Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy
Re: Červenohorské sedlo - Jih
Minimalni delka je podle meho nazoru 3 km... Min nema smysl vubec uvazovat....
-
- Příspěvky: 1075
- Registrován: 27.9.2010 13:01:33
- Bydliště: Praha
Re: Červenohorské sedlo - Jih
Nechci se tedy nikoho dotknout, ale zdá se mi, že takový obchvat Javorníku a reko Červenohorského sedla - sever i jih nesvědčí o tom, že na kraj nikdo nemyslí. Ono kdyby se to vzalo z pohledu priorit, které jsou akutnější a nestaví se, tak je toto skoro luxus.
-
- Příspěvky: 1052
- Registrován: 25.2.2014 11:34:01
- Bydliště: Javorník/Obertaufkirchen
- Kontaktovat uživatele:
Re: Červenohorské sedlo - Jih
Luxus to v žádném případě není, když byl obchvat Javorníku plánován už od sedmdesátých let a v devadesátých letech už byly na tunel i peníze ale ekologové to stopli, že by z odvětrání byl komín, který by značně znečisťoval přírodu. Za průjezd se mělo vybírat mýto.
Rozum každého normálního člověka říká:
Kamiony šinoucí se přes sedlo spálí daleko více nafty a vypustí mnohem víc škodlivin než krátkou cestou po rovině tunelem. Zaplatím mýto namísto spálení většího množství paliva a ušetřím půl hodiny.
Akutnější věci jsou dle mého mdlého názoru například spojení HK s Mohelnicí aby se ulevilo D1 a pak můžu teprve D1 modernizovat, ale to je asi moc přemýšlení pro ty pány nahoře.
Rozum každého normálního člověka říká:
Kamiony šinoucí se přes sedlo spálí daleko více nafty a vypustí mnohem víc škodlivin než krátkou cestou po rovině tunelem. Zaplatím mýto namísto spálení většího množství paliva a ušetřím půl hodiny.
Akutnější věci jsou dle mého mdlého názoru například spojení HK s Mohelnicí aby se ulevilo D1 a pak můžu teprve D1 modernizovat, ale to je asi moc přemýšlení pro ty pány nahoře.
Na konci světa: I/60 a kousek od civilizace: A 94, jinak na cestě mezi nimi.
Re: Červenohorské sedlo - Jih
To s těmi tunely je lež a především je to hloupé ventilování vašich protipražských komplexů.Hanes píše:Tunely se staví jen v Praze a okolí, kde jsou kopce menší než kupa hnoje ale všichni Cajzli jezdí všude a furt autem, bo jim jezdí MHD každých deset minut ale museli by jít 200m k zastávce pěšky.
Re: Červenohorské sedlo - Jih
To s tím mýtem je dobrý nápad; pro osobáky by ale mělo být nastaveno tak, aby se jeho zaplacení vyplatilo vůči spotřebě paliva při cestě přes sedlo. V horizontu 20 - 30 let si dokážu tunel představit a myslím, že by to bylo ze strany státu dobré gesto vůči celému Jesenicku a určitě by to celému výběžku velmi pomohlo. Musel by se ale aspoň částečně řešit i navazující úsek do Jeseníku, který je jedna dlouhá vesnice s 50 km/h.
Re: Červenohorské sedlo - Jih
Kdybyste náhodou chtěli podepsat petici za výstavbu tunelu, tak můžete tady: http://www.e-petice.cz/petitions/petice ... ym-se.html
Re: Červenohorské sedlo - Jih
A to je prave ten problem na obou stranach sedla. Nedovedu si predstavit, jakym zpusobem by se musela resit prelozka I/44 napr. pres Loucnou a Kouty. Otazkou zustava, da-li by se z mezinarodniho pohledu nemelo nejak poresit jine spojeni, nez cesta pres Jesenik...No a kdyby byl transit odklonen jinam, byl by smysl tunelu pod sedlem naprosto diskutabilni._jan91 píše:Musel by se ale aspoň částečně řešit i navazující úsek do Jeseníku, který je jedna dlouhá vesnice s 50 km/h.
Re: Červenohorské sedlo - Jih
to Hanes: No, myslím si, že kdyby si okolí myslelo, že v Jeseníku žije "kohorta mongoloidů" asi by nedávalo do stavby Č.sedlo-jih 673 mega na reko + upgrade. Pak si jen tak říkám, proč pláčeš na špatném hrobě s Blankou, Cajzlama a Pražákama. Jeseník patří do kraje olomouckého, takže je třeba syčet a nadávat zlému a Jesenicka si nevšímajícímu hejtmanu z Olomóca a při krajských volbách s ním zatočit... V petici /viz výše/ se píše, že tunel by měl být 6 150 metrů. Tak mi dej vědět, jaké mýto by se ti zdálo přiměřené za průjezd tunelem jedním směrem. Můžeš i v eurech. Pro srovnání s obdobným tunelem v Rakousku. No a tipni si, zdali by Jeseník byl schopen a ochoten platit tak 25% roční údržby tunelu. Těch 75% by dodal olomoucký kraj.
Re: Červenohorské sedlo - Jih
Kdyby takhle počítali v Norsku a na Islandu,tak jim tam dnes stojí sotva polovina vybudovaných tunelů.pohrabáč píše:Pokud bude tunel do 1 km tak pojďme do toho. Pokud bude delší tak se to nemůže vyplatit - údržba a stavba pro cca 20 tis místních se nezaplatí ani za 100 let. Jedině by na to přispěli ze svého okresního rozpočtu. Dlouhé Stráně - to je jiná investice - ta prý byla za 6 let zaplacená.
Re: Červenohorské sedlo - Jih
Mapu, na které by bylo vidět, kudy byl tunel projektován jsem nikde nenašel (jen nástin trasy tady na fóru http://www.iri.name/data/img/2006/olomo ... schema.jpg ), ale když se koukám do turistické mapy, tak při troše dobré vůle by tunel mohl vést v nadmořské výšce cca 700m tudy : http://www.mapy.cz/#!x=17.180720&y=50.1 ... 3y5mBxYNYX
a měřil by cca 4km. A pokud by nevadilo, že jeden vjezd by byl o 100m výš, tak tudy: http://www.mapy.cz/#!x=17.172766&y=50.1 ... 3yh7QxYJdL
a měřil by ani ne 3 km, samozřejmě s nutnou optimalizací příjezdových tras z hlediska stoupání a zatáček. Ale jsem jen laik bez příslušného stavebního vzdělání , tak mě, prosím, berte s potřebnou mírou shovívavosti.
a měřil by cca 4km. A pokud by nevadilo, že jeden vjezd by byl o 100m výš, tak tudy: http://www.mapy.cz/#!x=17.172766&y=50.1 ... 3yh7QxYJdL
a měřil by ani ne 3 km, samozřejmě s nutnou optimalizací příjezdových tras z hlediska stoupání a zatáček. Ale jsem jen laik bez příslušného stavebního vzdělání , tak mě, prosím, berte s potřebnou mírou shovívavosti.
Re: Červenohorské sedlo - Jih
Řekl bych, že může být dost problém mít portál tunelu přímo v místě spádnice potoka tj. přirozený odtok vody je přerušen portálem tunelu, což máte na obou portálech. Jistě se to dá někam odvést, ale připadá mi to jako nevhodná komplikace a zadělání na potíže. Tudy asi cesta nepovede (obrazně i doslova)
-
- Příspěvky: 1052
- Registrován: 25.2.2014 11:34:01
- Bydliště: Javorník/Obertaufkirchen
- Kontaktovat uživatele:
Re: Červenohorské sedlo - Jih
A od kdy se hejtman a kraj stará o prachy a stavby silnic první třídy? To se všecko řeší v Práglu. No a když se sype cca 700 melounů na jednu stranu, tak ta druhá asi nebyla o moc levnější. Takže jsme hrubo přes miliardu a tunel by podle propočtu stál čtyři. S prachama by pomohla i Unie, tak nevím jestli neumím počítat nebo jsu úplný debil, když si myslím, že za to co se dá na modernizaci, která bude opět provedena nějakou kvalitní firmou typu Skanska a do deseti let bude silnice v takovém stavu jako je teď, už mohlo být prokopáno..............kot píše:to Hanes: No, myslím si, že kdyby si okolí myslelo, že v Jeseníku žije "kohorta mongoloidů" asi by nedávalo do stavby Č.sedlo-jih 673 mega na reko + upgrade. Pak si jen tak říkám, proč pláčeš na špatném hrobě s Blankou, Cajzlama a Pražákama. Jeseník patří do kraje olomouckého, takže je třeba syčet a nadávat zlému a Jesenicka si nevšímajícímu hejtmanu z Olomóca a při krajských volbách s ním zatočit... V petici /viz výše/ se píše, že tunel by měl být 6 150 metrů. Tak mi dej vědět, jaké mýto by se ti zdálo přiměřené za průjezd tunelem jedním směrem. Můžeš i v eurech. Pro srovnání s obdobným tunelem v Rakousku. No a tipni si, zdali by Jeseník byl schopen a ochoten platit tak 25% roční údržby tunelu. Těch 75% by dodal olomoucký kraj.
Průjezd jednosměrně dle mého mdlého názoru by se pohyboval pro osobní vozidla někde kolem 100Kč, nákladní doprava okolo 200 až 300kč. Proč by měl údržbu platit okres s krajem, když by se vybíralo mýto?
Na konci světa: I/60 a kousek od civilizace: A 94, jinak na cestě mezi nimi.
-
- Příspěvky: 143
- Registrován: 7.4.2013 18:40:17
- Bydliště: Praha
Re: Červenohorské sedlo - Jih
Původní navrhovaný tunel měl být délky snad přes 6,5 km. U toho bych zůstal, ať jsme v reálných číslech. Náklady na stavbu takhle dlouhého tunelu rozhodně nebudou 4 miliardy.
Tunel Klimkovice na D1 stál 2,5 miliardy Kč. To jsou 2 tunelové trouby, délky ~1 km. Jedna by tedy, čistě teoreticky, mohla stát 1,25 mld Kč v cenách roku 2004/5. To je dnes řekněme 1,5 mld Kč.
Cena stavby tunelu: 1,5 mld Kč * 6,5 km = 9,75 mld za tunel
+ k tomu je nutno připočítat, že se zajisté budou lišit různé technologie a bezpečnostní normy pro tunel dlouhý 6,5 km a pro tunel délky 1 km. Odvětrání, zálivy, nouzové východy, kryty, přístup pro záchranáře, dohled, ... Řekněme, že těch v nějakém článku zmíněných 12 mld Kč není zas tak nereálných. Navíc vrtat skrz hory a skrz kopec je asi trochu rozdíl.
Potom údržba. Dle tohoto jde o 25 až 50 Kč/den za 1 metr. Vezměme průměr třeba 35 Kč.
Cena údrzby: 35 Kč * 6 500 m = 227 500 Kč / den
Zisk z mýta (obecně si myslím, že mýto by byl hlavně pro místní dost problém, stačí se podívat na ten hype okolo "předražených" dálničních známek na obchvatech a při opravách dálnic - proto jsem ani neřešil nějaké zvýšení intenzity).
Intenzita dopravy (2010) = 2 000 voz. / den (4 000 voz. / den, kdybych počítal se stáhnutím poloviny intenzit z Ramzové)
Vámi navrhované mýto = 100 až 300 Kč za průjezd, průměrně řekněme 200 Kč
Teoretický denní příjem z mýta: 2 000 průjezdů * 200 Kč = 400 000 Kč / den (nebo 4 000 * 200 = 800 000 Kč / den)
Denní zisk: 400 000 Kč (mýto) - 227 500 Kč (údržba) = 172 500 Kč (nebo 800 000 - 227 500 = 572 500 Kč)
Návratnost investice: 12 000 000 000 Kč (stavba) / 172 500 Kč (denní zisk) = za 190 let na nule
(nebo 12 000 000 000 / 572 000 = za 57 let na nule)
Z pohledu ekonomického nic moc. Ehm. Počítal jsem snad špatně?
Tunel Klimkovice na D1 stál 2,5 miliardy Kč. To jsou 2 tunelové trouby, délky ~1 km. Jedna by tedy, čistě teoreticky, mohla stát 1,25 mld Kč v cenách roku 2004/5. To je dnes řekněme 1,5 mld Kč.
Cena stavby tunelu: 1,5 mld Kč * 6,5 km = 9,75 mld za tunel
+ k tomu je nutno připočítat, že se zajisté budou lišit různé technologie a bezpečnostní normy pro tunel dlouhý 6,5 km a pro tunel délky 1 km. Odvětrání, zálivy, nouzové východy, kryty, přístup pro záchranáře, dohled, ... Řekněme, že těch v nějakém článku zmíněných 12 mld Kč není zas tak nereálných. Navíc vrtat skrz hory a skrz kopec je asi trochu rozdíl.
Potom údržba. Dle tohoto jde o 25 až 50 Kč/den za 1 metr. Vezměme průměr třeba 35 Kč.
Cena údrzby: 35 Kč * 6 500 m = 227 500 Kč / den
Zisk z mýta (obecně si myslím, že mýto by byl hlavně pro místní dost problém, stačí se podívat na ten hype okolo "předražených" dálničních známek na obchvatech a při opravách dálnic - proto jsem ani neřešil nějaké zvýšení intenzity).
Intenzita dopravy (2010) = 2 000 voz. / den (4 000 voz. / den, kdybych počítal se stáhnutím poloviny intenzit z Ramzové)
Vámi navrhované mýto = 100 až 300 Kč za průjezd, průměrně řekněme 200 Kč
Teoretický denní příjem z mýta: 2 000 průjezdů * 200 Kč = 400 000 Kč / den (nebo 4 000 * 200 = 800 000 Kč / den)
Denní zisk: 400 000 Kč (mýto) - 227 500 Kč (údržba) = 172 500 Kč (nebo 800 000 - 227 500 = 572 500 Kč)
Návratnost investice: 12 000 000 000 Kč (stavba) / 172 500 Kč (denní zisk) = za 190 let na nule
(nebo 12 000 000 000 / 572 000 = za 57 let na nule)
Z pohledu ekonomického nic moc. Ehm. Počítal jsem snad špatně?
Re: Červenohorské sedlo - Jih
Počítáte špatně. Ani při 100Kč za průjezd tam nepojede nikdo kromě nejtužší zimy
Re: Červenohorské sedlo - Jih
Tak při životnosti tunelu 100 let to nemusí být až taková hrůza... Jasně, jako investice pro soukromníka blbost, ale snad právě od toho máme (platíme si) stát. Aby dělal užitečné věci, které se zas tak úplně ekonomicky nevyplatí...kentanjack píše:...za 57 let na nule...
Na druhou stranu by tam bylo spousta pozitivních efektů, které se blbě vyčíslují jako třeba ušetřený čas (zvýšení produktivity), méně škod z havárií, nižší emisní zátěž okolí... A zavření pusy pár morávákům, který si furt jenom stěžujou jaký jsou chudáci, kterým se nic nedopřeje a stát se o ně nepostará, místo toho aby se snažili postarat sami.
Re: Červenohorské sedlo - Jih
"Počítáte špatně". Nezahrnul jste do nákladů nové trasování přístupových komunikací (v územním plánu S4) včetně tunelu na obchvatu Jeseníku.
Problémem trasy přes Červenohorské sedlo je, že nikam smysluplně nevede. Většina měst v Polsku je snadněji a i rychleji dostupná pokud se Hrubý Jeseník objede. A s každým kilometrem nových silnic v širokém okolí (např. Hradec - Náchod - Kladsko) to bude výraznější. Pro Jesenicko je jedinou nadějí orientace (a to i dopravní) na sever (Vratislav) a na západ (Hradec Králové).
Navíc plánovat takhle brutální stavbu napříč CHKO, když existuje několik alternativ okolo není v dnešní době zrovna nejchytřejší.
to Kubajsu: Niské knížectví nikoli Morava http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:%C3%9 ... n_1746.svg
Problémem trasy přes Červenohorské sedlo je, že nikam smysluplně nevede. Většina měst v Polsku je snadněji a i rychleji dostupná pokud se Hrubý Jeseník objede. A s každým kilometrem nových silnic v širokém okolí (např. Hradec - Náchod - Kladsko) to bude výraznější. Pro Jesenicko je jedinou nadějí orientace (a to i dopravní) na sever (Vratislav) a na západ (Hradec Králové).
Navíc plánovat takhle brutální stavbu napříč CHKO, když existuje několik alternativ okolo není v dnešní době zrovna nejchytřejší.
to Kubajsu: Niské knížectví nikoli Morava http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:%C3%9 ... n_1746.svg
"Při plánování dálnic se nedívám na mapu Čech, ale na mapu Evropy."
Re: Červenohorské sedlo - Jih
S takovouhle bychom se také klidně mohli dostat k Sámově říši... Olomoucký kraj = Morava s kousíčkem Slezska. To už je ale jak "soupeření" v Hradubickém kraji...Houdini píše:Niské knížectví nikoli Morava
Re: Červenohorské sedlo - Jih
to kentanjack: Při počítání výběru z mýta bych nedával průměr víc než 150Kč, neboť na "konec světa" moc kamionů za den nepojede. A pak jak píše JirkaS, většina lidí pojede horem, protože za denní průjezd "mezi lidi a zpět" dá 200 opravdu málokdo. Hanes se moc nezabývá tím, že unie začala užitečnost silničních staveb bodovat. A užitečnost této stavby PŘED dokončením páteřní sítě silnic se na špici hodnocení určitě neobjeví. Plus to co píše Houdini o trasování... Hanesi nevíš jak by se podpisovatelé petice stavěli k mýtu za průjezd? Vsadím se, že o něm nikdo v Jeseníku v souvislosti s tunelem dosud nemluvil...
Re: Červenohorské sedlo - Jih
Pokud by opravdu takhle vycházelo, tak to bude skvělý. Ale spíš si myslim, že zisk to možná ani mít nebude.kentanjack píše:
Návratnost investice: 12 000 000 000 Kč (stavba) / 172 500 Kč (denní zisk) = za 190 let na nule
(nebo 12 000 000 000 / 572 000 = za 57 let na nule)
Z pohledu ekonomického nic moc. Ehm. Počítal jsem snad špatně?
Horem, jakožto po rovině a ne přes kopec?kot píše: ... většina lidí pojede horem, protože za denní průjezd "mezi lidi a zpět" dá 200 opravdu málokdo.
Takhle to říká spousta lidí, pro který je sever tam nahoře.
Ale pro nás lidi ze Šumavy to vypadá fakt divně, když se např. říká, že jedeme lyžovat nahoru.
Přece nebudu říkat, že jedu dolů, když jedu do hor (ale na jih).
-
- Příspěvky: 1052
- Registrován: 25.2.2014 11:34:01
- Bydliště: Javorník/Obertaufkirchen
- Kontaktovat uživatele:
Re: Červenohorské sedlo - Jih
To jsem trošku překvapen z toho Niského knížectví, když tady bylo vše v rukách Wroclawského (Vratislav, Breslau) biskupství a když se budete procházet horami narazíte na hraniční kameny na nichž je z jedné strany BB - Bistentum Breslau (Wroclavské bisupství) a z druhé je FL - Firstentum Lichtenstein (Lichtenštejské knížectví). Jeden takový je např. cca 200m od vysílače Praděd.Houdini píše:"Počítáte špatně". Nezahrnul jste do nákladů nové trasování přístupových komunikací (v územním plánu S4) včetně tunelu na obchvatu Jeseníku.
Problémem trasy přes Červenohorské sedlo je, že nikam smysluplně nevede. Většina měst v Polsku je snadněji a i rychleji dostupná pokud se Hrubý Jeseník objede. A s každým kilometrem nových silnic v širokém okolí (např. Hradec - Náchod - Kladsko) to bude výraznější. Pro Jesenicko je jedinou nadějí orientace (a to i dopravní) na sever (Vratislav) a na západ (Hradec Králové).
Navíc plánovat takhle brutální stavbu napříč CHKO, když existuje několik alternativ okolo není v dnešní době zrovna nejchytřejší.
to Kubajsu: Niské knížectví nikoli Morava http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:%C3%9 ... n_1746.svg
Na druhou stranu: nikdy jsme nebyli a nebudeme Morava, protože jsme vždycky byli a budeme Slezsko.
Na konci světa: I/60 a kousek od civilizace: A 94, jinak na cestě mezi nimi.
-
- Příspěvky: 1052
- Registrován: 25.2.2014 11:34:01
- Bydliště: Javorník/Obertaufkirchen
- Kontaktovat uživatele:
Re: Červenohorské sedlo - Jih
O mýtu už se mluvilo v devadesátých letech, všichni to s pochopením přijali, protože těch 200 stejně propálíš přes kopec. To je nula od nuly, navíc máš půlhodinu k dobru.kot píše:to kentanjack: Při počítání výběru z mýta bych nedával průměr víc než 150Kč, neboť na "konec světa" moc kamionů za den nepojede. A pak jak píše JirkaS, většina lidí pojede horem, protože za denní průjezd "mezi lidi a zpět" dá 200 opravdu málokdo. Hanes se moc nezabývá tím, že unie začala užitečnost silničních staveb bodovat. A užitečnost této stavby PŘED dokončením páteřní sítě silnic se na špici hodnocení určitě neobjeví. Plus to co píše Houdini o trasování... Hanesi nevíš jak by se podpisovatelé petice stavěli k mýtu za průjezd? Vsadím se, že o něm nikdo v Jeseníku v souvislosti s tunelem dosud nemluvil...
Na konci světa: I/60 a kousek od civilizace: A 94, jinak na cestě mezi nimi.
Re: Červenohorské sedlo - Jih
200 přes kopec na 10km stoupání a 10km klesání? To tam jezdíte s tankem? I kdyby to žralo 15l/100km a dolu jsem brzdil motorem, tak se vejdu do 3l benzínu. To je 100Kč a spotřebu jsem hodně přestřelil. Navíc ani tunelem nepojedu s nulovou spotřebou.Hanes píše:O mýtu už se mluvilo v devadesátých letech, všichni to s pochopením přijali, protože těch 200 stejně propálíš přes kopec. To je nula od nuly, navíc máš půlhodinu k dobru.
-
- Příspěvky: 1052
- Registrován: 25.2.2014 11:34:01
- Bydliště: Javorník/Obertaufkirchen
- Kontaktovat uživatele:
Re: Červenohorské sedlo - Jih
No tak šetři, mě to vychází jinak 100kč průjezd tam a 100kč zpět. V létě to žere míň, protože nestojíš za zasekaným kamionem při minus deseti stupních nějaký čas a necháváš to klepat ať to topí. Pochybuju, že by jsi to vydržel třeba dvě hodiny bez topení (průměrný čas vyproštění kamionu zaseklého v zatáčce, což je v 90%)
Na konci světa: I/60 a kousek od civilizace: A 94, jinak na cestě mezi nimi.
Re: Červenohorské sedlo - Jih
Já to teda chápu tak, že horem přes kopec, zatáčky a dolem tunelem...kollma píše:Horem, jakožto po rovině a ne přes kopec?
Takhle to říká spousta lidí, pro který je sever tam nahoře.
Ale pro nás lidi ze Šumavy to vypadá fakt divně, když se např. říká, že jedeme lyžovat nahoru.
Přece nebudu říkat, že jedu dolů, když jedu do hor (ale na jih).
Re: Červenohorské sedlo - Jih
Stejně mě nepřestane fascinovat, že třeba na Islandu jsou schopni postavit 9kilometrový tunel pro 700 aut denně anebo v Norsku 24kilometrový tunel pro 1000 denně, ale u nás se pořád najdou lidi, kteří dokážou zpochybnit tunel pod ČHS s odůvodněním, že to vede jenom do blbýho Jeseníku.
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.