(SK) Soukromou R1 staví již 1.300 lidí

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

(SK) Soukromou R1 staví již 1.300 lidí

Příspěvek od Diaľničiar »

Rýchlostnú cestu R1 z Nitry do Tekovských Nemiec stavia 1300 ľudí

Desiatky strojov, hemženie ľudí, blato a rastúce piliere budúcich mostov naznačujú v týchto dňoch trasu budúcej rýchlostnej cesty R1 z Nitry do Tekovských Nemiec.

Stavba prvej komunikácie na Slovensku financovanej z projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) by mala prispieť k vzniku nepretržitej štvorprúdovej vozovky medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Nová vozovka by mala odľahčiť úsek známy pre hustú dopravu a nehody ako cesta smrti.

S končiacou sa zimou stavbári zvýšili aktivitu a na diele v súčasnosti pracuje približne 1300 ľudí. ČTK to povedala hovorkyňa zhotoviteľskej firmy Granvia Construction Lenka Kubejová. Rok po podpise zmluvy s víťazným konzorciom zloženým zo spoločností Vinci Concessions a ABN Amro Highway práce zrejme najviac postúpili na úseku z Tekovských Nemiec do Beladíc.

Výjazdom z údolia Hrona neďaleko Tekovských Nemiec končí v súčasnosti existujúca štvorprúdová cesta, ktorá začína pred obcou Lehôtky pod Brehmi v blízkosti Žiaru nad Hronom. "Počasie a archeologický výskum síce práce o niekoľko dní pozdržali, no termín odovzdania tohto úseku 28. júla budúceho roku by nemal byť ohrozený," povedala Kubejová. Na úseku, ktorý má byť na zhruba 50 kilometrov dlhej trase sprístupnený ako prvý, našli archeológovia napríklad údajne jedinečnú sošku tehotnej Venuše. Približne sedem centimetrov vysoká plastika pochádza podľa vedcov z kamennej doby a má približne šesť tisíc rokov.

Práve neďaleko miesta náleziska - Beladíc, medzi Zlatými Moravcami a Tesárskymi Mlyňanmi, možno v súčasnosti vidieť najviac strojov a pracovníkov. Cesta tu povedie aj ponad rieku Žitavu. Stavbári už začali na trasu budúcej vozovky sypať podkladový kameň, na mieste rýchlo pribúdajú mostné piliere. Rušno je aj na úseku južného obchvatu Nitry, kde by mala nová cesta nadviazať na terajšiu štvorprúdovku vedúcu od Trnavy. Pracujúci chlapi o diele rozprávať nechceli. Údajne pre zákaz od zamestnávateľa.

Rozsiahla stavba sa neobišla bez dopadov na pohodlie ľudí. Stavebné práce na moste neďaleko obce Lehota, kde by sa mal začínať spomínaný južný obchvat Nitry, si vyžiadali krátkodobé uzavretie súčasnej rýchlostnej cesty. Motoristi sa posťažovali aj na blato, ktoré sa na cestu dostalo zo stavebných mechanizmov či zhustenú premávku. "Bývajú kolóny, najviac v piatok popoludní," tvrdili ČTK dvaja šoféri bratislavských kamiónov.

Práce zasiahli aj dediny Tekovské Nemce, Čaradice a Hronský Beňadik. Prechádzajú cez ne všetky autá smerujúce na Banskú Bystricu, pričom v minulosti využívali cestu pomimo sídla. "Stará" komunikácia je otvorená len v smere na Nitru.

Starostovia obcí, ktorými vedie približne štvorkilometrová obchádzka, nie sú z nárastu dopravy nadšení. Situácia však vraj mohla byť aj horšia. "Uvažovalo sa aj o obojsmernej obchádzke, takto je to lepšie," povedal starosta Čaradíc Peter Bača. Samosprávy vybavili obyvateľov reflexnými pásikmi a ľudia si vraj dávajú na ceste väčší pozor. Podľa stavbárov nebude možné obchádzkovú trasu odstaviť ešte dlhé mesiace. "Aj po odovzdaní úseku sa v tejto časti budú dokončovať niektoré objekty," povedala Kubejová.

Väčšinu z nového spojenia medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami plánujú stavbári dokončiť v júli a v septembri budúceho roka. Súčasťou PPP balíka je však aj severný obchvat Banskej Bystrice, ktorý by mal byť dostavaný v júli roku 2012.

Celková cena diela budovaného súkromným investorom dosiahne podľa skoršieho vyhlásenia ministra dopravy Ľubomíra Vážneho 1,76 miliardy eur, pričom stavebné náklady sa predpokladajú vo výške asi 900 miliónov eur. Štát by mal neskôr cestu splatiť. V priebehu tridsiatich rokov pôjde spolu asi 3,76 miliardy eur.

K úplnému prepojeniu Banskej Bystrice s Bratislavou štvorprúdovou komunikáciou chýba aj asi desaťkilometrový úsek medzi Lehôtkou pod Brehmi a Šášovským Podhradím v údolí Hrona, ktorý sa taktiež buduje. Projekt realizuje štát s podporu Európskej únie.

nedeľa 21. 3. 2010 12:10 | Copyright © ČTK 2010

http://nitra.sme.sk/c/5294837/rychlostn ... z0ipiiWasP
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Zamčeno

Zpět na „2010 Svět“