Brusel dal zelenou největší stavbě v dějinách Slovenska

Články z novin a internetu - zahraniční
Zamčeno
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22552
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Brusel dal zelenou největší stavbě v dějinách Slovenska

Příspěvek od Diaľničiar »

Brusel dal zelenou největší stavbě v dějinách Slovenska, PPP dálnici D1

12. 5. 2010

Dálniční úsek o délce 75 km bude stát splácet 30 let. Oříškem bude stavba na chráněných přírodních územích Velké Fatry, píší slovenské HN.

Největší stavba v dějinách Slovenska má konečně zelenou. Evropská komise (EK) odklepla podporu výstavby 75 kilometrů dálnice D1 mezi Martinem a Prešovem, a to vše pomocí PPP.

Slováci se tak dočkají pro výstavbu klíčového úvěru od Evropské investiční banky (EIB), který ze čtyřmiliardového projektu pokryje čtvrtinu. Brusel i banka měly o projektu trasy pochybnosti, protože vede chráněnými územím pohoří Velké Fatry. Nakonec však přimhouřily oči za podmínky, že Slováci se stavbou v přírodní rezervaci dočasně počkají, než se s Bruselem dohodnou na nápravě ekologických škod. Již od příštího týdne by tak mohly začít práce na "neškodných" úsecích mezi Popradem a Prešovem a další části dálnice mezi Martinem a Ružomberokem.

Start výstavby má háček
Podle ministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Směr-SD) však na čerpání úvěru EIB nestačí podmínečný souhlas EK, uvedl ministr po jednání vlády. Banka podle Vážného sice schválila, že Slovensku poskytne celou slíbenou miliardu, souhlas Evropské komise se ale vztahuje jen na její část.

"Práce, které by mohly mít vliv na 'lokality sítě Natura 2000' a s nimi související cíle ochránců přírody, je nutné odložit", uvedla vedoucí zastoupení Bruselu na Slovensku Andrea Elscheková-Matisová a dodala, že aby se mohlo stavět i přes Fatru, musí resort dopravy přijít s plánem, jak zmírnit škodlivé dopady výstavby dálnice na přírodu.

Ministr proto chce příští týden v Bruselu zajistit konečný souhlas komise. Vážny míní, že se finanční uzávěrka projektu stihne v termínu. "Problémové jsou metry, ne kilometry. Ale podle mého názoru máme ta opatření dostatečně přijatá, jen to ještě musíme vyjednat s komisí," řekl ministr.

Výstavba startuje příští týden
Výstavba má začít příští týden, hned po uzavření systému financování, který by měl být definitivně schválen 18. května, kdy má konsorcium Slovenské dálnice podepsat všechny úvěrové smlouvy. Uzavření financování projektu se přitom několikrát odložilo právě kvůli chybějícímu souhlasu EK.

Dálnice bude vybudována podle modelu PPP, tedy společném projektu soukromých investorů a státu. Soukromí investoři na vybudování dálnice získají úvěry a stát jim zaručuje navíc i dlouhodobé provozování dálnice. Stát tak nemusí financovat okamžitou stavbu, ale bude splácet vše následujících 30 let.

Náklady na postavení a provoz vyjdou stát postupně na 9,13 miliardy eur (přes 237 miliard Kč), které potečou konsorciu pod vedením francouzské společnosti Bouygues. Celý projekt čelil kritice opozice, která vládě vytýkala, že stavby prostřednictvím projektu PPP jsou předražené.

Východní Slovensko spojí se zbytkem Evropy dálnice
Pokud se povede projekt dotáhnout do konce vznikne nová dopravní tepna na východní Slovensko. Spojnice měst Martin a Ružomberok by měla být dokončena do roku 2012. Úseky, kde výstavbu komplikuje složitější terén, vzniknou o rok později. A úseky, které kvůli možným negativním dopadům na přirodní prostředí ztím brzdí Brusel, hrozí další skluz.
"K druhé platbě nedojde, pokud komise nebude spokojená s dodržováním dotyčné evropské legislativy," dodala Andrea Elscheková-Matisová. Kolik zatím stavbaři nedostanou ale ministerstvo dopravy ani Brusel neuvedl.

Využitím projektů PPP chce slovenská vláda urychlit výstavbu infrastruktury. Jako první se rozeběhla stavba chybějících úseků rychlostní komunikace R1 mezi Nitrou a Banskou Bystricou. Pomocí PPP projektu by mělo vyrůst i 29 kilometrů dálnice v okolí Žiliny, jehož součástí je i vybudvání několika tunelů.

Zdroj: http://www.ihned.cz

http://www.asociaceppp.cz/?action=ventire&n_id=1058
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Zamčeno

Zpět na „2010 Svět“