https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/donesena- ... eura/23915

fotky, info: https://www.novilist.hr/novosti/hrvatsk ... e-detalje/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y) + Istrie

Příspěvek od Diaľničiar »

na margo výše uvedeného příspěvku

Podepsaná smlouva týkající se pokračování projektu výstavby istrijského epsilonu

Místopředseda vlády a ministr pro moře, dopravu a infrastrukturu Oleg Butković a generální ředitel koncesionáře Bina-Istra dd Dario Silić podepsali ve středu 10. května na Ministerstvu moře, dopravy a infrastruktury Dohodu o změnách a dodatcích Ne. 7 Koncesní smlouvy na financování, výstavbu, správu a údržbu "Jadranské magistrály" - úsek Dragonja - Pula a Kanfanar - Pazin - Matulji. Dodatky ke koncesní smlouvě počítají mimo jiné s realizací investice Subfáze 2B2-2 a Subfáze 2B2-3 v celkové předpokládané hodnotě kolem 200 milionů eur.
  • Podfáze 2B2-2 sestává z výstavby druhého silničního pruhu od kvarnerského portálu tunelu Učka po mimoúrovňovou křižovatku Matulji, úseku dlouhého téměř 10,3 km a prodloužení Odmorište Kvarner, a podfáze 2B2-3 zahrnuje výstavbu II. viadukt přes řeku Mirnu a viadukt Limska draga, kterým by byl dokončen celý profil tohoto úseku dálnice.

Místopředseda vlády a ministr Butković uvedl, že jde o realizaci poslední fáze istrijského Ypsilonu, která zahrnuje zmíněný úsek od tunelu Učka do Matulje a dva viadukty - Limska draga a most Mirna, které doplní Istrijský Upsilon a začlenit tak Istrii do dálniční sítě Chorvatské republiky. Práce by měly začít letos v červenci, potrvají 38 měsíců a do roku 2026 bude hotový celý úsek do Matulje i s viadukty.

Místopředseda vlády a ministr Butković uvedl, že zatím byla realizována etapa z Pazinu do tunelu Učka v hodnotě 170 milionů eur a v současné době se realizuje výstavba druhého tubusu tunelu Učka, který bude proražen v r. srpna nebo září letošního roku. "Příští rok bude tato fáze v hodnotě kolem 200 milionů eur dokončena," řekl Butković a poukázal na to, že všechny tři fáze budou mít celkem kolem 600 milionů eur. "Realizace kompletního istrijského epsilonu přispěje k bezpečnosti provozu v této oblasti, protože tímto úsekem denně projede deset až dvacet tisíc vozidel," zdůraznil s tím, že zhruba 95 procent prací provede chorvatská stavba. společností, což přispěje k růstu HDP 0,53 procenta.

V odpovědi na otázky novináře Silić upřesnil, že Bina Istra v této fázi refinancuje všechny stávající úvěry za výhodnější úrokovou sazbu a dodal, že druhý tubus tunelu Učka by měl být v provozu do června příštího roku a že po zavedení tzv. druhý tubusu do provozu, cena mýta se nezmění.

Po dokončení těchto dvou dílčích etap bude kompletně vybudována síť istrijských dálnic A8 a A9 v plném profilu a po dokončení uzlu Matulji se napojí na obchvat Rijeky, tedy na dálniční síť. :ok:

https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/potpisan- ... lona/23963
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y) + Istrie

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y) + Istrie

Příspěvek od Diaľničiar »

Podepsaná dohoda o propojení obcí Zubinići, Slavići a Travičići s plným profilem tunelu A8 Matulji - Učka

Tento průjezd umožní místní dopravu z a do obcí Zubinići, Slavići a Travičići s křižovatkou Veprinac.

Město Opatija a Bina Istra d.d. podepsala Dohodu, která zajistila předpoklady pro propojení obcí Zubinići, Slavići a Travičići s plným profilem dálnice A8, která spojuje křižovatku Matulji s tunelem Učka.

Totiž výstavbou dvou dalších pruhů dálnice A8 by již nebylo možné využít stávající sjezd pro část osady Zubinići. Město Opatija proto zahájilo jednání s Bina Istra se záměrem vybudovat v rámci možných právních řešení novou silnici s cílem zajistit přímý přístup k budoucímu plnému profilu dálnice A8, která spojuje křižovatku Matulji s. tunel Učka, kromě Zubiniće a Slaviće a Travičiće.

Smlouva stanoví, že město zpracuje a zafinancuje projektovou dokumentaci stavby budoucí komunikace a jejího napojení na nový přístupový bod v souladu s právními předpisy tak, aby stavba vyžadovala co nejméně úprav již vybudovaných částí istrijského ypsilonu. Město se také zavázalo, že se pokusí vyřešit všechny majetko-právní záležitosti, poskytne finanční prostředky na výstavbu budoucí komunikace a získá potřebné souhlasy s napojením na nový přístupový bod.

Bina Istra se zavázala vydat potřebné souhlasy, které umožní napojení budoucí silnice na nový přístupový bod. Po dokončení stavby mimoúrovňové křižovatky Veprinac se Bina Istra zavazuje umožnit nerušený průjezd vozidel na křižovatce budoucí komunikace a nového přístupového bodu v souladu s platnými předpisy a za podmínky, že bude k dispozici potřebný souhlas Ministerstva moře, dopravy a infrastruktury. Bina Istra zajistí paralelní asfaltovou silnici o délce 1095 metrů, která spojí budoucí silnici s 4,5 metru širokým nadjezdem "Slavići".

Tento průjezd umožní místní dopravu z a do obcí Zubinići, Slavići a Travičići s křižovatkou Veprinac.

https://poduckun.net/novosti/potpisan-s ... tunel-ucka
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y) + Istrie

Příspěvek od Diaľničiar »

Ještě 500m chybí do vyražení 2. tubusu tunelu Učka na A8, informovala Bina Istra. A dodala další zajímavé údaje v rozhovoru ... s bonusem od jiné návštěvy rozestavěné roury ve videu:

Obrázek

Dosavadní provoz v roce 2023 oproti provozu v roce 2022 do konce června vzrostl o 10,7 procenta.

S nárůstem dopravy, který jsme zaznamenali od začátku roku a který je z velké části vysvětlen vstupem Chorvatska do Schengenu a usnadněným příjezdem hostů ze sousedních zemí, zejména o víkendech, na Istrii přes hraniční přechody Kaštel a Plovanija, jsme se rozhodli proaktivně investovat značné prostředky do zlepšení toku na mýtnicích.

Rozšířili jsme tak mýtnice v Umagu o dalších pět výjezdových a jeden vjezdový pruh, kde byly v létě o víkendech větší tlačenice, a rozšířili jsme mýtnice před tunelem Učka na istrijské straně.

Abychom dodatečně zajistili plynulost, zavedli jsme také práce ve třetí směně na stavbě druhého tubusu tunelu Učka, abychom co nejméně narušovali dopravu během dne. V posledních letech jsme se více snažili prosadit balíčky ENC plus a next, které kromě bohatých slev umožňují rychlejší a snazší průjezd mýtnicemi a přispěly k tomu i prodeje ENC zařízení za 50 centů.

V posledních letech byly dokončeny úseky na východní větvi istrijského upsilonu v plném profilu dálnice. Jak to ovlivní bezpečnost provozu na Ipsilonu, je nyní bezpečnější cestovat přes Istrii?

- Jedním z motivů, řekl bych nejdůležitějším, pro stavbu nebo doplnění plného profilu dálnice je zvýšení úrovně bezpečnosti provozu. Od zavedení plného profilu dálnice je na těchto úsecích zaznamenán menší počet dopravních nehod, zejména těch s nejvážnějšími následky. Z hlediska bezpečnosti je Istrijský Epsilon nejbezpečnějším způsobem cestování po Istrii.

Spolu se zvýšeným nárůstem dopravy roste i počet dopravních nehod, nicméně plný profil dálnice rozhodně přispěl ke snížení počtu dopravních nehod na méně než polovinu dřívějšího počtu a především počtu usmrcených ve srovnání s polovičním profilem dálnice.

Bina Istra pracuje na snížení dopravních nehod pomocí dalších opatření a investic. Výrazně k tomu přispívají akce jako osvěta a sponzorování mýtného ze strany autoklubů pro mladé řidiče, informování řidičů o pracích, semafory s desítkami zaměstnanců na stezkách a hlídačích, investice do mimořádné údržby dálnice a tunelů ve výši více než tří milionů eur ročně.

Duplikace tunelu Učka a výstavba nového tubusu s 24 propojeními bude rozhodně nejvýznamnější investicí Bina Istria do zvýšení bezpečnosti provozu ve stávajícím tubusu tunelu Učka, který nemá nouzové východy, a investicí do nového tubusu a renovace stávajícího tubusu tunelu Učka dosáhneme plného souladu se směrnicí EU o bezpečnosti provozu v dlouhých tunelech v EU od 2004.

Jak postupují ražební práce, kolik času zbývá stavbařům na proražení nové tunelové roury?

- Stavba úseku Vranje - tunel Učka/Kvarnerský portál s odpočívadlem Kvarner včetně druhé tubusu tunelu Učka za účelem jeho úplného dokončení byla zahájena v prosinci 2020 a jeho uvolnění do provozu se předpokládá v polovině roku 2024. Mohu říci, že práce postupují podle dané dynamiky a aktuálně je hotovo 90 procent výrubu, tedy 5 053 metrů z celkových 5 630 metrů. Bylo vyraženo 20 příčných chodeb z celkem 24 navržených.



Výstavba průjezdů bude splňovat požadavek směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/54/ES ze dne 29. dubna 2004 o minimálních bezpečnostních požadavcích na tunely v transevropské silniční síti na zajištění nouzových východů, které uživatelům tunelu umožní opustit tunel bez jejich vozidel a dostat se na bezpečné místo v případě nehody nebo požáru, a také zajistit pěší přístup do tunelu pro záchranné služby.

Současně s ražbou probíhají také práce na betonáži sekundárního ostění tunelu. Očekáváme, že proražení druhé trubky tunelu Učka bude během září, za necelé tři měsíce. S touto prognózou je samozřejmě třeba počítat za předpokladu, že ve zbývající délce ražby nenastanou žádné skutečně závažné nepředvídatelné geologické okolnosti.

Po vrtání bude tunel vybaven, jak dlouho to bude trvat a kdy projedou první auta novou rourou?

- Vybavení nové tunelové trouby nejmodernějšími bezpečnostními systémy čidel, ventilace, požární ochrany, monitorování a řízení dopravy, komunikace, signalizace a dalšího zařízení je plánováno do roka od proražení. Předpokládám, že otevření nového tunelového tubusu pro dopravu bude v průběhu léta 2024, což odpovídá dohodnutým termínům se zhotovitelem.

Po tunelu na kvarnerské straně jste také zahájili projekt výstavby plného profilu do Matulje? Jakou hodnotu má tento projekt a jak dlouho bude tato část práce trvat? Jaká zařízení budou na této části dálnice postavena?

- Práce na kvarnerském úseku istrijského epsilonu začínají ve skutečnosti současně s výstavbou nové tunelové roury. Jde o novou investiční fázi, která kromě zmíněného úseku tunelu Učka - Matulji zahrnuje i výstavbu druhého mostu Mirna a viaduktu Limska Draga.

Hodnota popsané fáze je o něco více než 200 milionů eur.

Zahájení prací se předpokládá v druhé polovině letošního roku, potrvají 38 měsíců.
Podpisem dodatků ke koncesní smlouvě s ministrem Butkovićem, za podpory vlády Chorvatské republiky, se otevřela cesta k realizaci tohoto významného projektu na všeobjímajícím koridoru Ten-T pro dodatečné propojení Istrie s PGŽ a zbytkem Chorvatské republiky, který zvýší průtok a zrychlí cestování a propojí Istraski Ipsilon s dálnicí v celém profilu dálnice Matulji v celém profilu dálnice HAC. z Puly do Záhřebu za dvě a půl hodiny bez zastávky.

Museli jste s ohledem na inflaci korigovat předpokládané hodnoty prací na tunelu a na úseku do Matulje? Jaká je korekce?

- Smlouvy na výstavbu nových úseků, které Bina Istra dosud uzavírala podle vzoru „na klíč“, což znamená, že hodnota prací je stanovena předem a riziko zvýšených nákladů nese zhotovitel.

Hodnota prací fáze 2B2-1 (Nová křižovatka Vranje - odpočívadlo Kvarner) se pohybuje na úrovních roku 2020, kdy stavba začala, a zatím jsme cenu nekorigovali ani nedoplatili zhotoviteli za dostavbu druhého tubusu tunelu Učka.

Pokud jde o úsek od odpočívadla Kvarner do Matulje, včetně mostu Mirna a viaduktu Limska draga, byla smlouva rovněž uzavřena podle modelu „na klíč“ s tím, že se předpokládá uznání pouze části inflace do předpokládané omezené úrovně podle tržní praxe.

Jak Bina Istra financuje tyto projekty?

- úvěrovou » club-deal« dohodou, na níž se podílejí tuzemské i zahraniční banky bez státních záruk. Celková výše dluhu Bina Istra je více než jedna miliarda eur, která musí být splacena do konce koncese

Budete s ohledem na nárůst nákladů a investovaných prostředků žádat o dodatečné prodloužení koncese pro istrijský epsilon?

- Evropská komise, konkrétněji Hlavní ředitelství pro hospodářskou soutěž na trhu, jakož i všechny příslušné instituce a vláda Chorvatské republiky schválily na začátku roku 2023 prodloužení koncese o další tři roky podle pravidel EU o státní podpoře a chorvatské legislativy tak, aby nyní koncese trvala nejpozději do 15. prosince 2041.

Prodloužení koncese zlepší úvěrové podmínky stávajícího dluhu a nové kapitálové investice v podfázi 2B2-2 a podfázi 2B2-3 a dluh ve výši přes 200 milionů eur umožní snazší a řádnou obsluhu dluhu věřitelům, ačkoli investice do výstavby nových úseků, jako je nová roura Učkemska a plánovaného tunelu Ličkemska, není tahem přes Mirna financování, správa a údržba koncesionáře Bina Istra se díky těmto úsekům výrazně zvýší.

Zdražili jste letos mýtné na Ipsilonu a o jakou částku?

– Navzdory negativnímu dopadu onemocnění COVID-19 a rekordní inflaci byly ceny mýtného k 1. lednu 2023 převedeny na eura v souladu se zákonnými ustanoveními bez dalšího navyšování.

Pokud jde o výběr mýtného, ​​ministerstvo moře, dopravy a infrastruktury oznámilo zavedení nového mýtného systému, který bude pokrývat dálnice v celém Chorvatsku bez ohledu na koncesionáře. Jste připraveni na zavedení nového systému, co to bude znamenat pro Bina Istra z finančního hlediska a co to bude znamenat pro pracovníky Bina Istra, kteří pracují na mýtnicích? Přijdou tito lidé o práci?

- Projekt zavedení nového systému výběru mýta předpokládá výběr mýtného s volným průjezdem vozidel bez ramp, jehož cílem je zvýšení plynulosti dopravy, což je mimořádně důležité zejména v letní sezóně a při příjezdu velkého množství domácích i zahraničních turistů.

Samotný projekt je ve veřejném výběrovém řízení společnosti Hrvatske autoceste d.o.o. a po ukončení výběrového řízení a přijetí nabídek budou zváženy další možnosti realizace nového řešení výběru mýta.

Zvýšení plynulosti provozu a omezení dopravních zácp jistě představuje další argument a podnět pro uživatele k využívání dálnice a zároveň zvýšení provozu, vzhledem k tomu, že dálnice představují nejbezpečnější a nejrychlejší možnost, jak se dopravit na vytoužené místo odpočinku.
Přestože nový systém výběru mýta s volným průjezdem vozidel bez ramp nepočítá s využíváním mýtnic a přítomností pokladních, je důležité upozornit, že projekt počítá s implementací dodatečných kontrol průjezdů v back office i na samotných komunikacích, a proto se předpokládá zapojení stávajících zaměstnanců v tomto smyslu.

Bina Istra plně podpořila MMPI při zahájení celého projektu a dala k dispozici své zdroje HAC a MMPI při přípravě obou legislativních rámců a komplexní pomoci při realizaci tohoto důležitého projektu pro Chorvatskou republiku.

Až bude projekt hotový, bude nutné dohodnout s příslušným ministerstvem potřebné změny koncesní smlouvy, která v současnosti počítá s uzavřeným systémem výběru mýta.

Ohlásil jste také rekonstrukci stávající tunelové roury. Co se v něm bude dělat, jak dlouho tyto práce potrvají a kdy budou obě roury v provozu?

– Po otevření nové tunelové trouby pro dopravu je nutné provést určité práce na úpravě stávající tunelové roury. Do těchto prací je totiž možné přistupovat až po přesměrování dopravy do nové tunelové roury.

Práce ve stávajícím tunelovém tubusu se budou týkat především úpravy zabezpečovacího systému, samotné vozovky a zásahů do odvodňovacího systému s cílem přizpůsobit stávající tubus jednosměrnému provozu poté, co sloužil pro obousměrný provoz něco málo přes čtyřicet let.

Musím zmínit, že v posledních třech desetiletích jsme průběžně investovali nemalé finanční prostředky do stávající tunelové trouby, abychom umožnili co nejvyšší míru bezpečného provozu a drželi krok s technickým pokrokem a stále přísnějšími předpisy v oblasti bezpečnosti objektu a jeho uživatelů.

Všechny tyto zásahy výrazně přispívají k rychlejší adaptaci na budoucí jednosměrný provoz.

https://www.novilist.hr/novosti/hrvatsk ... a-do-pule/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y) + Istrie

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Kvarnerski portál tunelu Učka s budoucí odpočívkou:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

:arrow: Dálnice A8. Byl vyhlášen tendr na: VÝMĚNA STÁVAJÍCÍCH VODOVODŮ A KANALIZACE V ÚSECÍCH PUO KVARNER - ANDELI - MATULJI.

https://eojn.nn.hr/SPIN/APPLICATION/IPN ... id=7963180

Kromě toho, že se instalace začíná přesouvat a přemisťovat, je nejzajímavější popis projektu

Etapa 2b2 je navržena jako prodloužení stávající silnice B8 (stávající vozovka je v největší míře zachována a je k ní na severní (pobřežní) straně doplněn dělicí pás a nová vozovka) na plný profil dálnice. Počáteční stanice fáze 2b2 byla převzata z hlavního projektu předchozího úseku: Vranja – Tunel Učka (Kvarnerský portál) a je 35+870,00 a konečná stanice je 46+150,00 (před nadjezdem Jankovićeva cesta a ul. Matulji křižovatka), kde koncesní oblast končí Bina-Istrii. Fáze 2b2 má celkovou délku cca 10,3 km.

Fáze 2b2 Tunel Učka (Portál Kvarner) – Matulji je rozdělen do podfází:
Fáze 2b2/2: Tunel Učka (Portál Kvarner) - PUO Kvarner od km 35+870 do km 37+140
Fáze 2b2/3: PUO Kvarner – Veprinac od km 37+140 do km 39+900
Fáze 2b2/4: Veprinac – Anđeli od km 39+900 do km 43+400
Fáze 2b2/5: Anđeli – Frančići od km 43+400 do km 45+000
Fáze 2b2/6: Frančići – Matulji od km 45+000 do km 46+150
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y) + Istrie

Příspěvek od Diaľničiar »

V pondělí očekáváme proražení druhého tubusu tunelu Učka a také zahájení prací na úseku Učka - Matulja, oznámil ministr dopravy Butković: https://radio.hrt.hr/radio-rijeka/vijes ... a-11037256
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y) + Istrie

Příspěvek od Diaľničiar »

Byl proražen 2. tubus tunelu Učka

https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/probijena ... ucka/24151

V pondělí 18. září 2023 se v tunelu Učka konala slavnost k proražení druhé roury 5,63 km dlouhého tunelu Učka, které se zúčastnil premiér Andrej Plenković, místopředseda vlády a ministr Oleg Butković,prefekt župy Primorje-Gorski Kotar Zlatko Komadina, generální ředitel Bina-Istra dd Dario Silić a další politici a členové stavební firmy.

SHOW, která stála za to:


Obrázek

Výstavba tunelu je součástí Subfáze 2B-1, která kromě tunelu zahrnuje také doplnění plného profilu vybudováním druhého jízdního pruhu od křižovatky Vranje k tunelu Učka / Portal Kvarner, jakož i nové odpočívadlo na kvarnerské straně tunelu. V současnosti jde o jednu z největších infrastrukturních silničních investic v Chorvatsku v hodnotě 200 milionů eur, která by měla být dokončena do začátku příští turistické sezóny.

Obrázek


Premiér Plenković oznámil, že roura, která bylo dnes proražena, bude plně funkční před začátkem turistické sezóny 2024 a otevřením tohoto druhého tubusu tunelu Učka za několik měsíců bude Istrie napojena na síť Chorvatské dálnice se čtyřmi jízdními pruhy.

„Jsou to obrovské strategické úspěchy toho, co nazývám politikou moderní suverenity, protože naše národní úkoly plníme lépe, rychleji a efektivněji s posílenou mezinárodní pozicí,“ uvedl premiér s tím, že tato posílená pozice není jen členstvím v Evropské unie, eurozóny a Schengenského prostoru, ale je to především důvěra a partnerství se zahraničními firmami při realizaci takto kvalitních projektů.

Předseda vlády také odkázal na rozhodnutí vlády z minulého týdne dát souhlas HAC k zadání a garanci na výstavbu dálnice z Križišće do Žuta Lokva, tedy z Doly do Dubrovníku, a mimo jiné důležitých komunikací, do kterých se investuje , vyzdvihl mimo jiné obchvat Splitu, rychlostní komunikaci Zagvozd - Imotski, silnici D-403, která dává přístavu Rijeka zcela nový rozměr, dálnici z Lekeniku do Sisaku, koridor Vc, Križevci - Koprivnica, Rychlostní silnice Bjelovar - Virovitica, Požega - Staro Petrovo Selo.

Díky všem těmto projektům, řekl premiér Plenković, můžeme říci, že Chorvatsko integrovalo všechny své kraje sítí dálnic a rychlostních silnic, což je dobré pro rozvoj, turistiku, investice a četné ekonomické aktivity ve všech částech Chorvatska. "To znamená zcela novou kvalitu života pro Chorvatsko, pro Istrii a Primorsko-gorskij kotarskou župu," uvedl premiér s tím, že tento projekt prakticky dokončí chorvatskou silniční infrastrukturu a oznámil, že nyní budou následovat obrovské investice do železnic.

Místopředseda vlády a ministr Butković upozornil, že je to pro všechny velký okamžik. „Byli jsme svědky otevření mostu Pelješki a dnes proražení druhého tubusu tunelu Učka, na to bychom měli být všichni hrdí a rádi, protože, opakuji, je to velký úspěch po stavební stránce, ale i v politickém smyslu, že Istrie a druhý tubus tunelu Učka a tímto zahájením prací do Matulje, které dnes slavíme, jsou plně integrovány do dálničního systému Chorvatské republiky,“ zdůraznil Butković a poděkoval především ministerskému předsedovi za podporu, kterou tomuto projektu a Bina-Istře poskytl, neboť do všech fází projektů zahrnuli chorvatskou stavební firmu v těžkých časech korony, energetické krize a zajistili jí nějakým způsobem práci. „Děkuji svým kolegům ve vládě a Bačićovi a Filipovićovi, protože tato administrativní část,
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Chorvatsko“