http://aktualne.centrum.cz/domaci/regio ... ?id=683598
Praha, Olomouc - Občanští aktivisté z Hnutí duha podali trestní oznámení na neznámého pachatele kvůli podezření, že se při stavbě dálnice D 47 stal podvod.
Podle ekologů vyplatilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) stavební společnosti Skanska 91 milionů korun na přechod pro zvěř. Ten se však nezačal vůbec stavět.
Ředitelství i stavební firma obvinění ekologů odmítají, podle jejich zástupců stát pouze dodatečně změnil projekt, aby naopak ušetřil.
Faktury jako důkaz
Hnutí Duha své odhalení opírá o faktury, které se mu podařilo získat.
"Na každé faktuře firma zřetelně uvádí, že požaduje uhradit také náklady spojené s ekoduktem na šestadevadesátém kilometru. Převzetí častí stavby rovněž stvrdili svým podpisem zástupci ŘSD," tvrdí ekologové.
"Je to evidentní podvod za desítky milionu. Skanska vyfakturovala stavbu, kterou ani nezačala budovat. Dodatečně výmluvy, že faktury sice proplatili, ale ne za fiktivní stavbu, která je na nich uvedena, nýbrž vlastně za něco úplně jiného, nepůsobí moc věrohodně," komentuje dění kolem přechodu pro zvěř Miroslav Kutal z Hnutí Duha.
Během let totiž ŘSD projekt změnilo a původní podmínku mostu pro zvěř zrušilo. Stalo se tak v uplynulém roce. Do té doby ředitelství práce na neexistujícím ekoduktu podle ekologů proplácelo.
Nyní má místo přechodu vzniknout takzvaný zelený koridor, který zvěř svede do průchodu pod dálnicí.
ŘSD: Neutráceli jsme, ale šetřili
ŘSD nařčení ekologů, že platilo miliony za fiktivní stavbu, odmítá.
"Co se týče fakturací společnosti Skanska, fakturováno bylo za tyto související položky. Například sledování migrace živočichů, doplnění a aktualizace migrační studie, projekt a realizace naváděcích pásů, studie ekologické zátěže při realizaci ekoduktu nebo kabeláž pro komunikaci," vyjmenovává některé z položek, za které ŘSD zaplatilo 91 milionů korun, jeho mluvčí Martina Vápeníková.
Proč je však zakázka pojmenována neexistující stavbou - tedy jako "ekodukt"?
"Důvodem, proč se v uvedené faktuře vyskytuje slovo "ekodukt" je ten, že se jednalo o schválené názvosloví v tendrové realizační dokumentaci," dodala.
Podle mluvčí Vápeníkové ŘSD nejenže nepromrhala desítky milionů za "nic", ale naopak dodatečnou změnou projektu 180 milionů zachránilo. Mluvčí totiž argumentuje tím, že původní přechod pro zvěř měl stát 270 000 000 korun.
Obdobně odmítá informace poskytnuté Hnutím duha i samotná stavební společnost Skanska.
"Před pozastavením výstavby mostu pro zvěř (ekoduktu) již společnost Skanska provedla část přípravných prací. Společnost Skanska nevyfakturovala žádné práce, které by nebyly řádně provedeny a investorem odsouhlaseny," reagoval Leoš Verner z tiskového oddělení společnosti.
Stát na D47 platil 91 milionů za "nic", tvrdí ekologové
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion