Nové dálnice v Polsku před Eurem 2012 nebudou, tvrdí polský deník Rzeczpospolita.
Ačkoliv polská vláda slibovala, že se silniční infrastruktura v zemi do fotbalového mistrovství Evropy 2012 výrazně zlepší, podle místních médií se jí tento slib splnit nepodaří. Polsko dá na výstavbu silnic a dálnic v příštích letech méně peněz, než původně plánovalo. Fotbaloví fanoušci se tak zřejmě budou muset připravit na to, že je v této zemi kromě sportovních zážitků budou čekat i nervy při cestování.
"Žádná z dálnic, které se nyní staví, nebude na Euro 2012 zcela hotová," předpovídá list Rzeczpospolita. Problémy jsou kromě jiných míst na stavbě dvou úseků dálnice A2 mezi Varšavou a Lodží, které mají postavit firmy z Číny.
"Dostali jsme signály, že čínské firmy mají problém najít subdodavatele," citovala Rzeczpospolita Marka Michalowského, předsedu Polského svazu zaměstnavatelů ve stavebnictví.
Vyhození manažeři
Podle neoficiálních informací během nedávné návštěvy čínských vysokých státních úředníků v Polsku výpověď dostali manažeři společnosti China Overseas Engineereing, kteří měli na starost dálnici A2. Práce prý totiž nijak nepokročily.
Otazníky se vznáší také nad budoucností dálnice A4 od Rzeszowa směrem k ukrajinské hranici. Ukrajina pořádá Euro 2012 spolu s Polskem, a tak se dá očekávat, že se provoz mezi oběma státy za o něco více než půldruhého roku, kdy se šampionát bude konat, zvýší.
Šéf polského Ředitelství silnic a dálnic Lech Witecki připomněl, že všechny firmy, které v současnosti staví dálnice, se musely zavázat, že budou průjezdné. V praxi to znamená, že i když úsek nebude ještě úplně hotový, budou jím moci projíždět auta. Witecki na jednu stranu tvrdí, že všechny stavební práce jdou shodně s plánem, na druhou stranu ale připouští, že existuje riziko, že harmonogram se nepodaří dodržet. Ukazuje se, že stavební firmy nemají dostatek materiálu ani odborníků.
Motoristům jízdu po Polsku komplikují často rozbité silnice, na hlavních tazích bývají vyjeté hluboké koleje. Kapacita komunikací nestačí hustotě provozu, dlouhé zácpy jsou na denním pořádku. K bezpečnosti na silnicích také nepřispívají řidiči, kteří často ignorují dopravní předpisy.
Polská vláda předloni v únoru přišla s plánem, podle kterého mělo do léta 2012 v zemi vzniknout okolo 3000 kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic. Rzeczpospolita ale předpovídá, že asi 1200 kilometrů se do té doby postavit nestihne.
Vláda šetří
Podle odborníků je příčinou zpoždění nedostatek peněz, a tak vláda posouvá podpis smluv na stavbu nových silnic a odkládá rozhodnutí o vítězích tendrů. "Výběrová řízení se nedokončují, protože vláda chce ušetřit," řekl listu Dziennik-Gazeta Prawna odborník na infrastrukturu Adrian Furgalski.
Polské Ředitelství silnic a dálnice letos na stavbu nových silnic vydalo okolo 20 miliard zlotých (125,3 miliardy korun) místo plánovaných 27 miliard. V příštím a popříštím roce Polsko chtělo za modernizaci silniční infrastruktury zaplatit necelých 82 miliard zlotých, částka bude ale o skoro 19 miliard nižší.
Čínské firmy dostanou šanci i v Česku
Zapojit čínské firmy se do výstavby silnic a dálnic chystá i český ministr dopravy Vít Bárta. S čínským velvyslancem již dohodl, že v příštím roce dostanou čínské firmy příležitost prokázat své kvality na nějakém pilotním projektu.
Českým stavitelům se záměr nelíbí. Zaznívá například kritika, že čínské firmy se cenově podbízejí díky pomoci čínské vlády a jde tedy o nekalou konkurenci.
Na druhé straně se samy české firmy umí úspěšně poprat o zakázky přímo v Polsku. Příkladem z minulých dní je společnost EUROVIA CS, která získala v konsorciu se svou polskou sestrou zakázku na modernizaci železniční trati Kraków Biežanow – Wieliczka Rynek v celkové hodnotě zhruba 400 milionů korun.
http://ekonomika.ihned.cz/c1-48418130-c ... jim-nedari
(PL) Čínské firmy mají stavět naše dálnice. V sousedním ...
Články z novin a internetu - zahraniční
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion