Jsem malinko zmaten: na fotce z roku 1961 se most teprve staví, zatímco na fotkách z roku 1950 již stojí ? Je tedy u fotky 1961 špatné datum nebo název mostu nebo se snad stavěl nadvakrát ?Lenny píše:Nějaké historické fotky s Podolským mostem http://multimedia.ctk.cz/cs/foto/hledan ... dir%3DDESC
Historické mapy
Re: Historické mapy
Re: Historické mapy
Ten most ve výstavbě 1961 evidentně není Podolský, je to úplně jiná techologie (letmá betonáž)...
Re: Historické mapy
Kousek víc na sever u Zvíkova máte hned dva takový případy. Pravděpodobně autor na Vltavě trochu zabloudil Podolský most je předválečnej projekt a válečná práce http://cs.wikipedia.org/wiki/Podolsk%C3%BD_most
Re: Historické mapy
Letmo jsem nahlédl do obecních kronik Hrejkovic a Kostelce nad Vltavou dostupných v třeboňském digitálním archívu a mohu upřesnit.
Silnice v úseku u Hrejkovic začala být vyměřována v roce 1939 a skutečně se jednalo o státní silnici Plzeň - Moravská Ostrava, kronika obce je další zdroj toto potvrzující. Mimochodem kronikář se zmiňuje o dálnici, s tím jsem se již setkal v Nové Včelnici, úplně původně byla zřejmě tímto termínem označována jakákoliv novostavba dálkové silnice v moderních parametrech. V hrejkovické kronice se potom v roce 1941 setkáme se stručným zápisem
Nicméně bych si dovolil upozornit, že kroniky z období protektorátu a stejně tak hodně často i socialistické byly dopisovány dodatečně, takže je pravděpodobné, že popis nějakých událostí byl formulován tak, aby vyzněl pozitivně.
Silnice v úseku u Hrejkovic začala být vyměřována v roce 1939 a skutečně se jednalo o státní silnici Plzeň - Moravská Ostrava, kronika obce je další zdroj toto potvrzující. Mimochodem kronikář se zmiňuje o dálnici, s tím jsem se již setkal v Nové Včelnici, úplně původně byla zřejmě tímto termínem označována jakákoliv novostavba dálkové silnice v moderních parametrech. V hrejkovické kronice se potom v roce 1941 setkáme se stručným zápisem
V zápise pro rok 1947 se pak lze dočístStavba "dálnice" u Kostelce loni započaté byla zastavena.
Obdobně se hovoří i v kostelecké kronice, poprvé se o mostě a silnici její autor zmiňuje v roce 1939 kdy píše o výstavbě silnice Mirovice - Staré Sedlo a hlavně popisuje jakousi informativní schůzku stavitelů a místních zástupců, v pozdějším zápise z téhož roku je zmíněn termín zahájení prací "po dostavbě podolského mostu". Další zápis z roku 1940 říkáLetos se opět pracuje na stavbě "dálnice" u Kostelce k Žďákovu. Říká se že za 2 roky již bude postaven most na Žďákově
V roce 1947 je potom zápis o obnovení výstavby a vybetonování hlavního pilíře. O pozastavení prací později ani zmínka, teprve v roce 1958 se píše o zahájení stavby mostu současného, o rok později je ale už vidět, že stavba nepokračuje nijak rychle, v roce následujícím se staví a teprve v roce 1965 je most dokončen.Dne 6. března přijel do obce jeden inženýr státní, nechal vykolíkovat znovu silnici od Žďákova do Milevska, v lesích kudy byla naznačená byly stromy sloupány, 7. března přijela na to státní komise, až prý nastane lepší počasí počne prý se stavěti
Nicméně bych si dovolil upozornit, že kroniky z období protektorátu a stejně tak hodně často i socialistické byly dopisovány dodatečně, takže je pravděpodobné, že popis nějakých událostí byl formulován tak, aby vyzněl pozitivně.
Naposledy upravil(a) Vizi dne 9.6.2010 17:21:18, celkem upraveno 2 x.
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Re: Historické mapy
Tak jsem měl Podolský most zafixovaný, ale stavař nejsem a klidně mi mohlo něco utéct, tak se raději zeptám . Díky všem za vysvětlení!jonáš píše:Kousek víc na sever u Zvíkova máte hned dva takový případy. Pravděpodobně autor na Vltavě trochu zabloudil Podolský most je předválečnej projekt a válečná práce http://cs.wikipedia.org/wiki/Podolsk%C3%BD_most
Re: Historické mapy
Krásně je vidět průsek pro A88 jižně od Mezilesí, zhruba tady.
Re: Historické mapy
nevím který most přes Vltavu byl v mapách uváděn již během II.války, ale traduje se, že spousta prchajících německých vojáků jej v mapách měla, ačkoli fyzicky nestál.
prý byli při prchání na západ touto zkutečnosí dost překvapeni
jinak mám letecké snímky Lichkova z r.1946 a překvapuje mne, jak je ta vegetace na neobhospodařovaných plochách rychlá
díky jonášovi, ale to upozornění o časové náročnosti mělo být vyraznější
prý byli při prchání na západ touto zkutečnosí dost překvapeni
jinak mám letecké snímky Lichkova z r.1946 a překvapuje mne, jak je ta vegetace na neobhospodařovaných plochách rychlá
díky jonášovi, ale to upozornění o časové náročnosti mělo být vyraznější
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Historické mapy
Já vím o třech - jeden z nich byl právě Žďákovský, druhý most měl být u Červené II a třetí byl rozestavěn a nikdy nedokončen u Hladné na plánované silnici Bechyně - PísekMike píše:nevím který most přes Vltavu byl v mapách uváděn již během II.války, ale traduje se, že spousta prchajících německých vojáků jej v mapách měla, ačkoli fyzicky nestál. prý byli při prchání na západ touto zkutečnosí dost překvapeni
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Re: Historické mapy
Pravda, u Hladné trčí na břehu pilíř a opěra, nikdy jsem nevěděl proč. Dík za historii..
Re: Historické mapy
pln optimismu jsem napsat poděkování jonášovi, dnes bych mu rád vyřídil pozdravy od mé drahé polovičky, kterou jsem omylem vzbudil ve 2:30, když jsem to konečně dokázal vypnout
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
-
- Příspěvky: 5
- Registrován: 8.6.2010 22:26:27
Re: Plzeň - Moravská Ostrava nalezeno fulltextem:
Když se stal Zábřeh v roce 1924 součástí tzv. Velké Ostravy, byla již na prknech architektů k vidění "Plzeňská dálková silnice", spojující Ostravu s Prahou a Plzní. Stejně tak vznikaly i plány rozvoje Velké Ostravy, k nimž patřila i silniční síť. A právě projektovaná křižovatka "Zábřeh pošta" měla Plzeňskou dálkovou silnici přivést do města. A protože Vítkovické železárny si koncem 20. let připomínaly sté výročí svého vzniku, nelenily a navrhly výstavbu domu - jakési "brány do města" - který by byl důstojným uvítáním pro přijíždějící automobilisty. Výstavba "Plzeňské dálkové silnice" se nakonec koncem 30. let rozeběhla, nikdy však nebyla dokončena a zůstal po ní jen "dolík" na Pavlovově ulici, kde měla být mimoúrovňová křižovatka, a také dnešní název ulice Plzeňské.
Zdroj: http://www.dpo.cz/aktuality/zpravodaj/a ... 001_01.pdf
Zdroj: http://www.dpo.cz/aktuality/zpravodaj/a ... 001_01.pdf
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Historické mapy
To by mě zajímalo, proč se to nedokončilo, asi to soudruzi viděli jinak, škoda.
R48 -> D48 se podařilo!
-
- Autor
- Příspěvky: 591
- Registrován: 25.2.2009 22:39:09
- Bydliště: D1 - km 190,45
- Kontaktovat uživatele:
Re: Historické mapy
Toz taky se pridam k hodnoceni a uvedu, ze je to totalni BOMBA!
Mimo jine jsem si koncence s definitivni platnosti overil, kde koncila na jihu rozestavena A88. Bylo to presne na rozhrani katastru obci Sobotovice a Medlov, kde poslednich nekolik set metru vedlo oproti dnesni trase R52 ponekud primeji - asi takto.
Tim padem je jasne, ze remizek, ktery dodnes stoji u nasledujiciho nadjezdu pres R52 uz nema se stavbou A88 nic spolecneho.
Mimo jine jsem si koncence s definitivni platnosti overil, kde koncila na jihu rozestavena A88. Bylo to presne na rozhrani katastru obci Sobotovice a Medlov, kde poslednich nekolik set metru vedlo oproti dnesni trase R52 ponekud primeji - asi takto.
Tim padem je jasne, ze remizek, ktery dodnes stoji u nasledujiciho nadjezdu pres R52 uz nema se stavbou A88 nic spolecneho.
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Historické mapy
Už jsem to tu psal, ale je to fakt paráda ta mapa, dnes jsem koukal na základě příspěvku výše asi hodinu na mapu Ostravy, a vůbec třeba nechápu jak někoho napadlo postavit Porubu tak mimo.
Ale koukal jsem třeba i na letiště v Hrabůvce nebo na Kasárna v Bělském lese, jejichž pozůstatky pamatuji z dětství.
Hlavně ale člověka zamrzí rozestavěné stavby, z nichž nejedna zůstane navždy u ledu, jako třeba tramvajová trať Ostrava - Hrabová - Nová Bělá - Výškovice, která měla prý vést až do Štramberka. (Na trati byl položen železniční svršek, sloupy pro troleje byly rovněž hotové. Tramvaj do Hrabové jezdila, ale byla zrušena . Pod Místeckou R56 je pořád připraven podjezd pro tramvaj.)
Stejně zamrzí i nedokončená A88.
Zajímavý je ale i rovněž důvod uveřejnění mapy, zrovna z tohoto důvodu bych ji na netu nehledal.
Ale koukal jsem třeba i na letiště v Hrabůvce nebo na Kasárna v Bělském lese, jejichž pozůstatky pamatuji z dětství.
Hlavně ale člověka zamrzí rozestavěné stavby, z nichž nejedna zůstane navždy u ledu, jako třeba tramvajová trať Ostrava - Hrabová - Nová Bělá - Výškovice, která měla prý vést až do Štramberka. (Na trati byl položen železniční svršek, sloupy pro troleje byly rovněž hotové. Tramvaj do Hrabové jezdila, ale byla zrušena . Pod Místeckou R56 je pořád připraven podjezd pro tramvaj.)
Stejně zamrzí i nedokončená A88.
Zajímavý je ale i rovněž důvod uveřejnění mapy, zrovna z tohoto důvodu bych ji na netu nehledal.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Historické mapy
Děkuji za objasnění záhady, už dávno jsem se chtěl někoho optat zda ví co to bylo za stavbu. Mimochodem neměl byste fotografie (či možnost vyfotit) tohoto mostu přes železniční trať? Podle té historické mapy by to měl být původní most na dálkové silnici do Plzně.Martin z Ostravy píše:Hlavně ale člověka zamrzí rozestavěné stavby, z nichž nejedna zůstane navždy u ledu, jako třeba tramvajová trať Ostrava - Hrabová - Nová Bělá - Výškovice, která měla prý vést až do Štramberka.
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Re: Historické mapy
Jestli to správně chápu, tak Rudná ulice z části měla být hlavní vstupní silnice do Ostravy ze zbytku republiky. A ta rozestavěná MUK v Zábřehu bylo co?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Historické mapy
Aha, Dálková silnice vedla od jihu na sever, kde tedy měla končit v Ově?
A co to bylo za rozestavěnou silnici ve směru západ-východ?
A co to bylo za rozestavěnou silnici ve směru západ-východ?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
-
- Příspěvky: 9
- Registrován: 19.6.2010 23:31:55
Re: Historické mapy
Opravdu krásná stránka, člověk by na ní vydržel hodiny...
Když už jsme u nedokončených staveb: Našel jsem nikdy nedokončenou přeložku silnice II/300 v délce cca 5 km z Horního Dehtova přes lesní komplex a kolem Lipnice u Dvora Králové do Dvora Králové nad Labem. V lese východně od Horního Dehtova je přes stávající zatáčky silnice patrný průsek ve tvaru velkých oblouků. Posunuta trochu severně měla být v lese i křižovatka s II/325. V okolí železničního přejezdu se trasa neměnila. Nové těleso je dále zřejmé v polích severně od Lipnice. Je na něm dodnes cesta, která vede až k Rokycanově ulici. Z fotky se mi ještě jeví patrný oblouk severně od Poděbradovy ulice směrem k Labi. Dohaduji se, že silnice měla plánovaným mostem přejít Labe a být zaústěna do náměstí Václava Hanky.
Vypadá to (jako v mnoha jiných případech) na stavbu zahájenou ve 30. letech... Nevíte o tom, historici, někdo něco bližšího?
Zajímavost na závěr: Mezi Lipnicí a Dvorem Králové jsou mimo jiné dobře vidět oblouky tehdy právě rozestavěné železniční vlečky vedoucí ze dvorského nádraží (položeného ve stráni nad městem) dolů do města (do teplárny).
Když už jsme u nedokončených staveb: Našel jsem nikdy nedokončenou přeložku silnice II/300 v délce cca 5 km z Horního Dehtova přes lesní komplex a kolem Lipnice u Dvora Králové do Dvora Králové nad Labem. V lese východně od Horního Dehtova je přes stávající zatáčky silnice patrný průsek ve tvaru velkých oblouků. Posunuta trochu severně měla být v lese i křižovatka s II/325. V okolí železničního přejezdu se trasa neměnila. Nové těleso je dále zřejmé v polích severně od Lipnice. Je na něm dodnes cesta, která vede až k Rokycanově ulici. Z fotky se mi ještě jeví patrný oblouk severně od Poděbradovy ulice směrem k Labi. Dohaduji se, že silnice měla plánovaným mostem přejít Labe a být zaústěna do náměstí Václava Hanky.
Vypadá to (jako v mnoha jiných případech) na stavbu zahájenou ve 30. letech... Nevíte o tom, historici, někdo něco bližšího?
Zajímavost na závěr: Mezi Lipnicí a Dvorem Králové jsou mimo jiné dobře vidět oblouky tehdy právě rozestavěné železniční vlečky vedoucí ze dvorského nádraží (položeného ve stráni nad městem) dolů do města (do teplárny).
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Historické mapy
No přes ten most jsem chodil 4 roky do školy, ale nikdy mě nenapadlo ho vyfotit, i když jsem vždycky přemýšlel na co je ke garážím postaven takový široký a bytelný most. No, ale vypravím se tam a nafotím to, pokud tedy někdo nebude rychlejší. Jinak ten most prošel před dvěma roky kompletní rekonstrukcí.Vizi píše: Děkuji za objasnění záhady, už dávno jsem se chtěl někoho optat zda ví co to bylo za stavbu. Mimochodem neměl byste fotografie (či možnost vyfotit) tohoto mostu přes železniční trať? Podle té historické mapy by to měl být původní most na dálkové silnici do Plzně.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Historické mapy
Sice jsem chtěl na téma "Dálkové silnice Plzeň - Moravská Ostrava" sepsat rozsáhlejší elaborát, ale jelikož času není nazbyt (a hlavně potomek již skoro klepe na dveře ), tak alespoň ve stručnosti co jsem zatím vypátral.
Za první republiky bylo ostravsko spojeno se zbytkem republiky dvěma státními silnicemi - jednou byla silnice Opava - Ostrava - Český Těšín, druhou pak Hranice - Nový Jičín - Příbor - Frýdek-Místek - Český Těšín. Po záboru Sudet se části obou silnic ocitly v Německu a celá oblast tak zůstala bez kvalitního spojení se zbytkem republiky, což je patrné z mapy protektorátu, jehož "hranice" byly stejné jako ty druhorepublikové. Pro spojení zůstaly k dispozici dvě zcela nevyhovující okresní silnice a to Krmelín - Brušperk - Fryčovice - Frenštát pod Radhoštěm a Frýdek-Místek - Palkovice - Frenštát pod Radhoštěm, dále pak pokračující do Rožnova pod Radhoštěm. Bylo tedy rozhodnuto o výstavbě silnice Moravská Ostrava - Brušperk i proto, aby se odlehčilo přetížené silnici na Frýdek-Místek. Silnice měla pravděpodobně začínat na ulici 28. října, i dnes využívaným podjezdem podejít železniční trať (mimochodem netuší někdo co je to stavbu před podjezdem?) a pokračovat přes Zábřeh, v těchto místech byla rozestavěná silnice patrná na historické fotomapě zlikvidována, od křižovatky s ulicí U lesa pak byla silnice využita a dokonce prodloužena podle plánu až pod Novou Bělou. Ohledně začátku silnice je ovšem možná i varianta pokračování ulicemi Novoveská - Hornopolní - Nákladní a napojení na Mariánskohorskou, tahle oblast na historické fotomapě vypadá dost jinak.
Nicméně plány se zřejmě změnily a prioritu získala jiná silnice - Moravská Ostrava - Frýdek-Místek - Frýdlant nad Ostravicí - Bílá - Turzovka, dálková silnice se od této komunikace měla oddělit na křižovatce I/56 a II/483. Na této silnici je zajímavý obchvat Místku, jehož severní větev byla rovněž později zastavěna, celá silnice až za Frýdlant je krásně vidět jako rozestavěná. Důvody proč byl nakonec zvolen tento směr i pro silnici plzeňskou mi jsou prozatím utajeny, každopádně jak v historické fotomapě, tak mapě protektorátní je vidět rozestavěný úsek od Frenštátu pod Radhoštěm po Kunčice pod Ondřejníkem
Za první republiky bylo ostravsko spojeno se zbytkem republiky dvěma státními silnicemi - jednou byla silnice Opava - Ostrava - Český Těšín, druhou pak Hranice - Nový Jičín - Příbor - Frýdek-Místek - Český Těšín. Po záboru Sudet se části obou silnic ocitly v Německu a celá oblast tak zůstala bez kvalitního spojení se zbytkem republiky, což je patrné z mapy protektorátu, jehož "hranice" byly stejné jako ty druhorepublikové. Pro spojení zůstaly k dispozici dvě zcela nevyhovující okresní silnice a to Krmelín - Brušperk - Fryčovice - Frenštát pod Radhoštěm a Frýdek-Místek - Palkovice - Frenštát pod Radhoštěm, dále pak pokračující do Rožnova pod Radhoštěm. Bylo tedy rozhodnuto o výstavbě silnice Moravská Ostrava - Brušperk i proto, aby se odlehčilo přetížené silnici na Frýdek-Místek. Silnice měla pravděpodobně začínat na ulici 28. října, i dnes využívaným podjezdem podejít železniční trať (mimochodem netuší někdo co je to stavbu před podjezdem?) a pokračovat přes Zábřeh, v těchto místech byla rozestavěná silnice patrná na historické fotomapě zlikvidována, od křižovatky s ulicí U lesa pak byla silnice využita a dokonce prodloužena podle plánu až pod Novou Bělou. Ohledně začátku silnice je ovšem možná i varianta pokračování ulicemi Novoveská - Hornopolní - Nákladní a napojení na Mariánskohorskou, tahle oblast na historické fotomapě vypadá dost jinak.
Nicméně plány se zřejmě změnily a prioritu získala jiná silnice - Moravská Ostrava - Frýdek-Místek - Frýdlant nad Ostravicí - Bílá - Turzovka, dálková silnice se od této komunikace měla oddělit na křižovatce I/56 a II/483. Na této silnici je zajímavý obchvat Místku, jehož severní větev byla rovněž později zastavěna, celá silnice až za Frýdlant je krásně vidět jako rozestavěná. Důvody proč byl nakonec zvolen tento směr i pro silnici plzeňskou mi jsou prozatím utajeny, každopádně jak v historické fotomapě, tak mapě protektorátní je vidět rozestavěný úsek od Frenštátu pod Radhoštěm po Kunčice pod Ondřejníkem
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Historické mapy
Aha, takže ten projekt je vlastně až těsně před válečný, to jsem žil v omylu já myslel, že se jednalo o prvorepublikový počin.
Jinak ta stavba předtím podjezdem, to je střelnice. Nevím ale jestli to bylo primárně budováno jako střelnice.
Jinak ta stavba předtím podjezdem, to je střelnice. Nevím ale jestli to bylo primárně budováno jako střelnice.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Historické mapy
Úplně přesně je to projekt druhorepublikový a jeho realizace pak pokračovala i za protektorátu, nicméně při trasování silnic byly hranicé vnucené nám mnichovskou dohodou respektovány, i proto ten zdánlivě nesmyslný směr. V období první republiky se sice projekty výstavby silnic také plánovaly, ale vše postupovalo velmi pomalu a vesměs se nerealizovalo, bylo to vše spíše v teoretické rovině plánování.Martin z Ostravy píše:Aha, takže ten projekt je vlastně až těsně před válečný, to jsem žil v omylu já myslel, že se jednalo o prvorepublikový počin.
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Re: Historické mapy
Druhorepubliková záležitost jako mnohé další, ostatně protektorátní mapa ukazuje jak byl Dvůr Králové odříznut po záboru pohraničí. O přestavbě silnice Dvůr Králové - Horní Dehtov - Miletín - Hořice bylo rozhodnuto začátkem listopadu 1938 a na jaře roku následujícího se započalo s realizací.Jan Netuka píše:Našel jsem nikdy nedokončenou přeložku silnice II/300 v délce cca 5 km z Horního Dehtova přes lesní komplex a kolem Lipnice u Dvora Králové do Dvora Králové nad Labem. V lese východně od Horního Dehtova je přes stávající zatáčky silnice patrný průsek ve tvaru velkých oblouků. Posunuta trochu severně měla být v lese i křižovatka s II/325. V okolí železničního přejezdu se trasa neměnila. Nové těleso je dále zřejmé v polích severně od Lipnice. Je na něm dodnes cesta, která vede až k Rokycanově ulici.
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Re: Historické mapy
Jedna důležitá mapa z roku 1963, tedy konkrétně z usnesení vlády Československé socialistické republiky ze dne 10. dubna 1963 č. 286, o koncepci dlouhodobého rozvoje silniční sítě.
Díky martinimu za její poslání a Petrovi za poskládání a mapmanovi za umístění na stránky
Odkaz na velkou
Prakticky všechny dnešní D a R už byly navrženy tehdá, dokonce i R55 o které se říká, že vznikla jako poslední.
Díky martinimu za její poslání a Petrovi za poskládání a mapmanovi za umístění na stránky
Odkaz na velkou
Prakticky všechny dnešní D a R už byly navrženy tehdá, dokonce i R55 o které se říká, že vznikla jako poslední.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Historické mapy
Moc pěkná mapa!
Je zajímavé, kolik už v tom třiašedesátém bylo naplánovaných čtyřpruhů. Namátkou Praha - Kolín, Havlbrod - Jihlava - Znojmo, Plzeň - Strakonice - Budějice nebo Ml. Boleslav - Jičín - Nová Paka. Vím, jsou to jenom čáry na papíře. Na druhou stranu okruh kolem Prahy jako dvoupruh
Je zajímavé, kolik už v tom třiašedesátém bylo naplánovaných čtyřpruhů. Namátkou Praha - Kolín, Havlbrod - Jihlava - Znojmo, Plzeň - Strakonice - Budějice nebo Ml. Boleslav - Jičín - Nová Paka. Vím, jsou to jenom čáry na papíře. Na druhou stranu okruh kolem Prahy jako dvoupruh