Historické mapy

Články a úryvky k historii nejen českých silnic a dálnic
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Historické mapy

Příspěvek od jonáš »

Trochu jiný fotky .. díky železničnim archeologům jsem dostal link na http://kontaminace.cenia.cz/ kde historická vrstva obsahuje černobílé letecké snímky z let 1951-1953 .. je krásně vidět rozestavěnost D1, jistě i R43, ale třeba i přehrad a spousty pražských staveb .. docela bomba 8-)

Bacha, strávíte tam spoustu času ;)
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6838
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Historické fotky

Příspěvek od Martin z Ostravy »

To je super ta historická mapa :ok: Jonáši, díky
R48 -> D48 se podařilo!
vypravec
Příspěvky: 309
Registrován: 30.8.2009 18:25:37

Re: Historické fotky

Příspěvek od vypravec »

Ty woe, tak to je teda darda tahle mapa :jidlo: :ok: :ok: :ok:
Lenny
Autor
Příspěvky: 10744
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Historické fotky

Příspěvek od Lenny »

Pěkná mapa, D1 mě překvapila, jak byla málo rozestavěna oproti A88, která je pěkně viditelná, dokonce je tam vidět i průsek severně od Krasíkova. I úsek přes Chřiby mě překvapil, že byl delší než jsem čekal. Končil až u Žlutavy. Např. toto je asi bývalý propustek na dvoře JZD.
Pěkně je vidět Sudetská dálnice u Chebu, dokonce rozestavěný úsek začínal už v Německu. Úsek u Liberce nebyl moc rozestavěn oproti Chebu.

Taky je tam vidět rozestavěná přeložka u Hladkých Životic. Pěkná zajímavost.
Dokonce i rozestavěná Národní silnice u Bystřice p. H.
Dál jsem to nezkoumal
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Warcz
Příspěvky: 2074
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Historické fotky

Příspěvek od Warcz »

Paradní mapa ! :crazy: :jidlo: :jidlo:
multi
Příspěvky: 575
Registrován: 17.3.2009 16:46:54

Re: Historické fotky

Příspěvek od multi »

Tak to je vynikající věc! A to nejen kvůli dálnicím. :ok: :ok: :ok:
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6838
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Historické fotky

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Přesně, nejen kvůli dálnicím - je rovněž zajímavé,podívat na místa která člověk dobře zná jak se změnila.
R48 -> D48 se podařilo!
Vizi
Příspěvky: 433
Registrován: 8.5.2009 15:31:12
Bydliště: Beroun nad Mží

Re: Historické fotky

Příspěvek od Vizi »

Tři a půl hodiny jsem nad tím strávil včera a dneska pokračuju :crazy:
Kromě sudetské dálnice již zmíněné Lennym bych vypíchnul:
- rozestavěná (a možná i částečně dokončená) teplická minidálnice - souběžný úsek někdejších silnic I/8 a I/9 z Ďáblic k Dolním Chabrům a průtah skrz Zdiby
- dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava mezi Rožmitálem pod Třemšínem a Táborem, konkrétně úsek dnešní I/19 Lety - Hrejkovice s chybějícím mostem u Žďákova, je vidět že silnice nebyla dodnes dostavěna podle plánu (je naznačeno pokračování kolem Hrejkovic)
- na téže silnici rozestavěný (možná dokončený úsek) od Tábora - obchvat Záluží a Hlinice na dnešní silnici II/137 (ex I/33)
- určitě musí být vidět rozestavěný úsek od Boskovic dál, zatím jsem nezkoumal, protože musím spát a pracovat :?
Mimochodem navrhuji přesunout tuto část vlákna trochu jinam, přeci jen to není o D1
Naposledy upravil(a) martini dne 4.6.2010 9:47:53, celkem upraveno 1 x.
Důvod: Přesunuto
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Historické mapy

Příspěvek od jonáš »

Na Žďákov jsem koukal taky a je zajímavý, že silnice je rozestavěná až k opěrám ale dole snad ještě nejsou vůbec založený patky pro oblouk. Ostatně i pro přehradu Orlík jsou tam zatim jen lehký sondy k základový spáře, asi kvůli ověření kvality podloží. Zvíkovský mosty taky zatim nic.

V Praze je rozestavěnej Stalin a shora se těží štola pro Letenský tunel, dole chybí nábřeží pod Letnou a tramvaj ze Švermova mostu může jen vpravo. Trať Vršovice-Braník vede ještě kolem Spořilova cikcak a Krčákem, ale těleso přeložky už se buduje a Most inteligence má hotový některý klenby .. no a kolem to vypadá jak zamlada, žádný sídliště, jen pole. To je ještě ze včerejška, dneska a přes víkend si to zakazuju 8-)
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Historické mapy

Příspěvek od JirkaS »

Vizi: Silnice mezi Boskovicemi a Prostějovem je rozestavěna v několika úsecích, ale nepřijde mi, že by se práce dostaly dostatečně daleko. Další rozestavěné úseky jsou u Bystřice n.p., Štěpánova a Hodonína.
Ve výstavbě je také železnice Havl. Brod - Kuřim, která se na rozdíl od jiných staveb dokončení dočkala.
A jako zajímavost začínající výstavba Poruby a první domy v Havířově.
Robert
Příspěvky: 257
Registrován: 17.12.2009 19:40:38
Bydliště: Jablunkovsko

Re: Historické mapy

Příspěvek od Robert »

Moje území (úplný východ republiky) je foceno v roce 1937 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Paráda !!!
pp21
Autor
Příspěvky: 1640
Registrován: 9.3.2009 15:03:16
Bydliště: Praha

Re: Historické mapy

Příspěvek od pp21 »

Robert píše:Moje území (úplný východ republiky) je foceno v roce 1937 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Paráda !!!
Zřejmě to místo bude patřit mezi těch 10% území viz:
O aplikaci
V rámci metodické části (1. etapy) projektu Národní inventarizace kontaminovaných míst (NIKM) byla vytvořena ortofotomapa České republiky z historických snímků prvního plošného celostátního leteckého snímkování z 50. let a pro cca 10% část území ČR (3 testovací území projektu NIKM) i další ortofotomapa ze snímků pořízených v letech 1937-1938 (prozatím nezveřejňovaná).
elrondecuba
Příspěvky: 123
Registrován: 15.3.2009 14:12:09
Bydliště: Praha 4

Re: Historické mapy

Příspěvek od elrondecuba »

Opravdu jedinečná mapa. Mě vždy zajímaly nedokončené projekty, po kterých zůstaly hmatatelné stopy. Když pominu velmi známé nedokončené dálnice, tak má někdo seznam nedokončených staveb na současných I a II? Něco, jako např. u Hl. Životic, Bystřice pod Hostýnem, atp.?
Díky.
egelebege
Příspěvky: 642
Registrován: 11.10.2009 0:33:26
Bydliště: dálnice v eu

Re: Historické mapy

Příspěvek od egelebege »

Kam zmizel Nuselák??? :) a celý jižní město? Fakt bomba!!!
Vizi
Příspěvky: 433
Registrován: 8.5.2009 15:31:12
Bydliště: Beroun nad Mží

Re: Historické mapy

Příspěvek od Vizi »

elrondecuba píše:Opravdu jedinečná mapa. Mě vždy zajímaly nedokončené projekty, po kterých zůstaly hmatatelné stopy. Když pominu velmi známé nedokončené dálnice, tak má někdo seznam nedokončených staveb na současných I a II? Něco, jako např. u Hl. Životic, Bystřice pod Hostýnem, atp.?
Díky.
Snažím se to dát dokupy, něco už mám. U Bystřice pod Hostýnem se jedná o dálkovou silnici Plzeň - Moravská Ostrava, pokud jde o Hladké Životice, tak to je přeci v předstihu budovaný přivaděč k dálnici D47 :mrgreen: (doopravdy to je okresní dálková silnice Opava - Fulnek - Nový Jičín)
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
vypravec
Příspěvky: 309
Registrován: 30.8.2009 18:25:37

Re: Historické mapy

Příspěvek od vypravec »

Tahle mapa je prostě něco neskutečnýho. Jen doufám, že se jedná o trvalou prezentaci a nebude po nějakých pár měsících stažena...
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Historické mapy

Příspěvek od JirkaS »

vypravec píše:Tahle mapa je prostě něco neskutečnýho. Jen doufám, že se jedná o trvalou prezentaci a nebude po nějakých pár měsících stažena...
Bohužel, ta adresa je ke zcela jinému účelu. Takhle jsem měl odkaz na mapy Prahy, kde byly verze z let 38,53,75 a už také nefungují.
Vizi
Příspěvky: 433
Registrován: 8.5.2009 15:31:12
Bydliště: Beroun nad Mží

Re: Historické mapy

Příspěvek od Vizi »

JirkaS píše:Takhle jsem měl odkaz na mapy Prahy, kde byly verze z let 38,53,75 a už také nefungují.
Mapa Prahy s fungujícími leteckými snímky a chybou ve snímcích z roku 1938 u letiště Ruzyně
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
mts
Příspěvky: 593
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Historické mapy

Příspěvek od mts »

Neuveritelnej zrout casu :o Nektere veci me velmi prekvapily. Netusil jsem, ze obchvaty Benesova a Sobeslavi na I/3 existovaly uz v prvni polovine 50.let. Myslel jsem, ze je to az zalezitost zaveru 60. let. To same zarodek R7 na Kladno. Krasne je videt koridor pro dalnicni okruh Prahy v Suchdole. A pak je tu vec ze ktere mrazi...stare Lidice...
Vizi
Příspěvky: 433
Registrován: 8.5.2009 15:31:12
Bydliště: Beroun nad Mží

Re: Historické mapy

Příspěvek od Vizi »

mts píše:Netusil jsem, ze obchvaty Benesova a Sobeslavi na I/3 existovaly uz v prvni polovine 50.let.
Taky jsem si všiml, ale jak postupně studuji, není to až tak neobvyklé, třeba i na dnešní I/4 již některé přeložky stojí nebo se budují (či byly rozestavěné).
mts píše:To same zarodek R7 na Kladno.
Tohle bylo nutné z důvodu poválečného rozšiřování ruzyňského letiště a přerušení silnice přes Dlouhou míli, zajímavé na tom ale je naznačení pokračování dálnice dál.

Jinak před časem jsme tu řešili silnici II/105 od Českých Budějovic k Týnu nad Vltavou a celkem překvapivě přestavba silnice nesouvisí s Temelínem, ale je skutečně záležitostí z období protektorátu, na mapě už je je vidět v kvalitních parametrech.
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Andilek0202
Příspěvky: 5
Registrován: 8.6.2010 22:26:27

Re: Historické mapy

Příspěvek od Andilek0202 »

Ad Viz

Omlouvám se, jsem tady nový, ale reaguji na Váš příspěvěk ohledně dálkové silnice Plzeň - Moravská Ostrava mezi Rožmitálem pod Třemšínem a Táborem....

Měl jsem tak nějak zafixováno, že silnice měla jít severněji - jako současná silnice I/18, tak aby se trefila na křižovatku s D1 u Lokte... ??? Lze někde dohledat přibližné trasování projektu ?

Něco málo jsem na webu našel na http://www.dalnice.com, něco na Badatelně, něco fultextem, ale jsu to jen střípky.

Díky ( železniční archeolog )
Vizi
Příspěvky: 433
Registrován: 8.5.2009 15:31:12
Bydliště: Beroun nad Mží

Re: Historické mapy

Příspěvek od Vizi »

Andilek0202 píše:Ad Viz
Omlouvám se, jsem tady nový, ale reaguji na Váš příspěvěk ohledně dálkové silnice Plzeň - Moravská Ostrava mezi Rožmitálem pod Třemšínem a Táborem....
Měl jsem tak nějak zafixováno, že silnice měla jít severněji - jako současná silnice I/18, tak aby se trefila na křižovatku s D1 u Lokte... ???
To je v pořádku od toho je tady přece forum ;)

Pravdou je, že server dalnice.com uvádí trasování téhle silnice ve směru Příbram - Sedlčany - Votice, Badatelna to z něj pouze přebrala (komunikoval jsem s jejím autorem). Pravda rovněž je, že nová silnice dálkového typu se mezi Příbramí a Voticemi stavěla, mám pocit že i směrem od Rožmitálu na Příbram byla silnice minimálně rozšířena, do konce války byl dokončen úsek do Sedlčan a rozestavěný úsek k Vojkovu byl dokončen po ní, dále se již nestavělo, teprve někdy v 70-tých letech byl postaven obchvat Vrchotových Janovic.

Nicméně server dalnice.com je jediný zdroj, který toto uvádí, všechny ostatní co jsem našel, tedy dobový tisk píší o trase přes Tábor. Dalším faktem, který podporuje "mojí verzi" je ta skutečnost, že silnice Příbram - Votice i přes své parametry zůstala silnicí okresní, kdežto dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava byla silnicí státní.

Více by se určitě našlo v Národním archívu, konkrétně ve fondu 809/0/1 - Generální ředitelství stavby dálnic, Praha - dodatky, karton 215.

Každopádně téhle silnici jsem se nyní začal intenzivněji věnovat, o výsledcích budu informovat.
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Andilek0202
Příspěvky: 5
Registrován: 8.6.2010 22:26:27

Re: Historické mapy

Příspěvek od Andilek0202 »

Informace o trasování přes Tábor je pro mě opravdu nová. Vysvětlím proč.
Byť je Podolský most architektonicky velmi povedený a stavebně velmi náročný, přeci jen Ždákov je Ždákov a spíše mi sedí jako "stavba socialismu" v rámci Vltavské kaskády, než jako dílo 1.republiky. Z tohoto pohledu je most u Vestce skromější a více mi zapadá do "krizových 30let" Ale je to jen moje dojmologie.
Naopak překvapila mě rozestavěnost příjezdové komunikace ke Žďákovu, zvláště když v dokumentech pana Čáslavského o Vltavě je jasně zmíněno, že ty vybetonované patky k mostu tam bez užitku stály téměř 10 let. Byly už ale betonovány v době, kdy byla jasná hladina vzedmutí Orlíku, tedy jednoznačně v době po schválení výstavby Vltavské kaskády. Nějak mi tedy nesedí, že by za 1.republiky plánovali takovéhle monstrum. Ale kdo ví..
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Historické mapy

Příspěvek od jonáš »

No, možná pro jiný mírový úkoly zrovna nebylo dost oceli na takovej velkej most. Neváhal bych říct, že na celý Vltavě až do Hřenska ;) nejpovedenější, i když ho postavili budovatelé socialismu. Určení datace projektu i stavby snad neni takovej problém .. ovšem zachycený stav silnic k opěrám mě překvapil taky. Zatimco dolní patky pro oblouk a svislé betonové pilíře kompletně chyběj, bůhví jestli se nestavěly třeba až z lanovky natažený mezi opěrama, to byla tehdy běžná praxe i při stavbě přehrady. (Spekulace, skutečný vysvětlení asi tkví v citovanym poslednim odstavci).

Jinak zajímavý odkazy tady a tady včetně historek z natáčení .. montovalo se to proti původnim plánům až po napuštění, na zatopených pomocných věžích .. a počítalo napůl ručně, prostě těžká frajeřina.

Bohužel, díky "údržbě" už má ve svých letech trochu problémy.

Jedna citace z prvního odkazu: S vážnými úvahami o silničním spojení obou břehů Vltavy poblíž obce Žďákov se začalo v roce 1941, kdy byl na základě omezené veřejné soutěže, ve které byly předloženy trámové i obloukové ocelové mosty, vybrán k realizaci srpovitý příhradový oblouk s rozpětím 345 m, vyprojektovaný společně firmami Škoda Plzeň a Báňská a hutní Praha. K realizaci ale vzhledem k vystupňování válečného úsilí nedošlo a po válce musel být projekt opuštěn, protože se mezitím rozhodlo o výstavbě vodního díla Orlík a hladina Vltavy se podstatným způsobem měla zvýšit. Čili most byl předpokládán, a silnice se třeba už za války planýrovala. Možná i proto, že je na tom jižnějšim tahu trošku příznivější terén, než přes Příbram-Sedlčany.
Naposledy upravil(a) jonáš dne 9.6.2010 13:33:03, celkem upraveno 4 x.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10744
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Historické mapy

Příspěvek od Lenny »

Nějaké historické fotky s Podolským mostem :arrow: http://multimedia.ctk.cz/cs/foto/hledan ... dir%3DDESC
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Odpovědět

Zpět na „Historie“