Tohle je fakt neuvěřitelná komedie
Podle mě všechno směřuje k variantě číslo 5
MF DNES:
Všichni chtějí obchvat, ale nikdo blízko domu
Do prázdnin chtělo mít vedení Havlíčkova Brodu jasno o trase jihozápadního obchvatu. Narychlo se konala série jednání. Výsledek však nepřinesla. Naopak vnesla do celé záležitosti ještě větší chaos.
HAVLÍČKŮV BROD Budoucí propojení výpadovek na Jihlavu a na Humpolec se Havlíčkovu Brodu čím dál víc vzdaluje.
Vybrat jednu z budoucích variant tras jihozápadního obchvatu zastupitelé chtěli už na svém posledním řádném zasedání v polovině června. Tehdy se však ani na jedné ze čtyř variant nedokázali shodnout. Bodem sváru se stalo vedení silnice kolem či skrz místní část Šmolovy.
Jasno chtělo mít vedení města do prázdnin. Proto se ještě narychlo pořádalo setkání obyvatel Šmolov a navazující Lipky, jednání s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) i neveřejné „pracovní“ jednání zastupitelů. Výsledek? Ještě větší nesoulad a zmatky, než jaké byly v červnu.
„Obchvat vždy někomu vadí. Názory lidí se liší podle toho, kde kdo bydlí. Všichni obchvat chtějí, ale nikdo nechce, aby vedl na dohled od jeho domu,“ shrnul místostarosta Libor Honzárek (TOP 09).
„Majitelé pozemků hájí pouze své vlastní zájmy, nikoli zájmy veřejné. Právě zájem veřejný by zde měl převládnout, leč se tak zatím neděje,“ dodal opoziční zastupitel, komunista Vladimír Frič.
„Majitelé pozemků by demokracii neměli využívat, jen když se jim to hodí k jejich zisku, ale také když se jedná o životy jiných,“ rozzlobil se.
Všem stranám by se nejvíce líbila varianta IV (všechny čtyři varianty jsou popsány vpravo vedle snímku pozn. red). O té však nechce nic slyšet ministerstvo dopravy ani ŘSD. Vzhledem k tomu, že je to právě stát, kdo by silnici platil, cesta tudy zřejmě nepovede.
„Snažíme se je ještě přesvědčit. Odezva je zatím ale taková, že jde o variantu drahou, byť není nejdelší, a nejvíc zasáhne do krajiny. Komplikace se pak čekají také při jednání ohledně krajského územního plánu i s obcemi Lípa a Michalovice, do jejichž katastru obchvat zasáhne,“ vysvětlil Honzárek.
Podnikatel se chce bránit
Zbývají tak tři varianty. Ta první průjezd Šmolovami neřeší, končí před nimi. A varianty II a III se zase nelíbí většině obyvatel sídliště Lipka. Odpůrci tvrdí, že jim silnice povede přes pozemky kolem zahrad a sníží jim tím komfort bydlení. „Pokud by měl obchvat vést kolem nás, budeme se tomu bránit,“ vzkazuje Zbyněk Špinar, jeden z nejhlasitějších odpůrců variant II a III, úspěšný brodský podnikatel a zároveň dle serveru Hlídač státu sponzor ODS. Silnice v těchto dvou variantách vede i přes jeho pozemky. Špinar už dopředu a veřejně deklaroval, že by dohoda s ním nebyla možná.
A právě toho se řada brodských zastupitelů bojí, zvláště po zkušenostech s farmářem Miroslavem Hrtúsem, který od počátku bombarduje přípravu a stavbu jihovýchodního obchvatu. Budování silnice se mu dlouhodobě daří zdržovat a komplikovat.
„V tomto případě to může být ještě těžší. Pokud bychom variantu II nebo III protlačili silou, můžeme se dostat do ještě větších problémů a zdržení. Těm lidem nejde o peníze, těm jde o domov a bydlení,“ uvědomuje si místostarosta Zbyněk Stejskal (ODS). I proto tvrdí, že varianta I, byť končí pod Šmolovami, je lepší než nic.
Obyvatelé Šmolov ovšem trvají na tom, aby obchvat kromě samotného Brodu dopravu vyvedl právě z této zástavby. „To je náš zásadní požadavek,“ zdůraznil předseda osadního výboru Leoš Vaněček.
A stejného názoru jsou mnozí brodští zastupitelé. „Aby vznikl obchvat, který povede přes vesnici, je nepřijatelná varianta,“ volá Frič. Právě on k tomu má pádný osobní důvod. Před lety ve Šmolovech autem srazil malé dítě.
Neoficiální referendum
Předprázdninovou diskusi obyvatel Šmolov s vedením Brodu Vaněček bral jako neoficiální referendum. Dopadlo jednoznačně. Schůze se zúčastnilo 165 občanů, 19 z nich bylo z Lipky. „Nikdo z podepsaných nedal hlas variantě, která by projížděla přes Šmolovy. Většina podpořila variantu II,“ oznámil Leoš Vaněček.
Aby toho nebylo málo, přistála na brodské radnici další petice. V záležitosti jihozápadního obchvatu už v pořadí třetí. Tentokrát ji podepsali obyvatelé osady Občiny, kteří se staví proti variantám II a III. Ty by k Občinám silnici mírně přiblížily. „To už jsem se musel fakt nahlas smát,“ kroutí hlavou nad celou situací místostarosta Stejskal.
Tlaky ze všech stran
Část zastupitelů namítá, že by vlastně nemělo být co řešit. Obě tyto varianty vedou v koridoru, který už vedení města před lety vložilo do takzvané územní rezervy v územním plánu. Jenže i to má háček.
„Územní rezerva bylo pouze označení pro stavební úřad, aby v koridoru nepovoloval jiné stavby. Jinak nemá právní sílu. V době, kdy jsme to schvalovali, ještě jihozápadní obchvat neměl souhlas ministerstva dopravy,“ zmiňuje Honzárek.
Právě otázka, zda obyvatelé Lipky stavěli domy už s vědomím budoucí silnice, není zcela jasná. Někdo tvrdí, že ano. Jiní mají názor opačný. „Jak mohl být zakreslen obchvat Lipek, když v té době ještě žádné Lipky neexistovaly?“ ptá se Zbyněk Špinar.
Na vysvětlenou, Šmolovy a Lipka jsou dvě různá sídla. Ačkoli současná silnice 34 vede dle značení skrz Šmolovy, ve skutečnosti vede mezi Šmolovami a Lipkou. Lipka patří k dva kilometry vzdáleným Poděbabům. „Nebýt Lipky, nejezdilo by se u Šmolov padesátkou, ale stovkou. Označení začátku a konce obce by tu nebylo,“ upozorňuje Špinar.
Pátá varianta: nic se nepostaví
Jak ze současného guláše zastupitelé vybruslí, se může ukázat v září na řádném jednání. Pokud se nadpoloviční většina z pětadvaceti zastupitelů opět neshodne, dojde na variantu V. „Ta spočívá v tom, že žádný jihozápadní obchvat nebude a dál budeme mít ucpanou Humpoleckou ulici,“ varuje Honzárek. I když si to nikdo nepřeje, není k tomu daleko.
„Takovou věc má rozhodnout dvacet pet laiků, na které působí tlaky ze všech stran,“ ironicky zmiňuje Zbyněk Stejskal. Nevylučuje při tom, že rozhodnutí mohou zastupitelé opětovně odložit a nechat až po zářijových volbách.