Římská říše
Napsal: 21.5.2010 22:22:11
Římané postavili jen v Evropě asi 100.000 km silnic. Konce silnic značili taky konce říše. Tam, kde se setkávalo více silnic, tam bylo rovněž označení kam která silnice vede na několik desítek km dál. Každých několik desítek km byla třeba hospoda nebo trh. Každých asi 100 km byla ubytovna a stáj pro koně.
Na hranicích byla každých 50-200 km po silnici i strážní věž a sklady pro zbraně. Není tajemstvím, že i samotné hranice byli spojené silnicemi.
Silnice se i tehdy členili na silnice s I. významem, II. významem a III. významem. Všechy silnice disponovali zpevněným povrchem i stejným odvodňovacím systémem, který mj. šetřil pak síly a materiál na obnovu sítě.
Silnice se stavěli hlavně v období míru nebo ihned po válce. Začínalo se na jaro, protože se kopala 2 nebo 3 nebo 6 metrů široká jáma hluboká do 1-2 metrů. Na stavbu se používali kameny: okrouhlé, menší a větší různého tvaru, štěrk a písek. Hlavní silnice (I. význam): disponovali oplocením, odvodňovací systém byl oboustranný, pravidelně byli vedené kanály a tyto silnice měli 5-6 metrů šírku i přes horské úseky.
Zajímavostí je, že už i v těch časech se dbalo na to, jak přes silnici bezpečně přejít. Ve městech byli tzv. "zebry", ovšem z velikých kamenných desek a před nimi z obou stran byli speciálně umístněné bílé kameny, které odráželi světlo za měsíčního svitu.
V prvním století před Kristem byl postavěný i první silniční tunel v Neapolu, Fuorigrotta. Rovněž byli často k vidění i viadukty, ale většinou si římský inženýři poradili s přechodem přes hory hlubokými zářezmi, protože kámen a horninu využívali při stavbě na rovině.
Silnice byli jen málokdy stavěné z centrálního rozpočtu (senát), většinou je financovali samotní místní úředníci, státní prokurátoři atd. a rovněž jak je známo, většina silnic se stavěla za pomoci armády.
Silnice před 2000 letmi nebyli hrbolat tak jak to dnes vidíme na záběrech nebo na místě zachovalých částí. Ale i dnes po letech je vidět drážka od stop vozů.
Na hranicích byla každých 50-200 km po silnici i strážní věž a sklady pro zbraně. Není tajemstvím, že i samotné hranice byli spojené silnicemi.
Silnice se i tehdy členili na silnice s I. významem, II. významem a III. významem. Všechy silnice disponovali zpevněným povrchem i stejným odvodňovacím systémem, který mj. šetřil pak síly a materiál na obnovu sítě.
Silnice se stavěli hlavně v období míru nebo ihned po válce. Začínalo se na jaro, protože se kopala 2 nebo 3 nebo 6 metrů široká jáma hluboká do 1-2 metrů. Na stavbu se používali kameny: okrouhlé, menší a větší různého tvaru, štěrk a písek. Hlavní silnice (I. význam): disponovali oplocením, odvodňovací systém byl oboustranný, pravidelně byli vedené kanály a tyto silnice měli 5-6 metrů šírku i přes horské úseky.
Zajímavostí je, že už i v těch časech se dbalo na to, jak přes silnici bezpečně přejít. Ve městech byli tzv. "zebry", ovšem z velikých kamenných desek a před nimi z obou stran byli speciálně umístněné bílé kameny, které odráželi světlo za měsíčního svitu.
V prvním století před Kristem byl postavěný i první silniční tunel v Neapolu, Fuorigrotta. Rovněž byli často k vidění i viadukty, ale většinou si římský inženýři poradili s přechodem přes hory hlubokými zářezmi, protože kámen a horninu využívali při stavbě na rovině.
Silnice byli jen málokdy stavěné z centrálního rozpočtu (senát), většinou je financovali samotní místní úředníci, státní prokurátoři atd. a rovněž jak je známo, většina silnic se stavěla za pomoci armády.
Silnice před 2000 letmi nebyli hrbolat tak jak to dnes vidíme na záběrech nebo na místě zachovalých částí. Ale i dnes po letech je vidět drážka od stop vozů.