Obchvat města Omiš, aktuálně & i s ohlednutím se do minulosti
město Omiš s 15.000 populací (na chorvatské poměry větší město), významný místní region, přístav, leží na řece, na státní silnici č. 8 a jako jedno z mála je v oblasti, ve které se v rámci S-J části snižuje možnost paralelního cestování
Již když končila Jugoslávie, tak se spomínal Omiš a jeho obchvat.. Vývoj cestovního ruchu a celkový rozvoj hospodářství je zde takový, že obchvat je ve slibech novodobých politiků přinejmenších 20 let. Jeho plánování a trasování jsou složité, i se začal budovat a to v rámci různých zahrnutí se buduje dodnes. Jednou byl vnímán jako delší tah od severního předměstí Splitu po jižní, jednou jako samostatná stavba. Nyní již jako jižní předměstí Splitu. Dlouhou dobu se realizoval přivaděč Splitu po dálnici A1 v jeho plném profilu. Ještě delší dobu se realizovala severní část předměstí v přestavbě na 4-pruhovou silnici. Směrem na jih se to moc nepotáhlo a již i tato část prošla úpravami a upgradem. Dále na jih se část rozestavěla, část tunelu je hotová, ale komplexní obchvat Omiše je stále v nedohlednu. Předposlední termín hovořil o roce 2020, dnes se již mluví o roce 2023. Něco se postavilo a tedy se řeší jak jen zbytek dobudovat. Jenomže onen zbytek má odhadovanou hodnotu přes 280 mil. €.
Dnes je na tahu Split - Omiš běžně kolona pomalu se pohybujících nebo stojících vozidel nejen v létě. Když je horší počasí, tak je to horší než o víkendech, protože o špatném počasí všichni turisté sednou do aut a chtějí se někam jet podívat. Skončí tady s meškáním na jejich cestě do Splitu nebo Dubrovniku o 1 až 1,5h. O víkendech je to stejné. Trpí i místní obyvatelstvo a jakýkoliv další rozvoj není možný. Místní obyvatelstvo trpí o to více, že je na tento tah odkázané, když jde k lékaři, k soudci, na úřady atd. Nepomůže si ani ten kdo chce jít s autobusem, protože i ten skončí zas jen na této silnici. Je jedno, kdo vládne, protože všechny hlavní strany mají tuto stavbu jako prioritní. Přitom již samotná silnice není na tom dobře. Nemá zdaleka nejlepší parametry z pobřežní silnice jako takové. Neměla jich v 1990 a nemá ich dodnes kromě pravidelné obnovy povrchu vozovky. Realitou tak je, že 20 km cestování trvá 1 hodinu. A i více. Obtížné je to se systémem záchranných služeb.
Trogir - Omiš je multimodální projekt řešený již od 80.-let 20. století. Ale po Omiš dodnes v provozu není. Nepomáhají ani protesty ani blokády ani denní hlášení v rádiách, nepomáhá vůbec nic, protože se neustále nalezne důvod, proč to nejde. Jednou to byl pád Jugoslávie, jindy vznik Chorvatska, později výstavba A1 na jih, kdy se regiony musejí uskromnit, poté fakt, že se musel řešit sever Splitu s letištěm, poté se to trochu rozběhlo, ale došla krize, dnes je po krizi, ale silniční sektor nemá státní zdroje pro výstavbu jako dříve, tak jsou EU fondy, jenomže ty jsou prakticky rozdělené a navíc EU požaduje dokumentaci, která tady nebyla a roky jdou.
Dnes tudy projíždí ve špičkách 50-60.000 vozidel za 24h. Takové intenzity nejsou na mnoha úsecích dálniční sítě. Když to bylo 40.000, tak část znalců říkala, že to o moc více nemůže být. A ono je, jenomže s neustále většími dopravními komplikacemi. A protáhnutím dopravních špiček. Dokonce stoupá skorý ranní a pozdní večerní provoz.
intenzity:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 05#p130505
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 56#p148056
Stávající termín 2023 je platný od 2017. V tom roce platilo, že stavební práce se mají obnovit na podzim 2018. Nic takové se ale neděje. Tak už vyskakuje rok 2024 jen ho ještě nikdo nevyslovil.
Ale k věci: je tady zadefinovaný postup dostavby a to ve 4 fázách, na kterých se provinvestuje odhadem ještě 283 mil. €.
1. fáze je silnice Omiš - Dugi Rat 1+1 pruh, která přejde do 4-pruhu po Mravince
2. fáze je Mravinci - Podstrana
3. fáze je Dugi Rat - Krilo
4. fáze je Krilo - Podstrana
Vše závisí od investora, tedy správce státních silnic Hrvatske Ceste. Ty odkazují, že práce se mají začít koncem 2018 a vzhledem k tomu je dostavba plánovaná na konec 2023 nebo začátek 2024.
Starosta Omiše je optimista. Odkazuje na slova kdysi všemocného premiéra Iva Sanadera, který slíbil obchvat v 2008. Dnes je 2018 a obchvat nestojí. Sliby se poslouchají již 15 let, ale něco se postavilo a argumenty jsou často založené na faktech. Stát peníze na silnice a obchvaty má, staví se v Rijece, staví se v regionech Osijeku, severně od Záhřebu, východně od Záhřebu atd. V poslední době se region od Trogiru po Omiš spojil a požaduje souvislé propojení od letiště po Omiš. To už dává sílu do zahrnutí do výstavby.
Připravuje se tendrování na most nad Cetinou. Protože tunel, který je vyražený nikam nepokračuje. Samospráva nabízela jiné varianty než je hlavní, aby se práce posouvali rychleji vpřed, ale hlavní variant je uvedený. Samospráva nabízela variant se silnicí D70. Most ponad Cetinu a spojovací silnice mohou být hotové za 2 roky. Tím bude hlavní část obchvatu vyřešená, ale ne ještě celý obchvat. To se do roku 2023 stihnout dá.
Podporu tomu dává nejen region, ale celá župa. Je to nejfrekventovanější státní silnice v Chorvatsku. A v rámci Splitu se nic proti jiným regionům v takové míře jako jinde nestaví. A co se kdy stavělo, tak trvalo dlouhé dekády. I pro župu se jedná o strategický projekt.
Ministerstvo dopravy při konkrétních termínech mlčí a nevyjádřuje se. Ponechává to na Hrvatske Ceste. Ti trvají na tom, že práce se již brzo rozběhnou. Intenzivně se dokončovala potřebná dokumentace. Nevnímají ale obchvat Omiše jako jednu stavbu. Význam má pouze jako celek, tedy jedná se o multimodální platformu Splitské aglomerace Solin - Stobreč - Dugi Rat - Omiš a jako taková jde o projekt velmi složitý a i nákladný z hlediska financování. Náklady jsou v rozsahu 2,1-2,4 mld. HRK, tedy další most Pelješac (a celá jeho návaznost). I proto se musel celý projekt rozfázovat a vzhledem k tomu, že se bude realizovat tak jde jen o určení maximální priority. Vláda a region již mají dohodu k této výstavbě, ale byla zanedbaná projektová část, dokumentace a i víceré povolení je nutno obnovit, protože projekt samotný od roku 2012 zaspal dobu. V rámci chorvatské dopravní strategie 2017 - 2030 je tento projekt do ní začleněný. A to v roce 2017 a je tedy předurčený pro čerpání prostředků z EU.
Dále si tento projekt během výstavby vyžádá několik omezení a následné rekonstrukce silnic. Nová výstavba se přitom týká 20 km silnic v parametrech rychlostní silnice. 1. fáze projektu - obchvat Omiše chťejí Hrvatske Ceste začít tendrovat letos a to na nejen most ponad Cetinu, ale tunel Komorjak a práce se teoreticky mohou zahájit v roce 2019. V tomto roce se zrealizoval upgrade křižovatky Stobreč a v čase zahájení prací na 1. fázi se pokročí s projektováním další fáze.
Hrvatske Ceste přízvukují, že pro období 2017 - 2020 se čerpá (program údržby a výstavby státních silnic 2017 - 2020) celkem 265 mil. HRK na obnovení prací na projektě. EU podporuje investice do silniční infrastruktury s cílem zvýšení bezpečnosti a zlepšení provozu v aglomeracích, takže se spolufinancování tohoto projektu počítá stejně jako EU podpořila 85% výstavbu mostu na Trogir.
Těžko říct, zda bude rok 2023 ten opravdu cílový pro obchvat Omiše.
několik významných příspěvků s informacemi, obrázkami, mapami kolem tohoto projektu:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 254#p58254
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 284#p58284
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 788#p77788