Dnes 9:02
http://www.novinky.cz/ekonomika/200903- ... -brna.html
Dálniční spojení Brna s Vídní je vážně ohroženo. Rakousko totiž zvažuje, že svou dálnici A 5 nedokončí a ke státní hranici s Českou republikou vybuduje místo toho jen novou dvoupruhovou silnici.
Silnice z Brna do Vídně prochází Mikulovem. Jde o jednu z nejvytíženějších komunikací.
Důvodem je snaha Rakušanů o úspory v situaci, kdy se v Česku vedou nekonečné soudní i politické spory o dobudování rychlostní silnice R 52, která se má s rakouskou A 5 propojit.
Dálnice v Rakousku plánuje a staví státní firma Asfinag. Ta teď začala projekt dálničního spojení Brno–Vídeň přehodnocovat. Rozhodnutí o pokračování nebo úpravě projektu má padnout nejpozději letos na podzim. Dálnice A 5 je přitom už hotova z Vídně až do Schricku. K jejímu dotažení do Drasenhofenu, kde se má napojit na R 52, zbývá dostavět jen 35 kilometrů.
„Nemá ale smysl stavět A 5 se čtyřmi jízdními pruhy až k hranici, když napojení na české straně ještě dlouho zůstane jen s jedním pruhem v každém směru,“ řekl rakouskému deníku Die Presse šéf firmy Asfinag Alois Schedl.
Ranou pro projekt soudní rozhodnutí
Asfinag předpokládal, že celou A 5 dokončí do konce roku 2014. Poté, kdy v ČR Nejvyšší správní soud zrušil územní plán Břeclavska, jenž počítal s průchodem R 52 Pálavou, je ale pravděpodobné, že celý projekt bude skutečně přehodnocen.
Ředitelství silnic a dálnic ČR ještě loni doufalo, že zbývajících pětadvacet kilometrů R 52 bude moci dostavět alespoň do roku 2015.
„Po rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ale už nemáme o termínu dokončení R 52 žádnou představu,“ řekl v únoru Právu generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.
Spory se v Česku vedou především o to, zda rozšířit až ke státní hranici silnici I/52 z Brna do Mikulova, s čímž počítali i Rakušané, nebo využít dálnici D 2 z Brna do Břeclavi a odtud postavit přípojku na hranici, což požadují ekologové a některé obce na Břeclavsku.
Sporné je údajně i využití dálnice
Aby rakouská dálnice neskočila v polích, chce ŘSD u Mikulova v roce 2015 zprovoznit alespoň osmikilometrový příhraniční úsek R 52. I tento záměr by ovšem zřejmě padl, kdyby se ze Schricku stavěla jen dvoupruhová silnice. Dálniční úsek Schrick–Drasenhofen má stát v přepočtu přes 10 miliard korun.
O kolik by byla silnice místo dálnice levnější, zatím Asfinag nevyčíslil. Určitě by se ale jednalo o miliardové úspory. Asfinag také nově propočítává očekávané využívání trasy Vídeň–Mikulov–Brno. Dosud vycházel z toho, že by po ní mohlo denně jezdit až 23 tisíc vozidel. Podle Die Presse ale „experti z druhé strany hranice“ přišli s tím, že by to mohlo být jen osm až deset tisíc aut.
(A) Rakousko asi nedostaví dálnici z Vídně do Brna
Články z novin a internetu - zahraniční
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion