Čína úspěšně dobývá Východní Evropu. Na Balkáně staví za miliardy eur
Vyzkoušet čínské firmy chce i český ministr dopravy Vít Bárta.
Vliv Číny v Evropě roste. Země východní Evropy potřebují peníze a Peking jim je dává velmi levně, aby dosáhl svých geopolitických cílů. To je závěr studie, kterou si objednaly německé průmyslové svazy.
Zpráva lobbistického uskupení Ost-Ausschuss der Deutschen Wirtschaft odhaluje rozsah čínského pronikání hlavně do východní a jihovýchodní Evropy. Nejvíce projektů je domluvených na Balkánu. V Srbsku čínská společnost staví v Bělehradě most přes Dunaj v hodnotě 170 milionů eur, které srbské vládě půjčí čínská státní EXIM banka. S Chorvatskem se zase Peking dohodl na výstavbě nového letiště v Záhřebu.
Nejvelkorysejší byla čínská nabídka Moldavsku. Podle smlouvy, podepsané bývalou vládou Vladimira Voronina, investuje státní společnost Covec do infrastrukturálních projektů v zemi miliardu eur. "Prostě nám řekli, abychom si vybrali, co nám mají postavit, že nám na to půjčí," řekl HN jeden z moldavských činitelů, který se jednání účastnil. Miliarda eur je přitom desetina celého moldavského HDP.
Eberhard Sandschneider, odborník na Čínu z Německé rady pro zahraniční politiku, tvrdí, že Peking si investicemi chce zajistit zdroje a přístup na evropské trhy. Především ale chce Peking postupně v regionu vybudovat svou strategickou základnu. "Právě chudé národy, které se nechají oslnit velkými sumami peněz, jsou pro podobnou politiku ideální," myslí si expert.
Německé firmy si stěžují, že přicházejí o zakázky. Nemohou totiž nabídnout stejně lákavé podmínky financování jako čínské firmy. "V Srbsku EXIM půjčila Srbsku 145 milionů eur na patnáct let s tříprocentním úrokem. Běžný úvěr je přitom šest procent na pět let," píše se v německé studii.
Jestliže čínské investice v Moldavsku nikoho z evropských průmyslníků neznepokojily, loňský kontrakt v Polsku ale rozezněl poplašné zvony. Covec, dceřiná společnost čínských státních drah, vyhrál tendr na stavbu dvou úseků dálnice Varšava-Lodž. Na stavbu poskytla úvěr 500 milionů eur Evropská investiční banka. Bylo to poprvé, co velký stavební projekt v EU získal čínský dodavatel.
Podle prezidenta Evropské federace stavebního průmyslu Ulricha Paetzolda Covec nabídl o třetinu nižší cenu než jiní zájemci. "Jenže kdybychom dostávali od státu 500 milionů dolarů, tak bychom také mohli nabídnout lepší ceny," obvinil Paetzold Číňany z dumpingu s tím, že by EU měla nekalé konkurenci zabránit.
Vyzkoušet čínské firmy chce i ministr dopravy Vít Bárta, který má tento týden schůzku s čínským velvyslancem. "Jsem přesvědčen, že kdyby čínské společnosti postavily v Česku pět kilometrů dálnice, mělo by to silný kultivační dopad na chování všech ostatních hráčů na trhu," tvrdí ministr. Po vítězství Coveca v Polsku totiž šly s cenou dolů i domácí firmy.
Podpora z Pekingu
3 % úroků na 15 let. Díky takovým úvěrům získávají čínské firmy kontrakty v Evropě.
Příliv Číňanů
V Polsku se Číňané podílejí na výstavbě dvou úseku dálnice Varšava-Lodž.Na stavbu poskytla úvěr 500 milionů eur Evropská investiční banka.
http://ekonomika.ihned.cz/c1-48019900-c ... dni-evropu
Čína úspěšně dobývá Východní Evropu. Na Balkáně staví za mil
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion