Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Mohelnice (D35) – Šumperk (I/11) – Jeseník (I/60) – Polsko
Odpovědět
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od kot »

Arame, teď s tebou nesouhlasím. Diskuse je vždy přínosná, neboť u všech diskutujících se přece jen hrany obrušují a argumenty protistran pomáhají pohled na věc měnit...
ttc
Příspěvky: 431
Registrován: 9.2.2012 14:50:39

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od ttc »

Hádáte se o blbosti.....

... tunel bych uvítal, ale toho se nedožijí asi ani naše děti....

K I/44 - vždyť se neplánuje ani obchvat Šumperku a to je tam peážně vedena I/44 a I/11. Samotné město má 25 tis. obyvatel a ta komunikace napojuje nikoliv jedno ale hned dvě další okresní města (Jeseník a Bruntál).... takže vklidu sněte o tunelu...

Mj. Okres Jeseník má 43 tis. obyvatel a nikoliv 30 tis. (teda alespoň doufám,že to tolik nekleslo)
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od theodor less »

kot píše:Diskuse je vždy přínosná, neboť u všech diskutujících se přece jen hrany obrušují a argumenty protistran pomáhají pohled na věc měnit...
Na téma Červenohorský tunel byly tři vlny diskuzí 2009/10, 2013/14 a 2021. Při té poslední bylo řečeno: " Ať se kolega Theodor raději v Jeseníku neobjevuje." A to jen proto, že jsem uvedl materiál MMR. Tyhle hrany předtím nebyly.
Co by kolega, který mě v Jeseníku nechce, řekl na doporučení, ať se z Jeseníku odstěhuje? A takový návrh (mladým ročníkům) v roce 2014 padl. Já bych těm nespokojeným s dopravní dostupností (a mladým) doporučil totéž. Ale netroufl jsem si...
Hanes
Příspěvky: 1052
Registrován: 25.2.2014 11:34:01
Bydliště: Javorník/Obertaufkirchen
Kontaktovat uživatele:

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Hanes »

ttc píše: Mj. Okres Jeseník má 43 tis. obyvatel a nikoliv 30 tis. (teda alespoň doufám,že to tolik nekleslo)
Myslím si jako obyvatel okresu Jeseníķ, že počet obyvatel okresu bude někde mezi 38 -39 tisíci obyvateli. Jen v Javorníku bylo v devadesátých letech kolem 3500 obyvatel a teď je něco málo přes 2900.
Vím, co jen z naší generace odešlo na přelomu tisíciletí lidí za prací, protože je tu výběr dosti zúžený.
Na konci světa: I/60 a kousek od civilizace: A 94, jinak na cestě mezi nimi.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od theodor less »

Hanes píše:Jen v Javorníku bylo v devadesátých letech kolem 3500 obyvatel a teď je něco málo přes 2900.
To je rozdíl 600 lidí. Část jde na vrub úmrtnosti, která je větší než porodnost.
Ale přesto si myslím, že odešlo více lidí než 600. Tipl bych si, že se přistěhovalo pár pěkně velkých rodin.
kollma
Příspěvky: 218
Registrován: 27.12.2013 17:32:57

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od kollma »

Odkud berete ty čísla o počtech obyvatel v okresech? ČSÚ udává k 1.1.2020 počet obyvatel 37 968 - je to i na wikipedii apod...
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od theodor less »

ttc píše:Mj. Okres Jeseník má 43 tis. obyvatel a nikoliv 30 tis. (teda alespoň doufám,že to tolik nekleslo)
Když jsem napsal, že tunel za miliardy pro 30 000 obyvatel si může dovolit jen Norsko, měl jsem za to, že pro některé občany bývalého okresu Jeseník (např. Zlatých hor) není tunel problém, který je tíží.
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od kot »

Naopak řadu českých občanů "tunely" dobře živí....
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Lynx »

Ovšem taky platí, že to není jen pro obyvatele toho jednoho okresu, ale i pro všechny ostatní co by tam jezdili. Jednak by touto cestou jistě o něco stoupla tranzitní doprava a další věc je, že Jeseníky jsou cílem řady turistů v zimní i letní sezoně. Další věc je, že to usnadňuje cestování i dalším lidem z tohoto kraje - opět nejen z okresu Jeseník. Takže to usnadňuje (např. pro Šumpersko) i místní lokální turistiku či místní cesty za prací, podnikáním, zábavou, do lázní ....
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od kot »

Pravdu máte v podstatě všichni /i když Norsko je s financemi úplně jiný level/. O tunelu a jeho projektu se bavit můžeme, ale horizont realizace je opravdu hodně mimo dohlednou realizaci. Buďme realisti. Nejdříve by mělo proběhnout napojení D35 na 44 a vyřešení Mohelnice. Pak obchvat Zábřehu a Šumperka. A jenom tato místa je doba realizace 20+. Je to situace podobná situaci v KH kraji. První krok dotáhnout D11 k Jaroměři. (a že to trvalo protáhnout se přes Havránkovou) Další krok obchvat Jaroměře přes judříky. A realizace obchvatu Náchoda v post covidové době bude ještě taky pěknou chvíli trvat. Takže Aram šanci má, že se tunelem sveze, ale řada z nás je věkově mimo. Bohužel...
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Honey72 »

Svézt se nakonec můžeme všichni, někteří i živí .-)

Pravdou je, že neznám jiné místo v republice, které by bylo podobně odříznuto pásmem vysokých vnitrozemských hor, přes které šplhá silnice I. třídy. Máme sice Frýdlantský a Šluknovský výběžek, ale tam není přechod tak extrémní či dlouhý jako přes Jeseníky.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od theodor less »

Honey72 píše:Pravdou je, že neznám jiné místo v republice, které by bylo podobně odříznuto pásmem vysokých vnitrozemských hor, přes které šplhá silnice I. třídy.
Kraj je lákadlem pro lidi unavené ruchem civilizace. Cesta sem je náročná; musíte se vyšplhat až do výšky 1000 metrů nad mořem. Při cestě dolů máte pocit, že jste se úplně odřízl od světa. Pocit, který zažijete třeba na aljašském ledovci nebo v české vesnici v Banátu. Tomuto kouzlu nepropadli jen turisté, ale i tisíce lidí, kteří se zde rozhodli prožít svůj život. Není to ale jenom idylka.
Hanes píše: například v Praze je celých 5 centimetrů čerstvého sněhu a už mají kalamitu. Tak vůbec nechápou jak ti burani z Jesenicka můžou fungovat na silnicích plných sněhu a ledu? My tak fungujeme od malička a jsme na to zvyklí a nepřijde nám to jako nemožné. Jen to chce mozek za volantem...
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 179#p94179
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Lynx »

Honey72 píše:Svézt se nakonec můžeme všichni, někteří i živí .-)

Pravdou je, že neznám jiné místo v republice, které by bylo podobně odříznuto pásmem vysokých vnitrozemských hor, přes které šplhá silnice I. třídy. Máme sice Frýdlantský a Šluknovský výběžek, ale tam není přechod tak extrémní či dlouhý jako přes Jeseníky.
Ještě Broumovsko je vzdáleně podobný případ, ale tam zas není silnice I.třídy a ty hory resp. spíš kopce, nejsou zdaleka tak vysoké. Takže to zas tak moc podobné pravda není ...ale dost odlehlý kout naší země je to taky

Mimochodem i Adršpach a Teplice nad Metují jsou tam od Vás od Trutnova přístupné po dost zvláštní "oslí stezce" :-)
kollma
Příspěvky: 218
Registrován: 27.12.2013 17:32:57

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od kollma »

Honey72 píše:Svézt se nakonec můžeme všichni, někteří i živí .-)

Pravdou je, že neznám jiné místo v republice, které by bylo podobně odříznuto pásmem vysokých vnitrozemských hor, přes které šplhá silnice I. třídy. Máme sice Frýdlantský a Šluknovský výběžek, ale tam není přechod tak extrémní či dlouhý jako přes Jeseníky.
Na Železnou Rudu se dá dostat buď od Sušice cca 950 výškových m, od Nýrska cca 975 m, nebo od Klatov cca 1020 m, což je silnice I. třídy výš než Červenohorské sedlo. Navíc do Jeseníku ani nemusíte překročit 800 m, pokud nechcete. ;)
KarelLer
Příspěvky: 694
Registrován: 25.12.2016 16:03:46
Bydliště: Morava

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od KarelLer »

Lynx píše:[...] Jednak by touto cestou jistě o něco stoupla tranzitní doprava [...]
Já tam právěže ten tranzit nevidím, nezdá se mi, že na Polské straně jsou nějaké významné cíle (možná se pletu). Kromě toho Poláci plánují stavět S8 v Kladsku, takže z hlediska tranzitu má smysl vylepšit napojení u Dolní Lipky, než stavět tunel do Jeseníku.
Likas
Příspěvky: 808
Registrován: 21.9.2011 10:08:48

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Likas »

Honey72 píše:Svézt se nakonec můžeme všichni, někteří i živí .-)

Pravdou je, že neznám jiné místo v republice, které by bylo podobně odříznuto pásmem vysokých vnitrozemských hor, přes které šplhá silnice I. třídy. Máme sice Frýdlantský a Šluknovský výběžek, ale tam není přechod tak extrémní či dlouhý jako přes Jeseníky.
No jako přes kopec to je, ale zas z toho nedělejme bohem zapomenuté himalajské údolí.
Jeseničáci jsou ještě v pohodě, ale ZlatoHoráci to mají fakt z ruky :-)
Tunel by byl určitě dobrý, ale zas to není táák nutný.
Říkám to jako Šumperák.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Honey72 »

Jako Šumperák, který jede přes Sedlo jednou za rok, že? :D


Linxi, na Broumovsko se dá projet i jinudy než přes Honské sedlo, sice po silničkách :-). To samé z Trutnova do Adršpachu, po "zimní cestě". Ano průsmyk přes hřeben Závora nedostal své jméno před stovkami let náhodou, té závory se tam před pár lety vždy na zimu dočkali :-)

Kollmo, ano Železná Ruda je odříznuta, také mě napadla, ale je to spíš jedna obec .-) To už pak můžeme počítat mezi odřízlé např. Starý Hrozenkov.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Aram96 »

Já tedy popravdě nevěřím, že se tímto tunelem někdy svezu (Kote) :) Ale pokud by se postavil, tak hned vyrazím. Doufám, že takhle vyrazím i do zprovozněného tunelu na D35.
Nicméně jsem opravdu střízlivého názoru a to toho, že když je tunel zde tak drahý a "nenávratný", pak by se sem ale měly nasypat alespoň peníze na ty obchvaty. Většina obchvatů v ČR se staví kvůli situacím v daných obcím/městech. Zde to bude jeden z mála případů, kdy hlavním cílem je opravdu zrychlení dopravy a zajištění lepší dopravní dostupnosti, ne že by obce trpěly. Tranzitní nákladní doprava zde doufám nikdy nebude důvodem pro stavby.
Myslím, že stavba Šumperk-Rapotín měla být dávno mezi připravovanými stavbami a měli bychom mít leták a stavby dál směrem na Jeseník by se mohly začít připravovat tak někdy za 5-10 let. :kladivo: Uzavřu to tím, že pokud bychom se měli reálně bavit o nějakém tunelu, tak příštích 20 let bude spíše přáno variantě s tunelem železničním. to by také mohlo být zajímavé. Kdo pojede kousek autem, strpí přejezd přes Sedlo. Kdo bude chtít jet daleko (plácnu vyřídit něco na úřad od Olomouce), pojede vláčkem. Mělo by to návaznost na (snad za pár let) velmi solidní regionální trať Olomouc-Šumperk.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Honey72 »

Ale pokud se to bude počítat stylem, kolik by se místo jednoho tunelu postavilo obchvatů nebo za jak dlouho se tunel zaplatí - to se tunel nebude stavět opravdu nikdy :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Aram96 »

No ale podle mě to docela smysl dává .. jestli postavit za 6 mld jeden 6km tunel nebo 20 km (možná o dost více, tady počítám, že to bude ale dražší) obchvatů je podle mě na zamyšlení. Těch 20 km obchvatů totiž pravděpodobně zrychlí průjezd více než ten tunel a k tomu se ještě zlepší situace v těch obcích. ;)
_jan91
Příspěvky: 973
Registrován: 4.9.2011 16:14:35
Bydliště: D1

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od _jan91 »

Položme si ještě otázku, jestli by měl tunel opravdu nějaký multiplikační efekt, jako to bývá (ale taky nemusí být) u dálnic apod., a jak tu dnes někteří předjímají? Holt je dnes doba, kdy se lidé stahují do měst nebo jejich satelitů, a odlehlé regiony tak slouží pouze rekreaci. To nemusí být automaticky špatně. Prostě oblast Jeseníku je a bude CHKO s masovou (bohužel) turistikou a mimo hlavní sezónu zde budou pouze lidé hledající klid/starousedlíci/pracovníci ve službách, zejména v cestovním ruchu. Některé dnešní malé vesnice tak budou časem obývány pouze v některých měsících roku, a to rekreanty.

Otázkou je cena tunelu a jak by byl dlouhý. Za mě bych ho udělal cca od Koutů po Bělou, ideálně tak, aby byl co nejpříznivější podélný profil. To je cca 8 km. Určitě by ale byl nutný druhý tubus pro únikovou cestu a kdovíjak by bylo řešeno větrání. Ta cena by tedy asi byla raketa. V horizontu cca 20 let si to ale představit dokážu. Prioritou by však měly být nejdříve obchvaty obcí na jih po Šumperk a na sever od ČH sedla. Tunel až jako poslední úsek salámu, pokud by se trasa ukázala jako atraktivnější.

Ale tunel nerovná se nutně zvýšení životní úrovně v regionu a příchod strategických investorů. Možná je to ale dobře, že nám aspoň jeden kout republiky zůstane odlehlý a málo zalidněný, opravdu to nevnímám jako něco špatného. Lidé mají volbu žít tam, kde chtějí. Někde je to jednodušší a někde obtížnější. Je to o prioritách. Jen škoda té dnes opravdu masové turistiky...
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Aram96 »

Souhlas. Nepovažuji za žádoucí mít zde "příliv" investorů a podobně znějící fráze - to patří spíše do ústeckého kraje. Tu lepší dopravní dostupnost vidím jako potřebnou v tom, že lidé budou mít snadnější dojíždění buď do práce do Šumperka nebo někdo i dál, i třeba ten Olomouc. O tom to je. Bohužel, ale je to tak, že práce bude vždycky lépe placená ve městech a je proto potřeba mít infrastrukturu na to, aby lidé mohli dojíždět v relativně krátkém čase do práce do města, ale aby zůstali bydlet na tom venkově. Když ta infrastruktura nebude, tak se prostě přesunou blíže k městu nebo přímo do něj. A postupně v těch Jeseníkách ubyde i právě těch, kteří vytváří zázemí pro cestovní ruch. V malém měřítku tohle prostě není na uživení rodiny čistě z cestovního ruchu. Ti lidé, kteří mají vedle baráku nějaký penzionek nebo pronajímají pokoje přímo v domě, chodí většinou do práce. A to je potřeba podpořit, aby v Jeseníkách zůstali i trochu více "podnikaví" lidé, kteří to ubytování a všechno co souvisí s c.ruchem nabízí. Samozřejmě to nestojí tak, že když tunel a obchvaty nebudou, tak za 20 let tu bude pustá krajina. Nicméně ta lepší dopravní obslužnost rozhodně zpomalí odliv lidí z venkova do měst a to je věc, na které stojí polovina politik EU. Podle mého příliv investorů to způsobit nemusí (a bylo by to i dobře) ale zlepšení životní úrovně to na 99% přinese. Je to přínos snad každé dopravní stavby, která se staví, proto se často staví. ;) Ale samozřejmě pokud to není zájem Jeseníku a celého regionu a chtějí zůstat nadále odříznutí, pak je to jejich rozhodnutí a dal bych na ně a silnice jim necpal. Ale myslím si, že chtějí opak, když tak čtu občas politiky v novinách ..
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od P_V »

"zpomalí odliv lidí z venkova do měst a to je věc, na které stojí polovina politik EU"
Když sleduji ty snahy o "ekologizaci" dopravy, jež skončí nedostupností automobilu pro běžného občana, tak bych řekl, že ty snahy jsou přesně opačné - nepřímo k urbanizaci nutit, protože ve městě ten běžný občan auto denně používat nemusí.
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Lynx »

Honey72 píše:Linxi, na Broumovsko se dá projet i jinudy než přes Honské sedlo, sice po silničkách :-). To samé z Trutnova do Adršpachu, po "zimní cestě". Ano průsmyk přes hřeben Závora nedostal své jméno před stovkami let náhodou, té závory se tam před pár lety vždy na zimu dočkali :-)
Já vím, že je to podobné jenom hodně vzdáleně. Možná skoro vůbec. Ale hledal jsem v ČR pro mě známé silnice a silničky, které tu odříznutost od světa, alespoň trochu připomínají.

Ono na druhou stranu, i na to Jesenicko se dá dojet i jinudy, než přes Červenohorské sedlo, ale nic z toho pravda není silnice I.třídy. Pokud tedy nepočítám I/60 a druhý směr I/44, které ale vedou z Polska :-)
Lenny
Autor
Příspěvky: 10771
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy

Příspěvek od Lenny »

I/44 má katastrofální parametry od Jeseníku dál po Mikulovice. A I/60 je bývalá silnice II. třídy.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Odpovědět

Zpět na „I/44“