Historické mapy

Články a úryvky k historii nejen českých silnic a dálnic
Redispero
Příspěvky: 382
Registrován: 28.10.2009 9:52:02

Re: Historické mapy

Příspěvek od Redispero »

adamos píše: Na druhou stranu okruh kolem Prahy jako dvoupruh :-)
No ono se totiž předpokládalo, že Prahou se bude projíždět "roštem", tzn. že se postaví několik magistrál (tuším tři S-J a dvě Z-V) skrz město. Naštěstí se z nich podařilo realizovat jen jednu....
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Historické mapy

Příspěvek od JirkaS »

adamos píše:Na druhou stranu okruh kolem Prahy jako dvoupruh :-)
To je bohužel koncepce té doby. Význam okruhů byl značně podceněn. Stejné je to i u Brna - tam je vidět, že R43 měla vést přímo do Brna, nikoliv po trase exteritoriální dálnice. Ta tam je zakreslena jako rezerva pro západní obchvat - I/60, opět dvojpruh. Stejně tak je na sever R43 trasována podél I/43, nikoliv s využitím trasy ext. dálnice. Ta je tam opět jako dvojpruh. I D1 je kreslena jako přes střed města, protože okruh Brna I/42 je veden i na jih od ní. Což by mě zajímalo, jestli je jen chyba zákresu (trasa dálnic prostě spojuje významná města), nebo jestli taková myšlenka byla (v Praze byla). Je to divné, protože už protektorátní dálnice Brno z jihu obcházela.

Také je zajímavé, že D1, D2, D11 a D35 nemají číslo. R55 je trasována dál přes Břeclav do Rakouska a je na ni převedena i E7, která vedla přes Mikulov po I/52. Tedy myšlenka využití D2+R55 také není nová.
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Historické mapy

Příspěvek od jonáš »

No ta R43 do Svitav je velmi rozumná a "superjižní" trasa R35 přes Bohdaneč taky, jakož i R3 variantou "promika", jen škoda že se ten socik nepovedlo vybudovat 8-)
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Historické mapy

Příspěvek od JirkaS »

jonáš píše:No ta R43 do Svitav je velmi rozumná a "superjižní" trasa R35 přes Bohdaneč taky, jakož i R3 variantou "promika", jen škoda že se ten socik nepovedlo vybudovat 8-)
Ta R3 variantou promika je od Mirošovic do Benešova dnešní I/3 rozšířená na 4 pruhy. Z toho by místní rozhodně nejásali.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10744
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Historické mapy

Příspěvek od Lenny »

JirkaS píše:To je bohužel koncepce té doby. Význam okruhů byl značně podceněn. Stejné je to i u Brna - tam je vidět, že R43 měla vést přímo do Brna, nikoliv po trase exteritoriální dálnice. Ta tam je zakreslena jako rezerva pro západní obchvat - I/60, opět dvojpruh. Stejně tak je na sever R43 trasována podél I/43, nikoliv s využitím trasy ext. dálnice. Ta je tam opět jako dvojpruh. I D1 je kreslena jako přes střed města, protože okruh Brna I/42 je veden i na jih od ní. Což by mě zajímalo, jestli je jen chyba zákresu (trasa dálnic prostě spojuje významná města), nebo jestli taková myšlenka byla (v Praze byla). Je to divné, protože už protektorátní dálnice Brno z jihu obcházela.
Je to schématické naznačení. V tu dobu byly plány na jižní obchvat Brna, stejně tak D43 měla vést do Bosonoh.
Varianta D11 na Náchod byla záhy opuštěna, stejně tak vedení D43 na Letovice.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Historické mapy

Příspěvek od JirkaS »

Lenny píše:Je to schématické naznačení. V tu dobu byly plány na jižní obchvat Brna, stejně tak D43 měla vést do Bosonoh.
To mě právě zaráží. Dnes tvoří jižní obchvat Brna právě D1 a tady je naznačen obchvat ještě na jih od ní. Pokud by D43 vedla do Bosonoh po trase ext. dálnice, kudy by vedla I/60? Podle mě vede I/60 po ext.
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Historické mapy

Příspěvek od jonáš »

JirkaS píše: Z toho by místní rozhodně nejásali.
Máte snad pocit, že dneska někde "místní jásaj"?
multi
Příspěvky: 575
Registrován: 17.3.2009 16:46:54

Re: Historické mapy

Příspěvek od multi »

Litomyšl - Polička ve čtyřpruhu? Tak to je hodně progresivní řešení. :lol:
Mike
Příspěvky: 4940
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Historické mapy

Příspěvek od Mike »

zírám na tu Plzeň-Strakonice-Budějice
s tím se v nějaké podobě uvažuje ještě dnes ?
nebo to bylo pro strategické přesuny vojsk u Z hranice ?
a 35 taky odbočuje nějak dřív před Hradcem ne ?
a 3 je jasná, takhle prostě má vést
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Michel
Příspěvky: 203
Registrován: 22.3.2009 9:50:35
Bydliště: Havířov

Re: Historické mapy

Příspěvek od Michel »

Tak já si myslím, že hodně těch čtyřpruhů vypadá tak ambiciózně a progresivně především proto, že je to "výsledný stav modernisace po r. 2000" :D
No, zkuste někdo dneska nakreslit výsledný stav modernisace po r. 2050 :jidlo: To si taky budete říkat, kde všude nebude potřeba čtyřpruh a že za těch 40 let se toho určitě plno postaví ;)
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Historické mapy

Příspěvek od JirkaS »

Michel píše:No, zkuste někdo dneska nakreslit výsledný stav modernisace po r. 2050 :jidlo: To si taky budete říkat, kde všude nebude potřeba čtyřpruh a že za těch 40 let se toho určitě plno postaví ;)
V současnosti mám pocit, že i kdybych obkreslil tuhle mapu, stejně nebude za dalších 40 let stát všechno. :roll:
pp21
Autor
Příspěvky: 1640
Registrován: 9.3.2009 15:03:16
Bydliště: Praha

Re: Historické mapy

Příspěvek od pp21 »

Jen pro ilustraci jse si dovolil do mapy vyznačit co se z toho podařilo (teoreticky do roku 2013, ať tam můžu dát rozestavěné stavby a ať je to kulatých 50 let). Jsou tam vyznačená jak D, R a 4pruhy, tak výrazně modernizované jedničky (přeložené či zásadně rekonstuované).
mapa-1963-2013-mala.jpg
mapa-1963-2013-mala.jpg (44.46 KiB) Zobrazeno 18287 x
[/url]
elrondecuba
Příspěvky: 123
Registrován: 15.3.2009 14:12:09
Bydliště: Praha 4

Re: Historické mapy

Příspěvek od elrondecuba »

Ty čárkované silnice byly alternativy, nebo ještě vzdálenější výhled?
multi
Příspěvky: 575
Registrován: 17.3.2009 16:46:54

Re: Historické mapy

Příspěvek od multi »

Nakonec to nevyznívá tak hrozně.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Historické mapy

Příspěvek od JirkaS »

elrondecuba píše:Ty čárkované silnice byly alternativy, nebo ještě vzdálenější výhled?
Jak které. Čárkované úseky 11, 21, 30, 54, 56 jsou existující silnice, které nesplňovaly parametry silnice 1. třídy. Takových úseků bylo víc, třeba 18 je v mapě z roku 1959 přerušena v několika částech. 44 a 60 jsou silnice, které počítaly s využitím rozestavěné exteritoriální dálnice.
pp21
Autor
Příspěvky: 1640
Registrován: 9.3.2009 15:03:16
Bydliště: Praha

Re: Historické mapy

Příspěvek od pp21 »

Zpět k historickým mapám.
Nevím jestli jsem objevil ameriku nebo je to vesměs známá skutečnost, ale koukám že aplikace Google Earth zobrazuje i starší letecké mapy, které se zobrazovaly dříve než byly nahrazeny novějšíma. Lze si tak v Praze např. prohlédnout několik fází výstavby OC Chodov. Jo a německý města (centa měst) zobrazují i letecké mapy z roku 1943.
Tady je ukázka jak na to: http://earth.google.com/tour.html#v=3
Mike
Příspěvky: 4940
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Historické mapy

Příspěvek od Mike »

díky těm rozestavěným úsekům, to vypadá dobře :(
a taky je z toho krásně vidět, jak se na 11 od HK dál vůbec nešáhlo
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Lenny
Autor
Příspěvky: 10744
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Historické mapy

Příspěvek od Lenny »

Petr Pokorný píše:Jen pro ilustraci jse si dovolil do mapy vyznačit co se z toho podařilo (teoreticky do roku 2013, ať tam můžu dát rozestavěné stavby a ať je to kulatých 50 let). Jsou tam vyznačená jak D, R a 4pruhy, tak výrazně modernizované jedničky (přeložené či zásadně rekonstuované).
Ono těch upravených/modernizovaných silnic byla celá řada, namátkou tam chybí obchvaty na I/35 Jičín, Hořice, Turnov, Nový Hradec, I/38 Habry, Čáslav, Malín, Skuhrov, I/34 Třebon, Líšov, atd. Ale vystihnout celou republiku by znamenalo vytvářet tu mapu podstatně déle.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Historické mapy

Příspěvek od FlakY` »

Takže dnešní stará cesta do Hranic z Olomouce byla v plánu jako 4-pruh až do Žiliny... zajímavé jak to plánovali. Jediné co se jim povedlo postavit byla 2 kolejná trať (elektrifikována)z/do: Hranice - Valmez - Žilina. Stopa té silnice měla být asi jako ta co je teď v současném stavu.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10744
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Historické mapy

Příspěvek od Lenny »

I v dnešní době je plánován čtyřpruh až do Rožnova, sice přes R48 a Palačovskou spojku ale je :)
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
mejla
Příspěvky: 37
Registrován: 13.10.2010 16:53:00
Bydliště: Modřany<->Modletice

Re: Historické mapy

Příspěvek od mejla »

Jak tu byly ortofotomapy Prahy z let 38,53,75,99 a 08, tak urcite by neco takoveho melo existovat pro celou CR, krome te mapy kontaminace z roku 53. Nevite nekdo,kde by se to dalo najit?
Lenny
Autor
Příspěvky: 10744
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Historické mapy

Příspěvek od Lenny »

Ještě existuje fotomapa z roku 2003 dostupná na www.mapy.cz
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Vizi
Příspěvky: 433
Registrován: 8.5.2009 15:31:12
Bydliště: Beroun nad Mží

Re: Historické mapy

Příspěvek od Vizi »

Mapy existují, ty historické jsou ve vlastnictví Geografické služby AČR a měly by být dostupné v systému IZGARD, bohužel ale ne veřejně. Kromě roku 1953 jsou tak k dispozici pouze regionální fragmenty na různých serverech, obdobně jako Praha, například Plzeň, Hradec Králové, Boskovice (se zarůstající Dálkovou silnicí Plzeň - Moravská Ostrava :twisted: ), Jičín, Most, Nový Jičín...
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Mike
Příspěvky: 4940
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Historické mapy

Příspěvek od Mike »

mejla píše:Jak tu byly ortofotomapy Prahy z let 38,53,75,99 a 08, tak urcite by neco takoveho melo existovat pro celou CR, krome te mapy kontaminace z roku 53. Nevite nekdo,kde by se to dalo najit?
fyzicky v bývalém VTOPÚ Dobruška
je to tam dosud, ale už se to jmenuje jinak
jsou tam velmi ochotní, akorát celá ČR by tě asi zruinovala
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Vizi
Příspěvky: 433
Registrován: 8.5.2009 15:31:12
Bydliště: Beroun nad Mží

Re: Historické mapy

Příspěvek od Vizi »

Pár dalších map
Nymburk
Blansko - nefungovala :cry:
Karviná
Jablonec nad Nisou
Naposledy upravil(a) Vizi dne 22.1.2011 16:37:10, celkem upraveno 1 x.
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Odpovědět

Zpět na „Historie“