Historie dálnice D 1

Články a úryvky k historii nejen českých silnic a dálnic
Tomas 1975
Příspěvky: 700
Registrován: 22.9.2009 20:02:33

Historie dálnice D 1

Příspěvek od Tomas 1975 »

Pokud bude mít někdo v neděli čas a zájem...


http://kalendar.blanicti-rytiri.cz/nadc ... -1938-1950
Tomas 1975
Příspěvky: 700
Registrován: 22.9.2009 20:02:33

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od Tomas 1975 »

Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od Standa »

Předmět: Opravu povedené čtení
Tomas 1975 píše:Takovéto články může napsat jenom národní všeuměl......
Je to na :zvraci: :zvraci: :zvraci:
https://www.autickar.cz/clanek/historie ... komunisty/
Asi mu tam vypadl odstavec vysvětlující, že se nezačala stavět "Baťova dálnice" Cheb-Chust, ale D1 :) . Jinak je to klasik přes klišé, právě čtu nedávno vyšlé Dějiny Polska, kde je to vysvětleno i s těmi "polskými koňmi proti německým tankům": polská jízda provedla úspěšný útok proti německé pěchotě a teprve po jejím rozprášení se neplánovaně dostala do kontaktu s německými tanky, o nichž Poláci nevěděli.
Mike
Příspěvky: 4940
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od Mike »

někam do gůglu si zadej Roman Orlik
abys věděl, že v polsku neměli jen koně a když se štěstí usměje, tak uměli i s "tankem"

ale to je k D1 OT
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od Standa »

Dost zajímavé, díky za inspiraci! K D1 se to může vztahovat zase přes jedno "vtipné" klišé (D1 = tankodrom) ;) .
Tomas 1975
Příspěvky: 700
Registrován: 22.9.2009 20:02:33

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od Tomas 1975 »

Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6838
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Smutné čtení. :( Těch 27 let pauzy ve stavbě dálnic už prostě nedoženeme. Taky proto, že už ani nikdo neumí dnes správně udělat referátník.
R48 -> D48 se podařilo!
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6838
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Martin z Ostravy píše:Taky proto, že už ani nikdo neumí dnes správně udělat referátník.
V praktické politice máme k Masarykovi daleko. Často se přehlíží, že převzal velmi dobře fungující stát. Administrativa, kterou Československo převzalo, byla kvalitně postavena a nemuselo se na ni sahat. Naopak zahraniční situace byla velmi prekérní a nebezpečná. To je dnes obráceně. Máme špatně fungující státní aparát, nemáme úřednickou třídu, kterou kdysi vybudovalo Rakousko, a naopak v mezinárodní politice jsou poměry velmi příznivé. Žádné konflikty bezprostředně nehrozí a to je značně odlišné.

Více na http://zpravy.e15.cz/volby/prezidentske ... ek-1342339

To je přesně ono. Není to o tom mít kupu úředníku, ale přiměřené profesionální množství, to je to co nám dnes bohužel chybí, proto je státní správa potentní jen ve vybírání pokut.
R48 -> D48 se podařilo!
Tomas 1975
Příspěvky: 700
Registrován: 22.9.2009 20:02:33

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od Tomas 1975 »

To je přesně ono. Přiměřené profesionální množství..... Příkladně mosty....

To dnes není ani na MD a už vůbec ne na ŘSD.....

Když si vezmu MVP mostní odbor
ing. Dr. Janák celoevropský odborník
ing. Brebera celoevropský odborník (cementy, použití cementů a samozřejmě mosty)....
ing. Dr. Pacholík až do konce svého života v šedesátých letech celoevropsky uznávaný odborník...

GŘSD - mostní oddělení
Ing. Klement, ing. Schumandl... obloukové mosty na dálnici...
Předtím jejich práce na zemském úřadu (most Štěchovice, most Tábor atd.)

Ale to už není pravda a nikoho to nezajímá.....

A poučit se z minulosti není vůbec v módě.....
evilcleaner
Příspěvky: 1063
Registrován: 7.1.2013 17:57:52
Bydliště: ostrava

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od evilcleaner »

co si budeme říkat, odborníky máme i dneska (např stráský a další), ale proč by měli pracovat za zlomek peněz ve státním... takže až jednou budou mít všechny susky, řsd atd možnost zaplatit lidi smluvně a ne podle tabulek, tak i ve státním můžou pracovat odborníci světového formátu.
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od Sosa »

Ale ono jde i o stabilitu a vážnost. Pokud se bude o lidech připravující výstavbu to, co tu píší někteří diskutéři, tak se nesmíme divit, že to nikdo, ani ten nejzapálenější, dlouho nevydrží. Navíc, když každé politické nemehlo, které nic neumí, může vyměnit lidi a vymýšlet blbiny.
Tomas 1975
Příspěvky: 700
Registrován: 22.9.2009 20:02:33

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od Tomas 1975 »

To co napsal evilcleaner a sosa se dá jednoznačně podepsat....
Ale řešení asi nenajdeme, i když by jsme se měli alespoň snažit....
Následně přijde nějaký výmaz typu Bár.a a je vše v pr.....
Tomas 1975
Příspěvky: 700
Registrován: 22.9.2009 20:02:33

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od Tomas 1975 »

Pokud se někdo bude příští středu nudit.....

http://www.kppardubicka.cz/cs/menu/akce ... ardubicku/
Tomas 1975
Příspěvky: 700
Registrován: 22.9.2009 20:02:33

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od Tomas 1975 »

Pokud se bude někdo příští středu (7.3.) nebo pátek (9.3.) nudit....
Třeba by to mohlo někoho zajímat....

https://www.facebook.com/MuzeumSilnic/p ... =3&theater


http://kppardubicka.cz/cs/menu/akce/2-h ... ardubicku/
Lenny
Autor
Příspěvky: 10744
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od Lenny »

Jediný Reflex si vzpomněl, že dneska má D1 mezi Prahou a Brnem už 40 let. https://www.reflex.cz/clanek/zajimavost ... ce-d1.html
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Mroz
Příspěvky: 317
Registrován: 13.9.2016 22:04:48

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od Mroz »

Lenny píše:Jediný Reflex si vzpomněl, že dneska má D1 mezi Prahou a Brnem už 40 let. https://www.reflex.cz/clanek/zajimavost ... ce-d1.html
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/d1-d ... omaci_cern
michal
Příspěvky: 4492
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od michal »

Na té úvodní fotce na idnesu mi chybí žluté obloučky. Nebo oni mají žluté oblouky? :roll: :D :D :D
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od theodor less »

Lenny píše:Jediný Reflex si vzpomněl, že dneska má D1 mezi Prahou a Brnem už 40 let. https://www.reflex.cz/clanek/zajimavost ... ce-d1.html
A začalo se 8. září 1967, t.j. 13 let. Dnes ji opravujeme 8 let.
Honey72
Příspěvky: 5255
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od Honey72 »

Vynecháme-li organizační problémy, které se na prodlužování rekonstrukce podílely, tak ona ta generální oprava je poměrně náročná. Kromě náspů a zářezů se víceméně dělá vlastně to samé jako tenkrát při stavbě D1, plus k tomu teď ještě přibyly protihlukové stěny a to vše navíc za plného provozu a s omezenou manipulační plochou.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Mike
Příspěvky: 4940
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od Mike »

za plného provozu se dělá jen rozšíření "krajnice"
pak už tam lelkují na celé půlce bez provozu
ale když jim to platíme, proč by nelelkovali....
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Aram96
Příspěvky: 7835
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od Aram96 »

theodor less píše:
Lenny píše:Jediný Reflex si vzpomněl, že dneska má D1 mezi Prahou a Brnem už 40 let. https://www.reflex.cz/clanek/zajimavost ... ce-d1.html
A začalo se 8. září 1967, t.j. 13 let. Dnes ji opravujeme 8 let.
Vždyť neopravujeme, stavíme novou a to rychleji ;) :mrgreen:
Honey72
Příspěvky: 5255
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od Honey72 »

Za to leklování ovšem může ona připravená organizace, tedy dohodnuté termíny apod. :-) Osobně tedy musím říct, že kdykoliv jsem tam jel, tak se všude makalo a až jsem se divil kde vzali tolik techniky. Ale nejezdím pravidelně, takže z pohledu řidiče co denně trpí rychlostním omezením se musí zdát, že všichni se jen procházejí po stavbě nebo jsou na obědě :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od theodor less »

Badatelé živě: Nacistické dálnice u nás a stopa extrémního dálničního stavitelství (video na youtube)
První příklad extrémního stavitelství je dle autora trasování dálnice přes Vysočinu: "tehdy byla politika taková, že ta dálnice potřebuje vést co nejkratší cestou"....."stačí, když trošičku zasněží, a je problém"...""kdyby dneska stavěli dálnici z Prahy do Brna, tak by ji vedli předpokládám na Kolín a těmi nižšími polohami..."
Druhý příklad extrémního stavitelství je dle autora trasování dálnice přes Chřiby. Zde je zvolená stopa opravdu nešťastná. Volbu ale neovlivnila touha po přímosti, ale potřeba J. A .Bati napojit Zlín na dálniční síť.
Tomas 1975
Příspěvky: 700
Registrován: 22.9.2009 20:02:33

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od Tomas 1975 »

Celé je to nesmysl... především podaní informací....
Úředníci MVP si uvědomovali velice dobře zaostávání hospodářského vývoje území Českomoravské vrchoviny v širším pojetí prostoru...
Severního okraje jižních Čech, prostoru severně od Brna atd...
A taky pochopily to co rozjel ing. Dr. Todt v Německu...
Psal jsem zde už několikrát... Silniční a mostní konference v Německu 1934 a navazující
konference Mnichov - Berlín o nějaký rok později....
Ty zprávy to je zoufalství... Stavíme hladovou zeď opevnění... My nejsme schopni jít dále...
Němci mají taky dálnice ve velké nadmořské výšce... A fungují...
Chřiby je jiné specifikum. Ano bylo původně plánováno jako dálková silnice a hlavní problém byl v úpravě technických parametrů...
Zlín měl tehdy našlápnuto. A zcela jednoznačně byl zajímavější než Bratislava, která byla tak trochu mimo - především ekonomicky...
Úředníci MVP neschvalovali Baťovi vše jak na běžícím páse. S Javornickou silnicí, která vedla skutečně extrémním prostředím ho vypoklonkovali..
Na druhé straně si uvědomovali ekonomickou sílu Bati...
Hrubý propočet ekonomické výkonosti Zlína a okolí byl v té době trojnásobný oproti Bratislavě s jednou smradlavou rafinérií a pár fabrikami... Výpočet HDP na obyvatele je ještě katastrofičtější...
petsheny
Příspěvky: 331
Registrován: 25.12.2015 23:55:14
Bydliště: u Zubatých žab

Re: Historie dálnice D 1

Příspěvek od petsheny »

Zatím to dneska nikdo nezmínil, ale máme 50. výročí otevření prvního provozního úseku na D1 z Chodova do Mirošovic (úseky 002, 003) + přivaděče k Benešovu (úsek 004).
Tak si můžeme v klidu doma připít na toto výročí a jen doufat, že za dalších 50 let nebudeme slavit otevření posledního úseku D1 u Přerova :mrgreen:
Odpovědět

Zpět na „Historie“