Před 20 lety byl otevřen první úsek stále nedokončené dálnic

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
Ondra O.K.
Příspěvky: 339
Registrován: 11.3.2009 16:09:01

Před 20 lety byl otevřen první úsek stále nedokončené dálnic

Příspěvek od Ondra O.K. »

Před 20 lety byl otevřen první úsek stále nedokončené dálnice D8
Publikováno: 4.11.2010, Aktualizováno: 5.11.2010 10:05
Rubrika: 2010
Protesty a obstrukce ekologických organizací, protesty a žádosti o urychlenou dostavbu od obyvatel obcí přetížených tranzitní dopravou, chybná rozhodnutí úřadů a soudní spory. To je již přes 15 let kulisa výstavby jedné z nejkontroverznějších českých dálnic - dálnice D8 z Prahy na Ústí nad Labem a dále k hranicím s Německem. Stavba, jejíž první úsek byl otevřen před 20 lety - 6. listopadu 1990 - stále postrádá zhruba šestnáctikilometrovou část protínající Chráněnou krajinnou oblast (CHKO) České středohoří.

Dálnice D8 je součástí evropského dopravního koridoru Berlín - Praha - Bratislava - Budapešť - Sofie - Istanbul. Na území ČR ji v rámci koridoru doplní pražský okruh a budovaná "jihočeská" D3.

V současnosti je v provozu 76 z plánovaných zhruba 92 kilometrů D8. K technicky unikátním patří úsek přes Krušné hory, kde se hraničním mostem napojuje na německou dálniční síť. Tento horský úsek má celkové převýšení 482 metrů a zahrnuje několik stavebně náročných mostů a tunelů. Tunel Panenská je s 2160 metry nejdelším dálničním tunelem v Česku, k nejdelším v zemi patří i 580 metrů dlouhý tunel Libouchec.

K nejdelším v ČR patří i zdejší mosty - přes železniční tratě v Trmicích (1085 m) a přes údolí u Knínice (1071,5 m). Na D8 je i delší most, a to přes Ohři nedaleko obce Doksany na Litoměřicku, který byl s 1183 metry do nedávného otevření dvoukilometrové mostní estakády na pražském okruhu R1 nejdelším dálničním mostem v ČR.

Chronologie výstavby dálnice D8:

10. listopadu 1993 - Vláda přijala usnesení, podle něhož měla být dálnice hotova do roku 2002.
Květen 1995 - Ekologické organizace protestovaly proti vedení dálnice přes CHKO České středohoří; spory o trasu a trvají dodnes.
18. října 1996 - Byl otevřen úsek Úžice - Nová Ves dlouhý 8,9 kilometru.
26. října 1998 - Otevřen 13,5 kilometru dlouhý úsek mezi obcí Doksany a Lovosicemi; zahrnuje i tehdy nejdelší dálniční most v ČR.
22. května 2000 - Česká vláda schválila návrh smlouvy s Německem o propojení dálnice D8 a německé A17 mostem na hranici. Smlouvu vláda schválila již v roce 1997, německá strana si vyžádala její přepracování, aby byla v souladu s právem EU.
14. července 2000 - Ministerstvo životního prostředí vydalo výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny pro průchod dálnice D8 v šestnáctikilometrovém úseku přes České středohoří.
12. září 2000 - Ministři dopravy ČR a Německa podepsali v Berlíně mezistátní dohodu o propojení dálnic D8 a A17 dálničním mostem na společné hranici.
18. června 2001 - Do provozu uveden nový úsek D8 v délce 16,3 kilometru mezi Novou Vsí na Mělnicku a obcí Doksany na Litoměřicku; vznikl úsek souvislé dálnice z Prahy do Lovosic o délce 48,3 kilometru.
2. listopadu 2004 - Po deseti letech od první studie trasy dálnice D8 přes Krušné hory začala výstavba tohoto technicky složitého úseku - přes 23 kilometrů z Trmic k hranici.
21. prosince 2006 - Otevřen krušnohorský úsek, D8 se napojila na novou německou A17 do Drážďan.
6. listopadu 2007 - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo výstavbu posledního úseku mezi Lovosicemi a Řehlovicemi v délce 16,4 kilometru s tím, že bude hotov do konce roku 2010.
20. května 2010 - Termín dokončení D8 do konce roku 2010 nelze dle ŘSD dodržet. Na dostavbu dálnice přes České středohoří potřebuje ŘSD minimálně 30 měsíců za předpokladu, že bude mít k dispozici všechna potřebná povolení. Povolení scházejí na 4730 metrů z 16.413 metrů trasy. Stavba uvázla prakticky na mrtvém bodě kvůli nedostatkům v postupu úředníků a následným žalobám ekologických organizací.
Srpen 2010 - Ministerstvo dopravy v srpnu oznámilo, že i přes problémy s nedostatkem financí se stavba D8 nezastaví. Stále však chybí některá povolení. Stavbě brání odvolání ekologických sdružení, především Dětí Země, proti stavebním povolením a výjimkám ze zákona o ochraně přírody. Organizace Děti Země za poslední tři roky podala proti ministerstvu dopravy kvůli stavbě devět žalob, některým soudy už vyhověly, některé zamítly. Organizace Děti Země odmítá, že by nesla hlavní vinu za zpoždění dostavby D8, hlaví vinu prý nesou chyby státních úředníků.

http://www.silnice-zeleznice.cz/clanek/ ... alnice-d8/
Zamčeno

Zpět na „2010 Česko“