Stránka 1 z 1

(SK) Z dálnice D1 zmízí zeleň, pomalá auta i odpočívky

Napsal: 20.6.2010 16:15:39
od Diaľničiar
Z diaľnice D1 má zmiznúť zeleň, pomalé autá aj odpočívadlá

Pre pomalé vozidlá plánuje Národná diaľničná spoločnosť postaviť paralelné cesty, zeleň oddeľujúca jazdné smery zmizne úplne.

TRNAVA. Ministerstvo životného prostredia vydalo záverečné stanovisko k rozširovaniu diaľnice medzi Bratislavou a Trnavou. Po jej čiastočnom rozšírení a jazde v šiestich pruhoch plánuje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ďalšie zmeny. Začať by s nimi chcela už v auguste budúceho roka a v jednotlivých etapách by mali trvať až do júna 2015. Okrem plnohodnotných šiestich a odstavného pruhu by zmeny priniesli súbežné cesty popri diaľnici (tzv. kolektory) a prestavbu križovatiek.

Ministerstvo životného prostredia tento zámer odobrilo, nasledovať by mali ďalšie konania, výkup pozemkov aj rúbanie zelene. Úplne by mal zmiznúť zelený pás oddeľujúci jazdné smery. „V strednom páse nebude zeleň, nakoľko jej údržba a existencia je v súčasnosti riziková, ako pre pracovníkov údržby, tak aj pre účastníkov dopravy na diaľnici," píše sa v zámere. Ďalšiu zeleň budú musieť odstrániť pri výstavbe kolektorov, výrub kríkov a jednotlivých stromov však môžu podľa vyjadrenia ministerstva robiť len v mimohniezdnom období, teda od 1. augusta do 31. marca. Všetku vyrúbanú zeleň bude musieť NDS nechať inventarizovať a spoločensky ohodnotiť a na určených plochách vysadiť náhradnú.

Pomalé autá vylúčia
Intenzita dopravy na diaľnici D1 narástla podľa odborníkov z viac ako 22-tisíc vozidiel denne v roku 2000 až na 51300 vozidiel v roku 2005. „Je to nárast o viac ako sto percent. Je potrebné rozšíriť kapacitu diaľnice okrem ďalšieho pruhu aj o súbežné jednosmerné komunikácie," hovorí zámer.

Práve tieto súbežné kolektory by mali vyriešiť plynulosť premávky. Podľa zámeru by na diaľnicu mohli len vozidlá, ktoré dosahujú v ideálnom prípade vyššiu rýchlosť ako 80-90 kilometrov za hodinu. Pomalšie by boli nútené využiť paralelnú cestu, na ktorú by sa dostali z diaľničných križovatiek. Cesta po nej by bola spoplatnená rovnako ako tá po diaľnici. „Separácia pomalých vozidiel zvýši plynulosť dopravy a bude pôsobiť priaznivo na priepustnosť diaľnice, čo umožní zvýšiť bezpečnosť dopravy," hovorí zámer, ktorý počíta s dvojpruhovými kolektormi po oboch stranách diaľnice.

Zmeny by mali nastať aj v povrchovej úprave rozšírenej D1. Doterajší asfaltobetónový povrch by mal nahradiť cementobetónový, ktorý lepšie znáša vysoké dopravné zaťaženie.

Chcú sa zmestiť pod mosty
Upravená diaľnica by mala viesť po rovnakej trase ako pôvodná. Stavitelia sa preto musia vysporiadať so šestnástimi mostmi na diaľnici, dvanástimi nad diaľnicou a ešte dva nové plánujú vybudovať. To všetko v úseku od križovatky „Vajnory" až po križovatku „Trnava" vrátane. To, aby sa pod existujúce premostenia rozšírená diaľnica zmestila, plánujú docieliť rozličným šírkovým usporiadaním. Zredukovať by sa tak mala šírka stredného deliaceho pásu, šírka spevnenej časti krajnice a betónové zvodidlá napasujú do voľného priestoru v limitnej polohe. Nové mosty vybuduje NDS v križovatke Triblavina a v križovatke s diaľnicou D4, teda vonkajším obchvatom Bratislavy.

Odpočívadlo Triblavina zrušia
Z existujúcich štyroch odpočívadiel na riešenom úseku zostanú po prestavbe diaľnice funkčné dva. Zachovať by mali veľké odpočívadlo na Zelenči a malé v Čataji. Malé odpočívadlo pri Senci zostane uzavreté a odpočívadlo Triblavina zrušia. Pri rozširovaní prepracujú aj pripojenie na jednotlivé odpočívadlá tak, aby vyhovovali bezpečnosti dopravy.

sobota 19. 6. 2010 12:39 | Lenka Štepáneková

http://trnava.sme.sk/c/5430611/z-dialni ... z0rOcl5GPJ