Stránka 1 z 2

Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 17.5.2010 12:26:21
od MiKu
lidovky.cz

17. května 2010 11:06
PRAHA - Svalnatí, zpocení, ale šťastní dělníci. Usměvavý vůdce, blahosklonně zdravící svůj lid z otevřeného vozu. Přináší svému národu po letech bídy a poroby novou éru modernity, prosperity a blahobytu. Jejím symbolem se má stát síť luxusních, bezpečných a rychlých silnic, kterou vůdce pro své Němce sám naplánoval.
Obrázek

Jejich stavba poskytuje obživu nezaměstnaným, jejich otevřením se Německo vyšvihne na špičku světového vývoje. Hitlerovy dálnice zůstávají mýtem nad mýty i 65 let po führerově smrti a 75 let poté, co 19. května 1935 slavnostně otevřel první úsek "své" dálnice mezi Frankfurtem nad Mohanem a Darmstadtem.

Excelentní práce propagandy
Nacistická propaganda odvedla v tomto případě excelentní práci. Podařilo se jí pevně ukotvit obraz geniálního vůdce - modernizátora, který přežívá dodnes. Všichni vědí, že Hitler rozpoutal neuvěřitelně krvavou druhou světovou válku a chtěl vyhladit celé národy.
Obrázek

Někteří se ale domnívají, že předtím, než se to jaksi "zvrtlo", byl opravdový vizionář a úspěšný vůdce svého lidu. Méně se už ví, že základy relativního vzestupu Německa za prvních let jeho vlády byly položeny již mnohem dříve a Hitler si pouze přisvojil jejich plody.

Hitler nic nevymyslel
Je to tak i s jeho slavnými dálnicemi. Hitler koncept několikaproudé dálkové silnice vedoucí mimo obce bez křižovatek, ostrých zatáček a prudkých stoupání rozhodně nevymyslel. Již v roce 1909 založil motoristický nadšenec, bratr císaře Viléma II. Heinrich, soukromou iniciativu ke stavbě automobilové dopravní a zkušební dráhy v Berlíně, známé pod zkratkou AVUS.

Úsek o délce asi deseti kilometrů byl kvůli první světové válce dokončen až v roce 1921 a sloužil jako modelová stavba pro další podobné projekty. První úsek skutečné dálnice o délce 20 kilometrů byl pak v Německu mezi Bonnem a Kolínem nad Rýnem slavnostně otevřen 6. srpna 1932. A to zcela jiným německým politikem než Adolfem Hitlerem.

Byl jím tehdejší kolínský starosta a poválečný německý kancléř Konrad Adenauer. Podobně jako jiní doboví aktivisté, například propagátoři stavby dálnice z Hamburku přes Frankfurt nad Mohanem do Basileje (krátce HaFraBa), lobboval od 20. let za vybudování rychlostních komunikací, které by ulehčily dopravu na dlouhé vzdálenosti. Inspirací jim byly americké highways a "Autostrada" z Milána k severoitalským jezerům, postavená ve 20. letech.

Nacisté dálnice dlouho odmítali
Veřejnost ani politici nebyli těmto projektům právě nakloněni. Německo bylo podle obecného mínění příliš chudé pro luxusní silnice. Oficiální místa začala stavbu "Adenauerova" úseku finančně podporovat až tehdy, když si uvědomila, že do ní lze zapojit nezaměstnané, jejichž počet v Německu doby velké hospodářské krize dosahoval závratných výšin. A aby se levná lidskou síla využila důkladně, bylo prý při stavbě zakázáno použití bagrů a další těžké techniky.
Obrázek

Také nacisté se k dálnicím stavěli dlouho odmítavě. Hitler rozpoznal možnosti jejich propagačního využití až po svém nástupu k moci. O to energičtěji se do celé věci pustil. Již měsíc poté, co byl jmenován říšským kancléřem, vyhlásil na automobilové výstavě v Berlíně velkorysý plán na výstavbu rychlostních silnic a v červnu téhož roku jeho vláda schválila příslušný zákon.

Důkaz modernity?
Hitler převzal od nenáviděné Výmarské republiky nejen projekty na výstavbu dálniční sítě, ale také plán jejího zapojení do boje s nezaměstnaností. V září 1933 zahájil Hitler výkopem na úseku Frankfurt-Darmstadt stavbu "vůdcových dálnic".
Obrázek

Ty měly primárně sloužit jako důkaz modernity a pokrokovosti nového režimu. V samotném Německu jich bylo naplánováno postavit celkem 7000 kilometrů. Do začátku války se podařilo stihnout necelou polovinu.
Obrázek

Vedle propagačního efektu měly dálnice přínos i strategický - zvyšovaly mobilitu v rámci Německa a spadaly do plánů budoucí Hitlerovy expanze.

Dlužno dodat, že v běžném provozu zas až tak potřebné nebyly. Například i dvacetiletý John Kennedy si po návštěvě Německa v roce 1937 poznamenal, že místní dálnice jsou sice skvělé, ale nemá na nich kdo jezdit. Pro nacistickou politiku zaměstnanosti byly dálnice také spíše jen výkladní skříní.

Původního cíle zapojit do jejich stavby až 600.000 dělníků nebylo nikdy ani přibližně dosaženo. Počet pracovníků dosáhl úplného maxima se 125.000 v roce 1936. Výstavba dálnic byla navíc z velké části financována de facto z peněz samotných dělníků - asi 4,5 miliard říšských marek, které si na své dálnice Hitler "půjčil" z fondu prostředků pojištění v nezaměstnanosti, již nikdy nevrátil.

Lidovky.cz
ČTK

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 15.3.2012 19:48:02
od Lenny
Nešel by někdo v neděli se projít po A88?

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 16.3.2012 8:33:00
od flames
Dobrý článek, byť nejde příliš do hloubky nacistického marketingu, který skutečně fungoval na principu ´není důležité, že jsme nic neudělali, je důležité to slíbit, oslavit ve všech městech (kadence návštěv a shromáždění v té době byla taková, že Hitler prostě nemohl mít fyzicky čás něco někde vymýšlet) a promluvit o tom na lidovém shromáždění´.

80 let německých dálnic

Napsal: 9.8.2012 15:51:05
od Jaroslav
Podmínkou pro spolufinancování první německé dálnice bylo, že nebudou používány tehdy běžné bagry, ale kopáči...
http://www.auto.cz/let-80-nemeckych-dal ... bahn-68849

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 31.5.2015 16:51:25
od Lenny

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 21.6.2019 11:58:03
od vodouch2000
Mýtus Hitlerových skvělých dálnic žije dodnes.

https://forum24.cz/mytus-hitlerovych-sk ... ylo-jinak/

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 2.7.2019 15:16:41
od Tomas 1975
100 krát opakovaná lež se stává pravdou....
Ke :zvraci: :zvraci: :zvraci:

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 2.7.2019 18:28:45
od kot
Viz stále opakované kecy Bureše....

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 5.7.2019 18:26:17
od Diaľničiar
Ten snad není Hitler. Takové srovnání je nemístné k jamémukoliv politikovi demokratického režimu.

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 6.7.2019 13:48:51
od kot
Domnívám se, že heslo 100 x opakovaná lež se stává pravdou je Goeblsova hláška. Ale funguje, bohužel...

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 6.7.2019 14:11:32
od Diaľničiar
I tak, ke komukoliv z těch ho srovnávat nelze. Hlášku/výrok snad, ale osobnostně to k nim vztahovat není možno.

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 6.7.2019 17:24:14
od Anonym
Hitler samozřejmě dálnice nevymyslel, nicméně za jeho vlády se stavěly. Peníze mohl využít jinak a nezaměstnanost nemusel řešit vůbec.
Hitler přišel do krize, každý třetí byl nezaměstnaný. Všude žebráci. V prvním roce zaměstnal 3,374,000 lidí ze 7 milionů nezaměstnaných. Nestavěl jen dálnice, ale také bytové jednotky. Zavedl bezplatnou zdravotní péči, těhotným matkám byla poskytována finanční podpora. Také jsou zavedeny první protikuřácké kampaně na světě. Kromě toho byla vládní politikou také ochrana životního prostředí, zvěře a rostlinstva. Hitler jako první člověk v Evropě představil sytém 40 hodinového pracovního týdne, s mimořádnou výplatou za přesčasy. Továrny dělníkům poskytují umývárny a kantýnu.
Berlín před Hitlerem byl město dekadence a hlavním městem sexu v Evropě, dokonce měli institut zaměřený na vědecký výzkum sexu. 100 tisíc prostitutek. Například munzi, prostitutky, které se poflakovali na Munzstrasse a tyto prostituky byly těhotné. Některé prostitutky vypadaly hrozně. Těm, které měly zjizvené obličeje, shrbená záda, byly chromé či zmrzačené, se říkalo "kobylky". Drogy všude dostupné. Hitler udělal pořádek.
Nechci Hitlera hájit, byl bezesporu jedním z největších zločinců historie, ale peníze mohl využít i jinak, třeba na byznys s prostitutkami v Berlíně. Nicméně dálnice přispěly k rychlejší obnově Německa po válce.

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 6.7.2019 18:15:20
od Diaľničiar
Nechcete ho obhajovat? A teď děláte co? Peníze na dluh, stát před bankrotem (proto války), domluva s průmyslem o tom co bude. A poté zdroje jen z dalších států, z majetku okradnutých národů nebo přímo jinak zlikvidovaných lidí. Ty bájky o rozvoji za Hitlera si choďte psát někam jinam. A po válce? Východ upadl a západ jen díky půjčkám vzrostl. Dálnice jako takové de facto nejsou, muselo se to všechno (né zrovna levně) obnovit v čase, když ani nebylo zázemí. Dnešní Německo nepadlo jenom proto, že nemuselo platit na všechny strany za způsobené škody jak tomu bývalo ... to se jen již neotevírá, protože by se otevřela znovu mapa a uspořádání států a další smlouvy diplomatů/politiků.

On totiž ten nacistický režim ty peníze i jinak využil. Na zbraně. To co šlo jinde byl nepatrný zlomek, který neměl za cíl další rozvoj a životaschopnost, to bylo neudržitelné a pouhý populistický tah na obyvatelstvo, který vyšel. Viz historie.

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 7.7.2019 13:42:06
od Hanes
Diaľničiar píše:...... Dnešní Německo nepadlo jenom proto, že nemuselo platit na všechny strany za způsobené škody jak tomu bývalo ... to se jen již neotevírá, protože by se otevřela znovu mapa a uspořádání států a další smlouvy diplomatů/politiků......
S tím musím bohužel nesouhlasit.
Za válečné škody ze 2. světové války se dodnes platí na všechny strany, jen se o tom moc nemluví.
Zhruba před pěti lety byly teprve doplaceny škody za 1. světovou válku.....
Vím o tom něco málo, protože bratranec pracuje na historickém institutu v Mnichově.

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 7.7.2019 19:54:48
od Mike
tak to tam prohledává špatná lejstra
reparace za I.WW byly nakonec sníženy na ca 1/10 původní částky a německo je doplatilo až z penez Marshalova plánu
z II.WW je to ještě horší

nedávna se o tom psalo v souvislo se 100lety Trianonu...

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 8.7.2019 11:33:08
od Sosa
Československu bylo splaceno něco kolem 1% z částky, nepočítáno do toho platby za odebrané zboží, které třetí říše nezaplatila. Kolem roku 1946 bylo vyplácení zasteveno na příkaz americké okupační zprávy.
Československo zato zaplatilo Velké Británii veškerou výzbroj, výcvik a dokonce i pronájem hrobů za vojáky, kteří bojovali a padli v československém vojsku v Británii. Po zaplacení byl až uvolněn zlatý poklad, který byl v Británii od roku 1939.
Proto se radši do historie moc nevrtá.

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 8.7.2019 21:53:02
od Mike
s tím zlatým pokladem je to ještě horší než naznačujete
dokonce na to téma vyšla i knížka
moc smutné čtení

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 12.1.2021 13:17:09
od martas
Dám echo do tohoto vlákna, dnes večer ve 22.00 budou na ČT2 dávat dokument nazvaný Hitlerovy dálnice. K nalezení to pak bude zde: https://www.ceskatelevize.cz/porady/124 ... y-dalnice/

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 13.1.2021 12:10:17
od theodor less
Sosa píše:Československo zato zaplatilo Velké Británii veškerou výzbroj, výcvik a dokonce i pronájem hrobů za vojáky, kteří bojovali a padli v československém vojsku v Británii.
To je fakt strašný. Češi bojovali v té "jejich" válce (jmenovala se přece Bitva o Anglii) a Britové pak chtěli, ať vláda Československa pečuje o hroby československých vojáků!

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 13.1.2021 12:13:01
od Tomas 1975
Okolo minuty 9:00 je pár vteřin záběrů z náměstí v Chebu. Todt tam rozdává lopaty atd...
Je tam vidět i Henlein... Místní by našel i chebské naci...
Nevím proč komentují lidé z jiných částí světa než Německa....
Pro běžného smrtelníka asi dobrý, i když z mnoha zavádějícími informacemi...
Více komentovat nebudu...

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 13.1.2021 12:48:24
od Tomas 1975
Pro milovníky cementobetonových vozovek....
Pár pěkných záběrů cca 42:00 - 43:00....

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 13.1.2021 14:20:22
od theodor less
Tomas 1975 píše:Nevím proč komentují lidé z jiných částí světa než Německa....
Pro běžného smrtelníka asi dobrý, i když z mnoha zavádějícími informacemi...
Dějiny vykládají historici a podmínka místní příslušnosti historiků snad ještě nikoho nenapadla. Otrokům zavlečeným z jiných zemí bych právo svědectví taky neupíral. Množství autentických filmových materiálů je limitováno, a i kdyby jich bylo dost, zřejmě by neudržely pozornost diváka. Proto herci či vypravěči se svými vstupy.
S uvedeným hodnocením dokumentu souhlasím.

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 17.1.2021 19:45:02
od Mikulik
https://www.youtube.com/watch?v=DbEg1BvDTo0 Docela pěkné vysílání o stavení dálnic za první republiky a Adolfa

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 18.1.2021 15:28:38
od theodor less
Délka materiálu je 1:12:17. Prvních třicet minut (přesně) je o dálnicích. Tento milník je dost důležitý, protože zbytek je útvar, který neumím pojmenovat. Autor Jaroslav V. Mareš mluví o svých knihách, o provozních záležitostech týkající se knih a živého vysílání. Čte nahlas co vidí na monitoru (dotazy diváků?), někdy mu je i rozumět a komentuje tyto dotazy. Stále je vidět číslo autorova bankovního účtu.
Těch třicet minut mohu doporučit. Samozřejmě bych to nedoporučoval Tomáši 1975.

Re: Hitlerovy dálnice: dodnes živý ekonomický mýtus

Napsal: 18.1.2021 17:49:07
od Tomas 1975
Souhlasím....