I/43 obecně

Brno (I/42) – Boskovice (I/19, I/73) – Svitavy (D35) – Opatov (I/14) – Lanškroun – Štíty (I/11) – Králíky (I/11) – Polsko
Odpovědět
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: I/43 obecně

Příspěvek od Aram96 »

Postavit nedělený čtyřpruh na silnici první třídy, navíc evropské, navíc mimo obec - nelze. Už jsme se tu o tom bavili. Musela by to být klasická čtyřpruhová silnice podobná dálnici, pokud by nedostala nějakou výjimku. Taková silnice by zde našla uplatnění i po dokončení dálnice, přece jen je to výpadovka, jenže EIA a další srandičky by se možná táhly tak dlouho, že by to nebylo ani za těch deset let. A nikomu se do toho nechce.
Aha, tohle jsem nevěděl, že to nejde, díky za info. To přiznávám docela komplikuje mou myšlenku, ale není to neprůchodná překážka. Samozřejmě, jak dlouho by trvala příprava je další věc, do toho přesně tolik nevidím, pokud by to bylo stejně dlouho jako příprava dálnice, tak to asi opravdu nemá cenu, nebo spíše by to nic moc užitečného nepřineslo. Myslíte, že zkapacitnění by se nestihlo připravit třeba tak aby se v roce 2026 začalo stavět ?
A byl by to další argument pro odpůrce D43 ve stopě A88.
To sice je trochu pravda, ale ta dálnice se nestaví kvůli tomuto úseku, ale kvůli celé I/43 a kvůli Brnu samotnému, takže je to pro případné odpůrce takový argument neargument...
Ale vždyť součástí S43 (D to asi nebude, takže ani za ni osobní vozidla nebudou platit) je i přivaděč na starou 43ku, momentálně je opět v kurzu jižní obchvat Kuřimi, takže veškerá doprava od Boskovic, Letovic a Tišnova přijede po 4pruhu a bude dál pokračovat po 4pruhu. Po těchto MUK Lipůvka a Podlesí pojede jen doprava od Blanska a lokálka od Lipůvky a Černé hory, na to by měl dvoupruh pohodlně stačit nebo ne?
Však v tom prvním příspěvku právě píšu, že i po realizaci jižního obchvatu + D/S43 tady zůstává minimálně 12 000 aut. A to jsou současné intenzity, to vůbec neuvažuji s nějakým nárůstem dopravy za 15-20 let. 12 tis. by sice zvládl i dvoupruh, ale určitě se nedá říct, že extra pohodlně. 20 tis. tam určitě nebude, to ne, ale určitě nejde říct, že by 4-pruh pro 12 tis. byly vyhozené peníze. Takových 4-pruhů je v republice nepočítaně a navíc se i takové staví a plánují stavět. A to nemluvím o D6 pro 8000 vozidel. A její realizace je někdy 2026 cca. Žádné 2035-2040 a to ještě úplně ve hvězdách jako D43 - o to hlavně jde, o tu nejistotu té dálnice a její stavbu až za 2 desetiletí nejdřív :zvraci:


Čili jde o to, že by se tím vyřešil největší problém celé I/43. Opravdu největší a to nesrovnatelně s jinými závadami na silnici. Tady jsou prostě kolony každé ráno a každé odpoledne, to to takhle má zůstat dalších 20 let ? To nemůže nikdo snad myslet vážně. A jestli si stavaři myslí, že to vyřešijou 2 múk, tak to jedině: :lol:
Všechno navíc s tím, že MÚK se stejně plánují stavět :crazy: , tudíž vyhozené peníze to téměř nebudou, když tam i po dálnici za 20 let bude pořád jezdit přes 12k vozidel. Otázkou zůstává ta příprava. Pokud je na tohle příprava také 10-15 let, tak to opravdu nemá cenu, ale tomu se mi nechce věřit. Nemluvě o znatelně větší průchodnosti - nenapadá mě, kde by mohl vzniknout problém, snad jen u Podlesí, ale ti by měli být rádi za MÚK :mrgreen: Další věc je, že to je pitomých 5 km, čili bych řekl, že kdyby se to stavělo 2025 tak se to rozšíření do toho roku 35-40 stejně "stihne zaplatit". Stejně jako přeložky I/3 vs D3.

A jinak souhlas, že by se mělo začít, klidně ihned, připravovat zkapacitnění I/43 mezi Globusem a tím rozštěpem na dva 4-pruhy. Už od České mi to přijde zbytečné, to ledaže by se opravdu řeklo, že D43 bude končit u Kuřimi, ale stejně by tam určitě ještě mnoho let stačil 4-pruh. Od Globusu jezdí 50 000 vozidel už nyní. Neříkám, že hoří, ale když mluví o potřebnosti zkapacitnění téměř všech dálnic okolo Prahy na 6-pruhů, protože tam jezdí dnes něco přes 40 000 vozidel, tak tady bych to viděl trochu prioritněji. Ale že se u nás peníze sypou mnohem více do Čech než na Moravu jsem si zvykl :lol:
ttc
Příspěvky: 431
Registrován: 9.2.2012 14:50:39

Re: I/43 obecně

Příspěvek od ttc »

kojal píše:Nevím v jaké fazi je to ted ale asi je to pořád aktuální.

V nové kuřimské čtvrti se zabydlí tři tisíce lidí. Investor ukázal první návrhy

Zdroj: https://brnensky.denik.cz/zpravy_region ... 70228.html

Dík za odkaz. Místo je stejné co jsem popisoval, plocha trošku narostla , předchozí verze byla o cca 10% menší a změnil se developer. Hold změny za 10 let...

Jinak je v článku i odkaz na územní plán Kuřimi a v tom prosotru využívá jen 1/2 toho co již v plánu mají (tedy do budoucna to bude 2x tolik - tj. 6 tis. obyvatel)

Jinak Kuřim - sčítání lidu
1991 - 8 621
2001 - 8 930
2011 - 11 540

Přijímám tipy, kolik obyvatel bude mít po dokončení D43 v úseku Kuřim - Černá Hora...
Hobr
Příspěvky: 128
Registrován: 26.3.2010 9:31:46
Bydliště: uvnitř VMO

Re: I/43 obecně

Příspěvek od Hobr »

https://www.idnes.cz/brno/zpravy/tah-br ... pravy_krut

Přetíženému tahu z Brna do Svitav mají ulevit 3 mimoúrovňové křižovatky, u Podlesí, u Kuřimi a pod Lipůvkou.
Že by tyto tři stavby za zhruba jednu miliardu korun, které se mají budovat v letech 2025 a 2026, byly zbytečné kvůli plánované dálnici D43, si ŘSD nepřipouští.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: I/43 obecně

Příspěvek od Mike »

z čehož plyne, že už dnes vědí, že do roku 2026 se na d43 ani nehrábne...
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: I/43 obecně

Příspěvek od Aram96 »

Hobr píše:https://www.idnes.cz/brno/zpravy/tah-br ... pravy_krut

Přetíženému tahu z Brna do Svitav mají ulevit 3 mimoúrovňové křižovatky, u Podlesí, u Kuřimi a pod Lipůvkou.
Že by tyto tři stavby za zhruba jednu miliardu korun, které se mají budovat v letech 2025 a 2026, byly zbytečné kvůli plánované dálnici D43, si ŘSD nepřipouští.
Naopak řekl bych že to je málo, protože ti houřadové z ŘSD nemají ponětí o reálném provozu nejspíš. Kolony které se tu dělají denně nevznikají kvůli odbočování (nebo nejenom) ale hlavně kvůli tomu, že těch aut je prostě moc. Každé ráno to stojí v a před Lipůvkou, protože se zipují auta ze severu a od Blanska. Naprosto stejný špunt jako nedostavěná Žabovřeská I.
MÚK u Kuřimi a u Podlesí je samozřejmě super zpráva hlavně kvůli bezpečnosti a kvůli vůbec šanci někdy odbočit, ale problematiku nejhoršího úseku silnice první třídy u nás to řeší jen z malé části.

Kolik prosím stojí čisté zkapacitnění 5 km dvoupruhové silnice na 4-pruh ?? Bez MÚK a odstavných, SDP prý být musí, takže s tím kdyžtak počítejte. :)
P307SW
Příspěvky: 20
Registrován: 19.11.2009 13:58:56

Re: I/43 obecně

Příspěvek od P307SW »

Dnešní (4.3.2019) debata ohledně I/43:
http://www.mestyscernahora.cz/assets/Fi ... menty=6481
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: I/43 obecně

Příspěvek od Aram96 »

Tak jsem navštívil besedu k D43 + I/43 a popravdě ohledně I/43 mám docela dobrý pocit, o D43 nezaznělo prakticky nic nového. Jen jsem už najisto zjistil, že úseky od D1 po Černo Horu nemají stanovisko EIA (což se dalo předpokládat)

Podle toho, co měl v prezentaci borec z ŘSD, to vypadá, že je reálné příští rok provést přeložku I/43 v za Černou horou ve směru na Brno ( stoupání + prudká zatáčka na začátku lesa), dále i stoupací pruh u Závisti (vjezd do stejného lesa ale směr Svitavy) a plus mimoúrovňové křížení s "obcí" ( čili auta projíždějící z jedné části obce do druhé by nemusely přejíždět státní ).

A dále zaznělo, že je v plánu most přes I/43 pro silnice vedoucí do Voděrad, Drnovic a Skalice ( jsou to ty odbočky mezi odbočkou na Boskovice a křižovatkou u Krhova - benzínka ), z čehož jsem docela rozpačitý, raději bych viděl "nultou" etapu D43 vedoucí od Boskovic a v polovičním profilu až po Lysice - výsledek by byl mimoúrovňové křížení I/43 se silnicí do Boskovic, vyřešení všech křižovatek na tomto úseku, vyřešení nevhodného styku stoupacích pruhů u Perné, které se mimochodem mají také nějak řešit právě v rámci těch bodových závad na I/43.

Dále byla řeč o MÚK, ty jsou v plánu tak 2025 bych řekl nejdříve, jelikož se bude dělat EIA teprve. Absolutně mi tam chybí stoupací pruh od České směrem na Svitavy (opačný směr není tak hrozný).

A v souvislosti s (ne)vidinou D43 jsem se zeptal, jak se dívají na případné zkapacitnění I/43 mezi Českou a Lipůvkou. Odpovídalo docela dost lidí - krom "politických" řečí od lidí, kteří o tom nic moc neví, typu, že tohle by byl další důvod pro nerealizaci D43 apod. - zazněly od starosty Kuřimi pro mě 2 opravdové argumenty a to, že by to byl případný argument pro optimalizovanou variantu vs německou a druhý, že prý při spojení pruhů I/43 z Lipůvky s pruhem od Blanska, povede silnice v třípruhu a pravý se bude odpojovat až v MÚK Kuřim-východ. Pokud by tomu bylo takhle, tak uznávám, řeší to hodně. Protože samotné MÚK docela dost řeší směr od Brna, ale směr do Brna hlavně ráno moc neřeší, stejně by byl zip... čili pokud tomu tak je, tak už zbývá akorát stoupací pruh za Českou a jsem ochoten to uznat.

Dále zazněl podle mě dost podstatný dotaz, co bude s křižovatkou na Boskovice - tady jsem byl zděšen, co odpověděl borec z ŘSD - že už bylo tolik možných řešení atd. a všechny nevyhovující a na konci proslovu z něj vylezlo, že to všechno byly NESTAVEBNÍ záměry - proboha ať laskavě teda udělají STAVEBNÍ úpravu, to je to takový problém :roll: Celkově jsem smutný, že tam z ŘSD nebyl někdo, kdo se trochu v I/43 vyzná, protože na můj argument ohledně 4-pruhu po Lipůvku odpověděl "že to nic neřeší, že těch 24 000 vozidel stejně pokračuje dál Lipůvkou" tak jsem mu řekl, že cca 1/3 aut čili 8000 odbočuje na Blansko - popravdě po tomhle výstupu mám pocit, že tam zástupce ŘSD přišel odprezentovat z paměti naučenou prezentaci a šmitec. Když zazněl dotaz, kdy asi D43, tak 4-5 minut mlel hovna a neřekl nic, jak kdyby tam byl za politika
:mrgreen:

Celkový dojem mám takový, že polovina lidí včetně paní senátorky, si ani neuvědomuje, že sice bojují za D43 od severu, ale bez úseku Černá hora-Kuřim+jižní obchvat to nicmoc neřeší...
Dále bylo vidět, že i někteří lidé, u kterých bych předpokládal, že tomu rozumějí, měli řeči o tom, jak strašně bojovali za odklon tranzitu na I/35+dálnice přes Olomouc, přitom zcela určitě ví,že na I/43 toho tranzitu zas až tak moc není. Kamionů tu sice je dost, ale ze zkušenosti jsou mnohem větší problém sváteční řidiči, nebo řidiči, kteří "až moc" dodržují předpisy ... když vynechám hlavní závady v podobě stoupání a odbočování, jež se naštěstí z většiny budou řešit v nejbližších letech :ok:

Edit: ještě mě pak zaujaly 2 dotazy z publika - jeden ohledně PHS na novém mostě kvůli domům cca 10 metrů od silnice - za mě naprosto dotaz na místě a ŘSD by mělo konat,
a druhý, sice trochu vtipný, výstup byl od člověka, který prý zná ty bojovníky proti D43 z Bystrce a okolí a že udělá vše proto, aby byl protiváhou :lol: :ok:
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: I/43 obecně

Příspěvek od Lenny »

EIA není na úsek D1 - Kuřim, dále je až po Svitávku zezávazněná.

Lepší zlepšení situace na křižovatkách než nic.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: I/43 obecně

Příspěvek od Aram96 »

V tom případě jsem zmatený, protože měl i úseku Kuřim-Černá hora, že není EIA. Pokud ji má, tak jak to bude v případě, že tam přibude tunel mezi Drásovem a Malhostovicemi a případně větší zářezy nebo nějaká opatření okolo Skaličky a Všechovic. Bude muset být posuzován znovu ? :)
Ohledně křižovatek nemám jedinou námitku, snad jen, že mohly už stát :lol:
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: I/43 obecně

Příspěvek od Lenny »

To závisí, co k tomu odepíše MŽP, buď bude požadovat nové posouzení nebo ne.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: I/43 obecně

Příspěvek od Aram96 »

Jasny, dík za objasnění :ok:
Já si říkám, že v ideálním případě - a to sice, že bychom k roku cca 2021 měli novou legislativu (EIA+UR dohromady atd.) a hotovou aktualizaci ZUR JMK - by se ta D43 mohla stihnout do roku 2030 po Kuřim postavit, ne ? Druhá věc jsou peníze, to je samozřejmé, že zde jsou určitě některé potřebnější dálnice, na druhou stranu tu máme i pár méně potřebných. Co myslíte, je to reálné s novou legislativou stihnout zrealizovat ? Když řeknu 2021 pravomocné zásady a začátek přípravy už podle nové legislativy > 5 let příprava > stavba 2027-2030 :lol: :?:
AF-1
Příspěvky: 560
Registrován: 16.3.2009 13:54:56

Re: I/43 obecně

Příspěvek od AF-1 »

2030 budou nanejvys kousky u Detrichova a Svitavky..
ttc
Příspěvky: 431
Registrován: 9.2.2012 14:50:39

Re: I/43 obecně

Příspěvek od ttc »

Na novou legislativu zapomente....

... sice se o ni hodne hovori, ale ze by urychlily samotne povoleni to nenastane.... proste jen odstrani par nesmyslu a mezitim vyrvori nove.... viz. posledni urychleni stavebniho zakona kde vedle toho pridali zavazna stanoviska organu uzemniho planovani... a tet to urychly ze je zase odeberou a pridaji jine veci....

... jedine urychleni neni novy zakon ci specialni zakon ale jiny pohled na proces a paraelizace ukonu... tedy ne jeden po druhem ale vse v jednom case... pak tam muzou zustat vsichni vcetne docentu, vod a deti a bude to rychle....

.... toto ale zatim nikdo ani nenavrhl... zatim je to politicke zaklinani novym zakonem, specialnim zakonem nebo urychlovaci novelou.... ale vzdy tak ze princip rizeni zustava....
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: I/43 obecně

Příspěvek od Mike »

Arame, díky za report :ok:
každopádně je to bída a skoro to potvrzuje, že když se nechce, tak je to horší, než když to nejde...
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: I/43 obecně

Příspěvek od Aram96 »

Popravdě to trochu (neříkám že to tak nutně je) vyznělo, že prostě jsou na ŘSD Brno lidi, kteří dělají "na všem" čili D52, rozšíření D1, I/43, D43, jižní tangenta, já nevím co dalšího a není to nijak rozděleno. Protože ten člověk, co tam byl prezentovat, I/43 očividně moc nezná, jinak by nemohl říkat některé nesmysly. Nemyslím to ve zlém, třeba mají málo lidí, ale jak to má potom působit na občany, kurňa :( To jim nejde přidat na platech, aby někoho nabrali ?? Peněz má vrcholné vedení bez pochyby dost, ale co pracovníci :ko:
Jirka L
Moderátor
Příspěvky: 2042
Registrován: 12.5.2014 9:53:51

Re: I/43 obecně

Příspěvek od Jirka L »

včera byl na žádost zástupce oznamovatele ukončen proces EIA na stavby I/43 MÚK Lipůvka + MÚK Kuřim, východ + Podlesí, obchvat
https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_JHM1465
a zároveň bylo podáno nové oznámení
https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_JHM1476
Jirka95
Příspěvky: 290
Registrován: 27.8.2014 12:39:31

Re: I/43 obecně

Příspěvek od Jirka95 »

Mrkněte na Mapovou aplikaci ŘSD. Uvolnili hromadu nových letáků pro I/43. :-P (nic připomínající D43)
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: I/43 obecně

Příspěvek od Martin96 »

Jak tak koukám, jsou to víceméně úpravy na 2+1, popřípadě výstavby MÚK. Lepší než drátem do oka :D
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: I/43 obecně

Příspěvek od Aram96 »

Tyhle úpravy byly ohlášeny na besedách ohledně bodových závad na I/43. Ovšem s tím rozdílem, že tam tvrdili, že bude vše započato 2020 vyjma velkých MÚK u Kuřimi a Lipůvky včetně obchvatu Podlesí, které byly v plánu někdy 2025. No lepší než nic, to zcela určitě. Na místě je však také si postěžovat, že tyhle úpravy se měly udělat tak před 10-20 lety a v horizontu nadcházejících 10 let stavět D43 a ne za 5-8 let stavět úpravy a 10 let potom dálnici :shock:
Jedna věc mi ale vrtá hlavou .. proč se ty závady mezi ČH a odbočkou na Boskovice nehodlají řešit výstavbou prvního úseku D43 spolu s MÚK Skalice ? Jednak by to vyřešilo i křižovatku na Boskovice a jednak by to nebylo polovičaté drahé řešení. Když vidím termíny 2025, tak to je přece reálné někdy do této doby +-3 roky dohnat stavbu prvního úseku D43, přece ?? A to ikdyž nepočítám vůbec žádné zlepšení v legislativě. Když teď probíhá DUR tak i kdyby bylo za 4 roky hotové, pozemky jsou vykoupeny (buď všechny nebo většina je v majetku JMK nebo státu), tak SP musí být do 3 let po UR hotové, na hromadě staveb v ČR je "v plánu" i rok nebo 2 po UR, tak nevím teda, jestli jsou to jen řeči o tom, že probíhá DUR na první úsek nebo ne. Jediné, co by se muselo započít připravovat, je ten přivaděč k MÚK Lysice. :?
jeni013
Příspěvky: 708
Registrován: 3.2.2010 22:20:52
Bydliště: ValMez

Re: I/43 obecně

Příspěvek od jeni013 »

Viděno realisticky se stavba D43 bude řešit společně s D19, D49, D35 přes Č. Ráj, D55 u Břeclavi atd. Prostě při zahušťování dálniční sítě po dostavbě páteří (D0, D1, D3, D52, D11, D4). A protože jde o stavbu, která je politicky velice citlivá, bude se táhnout příprava, takže stavbu vidím 2040-50. Do té doby I/43...
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: I/43 obecně

Příspěvek od Aram96 »

jeni013 píše:Viděno realisticky se stavba D43 bude řešit společně s D19, D49, D35 přes Č. Ráj, D55 u Břeclavi atd. Prostě při zahušťování dálniční sítě po dostavbě páteří (D0, D1, D3, D52, D11, D4). A protože jde o stavbu, která je politicky velice citlivá, bude se táhnout příprava, takže stavbu vidím 2040-50. Do té doby I/43...
No tak D35 je rozhodně větší páteří než jakákoli jiná dálnice než jste uvedl, kromě D0. Jinak souhlas. D52 stačí obchvat Mikulova a je to vpohodě, tam je to spíš o ostudě. V D43 vidím mnohem větší důležitost než v celé D52, právěže. Pokud bychom o těchto termínech měli jen uvažovat, tak můžeme přípravu ihned zastavit a hodit pod stůl, není možné tyhle komunikace stavět tak pozdě. Na rok 2050 můžeme plánovat Labskou větev kanálu DOL. Dálnice do 2030, zbytky dálnic + nové dálnice (D19) + 6-pruhy do roku 2035. Vrt mezi 2030-2040 něco ideálně dříve samozřejmě. Jinak nemusíme stavět nic, ujel nám vlak v minulých desetiletích :(
vodouch2000
Příspěvky: 1223
Registrován: 27.5.2014 14:28:00
Bydliště: D11 - exit 62

Re: I/43 obecně

Příspěvek od vodouch2000 »

Á propos, v jednom či dvou letácích se D43 mihne. A pořád jako 2+2 :-)
jeni013
Příspěvky: 708
Registrován: 3.2.2010 22:20:52
Bydliště: ValMez

Re: I/43 obecně

Příspěvek od jeni013 »

Arame96, nechápej mě tak, že bych si D43 nepřál - pouze je to realistický pohled z roku 2019. Zde se dá podívat jak moc jsme se posunuli za téměř 10 let!!! A není to optimistické čtení...
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: I/43 obecně

Příspěvek od Mike »

jestli :!:
jestli se postaví D35 po Svitavy, tak se najednou začnou všichni divit, jak je I/43 zatížená
pak jim ty návrhy 2+1, střídavý, půlprofil atp. spadnou jak domeček z karet
akorát to odnese zase jen daňový poplatník....
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: I/43 obecně

Příspěvek od kot »

Miku tvá slova tesat do kamene !!! :D
Odpovědět

Zpět na „I/43“