Záhřebská župa + Záhřeb

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Příspěvek od Diaľničiar »

V odhadovaných nákladech 40 mil. HRK se tendruje výstavba Branimirove ulice: od Zagrebačke silnice po Brestovečku ulici, I. fáze: Postaví se 1,2 km dlouhá 4- pruhová silnice.

ttps://eojn.nn.hr/SPIN/APPLICATION/IPN/DocumentManagement/DokumentPodaciFrm.aspx?id=6194116
1.JPG
1.JPG (169.49 KiB) Zobrazeno 2932 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Příspěvek od Diaľničiar »

Ve městě Záhřeb se modernizuje železniční nadjezd nebo bude od 22.6. na 1 měsíc uzavřen silniční podjezd v západní části města. Lokálně to bude znamenat dopravní horor. Zhotovitel modernizované tratě o to žádal již dříve, ale právě pro dopravní situaci to bylo odloženo až za školní rok.

Jde o Ulici V. Škorpika, podjezd spojuje Ilicu a Aleju Bologne se Zagrebačkom avenijom.

https://www.jutarnji.hr/vijesti/zagreb/ ... a-15211776

Jde o modernizaci tratě Zagreb Zapadni kolodvor - Savski Marof. Jde o nejfrekventovanější železniční úsek, kterým projede 160 vlaků za den. Poslední generální oprava na tomto 17,8 km proběhla v roce 1969 a maximální rychlost je nyní 60 km/h. Po modernizaci bude zase 120 kmh. Obnoví se všechny mosty, nástupiště atd. Za celkem 365,7 mil. HRK. (asi 50 mil. €)

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Příspěvek od Diaľničiar »

V Záhřebu začínají velké projekty: Začínají práce na cyklistické magistrále Záhřeb-Istok

Starosta Tomašević a jeho zástupci Luka Korlaet a Danijela Dolenec vystoupili na pravidelné tiskové konferenci města Záhřebu. Korlaet hovořil o projektech nové infrastruktury v Záhřebu pro cyklistickou dopravu.
Korlaet zahájil konferenci shrnutím dosavadního pokroku Záhřebu v odklonu od motorových vozidel. Po prezentaci statistických údajů vyzdvihl tři nejdůležitější projekty záhřebské cyklistické infrastruktury. Oznámil také zavedení online dashboardu, který bude od 16. září k dispozici všem městským cyklistům.

Palubní deska bude obsahovat mapu se všemi cyklotrasami, všemi stojany na kola a všemi půjčovnami kol. Cílem města je do konce roku 2022 nainstalovat dalších 500 stojanů, čímž by se kapacita kolových míst zvýšila o tisíc.

První projekt by měl být hotov na začátku září, jedná se o odstranění jednoho jízdního pruhu a vybudování dvou cyklostezek v ulici Deželićeva. Korlaet zdůraznil, že při odstranění jízdního pruhu nepřišlo ani o jedno parkovací místo nebo strom.

Dalším významným cyklistickým projektem je zahájení prací na Greenway. Národní hlavní cyklotrasa č. 2 nebo Greenway bude cyklistická trasa podél toku řeky Sávy od hranic se Slovinskem do Turopolje v Záhřebské župě. Bude dlouhá až 122 kilometrů. První etapa prací začíná v září na severní a jižní straně nábřeží. Nová cyklistická infrastruktura se buduje z ekoasfaltu, který neobsahuje bitumen, takže je v tomto smyslu šetrnější k životnímu prostředí.

Cyklostezka bude zelená, podél stezky budou nové lavičky, odpočívadla a osvětlení. První etapa se staví od Blata k jadranskému mostu v délce 1,7 kilometru. Druhá fáze bude od Jadranu k Mostu svobody a třetí od Mostu svobody k Mostu mládeže.

Třetím významným projektem je Cyklostezka Záhřeb-Istok, která se bude táhnout od Studentského centra do Dugi Selo v délce 23 kilometrů. První úsek ze Zavrtnice do Svetice již začal s pracemi. Linie povede pod viaduktem HŽ a bude mít chytré osvětlení, které se při průjezdu cyklistů rozsvítí pomocí senzorů.

https://baustela.hr/odrziva-gradnja/kre ... reb-istok/

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Příspěvek od Diaľničiar »

Místopředseda vlády a ministr pro moře, dopravu a infrastrukturu Oleg Butković se v úterý 22. listopadu 2022 v Záhřebu zúčastnil představení prvních 45 autobusů, které byly dodány v rámci projektu „Nákup 65 autobusů pro ZET d.o.o.“, který byl z 85 procent spolufinancován z grantů fondu Cohezijski. Je to jedna z mála možností jak může stát přímo pomoct hlavnímu městu. Cyklostezky, několik upgradů silniční sítě v lokálním řešení, tramvaje, autobusy a železniční stanice.

Obrázek

Místopředseda vlády a ministr Butković po prohlídce nových autobusů ZET ve svém vhodném projevu uvedl, že projekty realizované s městem Záhřeb jsou dobré a chvályhodné a usnadní život lidem ve městě Záhřeb, evropské metropoli, která je na stejné úrovni, pokud jde o provoz, který může být mnohem lepší.

Projekt nákupu autobusů pro ZET má hodnotu kolem 160 milionů HRK, z čeho 85% jsou zmiňované fondy EU.

Jde o součást projektu, v jehož rámci ministerstvo prostřednictvím dvou výzev na spolufinancování pořízení autobusů pro poskytování služeb veřejné dopravy v celkové hodnotě asi 735 milionů HRK pořídilo 379 nových autobusů ze 420 pro devět chorvatských měst. :idea:

Když mluvíme o městě Záhřeb, tak během posledních let, kdy prošlo dvěma výzvami, bude pro ZET pořízeno celkem 109 autobusů, což je asi 30 procent z asi 300, které jsou v současné době v provozu.

HŽ Infrastruktura nedávno podepsala smlouvu o dílo na rekonstrukci úseku Záhřeb Zapadni kolodvor – Záhřeb hlavní nádraží a připravuje se také financování nákupu 20 nových nízkopodlažních tramvají prostřednictvím Národního programu obnovy a odolnosti.

https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/predstavl ... et-a/23644
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Příspěvek od Diaľničiar »

dále, protože již by tam toho bylo hodně ... obzvláště na 2. straně jsem se věnoval stavu hlavních mostů v Záhřebu a že jsou ve špatném stavu; systematicky se komplexně obnovují :P

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: V pátek 23. prosince 2022 podepsal místopředseda vlády a ministr pro moře, dopravu a infrastrukturu Oleg Butković dohodu s Draganem Jelićem , úřadujícím ředitelem Centrální agentury pro financování a uzavírání smluv o programech a projektech EU (SAFU), a ZET Ředitel Marko Bogdanović o přidělení dotací na nákup nízkopodlažních tramvají pro ZET doo.

Jde o projekt za 375 mil. HRK, z toho 300 mil. HRK je zajištěno z Národního plánu obnovy a odolnosti a ZET nakoupí 20 nízkopodlažních tramvají s cílem modernizace vozového parku tramvají, tedy zajištění kvalitních a udržitelných služeb MHD.

„Jde o největší jednotlivý projekt v Národním plánu obnovy a odolnosti, pořízení 20 nových nízkopodlažních tramvají, jejichž hodnota se pohybuje kolem 2 milionů eur na tramvaj, což znamená, že celková hodnota tohoto projektu je kolem 40 milionů eur," uvedl místopředseda vlády a ministr Butković. a dodal, že spolu se Záhřebem bude mít tento typ smlouvy podepsaný i Osijek na pořízení nových tramvají.

Místopředseda vlády a ministr pro moře, dopravu a infrastrukturu také připomněl skutečnost, že před pár dny byla podepsána další smlouva z Národního plánu obnovy a odolnosti, a to na pořízení nových bateriových vlaků a také na rekonstrukci železniční trať přes samotný Záhřeb, jejíž hodnota je asi 250 milionů HRK. Projekt obnovy železniční tratě ze Záhřebu západ na hlavní nádraží v Záhřebu, na který byla podepsána smlouva s dodavateli, začne velmi brzy a za několik měsíců bude fyzicky vidět na zemi.

Na závěr prohlášení místopředseda vlády a ministr Butković zopakoval, že spolupráce s městem Záhřeb a společnostmi ve městě Záhřeb a vládou Chorvatské republiky je dobrá. "Musí to tak být, jsme povinni rovnoměrně rozvíjet všechny části Chorvatska a opakuji, že město Záhřeb je největší chorvatské město a zaslouží si značné investice, což vláda Chorvatské republiky uznává," dodal. uzavřel místopředseda vlády a ministr Butković.

Dodejme, že nové nízkopodlažní tramvaje budou moderní a komfortně ovladatelné a dostupné a vhodné pro osoby se zdravotním postižením a sníženou pohyblivostí a očekává se, že jejich nákup zvýší počet cestujících, kteří budou pro své cesty využívat městskou hromadnou dopravu namísto osobních automobilů, a tím pozitivně ovlivňovat snížení výfukových plynů, ale i snížení emisí hluku a kongescí v centru města.

https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/potpisan- ... -zet/23720

:arrow: Jadranski most je dočasně zprovozněn v plném profilu. Po velkém úsilí byly práce na východním viaduktu dokončeny s předstihem. Pro usnadnění pohybu o prázdninách budou práce na západním viaduktu pokračovat 10. ledna.

Práce na západním viaduktu mostu začnou v lednu, přičemž podél východní vozovky mostu bude provoz probíhat obousměrně celkem ve čtyřech jízdních pruzích. Jde zhruba o stejnou provizorní úpravu provozu, jako byla doposud při pracích na sanaci východního viaduktu. Tato regulace se osvědčila a se stejnou účinností se počítá i při rekonstrukci a zpevnění západního viaduktu.

Jedná se o díla za 28 milionů HRK (bez DPH), z toho 11 milionů HRK (s DPH) bylo spolufinancováno z prostředků Evropského fondu solidarity. V rámci projektu byly provedeny práce na obnově odvodnění mostu, která zahrnuje uspořádání ucpaného odvodnění mostu a uspořádání ucpaného odvodnění opěrné místnosti.

Dále se pracovalo na obnově horní stavby a vybavení nájezdového viaduktu a opěrné místnosti a také na sanaci spodní stavby rozponové konstrukce a spodní stavby. Připomínáme, že práce na obnově jadranského mostu provádí firma Spegra a na mostě se pracovalo dvacet hodin denně, o čemž se více dozvíte zde. Přinášíme také podrobný seznam všech prací, které byly dosud na východním viaduktu provedeny.

https://baustela.hr/novosti/olaksano-kr ... rije-roka/

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Příspěvek od Diaľničiar »

Podepsány smlouvy s dodavateli na sanaci silnic poškozených zemětřesením v župě Záhřeb

V úterý 31. ledna 2023 se místopředseda vlády a ministr pro moře, dopravu a infrastrukturu Oleg Butković zúčastnil slavnostního podpisu smlouvy s dodavateli na obnovu dopravní infrastruktury poškozené zemětřesením v Záhřebské župě.

Na Ministerstvu moře, dopravy a infrastruktury byly podepsány smlouvy v hodnotě 28,5 milionu eur a podepsal je Tomislav Landeka , ředitel Okresní správy silnic Záhřebské župy, která je nositelem tohoto projektu spolufinancovaného z grantů Fond solidarity EU.

Místopředseda vlády a ministr Oleg Butković před podpisem smlouvy řekl, že je dobře, že kromě Sisacko-moslavinské župy, která je vždy středem zájmu města Záhřeb, se věci opravují a obnovují i ​​v dalších krajích postižených zemětřesením. Vysvětlil, že veřejná výzva byla vyhlášena 24. listopadu loňského roku a že dnes, poté, co Krajská správa silnic provedla veřejné zakázky, bude podepsána smlouva v celkové hodnotě 28,5 milionu eur. „Tímto projektem bude sanováno 35 sesuvů, 32 mostů a propustků a 29 úseků krajských a místních komunikací v celkové délce asi 60 kilometrů,“ zdůraznil místopředseda vlády a ministr s poukazem na to, že jde o velký infrastrukturní projekt. v Záhřebském kraji.

Na rekonstrukci veřejné infrastruktury a veřejných budov bylo poskytnuto něco málo přes jednu miliardu eur.

Místopředseda vlády a ministr Bačić také řekl, že 15. ledna bylo ze zmíněné miliardy eur utraceno 392 milionů eur.

https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/potpisani ... niji/23769
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Záhřeb získává nový jižní vstup

O projektu nového vstupu do města se uvažuje od roku 2006, kdy jej oznámili Božidar Kalmeta a Marina Matulović-Dropulić.

Ministr dopravy Oleg Butković a starosta Záhřebu Tomislav Tomašević se dohodli na realizaci dalšího záhřebského projektu. V těchto dnech proběhlo na ministerstvu dopravy setkání Butkoviće a Tomaševiče, kde byl dohodnut plán realizace jednoho z Tomaševićových projektů kapitálové infrastruktury - vybudování nového jižního vstupu do města Záhřeb přes Sarajevská silnice.

Projekt zahrnuje výstavbu tramvajové tratě v délce čtyři a půl kilometru, prodloužení sarajevské silnice o 1,8 kilometru a výstavbu viaduktu nad seřaďovací stanicí, který by navazoval na přestupní uzel Jakuševac, odkud cestující mohl sjet na záhřebský okruh nebo pokračovat po dálnici do Sisaku.

Obrázek

Spolufinancování z EU

Podle našich partnerů se hodnota projektu zhruba odhaduje na 80 až 100 milionů eur. Na zmíněném jednání bylo dohodnuto, že projekt bude realizován podle vzoru konstrukce záhřebského rotoru (OK). Ministerstvo dopravy zajistí evropské spolufinancování prostřednictvím fondů EU, město Záhřeb vyřeší potřebné papírování a vypíše výběrové řízení na projekt Sarajevo. V plánu je požádat o tento projekt prostřednictvím nového operačního programu v rámci realizace Městské a příměstské dopravy.

Do projektu jsou zahrnuty i chorvatské dálnice, jejichž zodpovědností je vybudování nadjezdu nad Posunovací stanicí. Společnost HAC již dříve na toto zařízení získala stavební povolení, což by mělo výrazně zkrátit realizaci projektu. Na druhou stranu město Záhřeb hodlá v nejbližších měsících odkoupit pozemky na plánované trase sarajevského silničního prodloužení. Odhaduje se, že město Záhřeb by mohlo svou část papírování vyřešit do konce září.

Samotná tramvajová trať by se nacházela ve středním pásmu mezi dvěma vozovkami a táhla by se od Avenija Dubrovnik k hotelu Porin, kde by byla vybudována točna. Viadukt nad seřaďovacím nádražím by měl dva paralelní mostní objekty se dvěma jízdními pruhy a jedním zastavovacím pruhem pro každý směr. Jedna stavba by byla dlouhá 714 a druhá 701,9 metrů. Naši partneři se domnívají, že samotná stavba by mohla trvat dva roky.

Tento projekt je jedním z klíčových infrastrukturních projektů záhřebského starosty, který by chtěl v tomto mandátu dokončit, a dalším důkazem vynikající spolupráce mezi ministrem Butkovićem a Tomaševičem. Ti dva se hned na té projektové úrovni cvakli a ministr je vždy připraven Tomaševićovy projekty podpořit, zejména v části řešení jejich spolufinancování prostřednictvím fondů EU.

Vyšší cena

O projektu nového vstupu do města Záhřebu se uvažuje od roku 2006, kdy jej oznámil tehdejší ministr Božidar Kalmeta a tehdejší starostka Záhřebu Marina Matulović-Dropulić. Bylo to při stavbě dálnice do Sisaku. Mezitím byla postavena dálnice do Lekniku, ale Sarajevska cesta je zatím slepá ulička bez napojení na křižovatku Jakuševac. Tímto projektem se zabýval i bývalý starosta Milan Bandić.

V roce 2016 podepsal s HAC smlouvu o spolupráci na výstavbě přechodu přes Posunovací nádraží a rekonstrukci Sarajevské ulice s výstavbou tramvajové trati. Hodnota projektu byla tehdy odhadnuta na 510 milionů HRK a byla vyhlášena žádost o spolufinancování z fondů EU.

Před sedmi lety se odhadovalo, že výstavba viaduktu nad seřaďovacím nádražím bude stát 330 milionů HRK, rekonstrukce Sarajevské ulice 65 milionů HRK, výstavba tramvajové trati 50 milionů HRK a výkup pozemků 35 milionů HRK. . Navzdory podepsané dohodě město Záhřeb za sedm let neudělalo nic ohledně výkupu pozemků, zatímco HAC získalo stavební povolení.

Vzhledem k nedořešeným majetkovým a právním vztahům nebylo možné žádat o unijní peníze a projekt byl opět ponechán na nějakou dobu do budoucna. Ceny mezitím výrazně vzrostly, takže cena celého projektu by nyní mohla být vyšší až o 30 milionů eur, tedy zhruba o 40 procent oproti odhadům před sedmi lety.

https://www.jutarnji.hr/vijesti/zagreb/ ... e-15306828


:arrow: Má Záhřeb dostatek savských mostů (nad řekou Sáva)? Podívejte se, kde se plánuje výstavba 11 nových

https://baustela.hr/gradiliste/ima-li-z ... -11-novih/

pro ukázku z článku:

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Příspěvek od Diaľničiar »

V Chorvatsku existuje i formálně vedená župní silnice Ž1040 v hlavním městě Záhřeb, která je ale dálničního charakteru. Stojí od roku 1970 a má délku 5,5 km. Více o ní je zde: https://en.wikipedia.org/wiki/Jadranska_Avenue

poloha na mapě je ZDE
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Dopravní zácpy v Záhřebu začínají být nesnesitelné. Problémů je mnoho, řešení je velmi drahé

https://www.index.hr/vijesti/clanak/pro ... sti_prva_d

volně přeloženo

Záhřeb a obchvat Záhřebu se již nějakou dobu stávají místy velkých dopravních zácp. Hlavní město Chorvatska se tak pomalu přidává k mnoha evropským městům, která mají takové a podobné problémy. Opravdu se Záhřeb stal charakteristickým dopravními zácpami na silnicích a co lze udělat pro zlepšení současné situace? O tom jsme hovořili s Markem Ševrovićem, profesorem na Fakultě dopravní.

Na úvod Ševrović zdůrazňuje, že dopravní zácpy jsou vlastně otázkou perspektivy.

"My inženýři nemáme rádi termín 'zácpa'. Raději mluvíme o přetížení, to znamená, když je něco nad kapacitu nebo pod kapacitu. Přetížení nastává, když je objem dopravy větší, než je kapacita silnic, které máme.

Záhřeb si stále stojí dobře v kontextu ostatních velkých evropských měst.

"Pokud se na situaci v Záhřebu podíváme z pohledu velkých evropských měst, můžeme říci, že v Záhřebu nejsou žádné dopravní zácpy. Máme dva nebo tři směry, které bych mohl vyčlenit - např. Bologna Avenue ráno, Slavonska Avenue - které v určitých částech dne vypadají jako zácpy ve zbytku EU. V zásadě platí, že když na semaforu čekáte jeden nebo dva cykly, není to přeplněné,“ upozorňuje tento dopravní expert.

Rostoucí kongesce na záhřebských silnicích jsou výsledkem několika faktorů.

"V Chorvatsku je problém s kvalitou a kvantitou veřejné dopravy. Městskou hromadnou dopravu využíváme stále méně, a proto vzniká dojem, že město je přeplněné. Stále více se jezdí soukromým autem, vč. Jak dnes v Záhřebu funguje taxislužba, je to vlastně konkurence veřejné dopravy,“ domnívá se Ševrović.

"Máme také mnohem více mladých lidí, kteří jezdili tramvají a dnes jezdí Uberem, Boltem, taxíky a podobně. Chodí tak i do školy. To bylo před deseti lety nemyslitelné," dodává. "Máme teď pár tisíc taxíků, které neustále jezdí po městě. To samozřejmě také vytváří dopravní zácpy," říká.

Současný stav je výsledkem dlouhodobě špatné dopravní politiky nebo nezájmu se jí vůbec zabývat. Od státní úrovně pro hlavní město přes župu až po město. Stát se zabývá tranzitem v letní sezóně, tedy řešení na dálnicích a stávajícím obchvatě. Neřeší uzly ani větší investice ve městě. Velmi málo se zaměřuje na MHD - pouze se vymění vozový park. Uzlům se stát nevěnuje, je to k vidění u vícero dálnic, kde se nakonec uzel postaví až nakonec. I proto tím trpí všechny směry.

Stále více rodin má dvě nebo více aut.

Pokládat za řešení výhradně rozšiřovat silnice nás nedovede k cíli.

Jedním z problémů, které Záhřeb má, je to, že na okrajích města byla postavena velká nákupní centra, kam se někdy dá dostat jen autem.

"Jsou to všechno atraktory a generátory automobilové dopravy, protože se k nim nedostane kostra MHD, to znamená, že je mnohem obtížnější se k nim dostat MHD. Pro lidi je neatraktivní jet tam jinak než autem, a tak se k nim člověk nedostane," říká Ševrović.

A tak pokračuje: "Připočítejte k tomu, že vedle těchto center se staví obytné domy. Podívejte se, jak moc se staví na Kláře. Brzy tam budeme mít několik tisíc mladých rodin, které musí používat auta, protože není normálně je možné se tam dostat veřejnou dopravou. Město Záhřeb udělilo povolení k umístění těchto budov, aniž by vzalo v úvahu, že se k nim také pracuje na veřejné dopravě. V Chorvatsku je upřednostňována stavební lobby, což v konečném důsledku vytváří dopravní problém.

Ševrović poukazuje na to, že pro občany by bylo ideální udělat vše, co musí – jít k lékaři, do školy, nakoupit atd. – za 15 minut, a podotýká, že města, která fungují na takovém principu, nemají dopravní zácpy.

Dodává, že to samozřejmě není vždy přesně 15 minut nebo méně, ale že je důležité takto uvažovat, pokud jde o urbanismus. Uvádí, že Vídeň je toho dobrým příkladem a že je dobře propojena veřejnou dopravou a má vše, co občané ve svých čtvrtích potřebují.

"Podívejte se také na velká města v okolí. Například Lublaň vyřešila dopravní problém v centru města, ale má obrovské problémy na periferiích. Velké zácpy má i Sarajevo, o Bělehradě nemluvě. Záhřeb je stále se daří lépe než jim,“ věří Ševrović.

Situace se ale zhoršuje.

Dalším problémem je současná parkovací politika v Záhřebu.

Bez železnice není zlepšení veřejné dopravy

Ševrović opakuje, že klíčem ke všemu je lepší veřejná doprava. Upozorňuje ale, že to není jen otázka města Záhřebu, ale také státu. V Záhřebu a jeho okolí žije jeden až dva miliony lidí, kteří tíhnou k hlavnímu městu. To znamená, že železnice hraje klíčovou roli v řešení dopravních problémů, a to je odpovědností státu.

"Lidé by měli mít možnost dostat se na železniční terminály mimo Záhřeb, nechat tam auto a pak jet vysokorychlostním vlakem do města. Město Záhřeb to nemůže vyřešit," říká.

"Nejšťastnější jsem byl, když jsem viděl, že starosta Tomašević a ministr dopravy Oleg Butković spolupracují. Konečně! To jsme dlouho neviděli. To je řešení. Stát musí řešit problémy železniční dopravy v Záhřebu regionu, místní správa na to nemá peníze. To platí i pro další větší města v Chorvatsku,“ říká Ševrović.



:arrow: Záhřeb: rekonstrukční práce po zemětřesení a cíle pro starostu do roku 2023. Starosta má jasno: pokračují rekonstrukce. Nových silnic nebo parkovišť se postaví minimum.

https://www.index.hr/vijesti/clanak/tom ... 29872.aspx

volně přeloženo

Všechny školy a školky, které měly drobné opravy, byly po zemětřesení v krátké době opraveny. Kromě toho však byla zahájena kompletní rekonstrukce 13 škol a jedné koleje. Hodnota těchto drobných oprav pro cca 160 škol a školek byla celkem kolem 140 mil. HRK a na kompletní obnovu těchto 13 škol a studentských kolejí je potřeba až 1 mld. HRK.

Na těchto budovách probíhá stavební renovace, to znamená, že budou zpevněny, aby vydržely i silnější zemětřesení. Na druhou stranu se kromě stavební renovace pracuje také na zlepšení kvality, to znamená, že se dbá na to, aby tyto budovy byly vysoce kvalitní v každém smyslu, včetně energetické renovace, prostředí, IT vybavení a všeho nového. standardy ve vzdělávání. V těchto zařízeních se žáci budou vracet do škol, které byly zcela vylepšeny.

Velká část těchto budov je chráněnou kulturní památkou, a proto řízení trvá déle. V tomto smyslu budou tyto školy lepší jak pro studenty, tak pro město Záhřeb, které získá obnovené památky kulturního dědictví.

Záhřeb potřebuje živost a rozmanitost.

:arrow: regulace dopravy v centru města
:arrow: více dotací pro dopravní podnik ZET
:arrow: modernizace vozového parku ZET
:arrow: řešit úvěry/dluhy ve výši 1,4 mld. HRK
:arrow: rozšíření pěší zóny v centru města

Co se ale musí ocenit, tak to je dobrá spolupráce mezi státem a hlavním městem. Stát zaměřil pozornost na obnovu tramvajové části MHD, autobusů v rámci MHD, železničních uzlů. Pomáhá s obnovou velkých mostů ve špatném stavu. Z hlediska silničních investicí se zaměřuje až na 3. jízdní pruhy dálnice A3, resp. výjezd po Bosiljevo II na A1 nebo uzel s A11. Tyto projekty jsou proti plánům v opoždění a jejich záběr se zásadně zvětšil. Částková řešení stát nepreferuje a stejně tak ani město na své úrovni.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Příspěvek od Diaľničiar »

V prosinci se podepsalo schválení financování.
Diaľničiar píše: 25.12.2022 0:19:56 :arrow: V pátek 23. prosince 2022 podepsal místopředseda vlády a ministr pro moře, dopravu a infrastrukturu Oleg Butković dohodu s Draganem Jelićem , úřadujícím ředitelem Centrální agentury pro financování a uzavírání smluv o programech a projektech EU (SAFU), a ZET Ředitel Marko Bogdanović o přidělení dotací na nákup nízkopodlažních tramvají pro ZET doo.

Jde o projekt za 375 mil. HRK, z toho 300 mil. HRK je zajištěno z Národního plánu obnovy a odolnosti a ZET nakoupí 20 nízkopodlažních tramvají s cílem modernizace vozového parku tramvají, tedy zajištění kvalitních a udržitelných služeb MHD.

„Jde o největší jednotlivý projekt v Národním plánu obnovy a odolnosti, pořízení 20 nových nízkopodlažních tramvají, jejichž hodnota se pohybuje kolem 2 milionů eur na tramvaj, což znamená, že celková hodnota tohoto projektu je kolem 40 milionů eur," uvedl místopředseda vlády a ministr Butković. a dodal, že spolu se Záhřebem bude mít tento typ smlouvy podepsaný i Osijek na pořízení nových tramvají.
A již se podepsala smlouva.

Místopředseda vlády a ministr pro moře, dopravu a infrastrukturu Oleg Butković se zúčastnil slavnostního podpisu Smlouvy o nákupu tramvají pro ZET doo mezi městem Záhřeb a společností Končar - Električna vozila dd, které se konalo v pátek, 16. června 2023 v Záhřebu.

Smlouvu podepsali starosta města Záhřebu Tomislav Tomašević a předseda správní rady KONČAR - Električna vozila dd Josip Ninić, a záhřebský starosta upozornil, že 20 tramvají je pouze první tranší z celkem 40 nebo 60 nových tramvají, které se plánují pořídit. Starosta Tomašević vysvětlil, že termín dodání je zhruba dva roky a doufá, že první tramvaje dorazí ještě dříve, protože jak řekl, pro spolehlivost jízdního řádu je velmi důležité obnovit vozový park co nejdříve.

Projekt „Pořízení 20 nízkopodlažních tramvají pro ZET doo“ má hodnotu 40 milionů eur a je spolufinancován z Národního plánu obnovy a odolnosti, v jehož rámci ZET nakoupí 20 nízkopodlažních tramvají za účelem modernizace vozového parku a zlepšit kvalitu a udržitelnou veřejnou dopravu.

https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/potpisan- ... -zet/24015
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Příspěvek od Diaľničiar »

Část důležité silnice v Záhřebu bude téměř na měsíc uzavřena

https://www.vecernji.hr/zagreb/velika-s ... ce-1691633
  • Z důvodu nutnosti provedení prací na sanaci železničního podjezdu, které Chorvatské dráhy provádějí v rámci rekonstrukce trati ze Zaprešiće na Hlavní nádraží, Selska cesta v úseku od Prilaz baruna Filipović do Zagorska Ulice bude uzavřena pro veškerou dopravu od 1. července v 7:00 do čtvrtka 27. července 2023 do 18:00.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Příspěvek od Diaľničiar »

pro severní předměstí Záhřebu je důležitá budovaná silnice D307

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Příspěvek od Diaľničiar »

Záhřeb získává nový vstup do města za 65 mil. € (dálnice A11)

o projektu jsem psal v březnu: viewtopic.php?p=269872#p269872

Chorvatské dálnice (HAC) by měly příští měsíc vyhlásit výběrové řízení na stavbu nového viaduktu přes seřaďovací nádraží v Záhřebu a jeho napojení na Sarajevskou ulici. Délka projektu bude 1,8 km.

Město se mělo na projektu podílet, ale za sedm měsíců nevyřešilo majetkoprávní vztahy ohledně prodloužení sarajevské silnice.

Budoucí trasa nového jižního vjezdu do Záhřebu na křižovatce Jakuševac:
.
9a.JPG
9a.JPG (180.7 KiB) Zobrazeno 340 x
.
Příští měsíc by měla Hrvatska Autoceste vypsat výběrové řízení na stavbu nového viaduktu přes Záhřebskou posunovací stanici a jeho napojení na Sarajevskou ulici. Šlo by o definitivní zahájení realizace projektu, o kterém stát prostřednictvím HAC a město Záhřeb již sedm let neúspěšně jednají. A nyní bylo na ministerstvu dopravy definitivně rozhodnuto, že projekt bude realizován bez města Záhřeb. Stát jde do projektu sám, protože město za sedm měsíců nevyřešilo základní předpoklad evropského spolufinancování, kterým je výkup pozemků, na kterých vede železniční trasa a prodloužení Sarajevské cesty. Rovněž nebyly zahájeny postupy pro získání potřebné dokumentace.

Na druhou stranu má HAC na svou část projektu stavební povolení a pro zahájení stavby neexistují žádné administrativní překážky. Proto se ministerstvo rozhodlo, že už nebudou čekat, a město Záhřeb bylo informováno, že stát do projektu půjde sám, píše novinář z Jutarnji listu Krešimir Žabec.

Úsek by se napojil na křižovatku Jakuševec, odkud by cestující sjížděli na záhřebský okruh nebo pokračovali po dálnici A11 směrem na Sisak.

tady je původní nákres A11 k vidění s představou umístnění uzlu Jakuševac:

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Chorvatsko“