Re: Záhřebská župa + Záhřeb
Napsal: 6.8.2016 20:47:33
V souvislosti s rozšířením dálnice A1 Zagreb - Karlovac (39,28 km) z 2x2 na 2x3 jízdní pruhy (řešeno ve vláknu k A1: ZDE) se připravují i další projekty v dopravě v rámci okolí hlavního města
Již nyní se odhaduje, že na úseku dálnic mezi mýtnicemi Jankomir - Lučko je denně na 55.000 vozidel. V létě to způsobuje celkovou neprůchodnost, ale doprava kolabuje již i mimo letní špičky; stačí k tomu dopravní nehoda anebo údržbářské práce kolem. Dopravní instituce zde pozorují, že celkem je zde na tahu kolem města dál na Split/Rijeku a v návaznosti na obchvat města asi 30% tranzit a až 70% zde činí cestující v rámci okolí a hlavního města. I proto se má zahájit výstavba/upgrade železničních tratí a zesílit stávající kapacity vlaků a MHD.
Kromě toho se jak vidíte na obrázku uvažuje i s výstavbou dalšího rychlostního tahu na jihu města (stejně jako i nyní na severu, čimž se propojuje stávající prstenec; Popovec - Marija Bistrica - Zabok), aby se více odkláněla doprava z exponovaných úseků dálnic kolem Záhřebu v návaznosti až po Karlovac.
Co se týče nového dálničního obchvatu kolem města, tak tento projekt se dostal až po geologické a geotechnické práce a studie, ale pro vysoké náklady (cca. 1 mld. € na 100 km) ho nemá HAC momenálně z čeho realizovat a EIB prozatím nevidí důvod projekt spolufinancovat. Jeho příprava a záměr ho vybudovat byl známý před finanční krizí dálničních společností. Nyní je projekt ve fázi umrtvení a neobjevuje se v aktuálních plánech dálniční sítě.
Každopádně tohle jsou projekty, které se plánují dál budovat jako těžiskové, ovšem i ten nejlevnější, tedy rozšíření A1 se bude realizovat nejdříve za 4 roky.
Z hlediska samotného města Záhřeb se uvažuje o denivelizaci (tedy buďto vyvýšení formou flyoverů anebo zakopání do země) hlavních silničních tahů: Slavonský a Ljubljanský bulvár. Zde to ale zcela naráží na otázku financování.
Celkové náklady na rozšíření dálnice, novou rychlostní silnici zespodu, nový dálniční obchvat a investice do železničních tratí se pohybují na úrovni cca. 2 mld. €, což je zřejmě na velmi dlouhou dobu nerealizovatelné. Do samotné výstavby není připraveno ještě stále nic. Nejblíže se k tomu přibližuje rozšíření dálnice A1.
Kromě toho se jak vidíte na obrázku uvažuje i s výstavbou dalšího rychlostního tahu na jihu města (stejně jako i nyní na severu, čimž se propojuje stávající prstenec; Popovec - Marija Bistrica - Zabok), aby se více odkláněla doprava z exponovaných úseků dálnic kolem Záhřebu v návaznosti až po Karlovac.
Co se týče nového dálničního obchvatu kolem města, tak tento projekt se dostal až po geologické a geotechnické práce a studie, ale pro vysoké náklady (cca. 1 mld. € na 100 km) ho nemá HAC momenálně z čeho realizovat a EIB prozatím nevidí důvod projekt spolufinancovat. Jeho příprava a záměr ho vybudovat byl známý před finanční krizí dálničních společností. Nyní je projekt ve fázi umrtvení a neobjevuje se v aktuálních plánech dálniční sítě.
Každopádně tohle jsou projekty, které se plánují dál budovat jako těžiskové, ovšem i ten nejlevnější, tedy rozšíření A1 se bude realizovat nejdříve za 4 roky.
Z hlediska samotného města Záhřeb se uvažuje o denivelizaci (tedy buďto vyvýšení formou flyoverů anebo zakopání do země) hlavních silničních tahů: Slavonský a Ljubljanský bulvár. Zde to ale zcela naráží na otázku financování.
Celkové náklady na rozšíření dálnice, novou rychlostní silnici zespodu, nový dálniční obchvat a investice do železničních tratí se pohybují na úrovni cca. 2 mld. €, což je zřejmě na velmi dlouhou dobu nerealizovatelné. Do samotné výstavby není připraveno ještě stále nic. Nejblíže se k tomu přibližuje rozšíření dálnice A1.