Právě je 19.12.2018 14:17:07




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 157 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
 Splitsko-dalmatská župa 
Autor Zpráva
 

Příspěvky: 475
Bydliště: Morava
Příspěvek Re: Splitsko-dalmatská župa
Chorvaté postavili tunel do prázdna, lidé z Omiše soptí vzteky

Už šest let čekají obyvatelé chorvatského města Omiš na dokončení obchvatu, který by měl ulevit věčně ucpanému centru. Daňové poplatníky už stál 280 milionů kun (970 milionů korun), ovšem zatím je hotový jen tunel, který ústí do prázdna.

Obchvat měl vést skrz skalní masiv nad Omišem, překročit řeku Cetina, aby se na její druhé straně opět zanořil do skály a nakonec se severozápadně od města napojil na Jadranskou magistrálu.

Dělníci zatím vykutali jihovýchodní část tunelu, která měří 1 471 metrů. Pak ale podle stanice RTL Croatia práce na stavbě ustaly, takže ve skále nad řekou Cetina ústí tunel do prázdna.

Místní obyvatele průtahy ve výstabě obchvatu, který úřady označily jako „klíčovou infrastrukturní investici“, rozpalují do běla. „Domů mi to trvá půl hodiny, tři hodiny do Splitu nebo na Makarskou,“ svěřil se stanici muž jménem Marko. „Pro ně je to legrace. Možná si myslí, že tam bydlí Batman,“ zamýšlí se nad účelem tunelu mladík Frane.

Úřady po odvysílání reportáže slíbily, že práce na obchvatu opět brzo začnou. „Očekáváme, že až skončí letní prázdniny, tak bude vyhlášen tendr na stavbu mostu,“ slibuje starosta Omiše Ivo Tomašovič. Když všechno půjde dobře, mělo by se ve stavbě už příští rok pokračovat.

Dopravní zácpy v Omiši jsou chronickým problémem. Hlavní dopravní tepna podél Jadranu zde totiž přechází Cetinu přes úzký most, který se navíc čas od času zvedá kvůli lodím. V letní sezóně městem projede asi 50 000 aut denně a kolony někdy měří až pět kilometrů.

Zdroj: https://ekonomika.idnes.cz/chorvatsko-o ... anicni_aha

_________________
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD


29.7.2018 20:01:51
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11483
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Splitsko-dalmatská župa
Ono je více, než jen tunel. Stačí si pročíst toto téma a investice je 300 mil. HRK. A čeká se na financování EU fondy, ale jsou vyčerpané. Prozatím se tedy stavba připravuje do realizace. Bohužel ano, Omiš prožívá dopravní peklo. I toto léto 5-30 km kolony z obou stran a procházet ze strany na stranu je opravdu těžké. Vzhledem k terénu a zástavbě to prostě není snadná stavba a nyní jí nemá kdo financovat. Stát refinancuje výstavbu dálnic, což se povedlo a provádí se celková reforma financování silniční infrastruktury.

Čeká se na to 30 let, pouze ve stavbě je to kratší dobu. Nyní se nestaví samozřejmě.

Tato stavba, tedy obchvat Omišu spadá momentálně pod trasu Split - Solin - Omiš a cílem je dobudovat jí do roku 2023, ovšem již se mluví o odkladu.

Ale je hezké, že se tady udržela informovanost o novinkách. Dokončení mostu u Trogiru je vynikající zpráva. I když to bylo problematické pro změnu zhotovitele, ale povedlo se to a 85% nákladů proplatila EU.

Jinak byl jsem letos v Chorvatsku a Stobreč má opravdu lepší napojení na hlavní tah. Pro tuto oblast ale nemám moc co doplnit. Snad jen to, že od A1 po Split je mohutná zástavba během několika let s mnoha logistickými centry. A je fajn, že se povedlo nedávno odevzdat celý profil přivaděče. Nezdá se to, ale ty investice jsou tady obrovské a je nutno na to brát zretel, jak na tom ta země finančně je a nemůže být prioritní všechno. Momentálně je priorita udržet financování celé infrastruktury a nikoliv nová výstavba ve velkém rozměru bez pokrytí EU fondů. Dle toho se všechno odvíjí. Omiš si hold počká a to ještě klidně dalších 5-10 let.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


7.9.2018 21:54:16
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11483
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Splitsko-dalmatská župa
Obchvat města Omiš, aktuálně & i s ohlednutím se do minulosti :arrow:

město Omiš s 15.000 populací (na chorvatské poměry větší město), významný místní region, přístav, leží na řece, na státní silnici č. 8 a jako jedno z mála je v oblasti, ve které se v rámci S-J části snižuje možnost paralelního cestování

Již když končila Jugoslávie, tak se spomínal Omiš a jeho obchvat.. Vývoj cestovního ruchu a celkový rozvoj hospodářství je zde takový, že obchvat je ve slibech novodobých politiků přinejmenších 20 let. Jeho plánování a trasování jsou složité, i se začal budovat a to v rámci různých zahrnutí se buduje dodnes. Jednou byl vnímán jako delší tah od severního předměstí Splitu po jižní, jednou jako samostatná stavba. Nyní již jako jižní předměstí Splitu. Dlouhou dobu se realizoval přivaděč Splitu po dálnici A1 v jeho plném profilu. Ještě delší dobu se realizovala severní část předměstí v přestavbě na 4-pruhovou silnici. Směrem na jih se to moc nepotáhlo a již i tato část prošla úpravami a upgradem. Dále na jih se část rozestavěla, část tunelu je hotová, ale komplexní obchvat Omiše je stále v nedohlednu. Předposlední termín hovořil o roce 2020, dnes se již mluví o roce 2023. Něco se postavilo a tedy se řeší jak jen zbytek dobudovat. Jenomže onen zbytek má odhadovanou hodnotu přes 280 mil. €.

Dnes je na tahu Split - Omiš běžně kolona pomalu se pohybujících nebo stojících vozidel nejen v létě. Když je horší počasí, tak je to horší než o víkendech, protože o špatném počasí všichni turisté sednou do aut a chtějí se někam jet podívat. Skončí tady s meškáním na jejich cestě do Splitu nebo Dubrovniku o 1 až 1,5h. O víkendech je to stejné. Trpí i místní obyvatelstvo a jakýkoliv další rozvoj není možný. Místní obyvatelstvo trpí o to více, že je na tento tah odkázané, když jde k lékaři, k soudci, na úřady atd. Nepomůže si ani ten kdo chce jít s autobusem, protože i ten skončí zas jen na této silnici. Je jedno, kdo vládne, protože všechny hlavní strany mají tuto stavbu jako prioritní. Přitom již samotná silnice není na tom dobře. Nemá zdaleka nejlepší parametry z pobřežní silnice jako takové. Neměla jich v 1990 a nemá ich dodnes kromě pravidelné obnovy povrchu vozovky. Realitou tak je, že 20 km cestování trvá 1 hodinu. A i více. Obtížné je to se systémem záchranných služeb.

Trogir - Omiš je multimodální projekt řešený již od 80.-let 20. století. Ale po Omiš dodnes v provozu není. Nepomáhají ani protesty ani blokády ani denní hlášení v rádiách, nepomáhá vůbec nic, protože se neustále nalezne důvod, proč to nejde. Jednou to byl pád Jugoslávie, jindy vznik Chorvatska, později výstavba A1 na jih, kdy se regiony musejí uskromnit, poté fakt, že se musel řešit sever Splitu s letištěm, poté se to trochu rozběhlo, ale došla krize, dnes je po krizi, ale silniční sektor nemá státní zdroje pro výstavbu jako dříve, tak jsou EU fondy, jenomže ty jsou prakticky rozdělené a navíc EU požaduje dokumentaci, která tady nebyla a roky jdou.

Dnes tudy projíždí ve špičkách 50-60.000 vozidel za 24h. Takové intenzity nejsou na mnoha úsecích dálniční sítě. Když to bylo 40.000, tak část znalců říkala, že to o moc více nemůže být. A ono je, jenomže s neustále většími dopravními komplikacemi. A protáhnutím dopravních špiček. Dokonce stoupá skorý ranní a pozdní večerní provoz.

intenzity:
viewtopic.php?p=130505#p130505
viewtopic.php?p=148056#p148056

Stávající termín 2023 je platný od 2017. V tom roce platilo, že stavební práce se mají obnovit na podzim 2018. Nic takové se ale neděje. Tak už vyskakuje rok 2024 jen ho ještě nikdo nevyslovil.

Ale k věci: je tady zadefinovaný postup dostavby a to ve 4 fázách, na kterých se provinvestuje odhadem ještě 283 mil. €.

1. fáze je silnice Omiš - Dugi Rat 1+1 pruh, která přejde do 4-pruhu po Mravince
2. fáze je Mravinci - Podstrana
3. fáze je Dugi Rat - Krilo
4. fáze je Krilo - Podstrana

Vše závisí od investora, tedy správce státních silnic Hrvatske Ceste. Ty odkazují, že práce se mají začít koncem 2018 a vzhledem k tomu je dostavba plánovaná na konec 2023 nebo začátek 2024.

Starosta Omiše je optimista. Odkazuje na slova kdysi všemocného premiéra Iva Sanadera, který slíbil obchvat v 2008. Dnes je 2018 a obchvat nestojí. Sliby se poslouchají již 15 let, ale něco se postavilo a argumenty jsou často založené na faktech. Stát peníze na silnice a obchvaty má, staví se v Rijece, staví se v regionech Osijeku, severně od Záhřebu, východně od Záhřebu atd. V poslední době se region od Trogiru po Omiš spojil a požaduje souvislé propojení od letiště po Omiš. To už dává sílu do zahrnutí do výstavby.

Připravuje se tendrování na most nad Cetinou. Protože tunel, který je vyražený nikam nepokračuje. Samospráva nabízela jiné varianty než je hlavní, aby se práce posouvali rychleji vpřed, ale hlavní variant je uvedený. Samospráva nabízela variant se silnicí D70. Most ponad Cetinu a spojovací silnice mohou být hotové za 2 roky. Tím bude hlavní část obchvatu vyřešená, ale ne ještě celý obchvat. To se do roku 2023 stihnout dá.

Podporu tomu dává nejen region, ale celá župa. Je to nejfrekventovanější státní silnice v Chorvatsku. A v rámci Splitu se nic proti jiným regionům v takové míře jako jinde nestaví. A co se kdy stavělo, tak trvalo dlouhé dekády. I pro župu se jedná o strategický projekt.

Ministerstvo dopravy při konkrétních termínech mlčí a nevyjádřuje se. Ponechává to na Hrvatske Ceste. Ti trvají na tom, že práce se již brzo rozběhnou. Intenzivně se dokončovala potřebná dokumentace. Nevnímají ale obchvat Omiše jako jednu stavbu. Význam má pouze jako celek, tedy jedná se o multimodální platformu Splitské aglomerace Solin - Stobreč - Dugi Rat - Omiš a jako taková jde o projekt velmi složitý a i nákladný z hlediska financování. Náklady jsou v rozsahu 2,1-2,4 mld. HRK, tedy další most Pelješac (a celá jeho návaznost). I proto se musel celý projekt rozfázovat a vzhledem k tomu, že se bude realizovat tak jde jen o určení maximální priority. Vláda a region již mají dohodu k této výstavbě, ale byla zanedbaná projektová část, dokumentace a i víceré povolení je nutno obnovit, protože projekt samotný od roku 2012 zaspal dobu. V rámci chorvatské dopravní strategie 2017 - 2030 je tento projekt do ní začleněný. A to v roce 2017 a je tedy předurčený pro čerpání prostředků z EU.

Dále si tento projekt během výstavby vyžádá několik omezení a následné rekonstrukce silnic. Nová výstavba se přitom týká 20 km silnic v parametrech rychlostní silnice. 1. fáze projektu - obchvat Omiše chťejí Hrvatske Ceste začít tendrovat letos a to na nejen most ponad Cetinu, ale tunel Komorjak a práce se teoreticky mohou zahájit v roce 2019. V tomto roce se zrealizoval upgrade křižovatky Stobreč a v čase zahájení prací na 1. fázi se pokročí s projektováním další fáze.

Hrvatske Ceste přízvukují, že pro období 2017 - 2020 se čerpá (program údržby a výstavby státních silnic 2017 - 2020) celkem 265 mil. HRK na obnovení prací na projektě. EU podporuje investice do silniční infrastruktury s cílem zvýšení bezpečnosti a zlepšení provozu v aglomeracích, takže se spolufinancování tohoto projektu počítá stejně jako EU podpořila 85% výstavbu mostu na Trogir.

Těžko říct, zda bude rok 2023 ten opravdu cílový pro obchvat Omiše.


několik významných příspěvků s informacemi, obrázkami, mapami kolem tohoto projektu:

viewtopic.php?p=58254#p58254
viewtopic.php?p=58284#p58284
viewtopic.php?p=77788#p77788

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


25.9.2018 18:47:23
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11483
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Splitsko-dalmatská župa
Vláda v 05/2018 schválila pro Split několik velikých dopravních investicí.

https://vlada.gov.hr/UserDocsImages//Sj ... %202.1.pdf

Jde o 2 silniční a 1 železniční projekt.

1. A1, Vučevica - tunel Kozjak - DC8 - přístav Split;
2. Solin - Stobreč - Dugi Rat - Omiš;
3. vícero investicí v rámci železniční infrastruktury

Ten 1. projekt by znamenal nejkratší trasu cestování z dálnice A1 po přístav ve Splitu. Zásadně by odlehčil stávající spojující trasy a odfiltroval by značnou část provozu z hlavních silnic ve Splitu. Délka trasy je pak 8 km v nákladech 871 mil. HRK tedy asi 120 mil. €.

Ten 2. projekt jsem opsal detailněji o příspěvek výše (a i dále do minulosti) se zaměřením na obchvat Omiše, ale všeobecně jde o multimodální platformu Splitské aglomerace Solin - Stobreč - Dugi Rat - Omiš, kde se odhaduje cena kolem 2,4 mld. HRK tedy asi 330 mil. €. Je to na rekonstrukci stávající trasy, dostavby trasy a výstavbu nových km z dané trasy. Je to i se započítáním nákladů na studie a dokumenty, což je částka kolem 35 mil. €, která je na to vyčleněná již nyní do roku 2020.

A nakonec 3. projekt v tomto balíku má větší hodnotu jak ty dva silniční dohromady. Jedná se o propojení železničního uzlu ve Splitu s dalšími uzly ve Splitu, tedy s přístavním a s letištěm. Zahrnuje to nejen novou výstavbu tratí, ale také rekonstrukci stanic a výstavbu nové stanice intermodálního významu (Kopilica). Odhadované náklady na tento projekt jsou 1,1 mld. €.

Celkové náklady na tyto 3 projekty jsou tedy kolem 1,55 mld. €. Realizovat se budou v etapách a vzhledem k náročnosti to zřejmě potrvá delší dobu.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


30.9.2018 14:42:13
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11483
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Splitsko-dalmatská župa
Vláda schválila pro Hrvatske Ceste vícero projektů v rámci státního programu rozvoje dálnic a silnic pro roky 2017 - 2020. Tady uvedu jen ty, které jsou v této oblasti, přičemž se nejedná jen o standardní výměnu vozovky:

Obnova silnice DC 117 na úseku Rukavac - Vis na ostrově Vis. Silnice má 20 km a obnova se dotkne cca. 4,9 km. Práce zahrnují nejen obnovu vozovky, ale poupraví se geometrie silnice, tedy některá klopení zákrut a podobně. Kromě toho se investuje do zlepšení stavu odvodnění a obnoví se dopravní signalizační značení. To vše v nákladech kolem 29 mil. HRK s tím, že se pracovat se začne až po letní sezoně 2019 a práce potrvají do roku 2020 tak, aby v tomto roce byla silnice použitelná v létě i když s možným omezením.

Projekt výstavby obchvatu města Vis. Jde o výstavbu 1,67 km nové silnice v úseku LC 67212 s křížením LC 67213 přes budoucí turistickou zónu "Czech Villa". V rámci projektu se postaví parkoviště pro osobní automobily a autobusy, spojovací chodníky. Mezičasem bylo vydané stavební povolení a soutěží se zhotovitel. Odhadované náklady jsou 12,6 mil. HRK bez DPH s plánem realizace do roku 2020.

Rekonstrukce křižovatky DC 116 Na ostrově Hvar a ŽC 6280. Práce se odhadují na 1,5 mil. HRK bez DPH s realizací do konce roku 2019.

Projekt pro zlepšení dopravní dostupnosti ostrova Hvar. Vláda vyčlenila peníze na projekt s cílem zlepšit celou dopravní os Poljica – Sućuraj – Drvenik – uzel Ravča. To znamená výstavbu spojovací silnice A1 (Ravča) - DC 8 (Drvenik) (tady je o ní více), kde se očekává doba prací 2,5 roku s tím, že se musí vyřešit financování vzhledem k tomu, že se musí postavit tunel přes pohoří Biokovo. Tato spojovací silnice by nejen zrychlila přísun turistů po ostrov Hvar, ale také zvýšila dostupnost jižní části Makarské oblasti se zvyškem Chorvatska. Trajektový přístav v Drveniku prošel modernizací. Náklady na takto nadsazený projekt jsou odhadem 1,8 mil. HRK bez DPH. Doba realizace sa plánuje pro období 2021 - 2027. Bude nutností provést i studii realizovatelnosti. Dále se v rámci tohoto projektu plánuje i veliká investice na samotném ostrově v rámci silnice DC 116 v délce 38 km od Poljica po Sućuraj, kde dojde k celkové rekonstrukci a místami i k přeložení stávající trasy včetně výstavby celé komunální infrastruktury. S tím souvisí spolupráce s energetickými firmami, vodárnami, jednotlivými samosprávami atd.

I. fáze realizace zlepšení silniční sítě na ostrově Čiovo. Když už sem vede přímo most, kterým se dá dostat na ostrov bez nutnosti projíždět historickým centrem Trogiru, tak je čas zahájit přestavbu silniční sítě na ostrově samotném, protože je tady větší provoz. V rámci mostu se postavilo pouze napojení a část silnic se zrekonstruovala. Vláda chce postavit zcela novou silnici v délce 4 km, která propojí tento nový most se silniční sítí na ostrově. I. fáze se začne v roce 2019 v rámci prvních 700m úseku silnice, která půjde přes obec Okrug. Je to nejkritičtější úsek celé silnice a nejvíce důležitý. Kromě nové silnice se postaví i chodník. Náklady na výkup pozemků se odhadují na 7 mil. HRK s DPH. Náklady na výstavbu pak na dalších 12,2 mil. HRK s DPH, kde bude spoluúčast župy v částce 8,65 mil. HRK. Další etapy budou rovněz záviset od finanční participace ze strany župy. Tato I. fáze se zrealizuje v tomto období.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


27.10.2018 17:17:02
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11483
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Splitsko-dalmatská župa
Hrvatske Ceste plánují v roce 2019 zahájit opravy na mostě na D8 v Omiši. Prozatím bez upřesnění harmonogramu a rozsahu, ale most si vzhledem k intenzitám vyžaduje opravy. Zároveň ministr dopravy uvedl na jednání se župou, že rychlostní silnice Split - Omiš je prioritou Chorvatska a připravuje se vypsání tendru na několik objektů na trase.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


26.11.2018 19:21:41
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11483
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Splitsko-dalmatská župa
ještě jednou i další materiály ke trasování obchvatu Omiše (součást trasy Split - Omiš; další materiály jsou ve vlákně) :arrow:
Příloha:
omiš5218471JPG.JPG
omiš5218471JPG.JPG [ 254.64 KiB | Zobrazeno 268 krát ]

Obrázek

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


28.11.2018 15:29:52
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 157 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 3, 4, 5, 6, 7




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz