Stránka 1 z 1

(PL) Čínské firmy mají stavět naše dálnice. V sousedním ...

Napsal: 2.12.2010 16:15:12
od Marty
Nové dálnice v Polsku před Eurem 2012 nebudou, tvrdí polský deník Rzeczpospolita.

Ačkoliv polská vláda slibovala, že se silniční infrastruktura v zemi do fotbalového mistrovství Evropy 2012 výrazně zlepší, podle místních médií se jí tento slib splnit nepodaří. Polsko dá na výstavbu silnic a dálnic v příštích letech méně peněz, než původně plánovalo. Fotbaloví fanoušci se tak zřejmě budou muset připravit na to, že je v této zemi kromě sportovních zážitků budou čekat i nervy při cestování.

"Žádná z dálnic, které se nyní staví, nebude na Euro 2012 zcela hotová," předpovídá list Rzeczpospolita. Problémy jsou kromě jiných míst na stavbě dvou úseků dálnice A2 mezi Varšavou a Lodží, které mají postavit firmy z Číny.

"Dostali jsme signály, že čínské firmy mají problém najít subdodavatele," citovala Rzeczpospolita Marka Michalowského, předsedu Polského svazu zaměstnavatelů ve stavebnictví.
Vyhození manažeři

Podle neoficiálních informací během nedávné návštěvy čínských vysokých státních úředníků v Polsku výpověď dostali manažeři společnosti China Overseas Engineereing, kteří měli na starost dálnici A2. Práce prý totiž nijak nepokročily.

Otazníky se vznáší také nad budoucností dálnice A4 od Rzeszowa směrem k ukrajinské hranici. Ukrajina pořádá Euro 2012 spolu s Polskem, a tak se dá očekávat, že se provoz mezi oběma státy za o něco více než půldruhého roku, kdy se šampionát bude konat, zvýší.

Šéf polského Ředitelství silnic a dálnic Lech Witecki připomněl, že všechny firmy, které v současnosti staví dálnice, se musely zavázat, že budou průjezdné. V praxi to znamená, že i když úsek nebude ještě úplně hotový, budou jím moci projíždět auta. Witecki na jednu stranu tvrdí, že všechny stavební práce jdou shodně s plánem, na druhou stranu ale připouští, že existuje riziko, že harmonogram se nepodaří dodržet. Ukazuje se, že stavební firmy nemají dostatek materiálu ani odborníků.

Motoristům jízdu po Polsku komplikují často rozbité silnice, na hlavních tazích bývají vyjeté hluboké koleje. Kapacita komunikací nestačí hustotě provozu, dlouhé zácpy jsou na denním pořádku. K bezpečnosti na silnicích také nepřispívají řidiči, kteří často ignorují dopravní předpisy.

Polská vláda předloni v únoru přišla s plánem, podle kterého mělo do léta 2012 v zemi vzniknout okolo 3000 kilometrů nových dálnic a rychlostních silnic. Rzeczpospolita ale předpovídá, že asi 1200 kilometrů se do té doby postavit nestihne.
Vláda šetří

Podle odborníků je příčinou zpoždění nedostatek peněz, a tak vláda posouvá podpis smluv na stavbu nových silnic a odkládá rozhodnutí o vítězích tendrů. "Výběrová řízení se nedokončují, protože vláda chce ušetřit," řekl listu Dziennik-Gazeta Prawna odborník na infrastrukturu Adrian Furgalski.

Polské Ředitelství silnic a dálnice letos na stavbu nových silnic vydalo okolo 20 miliard zlotých (125,3 miliardy korun) místo plánovaných 27 miliard. V příštím a popříštím roce Polsko chtělo za modernizaci silniční infrastruktury zaplatit necelých 82 miliard zlotých, částka bude ale o skoro 19 miliard nižší.
Čínské firmy dostanou šanci i v Česku

Zapojit čínské firmy se do výstavby silnic a dálnic chystá i český ministr dopravy Vít Bárta. S čínským velvyslancem již dohodl, že v příštím roce dostanou čínské firmy příležitost prokázat své kvality na nějakém pilotním projektu.

Českým stavitelům se záměr nelíbí. Zaznívá například kritika, že čínské firmy se cenově podbízejí díky pomoci čínské vlády a jde tedy o nekalou konkurenci.

Na druhé straně se samy české firmy umí úspěšně poprat o zakázky přímo v Polsku. Příkladem z minulých dní je společnost EUROVIA CS, která získala v konsorciu se svou polskou sestrou zakázku na modernizaci železniční trati Kraków Biežanow – Wieliczka Rynek v celkové hodnotě zhruba 400 milionů korun.

http://ekonomika.ihned.cz/c1-48418130-c ... jim-nedari