Za 10 měsíců letošního roku se v Česku na mýtném vybralo 5,42 miliardy korun. Od příštího roku bude mýtné pro kamiony o 5 korun na kilometr vyšší.
Nová jihozápadní část pražského okruhu se po svém otevření rychle zařadila mezi nejvytíženější dálnice v zemi. Senzory instalované v polovině trasy od 20. září napočítaly téměř 1,6 milionu vozidel, z toho 400.000 náklaďáků. Naúčtované mýtné činí přes milion korun denně, sdělila ČTK mluvčí Ředitelství a dálnic Martina Vápeníková.
Vytížení 30 kilometrů dlouhé spojky mezi plzeňskou dálnicí D5 a brněnskou D1 není rovnoměrné. Největší hustotu provozu lze pozorovat na starším kompletně zrekonstruovaném úseku u Třebonic, kde počet vozidel přesahuje denně 70.000, nejméně vytíženou částí je napojení na brněnskou dálnici s méně než polovičním provozem.
Podle pražské policie se ale i díky tomu po otevření okruhu doprava na Jižní spojce, která patří k nejvytíženějším dopravním tepnám v Praze, výrazně zklidnila a snížil se i počet nehod. Podle Ředitelství silnic a dálnic se počet aut na Barrandovském mostě snížil po otevření okruhu o 50.000 na zhruba 80.000 denně.
Mýtné: Letošní říjen nejvýnosnější
Vybrané mýtné na nové části okruhu představuje zhruba pět procent denních výběrů z celé zpoplatněné sítě, která měří 1300 kilometrů.
Z hlediska celkové vybraného mýtného se říjen stal nejvýnosnějším měsícem od ledna 2007, kdy byl mýtný systém spuštěn. Uvedla to mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Majitelé nákladních aut a autobusů zaplatili v říjnu na mýtném 621 milionů korun, což je téměř o pětinu více než před rokem.
"Rekordní výběry mýta lze přičíst nejen vlivu rostoucího průmyslu v Česku i celé Evropě, ale také otevření dopravně zatížené části pražského okruhu, který generuje z mýta přes milion korun každý den," uvedla Vápeníková.
Výrazný meziroční nárůst je dán i letošním zapojením malých nákladních aut do mýtného systému; jejich příspěvek k celkovým platbám činí deset procent. Loni platily pouze kamiony o 12 tunách a těžší. Samotné kamiony zaplatily letos v říjnu rovněž rekordní částku, meziročně zhruba o sedm procent více.
Stát si brousí zuby na další miliardy
Za 10 měsíců letošního roku se vybralo 5,42 miliardy korun, o 16,5 procenta více než za stejné období předchozího roku. Karel Feix, ředitel společnosti Kapsch, která mýtný systém postavila a pro stát spravuje, odhaduje celkový letošní výnos na 6,6 miliardy korun, loni se vybralo 5,5 miliardy.
V systému je nyní registrováno 530.000 vozidel, z toho tvoří 90 procent kamiony nad 12 tun. Mýtné se vybírá na 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy, zpoplatněných "jedniček" je 130 kilometrů.
Ministerstvo dopravy nyní zvažuje rozšíření systému na dalších 2500 kilometrů silnic první třídy. Podle Feixa by to pro stát znamenalo čistý výnos ve výši dalších dvou miliard korun ročně.
Další peníze by měly připutovat díky chystanému zdražení mýtného, které by mělo přijít od ledna příštího roku. Na jeho výši se dohodli dopravci s ministrem dopravy Vítem Bártou. Podle České televize zaplatí kamiony za jízdu po dálnici od příštího roku o čtvrtinu víc - 5 korun za kilometr - a stejné zdražení bude následovat i v roce 2012. To by mělo přinést během dvou let do státní kasy 4 miliardy korun navíc. Dohodu by měli dopravci podepsat v pondělí.
"Dojde zhruba ke 20procentnímu zdražení mýta," potvrdil ČT náměstek ministra dopravy Martin Sýkora. "Mezi základní parametry této dohody samozřejmě patří i systém kompenzací, které poskytneme dopravcům," dodal.
http://ekonomika.ihned.cz/c1-47774900-n ... lion-korun
Nová část okruhu "sype". Denně vynese přes milion korun
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion