Rýchlostnú cestu R1 z Nitry do Tekovských Nemiec stavia 1300 ľudí
Desiatky strojov, hemženie ľudí, blato a rastúce piliere budúcich mostov naznačujú v týchto dňoch trasu budúcej rýchlostnej cesty R1 z Nitry do Tekovských Nemiec.
Stavba prvej komunikácie na Slovensku financovanej z projektu verejno-súkromného partnerstva (PPP) by mala prispieť k vzniku nepretržitej štvorprúdovej vozovky medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Nová vozovka by mala odľahčiť úsek známy pre hustú dopravu a nehody ako cesta smrti.
S končiacou sa zimou stavbári zvýšili aktivitu a na diele v súčasnosti pracuje približne 1300 ľudí. ČTK to povedala hovorkyňa zhotoviteľskej firmy Granvia Construction Lenka Kubejová. Rok po podpise zmluvy s víťazným konzorciom zloženým zo spoločností Vinci Concessions a ABN Amro Highway práce zrejme najviac postúpili na úseku z Tekovských Nemiec do Beladíc.
Výjazdom z údolia Hrona neďaleko Tekovských Nemiec končí v súčasnosti existujúca štvorprúdová cesta, ktorá začína pred obcou Lehôtky pod Brehmi v blízkosti Žiaru nad Hronom. "Počasie a archeologický výskum síce práce o niekoľko dní pozdržali, no termín odovzdania tohto úseku 28. júla budúceho roku by nemal byť ohrozený," povedala Kubejová. Na úseku, ktorý má byť na zhruba 50 kilometrov dlhej trase sprístupnený ako prvý, našli archeológovia napríklad údajne jedinečnú sošku tehotnej Venuše. Približne sedem centimetrov vysoká plastika pochádza podľa vedcov z kamennej doby a má približne šesť tisíc rokov.
Práve neďaleko miesta náleziska - Beladíc, medzi Zlatými Moravcami a Tesárskymi Mlyňanmi, možno v súčasnosti vidieť najviac strojov a pracovníkov. Cesta tu povedie aj ponad rieku Žitavu. Stavbári už začali na trasu budúcej vozovky sypať podkladový kameň, na mieste rýchlo pribúdajú mostné piliere. Rušno je aj na úseku južného obchvatu Nitry, kde by mala nová cesta nadviazať na terajšiu štvorprúdovku vedúcu od Trnavy. Pracujúci chlapi o diele rozprávať nechceli. Údajne pre zákaz od zamestnávateľa.
Rozsiahla stavba sa neobišla bez dopadov na pohodlie ľudí. Stavebné práce na moste neďaleko obce Lehota, kde by sa mal začínať spomínaný južný obchvat Nitry, si vyžiadali krátkodobé uzavretie súčasnej rýchlostnej cesty. Motoristi sa posťažovali aj na blato, ktoré sa na cestu dostalo zo stavebných mechanizmov či zhustenú premávku. "Bývajú kolóny, najviac v piatok popoludní," tvrdili ČTK dvaja šoféri bratislavských kamiónov.
Práce zasiahli aj dediny Tekovské Nemce, Čaradice a Hronský Beňadik. Prechádzajú cez ne všetky autá smerujúce na Banskú Bystricu, pričom v minulosti využívali cestu pomimo sídla. "Stará" komunikácia je otvorená len v smere na Nitru.
Starostovia obcí, ktorými vedie približne štvorkilometrová obchádzka, nie sú z nárastu dopravy nadšení. Situácia však vraj mohla byť aj horšia. "Uvažovalo sa aj o obojsmernej obchádzke, takto je to lepšie," povedal starosta Čaradíc Peter Bača. Samosprávy vybavili obyvateľov reflexnými pásikmi a ľudia si vraj dávajú na ceste väčší pozor. Podľa stavbárov nebude možné obchádzkovú trasu odstaviť ešte dlhé mesiace. "Aj po odovzdaní úseku sa v tejto časti budú dokončovať niektoré objekty," povedala Kubejová.
Väčšinu z nového spojenia medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami plánujú stavbári dokončiť v júli a v septembri budúceho roka. Súčasťou PPP balíka je však aj severný obchvat Banskej Bystrice, ktorý by mal byť dostavaný v júli roku 2012.
Celková cena diela budovaného súkromným investorom dosiahne podľa skoršieho vyhlásenia ministra dopravy Ľubomíra Vážneho 1,76 miliardy eur, pričom stavebné náklady sa predpokladajú vo výške asi 900 miliónov eur. Štát by mal neskôr cestu splatiť. V priebehu tridsiatich rokov pôjde spolu asi 3,76 miliardy eur.
K úplnému prepojeniu Banskej Bystrice s Bratislavou štvorprúdovou komunikáciou chýba aj asi desaťkilometrový úsek medzi Lehôtkou pod Brehmi a Šášovským Podhradím v údolí Hrona, ktorý sa taktiež buduje. Projekt realizuje štát s podporu Európskej únie.
nedeľa 21. 3. 2010 12:10 | Copyright © ČTK 2010
http://nitra.sme.sk/c/5294837/rychlostn ... z0ipiiWasP
(SK) Soukromou R1 staví již 1.300 lidí
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion