České dálnice > Diskusní fórum
http://forum.ceskedalnice.cz/

Záhřebská župa + Záhřeb
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=119&t=944
Stránka 1 z 2

Autor:  Diaľničiar [ 30.5.2009 17:08:53 ]
Předmět příspěvku:  Záhřebská župa + Záhřeb

Záhřebská župa a hlavní město Záhřeb mají ve fóre k Chorvatsku výsadní postavení. Je to z vícerých důvodů; jednak zpousta obyvatelů České republiky sem každý rok směruje (ne všichni jezdí k moři), ale je to i z důvodu neustávající výstavby a přestavby hlavních silnic a dokonce se připravuje i veliký "prsten" kolem hlavního města a kromě toho, v aglomeraci Záhřebu žije 1/4 všech obyvatel země.

Oficiální odkazy na tento region :arrow:

Záhřebská župa
Záhřeb (formálně má status vlastní župy)

Počet obyvatel župy s hlavním městem: 1,1 mil.

Další města: Dugo Selo, Jastrebarsko, Velika Gorica, Vrbovec, Zaprešić atd.
Další obce: Bedenica, Brdovec, Dubrava, Gradec, Luka, Orle, Rakovec atd.

Poloha v rámci země :arrow:
Příloha:
zagrebacka.gif
zagrebacka.gif [ 8.69 KiB | Zobrazeno 19796 krát ]

Autor:  Diaľničiar [ 19.6.2009 13:16:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Chorvatsko

Od 13. června je provozu rekonstruovaná mýtnice Lučko a nová mýtnice Demerje

V sobotu 13. června byla u Záhřebu dána do provozu rekonstruovaná mýtnice Lučko a nově postavená mýtnice Demerje. Obě nové mýtnice na konci dálnic Split - Záhřeb a Rijeka - Záhřeb spolu tvoří jeden funkční celek, kde motoristé cestující ve směru od moře platí dálniční poplatek za projetý úsek dálnice.

Nová mýtnice Demerje se nachází tři kilometry před Lučkem ve směru od Karlovce a slouží nyní pouze pro bezhotovostní placení mýtného. Má celkem 10 pruhů, z nichž osm je vyhrazeno pro placení kartami (platební karty a SMART karty) a dva pruhy jsou vyhrazeny elektronickému systému placení (ENC - elektronička naplata cestarine). Přijímány jsou platební karty Maestro, MasterCard, Visa, Visa Electron, American Express, Diners a INA. Při placení prostřednictvím těchto karet není třeba zadávat kód PIN. Kdo zaplatí mýtné bezhotovostně na mýtnici Demerje, pokračuje po nové vozovce s dvěma jízdními pruhy a jedním odstavným o šířce 11,2 metru. Tato silnice vede paralelně s dálnicí a je od ní oddělena travnatým pásem. Kolem mýtnice Lučko pak projede bez zastavení teprve za ní se napojí na dálnici.

Ten, kdo chce platit dálniční poplatek v hotovosti, mine odbočku na Demerje a pokračuje dál po dálnici až na mýtnici Lučko, která je nyní vyhrazena pouze pro placení v hotovosti. Zde má k dispozici deset pruhů.

V opačném směru, tedy směrem k moři, se nic nemění. Tři pruhy zde slouží k vyjmutí karty z automatu.

Původní mýtnice Lučko měla kapacitu 2 325 vozidel za hodinu a v letních špičkách nestíhala, takže tu motoristé museli na zaplacení dálničního poplatku při návratu od moře stát v dlouhých kolonách. Díky nové mýtnici Demerje o kapacitě 9 400 vozidel za hodinu se zvýší celková propustnost téměř pětkrát. Nyní je celková kapacita obou mýtnic 11 150 vozidel za hodinu.

Počet bezhotovostních plateb mýtného stále roste. V roce 2007 činily 26 %, v loňském roce již 40 % na celkových platbách.

Další informace: Prezentace

Zdroj: http://www.chorvatsko.cz

Autor:  martin [ 22.6.2009 8:26:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Chorvatsko

Hm, tak to je pěkně vidláckej systém. Místo toho, aby se zavedlo elektronické mýto s předplacenejma OBU nebo platba dopředu na SPZ na kterékoli benzínce/samooblužném kiosku, tak radši dělaj takovýhle opičárny. Nechápu.

Autor:  martin [ 22.6.2009 8:30:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: Chorvatsko

Ještě jsem zapomněl dodat, no co se divim. Když jsem po nich chtěl informaci, kde můžu získat ten jejich Smart Card, tak se mi neráčili ani odpovědět. Dálnice maj pěkný, ale jinak je to totální buranov. Takže ta jejich nová elektronická mýtnice je tak na dvě věci...

Autor:  Diaľničiar [ 22.6.2009 20:27:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: Chorvatsko

martin píše:
Hm, tak to je pěkně vidláckej systém. Místo toho, aby se zavedlo elektronické mýto s předplacenejma OBU nebo platba dopředu na SPZ na kterékoli benzínce/samooblužném kiosku, tak radši dělaj takovýhle opičárny. Nechápu.
Musím sa zastať Chorvátska, ide im o zamestnanosť. Je to jednoduché vysvetlenie. :idea: Ale poteším: ich informačný systém je pripravený na elektronické mýto. 8-)

Autor:  Diaľničiar [ 25.9.2009 21:17:06 ]
Předmět příspěvku:  Záhřebská župa + Záhřeb

Chorvatská vláda si zadala studii (ekonomická návratnost, vplyv na životní prostředí, náklady a výstavbu) na přestavbu dálničního obchvatu hlavního města Zagreb; přičemž plánuje přestavět jízdní pruhy a střední dělící pás tak, aby: *obchvat bude mít 4+4 jízdní pruhy (krajní pravé budou pouze pro nákladní auta s minimální povolenou rychlostí 80 km/h) a *betonový střední dělící pás (typ NJ2) a *povrch bude z CB (cemento-betonový) krytu.

Tato studie má být hotová do konce 2009. Jestli bude s pozitivními výsledky, pak se začne s přípravními prácemi a samotná přestavba by se mohla zahájit v r. 2012 a ukončit nejpozději v r. 2014. Počas výstavby se bude dělat za plného provozu - začne se středním dělícím pásem, co zafinancuje vláda a to ulehčí dopravu min pro jeden směr na 100% a jeden částečně na 40% (1 pruh a pomalejší rychlost).

Stavební firma bude mít za úkol plán přestavby tak, aby se provoz realizoval minimálně na 2 jízdní pruhy dle dovolenkářského proudu aut a taky bude stavební práce financovat přes PPP se stínovým mýtným, které bude až po úplné přestavbě plně hrazeno vládou (jakoby splátky za úvěr), přičemž se obchvat spoplatní pro nákladní dopravu; ostatní kategorie aut májí mít jízdu i nadále zadarmo.

Autor:  Diaľničiar [ 17.12.2009 21:01:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Chorvatsko nebude realizovat rozšíření dálničního obchvatu kolem města Záhřeb. Vláda se rozhodla, že jižněji od něj se postaví nový dálniční okruh, který se v Programovém období 2009-2012 kompletně připraví a to vrátaně projektové dokumentace. Výstavba se pak bude realizovat v letech 2013-2015.

Autor:  Diaľničiar [ 14.2.2010 18:11:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Plány současného a budoucího obchvatu Záhřebu jsou velmi dobře popsané na tomto odkazu: http://en.wikipedia.org/wiki/Zagreb_bypass .

Autor:  Diaľničiar [ 16.2.2010 19:43:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Tato župa má vlastní web stránku k župním silnicím :arrow:

http://www.zczz.hr/

Autor:  Diaľničiar [ 29.7.2010 20:14:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Zde je vidět záměr dostavět dálniční okruh kolem Záhřebu. :arrow:
Příloha:
Zagrebacki prometni prsten.JPG
Zagrebacki prometni prsten.JPG [ 97.44 KiB | Zobrazeno 19600 krát ]

Projekt "Nova obilaznica Zagreba" se připravuje v aktuální délce 106 km. Výstavba se zřejmě nezačne před rokem 2016, přičemž je předpoklad, že úsek od Sv. Helena dále na jih (směr Rijeka a Split) v roce 2015 v sezóně bude na hraně vyčerpání kapacit.

Z oficiálních materiálů vyplývá mj., že:

*Záhřeb je nejdůležitější a největší město v zemi
*Záhřeb se nachází uprostřed v rámci silniční infrastruktury a de facto se kolem něj nebo přes něj neustále jezdí všemi směrmi
*hlavní město je nejdůležitější železniční uzel země a proto se tu setkávají dopravní toky významem důležité pro celou zemi
*do hlavního města proudí denně množství příměstské a dálkové dopravy a již existuje i komplexní dopravní řešení problémů (ve vyšších souvislostech mezi silnicemi, železnicemi a MHD)
*kolem hl. města vznikají satelitní městečka a rozsáhlé průmyslné a logistické parky
*během letní sezóny se původní obchvat Záhřebu stává přes den těžko průjezdným a nestačí se tomu přispůsobovat ani větší mýtnice
*všechny hlavní silniční tahy blízko dálnic kolem hl. města jsou zatížené kamionovou dopravou ve snaze vyhnout se přetíženým úsecím, ovšem i tak se rozvíjí mimořádně dynamicky celá oblast kolem těchto silnic
*doposud nepomohli žádné částkové řešení

Závěr materiálů je, že aktuální obchvat Záhřebu nepostačuje celkovému rozvoji celé osi a není ani vhodné jeho rozšíření, protože je obzvlášť komplikovaná taková přestavba, při které neexistuje jakákoliv náhrada a Chorvatsko si nemůže takovou přestavbu dovolit i z důvodu odkázanosti na turistický ruch, který by zde byl paralyzován.

Celkově se studie zaměřili na:
*síť dálnic v okolí Záhřebu
*síť státních silnic
*připojení města na hlavní silnice a dálnice
*železniční síť a její uzly
*ostatní dopravní systémy (lodní doprava, letiště, MHD atd.)

Autor:  Domis [ 30.7.2010 14:12:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Podle mě je nový obchvat Záhřebu momentálně zbytečná stavba. Stávající obchvat má výborné dopravní umístění a vede prakticky na hranicích Záhřebu. Nový obchvat navíc bude pro motoristy (především ve směru A4 - A1) celkem velká zajížďka.

Místo toho bych raději rozšířil stávající obchvat Záhřebu (A3 v úseku Jankomir - Ivanja Reka), a to klidně i na 2x4 v celém úseku. Ale jak píše Diaľničiar, Chorvati už tuto možnost zamítli, snad to tak bude lepší (ikdyž pochybuju) :cry:

Autor:  Diaľničiar [ 31.7.2010 13:36:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Nový obchvat Záhřebu nebude sloužit pro motoristy dálnic A4 a A1. To je základní omyl. Nová severní spojka je nevyhnutná, protože o ní se mluví již od roku 1996. A nová jižní spojka je pouze výsledkem asi 14 letého jednání o řešení dálnice A3 (která podstatnou část obchvatu řeší), která se měla pouze rozšířit, ale je více důvodů, proč to neudělat a proč je lepší postavit novou jižní spojku.

Dálnice, které Chorvatsko staví sloužily dlouho pro turisty, ale kolem Záhřebu to není pro turisty. Na jaře se tam stane nehoda a kolony dosahují 15-20 km; tedy je to standardní tranzitní tepna a bohužel, ale přes Záhřeb neexistují normální hlavní tahy, jaké známe z jiných metropolí. Ano, současný obchvat má ideální polohu, ale nový obchvat má řešit především:

*tranzit mezi Srbskem a Slovinskem a tyto vozidla naopak nebudou jezdit po A3
*tranzit mezi Maďarskem a Bosnou a Hercegovinou; rovněž se vyhnou přeplněné A3
*satelitní městečka na jih od Záhřebu a rozsáhlé průmyslové zóny

Tím, že Chorvaté dostavěli dálnice poměrně rychle (to tempo trvalo přesně 15 let) a opravdu se dá dnes přímo dostat do Záhřebu ze všech stran po dálnici, ovšem samotný Záhřeb se tomu nepřispůsobil, to způsobuje aktuální problémy.

Kapacity nejsou ještě vyčerpány. I když se může jevit, že to tak je. Kapacitně nezvládají nápor turistů ani rakouské, německé, francouzské a italské dálnice. Na takovou zátěž nejsou stavěné. O skutečném vyčerpání se bude mluvit tehdy, když mimo sezóny projede dálnicí A3 kolem Záhřebu 70 tis. aut za 24/h. Nyní je to pořád do 50 tis. aut, i když i to je již považováno za problematický stav a jsou jisté časy, kdy se to blíží k 55 tis. Nejhorší je, když se tu třeba staví (opravuje vozovka).

I z toho důvodu se odborníci shodli na faktu, že rozšíření A3 je možné až tehdy, když bude reálná použitelná náhrada, tedy nová komunikace.

Aktuálně se řeší pouze: cena (zde budou vyšší náklady i na chorvatské poměry) a to, který obchvat se pak zpoplatní.

Autor:  Diaľničiar [ 27.6.2011 12:19:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Aktuální mapka HAC-u znázorňuje poněkud jiný tvar onoho "prstence", na západě se protahuje, severní část odpadá :arrow:
Příloha:
hacu_2.gif
hacu_2.gif [ 29.28 KiB | Zobrazeno 18769 krát ]

Autor:  Diaľničiar [ 16.8.2013 11:58:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Město Záhřeb začíná omezovat investice do rekonstrukcí ulic, silnic a veřejné dopravy. Důvodem je snížená schopnost refinancovat stávající úvěry města. Zároveň bylo oznámeno, že agentura Standard and Poor´s snížila výhled města Záhřebu ze stupně stabilní na negativní při zachování ratingového stupně BB+.

Autor:  Diaľničiar [ 17.11.2013 16:48:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Dne 7.11. se zprovoznila sekce rychlostní silnice D31 v délce 5,5 km (parametr 1/2 profil dálnice). Jde o východní obchvat Velika Gorica a propojilo se tak letiště Záhřeb s Velika Gorica na dálnici A3, obchvat Záhřebu. :idea:

Autor:  Diaľničiar [ 28.1.2014 20:15:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Připravuje se: Projektové práce na novém obchvatu města Záhřebu: Luka (A2 Zagreb-Macelj) - Gradna (A3 Bregana-Zagreb) - Horvati (A1 Zagreb-Ploče) - Mraclin (A11 Zagreb-Sisak) - Ivanić Grad (A3) Zelina (A4 Zagreb-Goričan). To je tedy i již trasa obchvatu. :idea:

Autor:  Diaľničiar [ 31.1.2014 22:43:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Délka nového obchvatu hlavního města bude 106 km. Letos jde na přípravní práce (projekty) až 10 mil. HRK.

Autor:  dvs [ 2.2.2014 20:41:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Jak to bude se zpoplatněním toho nového obchvatu Záhřebu pro OA? Mluvilo se svého času o tom, že obchvat bude vlastně řešením pro mýtnici Lučko, protože dovolenkový tranzit by projel mýtnicí hned na hranici a zaplatil by až na výjezdu někde u moře. Lučko a Demerje by tím sloužili pro cestu do Záhřeba.

Jenomže třeba A2 má jiného koncesionáře, takže by to chtělo i dohodu mezi firmami o rozúčtování.

Autor:  kik [ 4.2.2014 20:54:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Pokud si pamatuju dobre tak se stavajici obchvat vedeny po A3 mel rozsirit na 3+3. Jak tak koukam dost veci bude asi jinak. Ale napad by to spatny nebyl, vzit si na hranici listek a zaplatit az u more.

Autor:  Diaľničiar [ 8.2.2014 10:24:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Ano, hodně věcí bude jinak. Možná i proto, že zde žije na 25% obyvatelstva a je na čase podpořit dopravně i Záhřeb zcela novou stavbou. Rozšiřovat se bude A1 po Karlovac.

Autor:  Diaľničiar [ 19.8.2014 9:21:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Probíhá renovace dálnice kolem Záhřebu a stejně tak i krátké úseky na Karlovac. Výměna AB povrchu zrovna přes letní sezonu, to se tedy (ne)povedlo. Naštěstí se to snaží eliminovat.

Kolona vozidel na mýtnici Lučko dosáhla v sobotu "pouze" 7 km. Bohužel, držela se ještě v podvečerních hodinách na 4 km. Místní pravidlo říká, že 1 km = 10 minut. Nedokonalost je znovu v řidičích, kdy se rozšiřují jízdní pruhy tím, jak se přidávají nové, některé karavany se snaží najet do nového pruhu, čímž ale v reálu blokují 2, takže pak nárazově a zcela zbytečně je nevyužitý prostor pro 5-6 vozidel, samozřejmě, že nechybí, ovšem provoz se 200m před budkama najednou rozbíhá na všechny budky najednou. V sobotu i speciální pruhy pro ENC a platbu kartou byla s kolonou 0,5 km. Díky faktu, že se zrychlil výběr a platba díky urychlení modernizace výběru, tak se většinu dne drží max 4 km kolona (v kritickou sobotu), čímž se dá bez problémů dostat na ten expresní výběr bez zdržení a tam s minimálním zdržením.

Autor:  Diaľničiar [ 20.8.2014 22:27:59 ]
Předmět příspěvku:  Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Zmodernizována křižovatka Ivanja Reka na dálnici u uzlu Záhřeb-Východ.
Příloha:
cvor_ivanjareka_txt1.jpg
cvor_ivanjareka_txt1.jpg [ 22.34 KiB | Zobrazeno 15608 krát ]

*do provozu se dostala 13.8.2014
*náklady: 135 mil. HRK (100 mil. HRK dala IKEA)
*všechno se opravilo: inženýrské sítě, posunulo se mýto a přistavěla se vozovka i se silnicí
Příloha:
cvor_ivanja_reka_txt2.jpg
cvor_ivanja_reka_txt2.jpg [ 9.98 KiB | Zobrazeno 15608 krát ]

Autor:  Diaľničiar [ 18.10.2014 10:38:11 ]
Předmět příspěvku:  Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Rychlostní silnice Zabok - Marija Bistrica (Popovec) :arrow:

TRASA

*jde o severní oblast kolem města Záhřeb od dálnice A2 směrem na A4, severně od města Záhřeb, celková délka: 59,1 km
*ministr dopravy tam zahájil II. etapu výstavby (od Andraševca do Bedekovčine) v délce 5,3 km v nákladech 79 mil. HRK bez DPH, zprovoznění bude v roce 2016
*staví se na 1/2 profil s přípravními prácemi na rozšíření na plný profil
*investor: Hrvatske Ceste
Příloha:
obilazak_pocetka_radova_zabok_txt3.jpg
obilazak_pocetka_radova_zabok_txt3.jpg [ 32.37 KiB | Zobrazeno 15360 krát ]

Příloha:
obilazak_pocetka_radova_zabok_txt4.jpg
obilazak_pocetka_radova_zabok_txt4.jpg [ 31.87 KiB | Zobrazeno 15360 krát ]

Oficiální odkaz k výstavbě II. etapy: http://mppi.hr/default.aspx?id=16226
Noviny: http://www.poslovni.hr/hrvatska/zapocel ... ca-281399#
Jeden ze zhotovitelů (obrázky): http://www.viadukt.hr/brza-cesta-popove ... rica-zabok

Autor:  Diaľničiar [ 5.11.2015 22:40:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Jedna z vůbec největších prací, které jsou již i u konce je realizace nové rychlostní silnice (1/2 profil dálnice) Popovec - Marija Bistrica - Zabok, která se samozřejmě realizuje na etapy. Nachází se v Krapinsko-Zagorské župě, tedy de facto to bude takové zokruhovaní severní strany od Zagrebu. Paralelní silnice je již přeplněná a nevyhovuje svými parametrami pro další provoz.

Část prací je popsaná zde, po chorvatsky: http://www.mzoip.hr/doc/ne-tehnicki_sazetak_12.pdf

Několik fotografií s aktuálním stavem je pak zde:

http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=2822
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=2823
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=2824
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=2825
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=2826 (na konci i historie do minulých let)
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=2847
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... count=2848

Část Andraševec – Mokrice v délce 5,2 km je již v provozu. :P Premiér zároveň oznámil, že ostatní úseky se ještě stavebně urychlí, co má souvis se zajištěním zdrojů na výstavbu, viz předchozí příspěvek. Tento úsek se budoval od roku 2012. Více: http://www.zagorje.com/clanak/vijesti/p ... a-u-promet

Autor:  Diaľničiar [ 10.5.2016 17:55:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Záhřebská župa + Záhřeb

Nový dálniční okruh (prstenec) prozatím není nikde formálně uveden. Nemá žádnou plánovanou trasu a tudíž prozatím není součástí chorvatské dálniční sítě. Na doplnění severní spojnice se staví výše zmíněná rychlostní silnice. A na nejvytíženějším úseku A1 po Karlovac se plánuje rozšiřovat na 2x3 jízdní pruhy, co ale stojí na nedostatku peněz; ostatně jak všude ve světě. Ani v tomto ani v minulém 4-letém plánu se na připravách nového 3/4 okruhu neinvestovalo tolik jaký byl plán a není zde reální předpoklad zahájení prací do roku 2020 na žádné části. Trasa zde zmíněná je přibližná, ale i nadále bez zařazení do národní sítě dálnic.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/