
Re: Záhřebská župa + Záhřeb
příspěvek mapuje jak mosty tak i několik osobních postřehů z návštěvy městaMosty v hlavním městě jsou v převážně ve velmi špatném stavu. I když je vozovka na nich relativně nová, tak samotné konstrukce neprocházejí údržbou.
Most Slobody neviděl údržbu od zhotovení v roce 1959.

Příloha:
MS1.JPG [ 122.41 KiB | Zobrazeno 6985 krát ]
Příloha:
MS2.JPG [ 111.75 KiB | Zobrazeno 6985 krát ]

Z celkem 8 hlavních mostů až 6 je ve velmi špatném stavu. Některé nejsou 60 let opravené mimo povrchu. Právě výše uvedený most Slobody je již ve stavu vypadávání kamenných bloků. Děje se tak od roku 2015. I navzdory tomu se s tím nic nedělá. Město vyhlásilo již tendr na jeho obnovu, práce mají trvat 5 měsíců, ale stále není pokrok k vykonání prací za celkem odhadovaných 19 mil. HRK. Tento most spojil Starý a Nový Záhřeb. Kým stát má každoroční 4-roční plány pro výstavbu a údržbu dálnic a státních silnic, tak místní samosprávy často nic takové závazné nepřijímají a ukazuje se, že samotné hlavní město má infrastrukturu v nedobrém stavu, i když povrchově se pracuje intenzivně.
Sávský most jen pro chodce slouží již od roku 1938. Ten je v havarijním stavu. Byl projekt na jeho obnovu za 3 mil. HRK, ale nakonec se Viadukt s městem nedohodli a most chátrá i nadále.
I Jadranský most postavený v roce 1981 v délce 313,7m je již v nevyhovujícím stavu. A to včetně viaduktů z obou stran.
Město Záhřeb zadalo vypracovat studii, ta právě přinesla tyto výsledky, ale neexistuje jasná koncepce pro plány oprav. Naopak státní ministerstvo uvedlo, že Záhřeb 20 let neprovedl žádnou větší opravu na hlavních mostních objektech ve městě.




Na mostu Mladosti, který je v provozu od roku 1974 jsou v zoufalém stavu podpěrné sloupy. Je široký 36m, dlouhý 300m. Sanace sloupů je připravována řadu let.
Osobní postřehy: letos jsem v hlavním měste byl delší dobu. Nutno říct, že je to město vybudované dle vzoru USA (Tito budoval v rámci Jugoslávie následující styl): široké průtahy, rozlehlé křižovatky, obří prostranství (chodník, silnice, pás stromů, silnice, chodník a různé kombinace). Takže centrum Záhřebu je jedna část, ale předměstí jsou zase druhá. Ta předměstí jsou nadimenzovaná a mají ve velmi dobrém stavu povrchy. Opravené jsou opravdu široké pásy silnic dlouhé km, staví se nové obchodní zóny, specializované kliniky a malé nemocnice. Všude je zeleň: i v centru, i na předměstích. Dálnice odvádějí tranzitní dopravu zcela mimo město a samotné město má díky minulosti v dobrém stavu kapacitnost tahů. Město je normálně seřízené semafory. Na obřích křižovatkách je zřetelné kudy se má jet.
Samotné centrum je velmi dobře propojené s tramvajema. Tramvajové pásy zde vedou po okrajích ulic, nikoliv ve středu jak je tomu běžně jinde. To má za následek, že na odbočení kolejové pásy vybočují doprostřed silnic a je nutno si to uvědomit a zvyknout na to. I zde je několik výhradně bus pruhů atd. Jednotlivá velká předměstí se sídlišti jsou napojené na tyto tramvajové linky. Aktuálně probíhala výměna zastávek a upgrade jednotlivých křižovatek, ale právě díky letní sezoně to nezpůsobovalo velké problémy. K dispozici je vícero podzemních garáží za vcelku přijatelné ceny.
Historické centrum města je na relativně malé ploše. V centru je několik tisíc kaváren a celkově je zde levněji než při moři.

Ulice křižují snad všechny národnosti. Ulice jsou čisté a upravené, doplněné o zahrady, parky atd. V dosahu centra na pár desítek minut pěšky je hlavní železniční stanice, která postupně prochází úpravami. Částečně s EU fondy. Povrch silnic a chodníků je vesměs ve velmi slušném stavu. Vedle žel. stanice je pak botanická zahrada s volným vstupem. Parkování v centru je volné i pro turisty i na úrovni povrchu, ovšem je nutno mít štěstí, poté již jedn stačí najít nejblizší automat a zakoupit lístek. Ovšem čím dále od centra, tím menší hustota automatů.
Ze samotného centra a i na hlavních tazích je všudepřítomné dopravní značení navádějící na jednotlivé dálnice a dopravní uzly, takže se zde nedá zabloudit. Vyjet pak na dálnici znamená jako ocitnout se v jiném světě. O něčem je Záhřeb a jeho centrum, poté jeho široká předměstí a zcela jiný ráz má zbytek krajiny. Konečně jsem si projel i úsek s napojením na dálnici A11.
Nachází se zde i nejkratší lanovka na světě. Spojuje 2 městské části v rámci historického centra s vysokým převýšením. Dá se jít i paralelně po schodech. Opravdu na malém kousku plochy naleznete největší trh a přímo vedle něj rybí trh, centrum s kavárnama a katedrály atd.
Je to město, ve kterém je co vidět. K dispozici je celá řada muzeí, galerií atd. Ovšem je nutno si nejprve ověřit otevírací doby a teprve poté naplánovat návštěvy.

Za 1 den se dá absolvovat historické centrum s okolím, za další 2 dny nejdůležitější objekty zevnitř včetně zoo. Cenově přijatelné na to, že to je veliká metropole a srdce státu.