Přečetl jsem celou tému, všechny odkazy a informace platí. Respektivě u několika příspěvků je v rámci upravení příspěvku poznámka
odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by poškodilo obsah příspěvku, tedy se jedná o konstrukčně důležité příspěvky s možností dohledání informací jinde. Co se dalo, to jsem aktualizoval. Odstranil jsem 13 zcela neaktuálních příspěvků od vícero uživatelů včetně mě.
- starší záměry rozvoje silniční sítě v regionu Splitu, které se realizují dodnes
- split.JPG (170.39 KiB) Zobrazeno 12310 x
Tohle je region, ve kterém se realizovalo a realizuje vícero důležitých staveb. Mnoho je již v provozu, i když část po 10 až 20 letech. Účel dálnice A1 byl dotáhnout dálnici ke Splitu. Tohle se povedlo rychle. Napojit rychlostním tahem Split na dálnici, tak to již tak rychle nebylo, respektivě dlouhou dobu byl v provozu 1/2 profil, ovšem v parametrech 2+1, takže to stoupání bylo efektivně řešeno. Nyní je v provozu plný profil s obnoveným původním 1/2 profilem, takže paráda. No, jenomže to jen zrychlilo přílev aut od dálnice. Celý městský provoz se de facto odehrává od přístavu, kde se nachází i železnice poměrně skromným řešením hlavních tahů, které se napojují na sever na silnici, která pak vyúsťuje na sever na Trogir nebo na jih na Omiš a tudíž se setkává s touto silniční sítí jak tranzit tak lokální doprava. K tomu je zapracován celý provoz 2. největšího města s veškerýma službama včetně bydlení. To značí, že obzvláště v letním období jsou tady od rána do večera kolony. Stát dlouhou dobu dělal mrtvého brouka, jen málo peněz sypal do přivaděče k A1, ale pak se rozhodl zahájit dualizaci silnice od Trogiru až po Omiš. Dodnes to není hotové, část na jihu chybí, ale je již v obnovené výstavbě formou EU fondů. Omiš je nejhůř propustné místo na státní silniční síti a vzhledem k terénu a limitem to bez velkorysého řešení nešlo realizovat a na tom to i bylo pozastaveno: nutnost obejít Omiš "ze zadu" tunelama a mostem ponad kaňon a pak dál na jih to vyúsťuje. Takhle jde jedna silnice nad řekou Cetina, kde se občas musí zvednout most a celý provoz stojí. Ze severu se dostavba na 4-pruh přes Kaštely po Trogir taky dlouho vlekla. A samozřejmě, když se stavba pozastavila, tak zase kolem vyrostla ČSPH, nějaké domy a muselo se řešit tohle. Tato župa není jen o městě Split, ale i o dalších a nejen na pevnině, ale i ostrovech. Chorvatsko ale dlouhodobo vkládá více peněz sem, než li do Záhřebu. Záhřeb se vnímá jako dobře dopravně řešené město, které již "všechno" má, což taky nebyla celkem pravda, ale jednoduše se vkládalo více peněz tam, kde nebylo nic ať už směr Rijeka nebo Zadar, Split, Dubrovnik a taky ve vnitrozemí Osijek či Sisak.
Za tu dobu se třeba postavil nový trogirský most. Takže původní je ušetřen velkého provozu. Ve vlákně je toho opravdu hodně. A poslední roky se stát zajímá již i o hlavní silnice ve Splitě. Tato iniciativa došla tak daleko, že stát si některé hlavní tahy přečíslil pod svojí správu a hodlá do nich investovat. Město se župou na takové investice nestačí. Mezičasem se taky upgradovala MÚK na A1 u Splitu. Stát taky investoval v kombinaci s dalšími peníze do centrálního průjezdu městem a propojil jej lépe s městským průtahem v té stejné osi. Jsou to již citelné investice a dalších 7-10 let jsou naplánované další velké projekty, které již lépe propojí uzly: přístav, vlaky, letiště a silniční směry mezi nimi. Aby se co nejvíc lidí dopravilo a rychle jen prejelo tímto ohromným dopravním uzlem Chorvatska. Přístav je větší, má lepší mola, letiště se taky modernizovalo včetně silnic k němu vedoucích (tady je zrovna fotogalerie:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -171644092 ), a proto nastal čas pokročit dalšími investicemi.
Lze si číst tohle vlákno, ale těžiskové investice jsou ty schválené:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 71#p171671
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 69#p173569 (ostrovní investice)
a s tím souvisí již rozpočet podniku Hrvatske Ceste na tento rok:
*realizace přivaděče na A1: Spojna cesta čvor Vučevica na A1 – čvor na D8 (tady je tunel Kozjak:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 38#p178538 ; vznikne tak severnější vstup do Splitu z A1)
*realizace rychlostní silnice: Stobreč – Dugi Rat – Omiš (dostavba)
*Križanje Širina u Solinu
Spojovací silnice A1-D8 Ravča - Drvenik s tunelem Drvenik byla prozatím odložená. To je tento projekt:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 32#p129232 a bude se nacházet ještě pod tunelem Sv. Ilija. Byl to projekt velkolepě ohlašován v roce 2008, ale v roce 2011 byl přerušen. Pak se do roku 2016 realizovala studie dopadů na ŽP a v roce 2019 ministerstvo dopravy oznámilo, že projekt je naceněný na částku ve výši 740 mil. HRK (cca. 100 mil. € v tom čase) a stát na něj nemá peníze (ani na něj nejdou, ani v roce 2020 ani v roce 2021) a bylo taky ohlášeno, že bude navržen do financování přes EU fondy.