pi, ČTK, TASR, SITA | 2. septembra 2010 16:17 - aktualizované 2.9.2010 19:17
Diaľnica medzi Martinom a Prešovom sa nebude stavať zo súkromných peňazí. Pôjdu na ňu prostriedky štátu a eurofondy, rozhodol minister dopravy Ján Figeľ. Päť úsekov na diaľnici D1 s celkovou dĺžkou 75 kilometrov malo byť postavených v rámci prvého balíka PPP projektov.
Konzorciu Slovenské diaľnice, v ktorom boli aj slovenské spoločnosti Váhostav a Doprastav, sa nepodarilo zabezpečiť financovanie výstavby podľa predstáv štátu. Koncom augusta padol aj posledný už niekoľkokrát predlžovaný termín. Štát po zmene vlády žiadal výraznú zľavu.
"Ani do 30. augusta nám nebola dodaná uzávierka zmluvy, preto expirovala. Rozhodol som sa viackrát nepredlžovať tento proces, keďže ministerstvo nemá istotu, že prvý balík bude finančne krytý a bude možné výstavbu začať v celom rozsahu," povedal vo štvrtok Figeľ.
Minister uviedol, že chce, aby sa na Slovensku aj naďalej stavalo, ale zodpovedne a transparentne. "Máme zdroje z eurofondov a v štátnom rozpočte sa tiež nájdu finančné prostriedky," konštatoval Figeľ. Neobáva sa, dodal, že by z rezortu financií na výstavbu diaľnic peniaze nedostal.
Šéf ministerstva dopravy už 11. augusta po rokovaní vlády uviedol, že výstavba vybraných úsekov diaľnice D1 na severe krajiny by sa nemusela realizovať prostredníctvom PPP.
Ficova vláda chcela financovanie celého projektu uzavrieť už 15. februára, termín sa však niekoľkokrát posúval. Okrem problémov s finančným uzatvorením projektu vyskočili aj ekologické otázky. Európska investičná banka, ktorá na výstavbu sľúbila poskytnúť 1 miliardu eur, podmienila uvoľnenie peňazí vyriešením výhrad k trasovaniu diaľnice v oblasti chránených území.
Konzorcium je sklamané
Konzorcium, ktoré malo realizovať prvý balík PPP, je sklamané rozhodnutím nepokračovať v projekte. "V snahe naplniť očakávania vlády v najvyššej možnej miere sme urobili ústupky, výsledkom ktorých je zníženie ceny za dostupnosť (každoročná suma platená štátom koncesionárovi za používanie diaľnic), výrazne pod úroveň našej konečnej ponuky, ktorá bola vysúťažená v tendri uzavretom v januári 2009," informovala spoločnosť Slovenské diaľnice. Konzorcium vyslovilo sklamanie nad rozhodnutím, pričom tvrdí, že dokázalo zabezpečiť plné financovanie projektu vo variante so štátnou garanciou, alebo bez nej. Podľa informácií Figeľa konzorcium navrhlo znížiť ročnú platbu štátu z 289 mil. až 317 mil. eur na 190 mil. až 210 mil. eur.
Výstavba sa má začať na budúci rok
Výstavba úsekov D1, ktoré boli súčasťou prvého balíka PPP, by sa mala začať v rokoch 2011 a 2012, dokončené však budú pravdepodobne až v budúcom volebnom období.
Financované by mali byť najmä v kombinácii prostriedkov Kohézneho fondu a štátneho rozpočtu, prípadne čiastočne zo súkromných zdrojov cez PPP.
Na budúci rok by mala začať výstavba úsekov D1 Jánovce - Jablonov (18,5 kilometra) a Hubová - Ivachnová (15,5 kilometra).
O dva roky by mala začať aj výstavba ďalších troch úsekov z prvého balíka PPP. Úsek Fričovce - Svinia (11,2 kilometra), rovnako ako spomínané dva úseky, by mal byť financovaný z Kohézneho fondu a štátneho rozpočtu.
Úseky Turany - Hubová (13,6 kilometra) a Dubná Skala - Turany (16,5 kilometra) majú byť financované z Kohézneho fondu a verejných, prípadne súkromných peňazí.
http://spravy.pravda.sk/sukromna-dialni ... nomika_p01
(SK) Soukromá dálnice Martin-Prešov nebude. Figeľ jí zrušil.
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/10
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/17
- ↳ I/18
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/39
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/62
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2023 Svět
- ↳ 2024 Česko
- ↳ 2024 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion