Pražský okruh je otevřen přesně čtvrt roku. Někde pomohl

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Pražský okruh je otevřen přesně čtvrt roku. Někde pomohl

Příspěvek od JirkaS »

Pražský okruh je otevřen přesně čtvrt roku. Někde pomohl, jinde uškodil

Úsek Pražského okruhu mezi dálnicemi D1 a D5 slaví dnes malé jubileum, tři měsíce od svého otevření. I přes relativně krátkou dobu je znát, jak změnil pražskou dopravu - v pozitivním i negativním smyslu. Ulevil například Jižní spojce, na Spořilovské je naopak situace horší.
Po jihozápadním úseku Pražského okruhu se řidiči poprvé svezli letos 20. září, kdy tu slavnostně přestřihli pásku prezident Václav Klaus, ministr dopravy Vít Bárta a exprimátor Pavel Bém. Stavební povolení na tento úsek bylo vydáno až v roce 2006, v červnu stejného roku se potom na jihozápadě Prahy začalo stavět.

Redakce iDNES.cz vybrala pět bodů, ve kterých na sebe okruh v průběhu čtvrtletí upozornil.
Zklidnění dopravy

Nový úsek Pražského okruhu většině pražských komunikací (především na jihozápadě metropole) pomohl, byť ne tolik, jak dopravní odborníci předpokládali.

Zřejmě nejvíce pociťují řidiči změnu na Jižní spojce v úseku mezi dálnicí D1 a Barrandovským mostem. Tady klesl počet aut o zhruba devět tisíc denně, z původních sto tisíc na 91 tisíc aut. Průjezdnost zlepšilo, že zmizely kamiony a také to, že město vypnulo semafory u Barrandovského mostu.
Anketa

Pomohlo otevření Pražského okruhu mezi D1 a D5 dopravě v Praze?
Ano 531
Ne 28
Situace se nezměnila 5

Automobilů ubylo také na ulici 5. května. Tady se to ale na průjezdnosti již tolik neprojevilo, aut je tu stále více než hodně. Stejně je na tom Nuselský most. Tudy jezdí o čtyři tisíce aut méně, denně tedy 84 tisíc. "Žádný výraznější pokles jsme tu nezaznamenali. Především na Nuselském mostě jsou kolony stejné jako dřív," říká dispečer ÚAMK David Kůstka.

Zhoršení situace na Spořilovské

Oproti řidičům, kterým se uvolnila Jižní spojka, jsou z otevření kruhu nešťastní obyvatelé Spořilovské ulice. Tudy totiž projíždějí všechny kamiony, které by jezdily z dálnice D5 na hradeckou dálnici ulicí K Barrandovu a dále po Jižní spojce.

Ty nyní jedou po novém okruhu a pak se po D1 vrátí směrem k Praze a po Spořilovské pak najedou na Jižní spojku. Tady podle propočtů přibylo na 11 až 12 tisíc aut. Denně jich tu projede až 56 tisíc.

Nová autobusová linka

Úsek Pražského okruhu pomohl obyvatelům Jižního Města při cestě na Smíchov. Po uvolněné Jižní spojce totiž mohla začít 1. října jezdit autobusová linka 125. Tou se lidé od stanice metra C Háje dostanou na Smíchovské nádraží za dvacet minut. Jen během prvních dvou týdnů se autobusem svezlo skoro 80 tisíc cestujících.

"V oblasti Jižního Města pak byla trasa zvolena tak, aby vedla pokud možno středem sídliště a doplňovala ostatní linky," vysvětlil Martin Jareš, vedoucí odboru plánování ROPID.
První nehoda

Na první oběť čekal nový úsek Pražského okruhu zhruba měsíc. Dva kamiony se tady srazily 19. října krátce před 14. hodinou (o nehodě čtěte zde). Nehoda nedaleko Lochkovského tunelu zablokovala okruh ve směru k plzeňské dálnici na dvě hodiny. Z bezpečnostních důvodů museli v průběhu úklidu zpomalit i auta v opačném směru.

Kuriózní nehody se potom staly 25. října a 1. listopadu. V obou případech si tu náklaďáky urazily zvednutou korbu o most, v tom prvním už řidič na okruh se zvednutou korbou najel. Během současných mrazů ve čtvrtek 16. prosince zablokoval náklaďák, kterému zamrzla nafta v motoru.

Namrzání vozovky při kalamitě

Potíže se na novém úseku začaly objevovat ve chvíli, kdy napadl sníh a začalo mrznout. Například 13. prosince dva kamiony bouraly na náledí u Slivence ve směru na Plzeň.

V opačném směru havarovala čtyři auta před sjezdem na Jesenici. Doprava stála pět hodin. Okruh čistí pluhy a sypače, automatické rozmrazovače tu nejsou.
Zamčeno

Zpět na „2010 Česko“