Evropa - Asie

+Manuál zahraniční sekce fóra
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Evropa - Asie

Příspěvek od Diaľničiar »

Zde je prostor pro silniční projekty aneb v kombinaci silniční projekty, které spojí Evropu a Asii.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 20.10.2021 17:53:53, celkem upraveno 3 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Evropa - Asie

Příspěvek od Diaľničiar »

Edit k 10/2021: obojí je v provozu

Bosphorus Bridge :arrow:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bosphorus_Bridge

Marmaray Tunnel :arrow:

http://en.wikipedia.org/wiki/Marmaray
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 18.10.2021 10:20:16, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Evropa - Asie

Příspěvek od Diaľničiar »

Edit k 10/2021: stalo se

Euroasijský dálniční tunel pod Bosporem bude otevřen koncem r. 2016 :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=201&t=4699

další informace: http://en.wikipedia.org/wiki/Eurasia_Tunnel
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 18.10.2021 10:21:54, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Evropa - Asie

Příspěvek od Diaľničiar »

Diaľničiar píše:Euroasijský dálniční tunel pod Bosporem bude otevřen koncem r. 2016 :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=201&t=4699

další informace: http://en.wikipedia.org/wiki/Eurasia_Tunnel
http://www.skyscrapercity.com/showpost. ... tcount=546

A tedy již i formální web stránka: http://www.avrasyatuneli.com/en
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Evropa - Asie

Příspěvek od Diaľničiar »

Tak trochu rozepíšu výše zmíněnou stavbu Euro-asijského tunelu v Istanbulu, není to první tunel a není to ani první silniční spojení, ale jak je známo, tak těch spojení je opravdu málo a všechny stávající jsou plné. I nový most s dálnici, které se otevřeli přednedávnem včetně dalšího mostního objektu nedaleko to všechno jsou opravdu velkorysé stavby, které se v Turecku realizují a tento tunel není výjimkou. Nebude zřejmě zprovozněn již letos, protože tak jak tomu bývá, tak se objevují problémy během výstavby a hovoří se o reálném zprovoznění až v roce 2017.

Z historického pohledu s vnímáním do 21. století se nedá opomenout důležitost a význam Bosporu. Místo, které oplývá cestováním mezi Marmařským mořem, Černým mořem, Středozemním mořem, místo kde se prolíná Evropa a Asie, kde se odjakživa kladl důraz na obchody, ale i na vojenský potenciál. Již odedávna se tomuto místu připisuje enormní význam, již kdysi dávno perzský král Dareios řešil jak se tudy co nejsnadněji dostat na druhou stranu. Nebylo to snadné a není ani dnes, protože úžina je široká od 750m do 3,5 km. Dnes tudy proplouvá mnoho tankerů a nákladních lodí obřích rozměrů. Větší investice do dopravy se tady začínají realizovat teprve ve 20. století. Je to region, ve kterém se v minulosti ale odpradávna budovali ohromující paláce, mešity a další stavby, i třeba taková stavba jako Haghia Sophia.

Hlavní letiště v Istanbulu se dokonce rozkládá na 2 stranách. Spojení mezi nimi není snadné. Přednedávnem (před pár lety) se otevřel i železniční tunel. To vše ukazuje, že dopravní proud se neustále zvětšuje nejen po moři, ale neustále i v rámci samotného Istanbulu mezi 2 částemi; Evropou a Asii.

Nový tunel leží ještě hlouběji než železniční. Bude mít 2 poschodí v 1 tubusu. Bude dlouhý 5,4 km s 5% max. sklonem a společně s ním se staví i 8-pruhová dálnice dlouhá 14,6 km, které je tunel součástí. Dálnice, která zásadním způsobem vyřeší i dopravní problémy hlavního letiště v Istanbulu. Jednoduše řečeno se dálnice napájí na letišti Atatürk, následně vběhne do moře, kde tunelem pokračuje, aby se záhy vynořila a napojila se na druhé straně na druhém, městském letišti. Letiště je tedy na 2 částech světa, ostatně jak všechno tady v tomto prostoru. Dálnice mj. vyřeší i dopravní problémy v celém širším okolí díky dalším vedlejším investicím. Cestování se časově zkrátí ze současného času 1,5 hodiny na 15 minut. Tunel buduje konzorcium turecké společnosti Yapi Merkezi a korejské společnosti SK Engineering and Construction pod společnou skratkou YMSK JV. Celý projekt se realizuje formou BOT (postav, provozuj a odevzdej), tunel se razil metodou TBM, mýto bude 4 dolary pro osobní vozy a 6 dolarů pro lehké nákladní vozy, přičemž provoz zde bude umožněn pouze osobní a lehké nákladní dopravě. Náklady se mají vrátit za 21 let. Koncese je celkově dlouhá 30,5 roku. Čistě pod mořem se nachází přesně 3,34 km úsek a de facto jenom tady se jede 1 tubusem, jinak jsou znovu tubusy 2. Je zajištěná maximální bezpečnost obou podlaží, jsou propojená, jsou speciálně chráněná a každých 200m je možnost na únik v případě nebezpečí, ohrožení. Část dalších tunelů je ražená formou NRTM v délce 900m. Je jen málo tunelů, které se razí vícero způsoby. Celkové náklady na realizaci tohoto projektu se odhadli na 1,25 - 1,4 mld. USD. Celá investice je hrazená v podstatě přes úvěry: EBRD poskytla 150 mil. USD, 350 mil. USD poskytla EIB, poté se na projektu účastní vícero tureckých bank a bank z Jižní Koreje. Další úvěrovou linku nabídla i Deutsche Bank. Až téměř 1 mld. USD jde přes úvěry.

Provozní výška je omezená na 3,8m a tedy provoz je umožněn některým autobusům, interní šířka má 12m. Tunel byl ražen na tu dobu 6. největším strojem vzhledem k dalším parametrům a potřebným šířkám ostění a ochranných vrstev mezi skružemi. Realizace ražby byla zpomalována pro neustálé problémy ve vodě. Zapojit do práce se muselo několik potápěčských skupin. Problémem byla i nestabilita až 40% raženého materiálu bylo tvořeno de facto naplaveninami, ale samotná skála byla velmi tvrdá. Pro praskliny neustále valila voda kam neměla. Řešil se také původ sedimentů, ale došlo se spíše z hlediska historického, kdy se z oblasti stal kanál a kdy tady byly povodně atd. Skála samotná ale obsahovala i měkší části jako slabší ílovce. Její praskliny a nestabilitu odbornící připisovali zemětřesením. Velmi nemilá jsou pak odhalení, kde byly i 200m nánosy sopečních zásahů, takže tohle vše komplikovalo výstavbu podmořského tunelu, který byl jinak pečlivě naplánován tak, aby neomezoval provoz nad hladinou. Mnoho částí a vybavení razícího stroje a příslušenství bylo speciálně vyrobeno v Německu nebo v Belgii.

Málokdo to ví, ale práce se začali na asijské straně, když se vykopala tzv. startovací jáma, která šla do hloubky až 30m. Aby se jí vůbec povedlo udělat, použilo se mnoho upevňovacích zemních kotev a práce trvali přes rok. Již to napovídalo do jakého roztříštěného terénu se půjde. Bylo to ale nezbytné a navíc v délce 160m, aby se tam vešel 120m dlouhý razíci TBM stroj. V některých místech se šlo až do 40m hloubky a aby se to vůbec dalo poskládat, tak se používali jeřáby značek Liebherr. Ve Francii se zas vyrobili speciální na gumových kolesách mechanizmy. Životnost segmentů tunelu je navržená na min. 100 let. Aby se zamezilo korozii, tak je zde speciální elektronická kontrola a detektory na korozi. Během ražby se museli neustále řešit problémy co s vyvstávajícím kamenivem, co s betonem atd. Betonáž se navíc prováděla i zvenku. Denní průměr ražení byl nakonec 6,5 m. Prvních 300m realizoval team společnosti Herrenknecht, tedy německé společnosti, která stroj sestrojila, přičemž se zaučovala průběžně parta lidí z turecké společnosti. Nutno říct, že stroj byl po proražení rozberán a odvezen zpátky do Německa.

Po vyražení tunelu se teprve mohli práce posunout dále: realizace vozovek, výstavba nouzových schodišť, realizace dopravního značení, instalace ventilace, veškerých bezpečnostních prvků atd. Projekt má být komerčně k dispozici v 04/2017 pod dohledem francouzského gigantu Egis, který je odpovědný za provoz a údržbu.

Každý se musí logicky ptát jak je tunel ochráněn před zemětřeseními. Nutno zdůraznit, že lidstvo buduje již tunely a mosty v mnoha oblastech, kde je jednak seismická aktivita častá a i co do síly velká. Tunel je navržen ve speciální konstrukci, která je navíc zesílená a má odolat až 7,5 st. richterové stupnice. Spoje se musejí dokázat roztáhnout o 75mm se šmykovým posunem 50mm. Spoje v rámci 2 nejvíce exponovaných míst, které budou nejvíce zatížené při takovém zemětřesení. Jsou zde zabudované něco jako speciální klouby, které jsou ve speciálním 7-dílovém ocelovém prstenci. Ten je propojen s hydraulickými válcemi, které při otřesech budou působit jako tlumiče. Tím absorbují onen šmyk. Po obou stranách daného spoje je speciální opěrní kroužek, nad každým další dva přechodové kruhy a tohle vše je připevněno k ostění tunelu. Tato speciální jednotka byla vyrobená speciálně na zakázku pro tento tunel v samotném srdci odborníků na tuto problematiku, v Japonsku.

Menší fotogalerie:
Snímka10.PNG
Snímka10.PNG (1.24 MiB) Zobrazeno 48120 x
Snímka11.PNG
Snímka11.PNG (453.18 KiB) Zobrazeno 48120 x
Snímka12.PNG
Snímka12.PNG (1.32 MiB) Zobrazeno 48120 x
Snímka13.PNG
Snímka13.PNG (510.74 KiB) Zobrazeno 48120 x
Snímka14.PNG
Snímka14.PNG (1.1 MiB) Zobrazeno 48120 x
Snímka15.PNG
Snímka15.PNG (1.28 MiB) Zobrazeno 48120 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Evropa - Asie

Příspěvek od Diaľničiar »

Online survey to decide name for Istanbul’s Eurasia Tunnel :arrow:
Snímka.PNG
Snímka.PNG (28.09 KiB) Zobrazeno 47195 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lynx
Příspěvky: 3678
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Evropa - Asie

Příspěvek od Lynx »

V Istanbulu otevřou dvoupatrový tunel pod Bosporem, je dlouhý 5,4 km

Zdroj: http://ekonomika.idnes.cz/tunel-istanbu ... oprava_neh
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Evropa - Asie

Příspěvek od Diaľničiar »

Dnes, 20.12.2016 formálně odevzdává euro-asijský tunel sám turecký prezident Recep Tayyip Erdoğan :arrow: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=210&t=5717 .
euroasijsky_tunel2.jpg
euroasijsky_tunel2.jpg (161.12 KiB) Zobrazeno 46993 x
Snímka.PNG
Snímka.PNG (32.07 KiB) Zobrazeno 46993 x
Snímka1.PNG
Snímka1.PNG (13 KiB) Zobrazeno 46993 x
prezident se tunelem projel již v 10/2016:



o projektu stručně (plány i výstavba), anglicky:



Rozsáhlá fotogalerie i dálnic kolem: http://www.haberturk.com/ekonomi/is-yas ... laniyor/16
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 18.10.2021 10:23:34, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Evropa - Asie

Příspěvek od Diaľničiar »

Turecko připravuje do realizace další obří projekt s názvem BIG ISTANBUL TUNNEL :arrow:

Tří podlažní Istanbulský tunel bude propojovat asijsou a evropskou část 110 metrů pod mořem a omezí dopravní zácpy v Istanbulu. Jeho délka bude 31 kilometrů, nicméně 6.5 kilometrů z toho povede pod mořem. Cena se bude pohybovat okolo 3,5 miliard dolarů. S konstrukcí se ještě nezačalo.

Zdroj a další obří investice do (nejen) dopravy: http://eraiturkey.com/2017/03/17/10-ong ... y-in-2017/

vizualizace tunelu:


detail objektů na mapě:
buyukistanbultuneliguzergah.png
buyukistanbultuneliguzergah.png (643.7 KiB) Zobrazeno 45031 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Evropa - Asie

Příspěvek od Diaľničiar »

stavba v provozu získala prestižní cenu:

Eurasia Tunnel wins prestigious IRF award :arrow:
TBM razící stroj pro tento tunel byl v mnoha ohledech unikátní
TBM razící stroj pro tento tunel byl v mnoha ohledech unikátní
EurasiaTunnel__ConstructionMethodologyCategory_IRFGlobalAwards_TBMmachine.jpg (103.48 KiB) Zobrazeno 37964 x
  • New road connection linking Europe to Asia scoops IRF Global Road Achievement Award

    The Eurasia Tunnel was built to connect the Asian and European sides of Istanbul for the first time via a 3.4km twin-deck road tunnel going underneath the seabed. The 14.6km Eurasia Tunnel route was identified based on extensive feasibility studies conducted in 2005 for the Ministry of Transport, Maritime Affairs and Communications of Turkey. Its main aim was to relieve Istanbul’s transcontinental traffic pressure, reduce travel time and reduce harmful emissions from road traffic.

    The project was successfully tendered as a Build-Operate-Transfer project in 2011 to ATA, a special purpose company formed by Yapı Merkezi and SK E&C. The project was completed in 47 months and 3 days, almost 8 months ahead of schedule for a total investment cost of US$1.3 billion.

    The tunnel is designed for passenger vehicles and small vans with a limited vertical clearance of 2.8m. The Tunnel Boring Machine (TBM) used for this project ranks “first” in the world with its 33.3kW/m2 power per area of cutter head and operating pressure of 12bars for an excavation diameter of 13.7m.

    A key challenge overcome during the project was the tunnel location: situated in a seismically active region approximately 17km from the North Anatolian Fault Zone. In order to decrease the stresses and strains forming in the tunnel lining during a seismic event below the permissible levels, two flexible seismic joints were designed specifically for the geological and geotechnical conditions, tested in the laboratory, and implemented as an industry first in TBM tunneling under such high pressure.

    The project is considered as a pioneer project not only on account of these technical challenges, but also in respect of its environmental and social policy with the implementation of a comprehensive Environmental and Social Impact Assessment process.

    The tunnel opened for operations in December 2016 and will be transferred to the public after 25 years of operation.

Ovšem, jiná věc je ekonomická a pro letošní rok se zvedl poplatek za přejezd: Mýtné za projetí Euroasijského tunelu v Istanbulu se citelně zvýšilo: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=218&t=6223 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Evropa - Asie

Příspěvek od Diaľničiar »

Vývoj ke stavbě uvedené o 2 příspěvky výše: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 82#p147382 je takový, že tzv. Velký istanbulský tunel turecky Büyük İstanbul Tüneli má za sebou fázi příprav. Původně se měl během roku 2020 zahájit tendr do výstavby, ale zůstalo prozatimní ticho, což v podstatě kvůli pandemii COVID-19 a omezování dopravních toků je normální sled událostí.

Projekt je ale dokončen v průzkumech a zakomponován do dopravních investicí s jasným napojením na další železnice a silnice v regionu. Vzhledem ke zvyšujícím se nákladům (materiály, PHM) se pravděpodobně zvednou i původní odhadované náklady ve výši 3,5 mld. USD. Turecko již předtím plánovalo realizovat projekt formou PPP s případnou účastí, ale pro uvedené důvody se není co divit, že nastalo kolem dalších termínů ticho. Turecko nepatří ke státům, kde se 10x do roku prohlásí, že se něco začne aneb odevzdá již do provozu a pak se nic nestane.

Doplním i vládní link na projekt: https://aygm.uab.gov.tr/uc-katli-buyuk-istanbul-tuneli


Dále, mezi Evropou a Asii se v Rusku formuje dálniční spojení za pomoci výstavby dálnice Moskva - Kazaň - dál na východ další trasy:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 78#p241678
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 29#p239829
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 01#p238801

V této souvislosti se zkracuje trasa přes Kazachstán:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 72#p225272
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Interkontinentální a globální témata“