V Hamburku chtějí v několika ulicích odstranit dopravní značky
Hamburk - Radnice v německém Hamburku svádí boj o nový dopravní systém. Na několika místech chce odstranit značky a zavést princip známý jako shared space neboli společný prostor. Naráží ale na nedůvěru obyvatel i některých odborníků. S netradičním způsobem, jak snížit dopravní zácpy a nehodovost, přišla v minulosti některá další evropská města.
Video: Reportáž Evy Pláničkové
Experiment s co nejnižším počtem značek se od roku 2004 koná na některých cestách v anglickém Ipswichi, v německém Bohmte, dánském Ejby, belgickém Ostende a nizozemském Emminu. Nyní i radní v Hamburku agitují za netradiční přístup k dopravě a chtějí bezpečnost skrze nejistotu.
"Shared space neboli společný prostor je projekt, který se v menších městech osvědčil, a my bychom to teď chtěli aplikovat tady. Jednáme zatím o pěti možných místech," uvedl radní pro dopravu Klaus-Peter Hesse (CDU).
Filosofie spoléhá na to, že bez cedulí pojedou řidiči opatrněji, méně agresivně, prostě více jako lidi. Ne každý ale nadšení pro experimenty na silnicích sdílí.
"Kolega z Nizozemska, co s tím přišel jako první vychází z malých obcí. Nechci být zpátečník, ale já se toho tady v Hamburku bojím. Je tu nesrovnatelně větší provoz, jiné podmínky i mentalita," uvedl Norbert Hogreve z dopravního úřadu v Hamburku. Ve vybrané ulici by se měli řidiči, cyklisté i chodci dohodnout bez značek. Zmizet by měly chodníky, přechody i semafory.
V městečku Bohmte už se nový způsob řízení dopravy osvědčil. Funguje to podobně jako na kluzišti. Každý se pohybuje, jak chce, a řídí se jen podle toho, kdo nebo co mu zrovna stojí v cestě. Při vjezdu do ulic Bohmte neznalý řidič znejistí. Nařízeno tu totiž nemá vůbec nic. Policii ubylo práce. Nepokutuje za rychlost, špatné parkování ani přecházení mimo zebru. Jediné značení tu je pro orientaci nevidomých.
"Měli jsme tu už dvacet let problematické křižovatky a potřebovali to řešit. A na shared space byly unijní příspěvky, a tak jsme se nabídli jako takový pokusný králík. Po třech letech jsme spokojení," řekl radní pro dopravu z Bohmte Siegfried Pöttker.
Přesné statistiky nejsou, ale nehod podle místních ubylo a provoz je plynulejší. Hamburku si přesto systém doporučit netroufají, i tady tvrdí, že jsou jen malá obec. Skrz centrum německého Bohmte projede denně až třináct tisíc aut.
Experiment vůbec poprvé proběhl v nizozemském městečku Drachten. Nizozemci šli tak daleko, že uprostřed jedné silnice například zřídili dětské hřiště, aby přinutili řidiče k pomalejší jízdě.
Zastánci myšlenky argumentují i obecnou přebujelostí dopravního značení. V Německu je podle úřadů 20 milionů dopravních značek.
V Hamburku chtějí v několika ul. odstranit dopravní značky
Články z novin a internetu - zahraniční
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion