Honey72 píše:Jako Šumperák, který jede přes Sedlo jednou za rok, že?
Kollmo, ano Železná Ruda je odříznuta, také mě napadla, ale je to spíš jedna obec .-) To už pak můžeme počítat mezi odřízlé např. Starý Hrozenkov.
No, to ne. Část rodiny v Jeseníku, chata v Rychlebech, oddílová soustředka na Vidnavě, závody ve Zlatejch a na Rejvízu, kola v Černé Vodě, máti pracovala v Bílé Vodě, pracovně mapování jak Jesu, tak od Vápenné až po Skorošice a Kobylou. Ale samozřejmě nejčastěji moje cesta končí na Sedle nebo v Ramsau.
P_V píše:"zpomalí odliv lidí z venkova do měst a to je věc, na které stojí polovina politik EU"
Když sleduji ty snahy o "ekologizaci" dopravy, jež skončí nedostupností automobilu pro běžného občana, tak bych řekl, že ty snahy jsou přesně opačné - nepřímo k urbanizaci nutit, protože ve městě ten běžný občan auto denně používat nemusí.
Kdo trochu ví, tak ví, že to tak opravdu je. Přehnaná ekologizace a skoro “rušení” IAD je až v posledních letech a je to úplně mimo. A proti skoro všemu jde právě tahle fanatická ekologizace, ne naopak.
Lenny píše:I/44 má katastrofální parametry od Jeseníku dál po Mikulovice. A I/60 je bývalá silnice II. třídy.
Mě kladně překvapilo že na I/60 byl relativně nedávno realizován obchvat (či částečný průtah) Javorníku. Asi to bylo i proto, že to původní trasování středem obce ve stopě středověkých ulic bylo opravdu katastrofální.
Aram96 píše:No ale podle mě to docela smysl dává .. jestli postavit za 6 mld jeden 6km tunel nebo 20 km (možná o dost více, tady počítám, že to bude ale dražší) obchvatů je podle mě na zamyšlení. Těch 20 km obchvatů totiž pravděpodobně zrychlí průjezd více než ten tunel a k tomu se ještě zlepší situace v těch obcích.
Upozorňuji u této úvaze na následující:
Úsek mezi Kouty n.D. (odbočka k Dlouhým stráním) a Bělé p.P. pošta (křížení I/44 a II/450)
Tunel vč. přístupových cest cca 9km
I/44 současná - 17 km
Současná rychlost jízdy cca 60km/h - tj. 17 min.
Tunel vč. příjezdu cca 80km/h - tj. 6 min.
Sám jsem z Jesenicka a otázka dopravní dostupnosti mě léta trápí a ničí. Není to nic příjemného, když se k vám bojí přijet kamarádi, příbuzní, protože např. " teď v zimě si na tu cestu netroufneme / raději to odložíme až bude lepší počasí / k vám se tak blbě jede / kde to proboha bydlíte / máte tam tak krásně ale je to tak strašně z ruky..atd.
Ještě pár desítek let šetření a počítání intenzity dopravy a ČR se to tady podaří dokonale zlikvidovat.
Nejde jen o tunel pod Červenohorským sedlem, ale taky o spoustu nerealizovaných obchvatů a nerovnoměrně zvoleném trasování českých dálnic nerespektující rozlohu ČR. D11 příliš západně, D35 příliš jižně.
Jedině tak díky infrastruktuře Polska lze ze zapadlých koutů jesenického okresu i v horším zimním počasí dojet bez totálního vypětí sil do Čech nebo Ostravy. Jenže když se hranice uzavřou..
Asi totiž v každém koutě ČR se za poslední desítky let poměrně radikálně změnila / změní dostupnost k tuzemské dálniční síti. Na Jesenicku - za bariérou hor však nijak zásadně ne a bohužel i další vyhlídky jsou tristní.
Např.už můj praděda z Vidnavska jezdil před cca 70 lety úplně stejnou trasou do Zábřehu ( cca 90 km ) Velká Kraš-Lipová-Ramzová-Hanušovice-Olšany-Zábřeh. Dodnes se to jezdí stejně. Obchvat nevznikl ani jediný. Je to sice masakr, jedna obec za druhou, ale stejně asi pořád lépe a rychleji než "silnicí první třídy" přes Červenohorské sedlo/Šumperk.
V širším okolí od PL hranic, cca 80 km zde bohužel přibývají zejména jen represivní opatření, tj. různé zpomalovací prvky, měřiče rychlosti, omezení rychlosti, atd. V zimě není nic neobvyklého, že to ze zapadlých koutů jesenického okresu bude trvat k nejbližší české dálnici, českým územím klidně i více než 2,5 hodiny jízdy. Docela dost smutná vizitka dopravy v ČR.
Povrch dobrej, ale šířka jako pro vesnickou 3.třídu. Kopírování terénu a četnost oblouků zrovna tak.
Na tohle by měly v ideálním případě fungovat nějáké programy regionálního rozvoje, aby se více investovalo v těchto odlehlejších končinách a zlepšovala se tím kvalita života místních.
Problem je, ze se planovani silnic/dalnic smrsklo pouze na intenzity a ekonomiku... Infrastruktura ovsem vzdycky v minulosti plnila mj. i strategickou funkci. Demonstrovala zajmy statu v ruznych castech uzemi bez ohledu na soucasnou situaci a vyhled ve strednedobem horizontu. Staveli se silnice do uzemi, ktera mela strategicky vyznam nebo kde chtel stat posilit sve pozice nebo demonstrovat svoji neotresitelnou pritomnost. Prikladem budiz treba Kersky most a krymska dalnice. Ale neni treba chodit nikam daleko - typickym prikladem z CR je treba Masarykova silnice na Zlate navrsi, nebo (z ruznych duvodu nedokoncena) zelenice pres Slovenske Rudohori.
Zpristupneni severniho podhuri Jeseniku tunelem je podle meho nazoru jeden z takovych projektu. Stat by mel jasne deklarovat, i pres ekonomicky nepriznivou bilanci projektu, ze tento region neni vyloucen od zbytku republiky a ze i pres nepriznivou orografickou lokaci ma zajem na tom, aby se lide v tomto regionu citili soucasti tohoto statu...
Ona totiz geografie je silnym a nekdy i rozhodujicim faktorem v politicke geografii. Vim, ze to bude znit silne nadnesene a mnohym se to bude zdat jako hloupost. Ale nastesti jsou moznosti, jak alespon castecne tento vliv eliminovat, a kvalitni infrastruktura a technologie jsou jednim z nich. Uz pri prvnim pohledu na mapu je zrejme, do jake spadove oblasti Jesenicko logicky patri (a i pres veskere politicke vydobytky nasi doby se obavam, ze historie se muze opakovat). A jestli se chceme vyvarovat v budoucnu nejakych moznych kolizi, neni lepsi cesty nez drzet a posilovat svoje pozice v tomto regionu nejen ekonomicky, ale i kulturne a socialne...
Takze za me ano, pojdme postavit ten tunel, at se zda byt ekonomicky nesmyslny...
HanesCZ píše:...Ještě pár desítek let šetření a počítání intenzity dopravy a ČR se to tady podaří dokonale zlikvidovat.
Nejde jen o tunel pod Červenohorským sedlem, ale taky o spoustu nerealizovaných obchvatů...
S tímhle naprostý souhlas. Já na většině míst naopak na intenzity hledím a jsem za, aby se ty kategorie podle toho stavěly aspoň trochu podobně v rámci celé ČR (realita je zcela opačná, někde S11,5 pro 7 tisíc, jinde S9,5 pro 12 tisíc, protože každá správa má jiný pohled na věc kategorizace je k ničemu, pomale z 90.let), tak tam, kde je ta infrastruktura potřeba kvůli "udržení životaschopnosti" odlehlých regionů, jsou mi intenzity naprosto šumák. Většina zemí to už pochopila, tady ještě moc ne.
Nevím, jestli to tady už nezaznělo, ale pořád mi nejde do hlavy, proč I/44 vede přes Červenohorské sedlo (1000 m n.m.) a ne přes Ramzovou (760 m n.m.) v trase II/369.
Zajímavý je, že na Červenohorské sedlo vede podle staré mapy silnice jen od jihu, na druhou stranu není silnice viditelně značená, alespoň tedy ne výrazně a ne v dnešní trase. Tudíž od severu asi jen nějáká lesní cesta pochybné sjízdnosti.
Mimochodem, v legendě k těm historickým mapám se dá dočíst že červeně se značí císařské silnice. To je cesta na sedlo a pak oběma směry po hřebeni. Buď je to nějaká hranice nebo přístup k dobrým obranným bodům. Přece jen to je vojenské mapování a v té době byl na severu nepřítel.
Po tom hřebeni je to spíš historická hranice Morava / Slezsko, která je na této mapě místy obtažena červeně, místy nikoliv, nebo slaběji. Jinak směrem na sever v současné trase silnici nevidím, jen nějákou stezku trochu jinou trasou - jak píšu výše. Ovšem jestli byla třeba silnice utajená z vojenských důvodů, to nevím. Vím že to dělali soudruzi v SSSR, že mapy úmyslně zkreslovali kvůli zmatení nepřítele, ale jestli se to dělo i za starého Rakouska, to netuším.
Krupp píše:
Mimochodem, v legendě k těm historickým mapám se dá dočíst že červeně se značí císařské silnice. To je cesta na sedlo a pak oběma směry po hřebeni. Buď je to nějaká hranice nebo přístup k dobrým obranným bodům. Přece jen to je vojenské mapování a v té době byl na severu nepřítel.
Císařská cesta je bílá barva s červenou lemovkou. Ta končí na sedle a na Červenou Horu ani na Výrovku nevede. A cesta dál do Frývaldova normálně vede, akorát není tak kartograficky zvýrazněná a je to cesta která je tam stále. Jsou podél ní tažené dráty.
Lynx píše: Vím že to dělali soudruzi v SSSR, že mapy úmyslně zkreslovali kvůli zmatení nepřítele, ale jestli se to dělo i za starého Rakouska, to netuším.
Dělalo se to i u nás (ovšem ne za R-U). Doporučuji se podívat jak SMO-5 referovala o Milovicích před rokem 1989.
Komunistické vojenské mapy měly být přesné a proto i tajné. Ale na starém vojenském mapování to tak nebylo. Pevnostní města Josefov či Hradec jsou zakreslena jen obrysem. A jak to bývá, i v mapách bývají nechtěné chyby.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Silnice I/60 je ve skutečnosti jen dobře vyasfaltovaná silnice třetí třídy. Kromě obchvatu Javorníku. Jinak je na cca 30 kilometrech silnice I/60 cca alespoň 20 míst kde se vzájemně v protisměru dva náklaďáky / autobusy míjejí jen o fous. Často buď musí alespoň jeden z nich zastavit, nebo raději couvat. A osobáky se za nimi vlečou - předjíždět není moc kde. V zimě, v prudkých stoupáních náklaďáky nezřídka bezradně stojí. .. a aby toho nebylo málo, tak nedávná instalace tří nových železničních přejezdů chráněných závorami na I/60 dopravní dostupnosti Jesenicka z vnitrozemím taky vůbec nepomohla. Chápu, že parametrově silnice I.třídy musí mít zabezpečení přejezdů se závorami. Ale co ten zbytek silnice I/60, který silnicí I. třídy ve skutečnosti zdaleka vůbec není ?!
Musí se brát fakt, že ještě před dvaceti lety to byla pouhá dvojka, navíc bez tranzitu a jednička se z ní stala papírově. A jediným úkolem bylo spojovat zapadlý vzdálený výběžek republiky se zbytkem tehdejšího šumperského okresu.
Takových silnic je víc, ale ještě mnohem víc jich existovalo do roku 2000 i ve vnitrozemí. Mnohé jedničky se vyjímaly hezky v mapě, ale ve skutečnosti člověk zíral co je to za polňačku, která najednou za vesnicí končila a pokračovala o pár vesnic dál Mezitím chyběla.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
siesa píše: Stat by mel jasne deklarovat, i pres ekonomicky nepriznivou bilanci projektu, ze tento region neni vyloucen od zbytku republiky a ze i pres nepriznivou orografickou lokaci ma zajem na tom, aby se lide v tomto regionu citili soucasti tohoto statu...Uz pri prvnim pohledu na mapu je zrejme, do jake spadove oblasti Jesenicko logicky patri (a i pres veskere politicke vydobytky nasi doby se obavam, ze historie se muze opakovat).
Máte čističku ve své obci? Aby se z Vás nestal přes noc Švýcar!
Jinak neotřelý pohled na věc. Taky mám jeden: Obyvatelé Prahy, Brna, Ostravy jsou při možných pandemiích znevýhodněni proti izolovaným oblastem, kde neprobíhá dovoz smrtelných infekcí.
Hodně se mluví o tom, jak nejsou na české straně připravené silnice pokud bude S8 až u Dolní Lipky. Ale divím, že se zatím nemluví o tom, že čtyř pruhová S8 má vést a to podstatně dříve a velmi blízko hraničního města s ČR ( Zloty Stok / Bílá Voda ) Dle informací na stránkách polské vlády je schválen termín stavby 2023 -2027.
Dnes se trasa Poznaň - Wroclaw - Brno - Wien jezdí snad největší oklikou ve střední Evropě, se zajížďkou až kolem Katowic. S8 v úseku Wroclaw - Klodzko však nabídne lukrativní zkratku k české R44 u Šumperka. S výstavbou S8 tak lze očekávat, že hodně aut bude hledat cestu mezi severem a jihem nejen polským územím Kladska, ale i českým územím Jesenicka po silnici I/60 a dále po I/44. Případně po silnicích druhých a třetích tříd ( Ramzová, Rýmařov,.. ) , protože přes Jeseníky nevede žádná jednoznačně výhodná cesta a často navigace vedou trasy mezi severem a jihem jinudy. Tak si říkám jestli není nejvyšší čas řešit alespoň jednoduché obchvaty obcí na I/44.
O tunelu pod Červenohorským sedlem, aby člověk raději mlčel, ale připadá mi to jako , s prominutím, obrovská prasárna proti přírodě postavit závodní okruh se stoupacími pruhy přes hlavní hřeben CHKO. Vám to tak nepřipadá? Z každé strany hřebene CHKO je silnice I. třídy v údolí řek = dle mě naprosto ukázkový případ kde by měl být jednoduchý silniční tunel a nerušit přírodu na hřebenech hor. Ale tunel není a tak se tudy kamiony pomalu plazí a jezdí se mezi nimi závodit na hřeben CHKO ze široko dalekého okolí. Kvůli častým nehodám, stížnostem na riskantní jízdu a na hluk se dokonce uvažuje, že zde bude úsekové měření = vidím to tak, že se bude závodit jen mezi jednotlivými úseky, bude se před měřáky stát / otáčet a bezpečnosti to vůbec nepomůže. V zimě jezdí odhrnovače a solí neustále nahoru a dolů a stejně to často ani nestačí. Asfaltový povrch se kvůli náročným horským podmínkám dělá co pár let nový znovu a znovu. Komu toto může vyhovovat? Přírodě určitě ne, dostupnosti Jesenicka s vnitrozemím už vůbec ne.
HanesCZ píše:Hodně se mluví o tom, jak nejsou na české straně připravené silnice pokud bude S8 až u Dolní Lipky.
Dnes se trasa Poznaň - Wroclaw - Brno - Wien jezdí snad největší oklikou ve střední Evropě, se zajížďkou až kolem Katowic.
S8 v úseku Wroclaw - Klodzko však nabídne lukrativní zkratku k české R44 u Šumperka.
Cesta kolem Katowic je opravdová zajížďka. Když odbočím za Gliwicemi, ušetřím 30 km.
K české R44 je nejkratší cesta z Klodzka do Zábřehu (75 km), přičemž jen cca 30 km je na území ČR.
Přes Šumperk je to o 35 km dál (110 km), ale na území ČR je to 90 km.
Pokud se nepletu, tak I/60 nemá parametry silnice I. třídy a jízda v serpentinách přes Červenohorské sedlo dost odrazuje. Přes Ramzovou je to taky špatný. Nebude to ve všech případech lepší po DK33?
Asi se musíme smířit s tím, že tunel nikdy nebude. Není mi ale jasný, proč došlo ke zkapacitnění I/44 vedoucí nejvyšším průsmykem široko daleko namísto přestavby II/369.