Pražský okruh je otevřen přesně čtvrt roku. Někde pomohl, jinde uškodil
Úsek Pražského okruhu mezi dálnicemi D1 a D5 slaví dnes malé jubileum, tři měsíce od svého otevření. I přes relativně krátkou dobu je znát, jak změnil pražskou dopravu - v pozitivním i negativním smyslu. Ulevil například Jižní spojce, na Spořilovské je naopak situace horší.
Po jihozápadním úseku Pražského okruhu se řidiči poprvé svezli letos 20. září, kdy tu slavnostně přestřihli pásku prezident Václav Klaus, ministr dopravy Vít Bárta a exprimátor Pavel Bém. Stavební povolení na tento úsek bylo vydáno až v roce 2006, v červnu stejného roku se potom na jihozápadě Prahy začalo stavět.
Redakce iDNES.cz vybrala pět bodů, ve kterých na sebe okruh v průběhu čtvrtletí upozornil.
Zklidnění dopravy
Nový úsek Pražského okruhu většině pražských komunikací (především na jihozápadě metropole) pomohl, byť ne tolik, jak dopravní odborníci předpokládali.
Zřejmě nejvíce pociťují řidiči změnu na Jižní spojce v úseku mezi dálnicí D1 a Barrandovským mostem. Tady klesl počet aut o zhruba devět tisíc denně, z původních sto tisíc na 91 tisíc aut. Průjezdnost zlepšilo, že zmizely kamiony a také to, že město vypnulo semafory u Barrandovského mostu.
Anketa
Pomohlo otevření Pražského okruhu mezi D1 a D5 dopravě v Praze?
Ano 531
Ne 28
Situace se nezměnila 5
Automobilů ubylo také na ulici 5. května. Tady se to ale na průjezdnosti již tolik neprojevilo, aut je tu stále více než hodně. Stejně je na tom Nuselský most. Tudy jezdí o čtyři tisíce aut méně, denně tedy 84 tisíc. "Žádný výraznější pokles jsme tu nezaznamenali. Především na Nuselském mostě jsou kolony stejné jako dřív," říká dispečer ÚAMK David Kůstka.
Zhoršení situace na Spořilovské
Oproti řidičům, kterým se uvolnila Jižní spojka, jsou z otevření kruhu nešťastní obyvatelé Spořilovské ulice. Tudy totiž projíždějí všechny kamiony, které by jezdily z dálnice D5 na hradeckou dálnici ulicí K Barrandovu a dále po Jižní spojce.
Ty nyní jedou po novém okruhu a pak se po D1 vrátí směrem k Praze a po Spořilovské pak najedou na Jižní spojku. Tady podle propočtů přibylo na 11 až 12 tisíc aut. Denně jich tu projede až 56 tisíc.
Nová autobusová linka
Úsek Pražského okruhu pomohl obyvatelům Jižního Města při cestě na Smíchov. Po uvolněné Jižní spojce totiž mohla začít 1. října jezdit autobusová linka 125. Tou se lidé od stanice metra C Háje dostanou na Smíchovské nádraží za dvacet minut. Jen během prvních dvou týdnů se autobusem svezlo skoro 80 tisíc cestujících.
"V oblasti Jižního Města pak byla trasa zvolena tak, aby vedla pokud možno středem sídliště a doplňovala ostatní linky," vysvětlil Martin Jareš, vedoucí odboru plánování ROPID.
První nehoda
Na první oběť čekal nový úsek Pražského okruhu zhruba měsíc. Dva kamiony se tady srazily 19. října krátce před 14. hodinou (o nehodě čtěte zde). Nehoda nedaleko Lochkovského tunelu zablokovala okruh ve směru k plzeňské dálnici na dvě hodiny. Z bezpečnostních důvodů museli v průběhu úklidu zpomalit i auta v opačném směru.
Kuriózní nehody se potom staly 25. října a 1. listopadu. V obou případech si tu náklaďáky urazily zvednutou korbu o most, v tom prvním už řidič na okruh se zvednutou korbou najel. Během současných mrazů ve čtvrtek 16. prosince zablokoval náklaďák, kterému zamrzla nafta v motoru.
Namrzání vozovky při kalamitě
Potíže se na novém úseku začaly objevovat ve chvíli, kdy napadl sníh a začalo mrznout. Například 13. prosince dva kamiony bouraly na náledí u Slivence ve směru na Plzeň.
V opačném směru havarovala čtyři auta před sjezdem na Jesenici. Doprava stála pět hodin. Okruh čistí pluhy a sypače, automatické rozmrazovače tu nejsou.
Pražský okruh je otevřen přesně čtvrt roku. Někde pomohl
Články z novin a internetu - domácí
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion