Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
V poslední době se setkávám se spoustou staveb a úseků, které byly stavěny jako Národní silnice Plzeň - Ostrava, ale zatím nikde jsem se nedočetl nějaké další podrobnosti k ní, např. kolik toho bylo postaveno, resp. rozestavěno, nějaký podrobný projekt atd.
Na Moravě byly rozestavěny tyto úseky:
- u Prostějova je to slavný betonový úsek Ohrozím - Čechovice délky 4,5 km
- úsek Přerov - Bystřice p. H. délky 17 km,
- Libosváry - Komárnodélky 6,5 km,
u Frenštátu je to úsek Frenštát - Kunčice p. O. délky 6,5 km
v Ostravě je to tento úsek délky 3 km, ikdyž se mi nezdá, že by tam taky patřil, když jsem četl, že Národní cesta přes Frýdlant a Místek, tak by logičtější vstup do Ostravy byl od Místecká a ne od Zábřehu.
Na Moravě byly rozestavěny tyto úseky:
- u Prostějova je to slavný betonový úsek Ohrozím - Čechovice délky 4,5 km
- úsek Přerov - Bystřice p. H. délky 17 km,
- Libosváry - Komárnodélky 6,5 km,
u Frenštátu je to úsek Frenštát - Kunčice p. O. délky 6,5 km
v Ostravě je to tento úsek délky 3 km, ikdyž se mi nezdá, že by tam taky patřil, když jsem četl, že Národní cesta přes Frýdlant a Místek, tak by logičtější vstup do Ostravy byl od Místecká a ne od Zábřehu.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Dálková silnice
Národní silnice byl jeden z prvních projektů "dálnice" Plzeň - Košice, patrně máš na mysli Dálkovou silnici Plzeň - Moravská Ostrava. K té postupně po troškách sbírám materiály, tady je soupis toho co jsem lokalizoval na základě ortomap z kontaminace, konkrétně část od Havlíčkova Brodu, protože jsem měl (oprávněné) pochyby o trasování v Čechách uváděném na dalnice.com
Kód: Vybrat vše
rozestavěné využito
Přibyslav - Ronov nad Sázavou - Nové Dvory (před)
křižovatka I/19 x III/3853 - Bystřice nad Perštejnem (obchvat směrem k Lesoňovicím, napojení původní silnice)
Štěpánov nad Svratkou - Hodůňka
Hodonín u Kunštátu (za) - křižovatka I/19 x III/3769
Rozseč nad Kunštátem (za) - Kunštát na Moravě
Skelná Huť - Protivanovský rybník
Stínava (obchvat)
Ohrozim - Mostkovice
Dub nad Moravou - Brodek u Přerova
Přerov - Želatovice (za)
Rožnov pod Radhoštěm - Frenštát pod Radhoštěm (hostinec Siberie)
Frýdlant nad Ostravicí (křižovatka I/56 x II/483) - Frýdek-Místek (křižovatka I/56 x I/48)
rozestavěné nevyužito
Olešná - Divišov - Rovné
křižovatka I/19 x III/3769 - Rozseč nad Kunštátem (před)
Boskovice (za, most přes Bělou) - Valchov (před)
Valchov (za) - Žďárná (za)
hranice k.ú. Protivanov x Malé Hradisko - směr ke stávající silnici za Malým Hradiskem
navazující úsek směr Stínava
Stínava (za) - Vícov (za)
Želatovice (za) - Bystřice pod Hostýnem (obchvat)
Libosváry - Komárno
Frenštát pod Radhoštěm (hostinec Siberie) - Kunčice pod Ondřejníkem (před, zákres v protektorátní vojenské mapě)
Frýdek-Místek (křižovatka I/56 x I/48) - Frýdek-Místek (křižovatka s II/473, druhá část obchvatu Místku)
není rozestavěné
Nové Dvory (za) - Sázava
Mělkovice (obchvat)
Nové Město na Moravě (obchvat)
Štěpánov nad Svratkou (obchvat)
začátek obchvatu Stínavy
Prostějov - Hrdibořice
Čeladná (obecní úřad) - Frýdlant nad Ostravicí (křižovatka I/56 x II/483)
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
-
- Autor
- Příspěvky: 6839
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
Ta Dálková silnice Plzeň-Ostrava měla vést tudy si myslím http://old.mapy.cz/#mm=F@dm=141877120+135032192-1024+15872-3200+11392-4736+6272-1792+7808-1920+13
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
Díky za vyčerpávající popis. Přesně tu myslím.
Jaký je rozdíl mezi Národní silnicí a Dálkovou silnicí?
A jak je to s úsekem v Ostravě? A co úsek Valmez-Rožnov, po něm dnes vede I/35 nebo nevede?
Jaký je rozdíl mezi Národní silnicí a Dálkovou silnicí?
A jak je to s úsekem v Ostravě? A co úsek Valmez-Rožnov, po něm dnes vede I/35 nebo nevede?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
Mě by spíš zajímala plánovaná trasa od HB směrem západ. V tom nedávném odkazu je trasa vedena na Humpolec a dál na Pacov a Tábor. V nějaké automapě z 60. let je trasování mezi Pelhřimovem a Humpolcem naznačeno tak, jakoby se měla využít část silnice Humpolec - Křelovice. Možná to s tím souviselo.
Osobně jsem si vždy myslel, že součástí této silnice byl i úsek I/18 kolem Sedlčan, ale noviny odkazují na trasování podél I/19 přes Milevsko.
Osobně jsem si vždy myslel, že součástí této silnice byl i úsek I/18 kolem Sedlčan, ale noviny odkazují na trasování podél I/19 přes Milevsko.
Re: Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
Přijde mi, že v Ostravě muselo dojít k nějaké změně trasování. Dálková silnice měla přicházet z Frýdku po I/56. Není mi tedy úplně jasné, jak (a proč) se měla napojit na tuto trasu po dnešní I/58. Ale je pravda, že v mapě z roku 1958 není značena dnešní trasa I/56 do Ostravy, ale trasa se z Paskova odklání spojkou na I/58 (tehdy značena jako II/484). Přitom podle kontaminace.cenia.cz silnice v trase dnešní I/56 z Paskova do Ostravy vedla.Martin z Ostravy píše:Ta Dálková silnice Plzeň-Ostrava měla vést tudy si myslím http://old.mapy.cz/#mm=F@dm=141877120+135032192-1024+15872-3200+11392-4736+6272-1792+7808-1920+13
Re: Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
Myslím, že podle dostupných pramenů a zmínek (kronika Hrejkovic, pojednání o pracovním táboře v Letech, zmínkách o přemostění Vltavy u Žďákova a i poslední objev od Viziho) lze tvrdit, že další postavenou a využívanou částí (současná I/19) dálkové silnice Plzeň - Moravská Ostrava je úsek Lety - Hrejkovice (dobře patrné je zamýšlené pokračování - obchvat Hrejkovic).
http://old.mapy.cz/#mm=TtTcFP@dm=132310 ... 00768@z=15
http://old.mapy.cz/#mm=TtTcFP@dm=132310 ... 00768@z=15
Re: Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
Národní silnice je projekt dálkové magistrály z roku 1935Lenny píše: Jaký je rozdíl mezi Národní silnicí a Dálkovou silnicí?
Vede, ale tato část byla postavena dříve (tuším 1935-8) jako součást státní silnice Hranice na Moravě - Valmez - Rožnov - SlovenskoLenny píše: A co úsek Valmez-Rožnov, po něm dnes vede I/35 nebo nevede?
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Re: Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
Po přesném trasování původní státní silnice mezi Pelhřimovem a Humpolcem pátrám už delší dobu, téhle varianty jsem si taky všiml, často bývá rovněž vyznačená po neexistující silnici Kojčice - Kletečná a dál do Humpolce. Nakonec jsem ale dospěl k závěru, že vedla stejně jako dnešní I/34, jen pochopitelně přes obce v trase Kojčice - Velký Rybník - Komorovice.JirkaS píše:V nějaké automapě z 60. let je trasování mezi Pelhřimovem a Humpolcem naznačeno tak, jakoby se měla využít část silnice Humpolec - Křelovice.
Silnice Příbram - Votice (ve skutečnosti vystavěná pouze v úseku křižovatka I/4 - Vokov) byla pravděpodobně tzv. inkamerační okresní silnice, neboli silnice stavěná s přispěním státu, kterou si měl později stát převzít do vlastnictví. Jinak za protektorátu se začal stavět (či přestavovat) i úsek dnešní I/18 od Rožmitálu, to byla součást plánované silnice Klatovy - Nepomuk - Příbram (- Praha), po válce označené jako I/29, záhy ale z jedniček vypuštěné.JirkaS píše:Osobně jsem si vždy myslel, že součástí této silnice byl i úsek I/18 kolem Sedlčan, ale noviny odkazují na trasování podél I/19 přes Milevsko.
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Re: Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
A než vypnu počítač, tak ještě odkaz na skutečný začátek Dálkové silnice u Rokycan. Právě zde, u tzv. Jelínkovic bůdy, se měla Dálková silnice odpojit od silnice Praha - Plzeň a jižním obchvatem Rokycan pokračovat přes Mirošov k Rožmitálu, alespoň takhle jsem to našel v dobovém tisku (odkaz na zdroj jsem ovšem už zase ztratil )
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Re: Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
Je také možné, že zde původně žádná státní silnice nevedla a první "státní" trasa je až I/34, která zpočátku využila místní silnice v daném směru. To by také vysvětlovalo ty zmatky v mapách. Při pohledu na starou rakouskou mapu je vidět, že tehdejší státní silnice vedla jen ve směru Pelhřimov - Křelovice a Křelovice - Humpolec. Přímá cesta Kojčice-Kletečná na této mapě existuje a je asi nejpravděpodobnější spojnicí. Dnes to je částečně jen polní cesta.Vizi píše:Po přesném trasování původní státní silnice mezi Pelhřimovem a Humpolcem pátrám už delší dobu, téhle varianty jsem si taky všiml, často bývá rovněž vyznačená po neexistující silnici Kojčice - Kletečná a dál do Humpolce. Nakonec jsem ale dospěl k závěru, že vedla stejně jako dnešní I/34, jen pochopitelně přes obce v trase Kojčice - Velký Rybník - Komorovice.
Re: Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
Silnice I/34 vedla do zprovoznění dálnice D1 přes Hněvkovice, až poté byla přeložena do dnešní trasy.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
Jsou dvě možnostiLenny píše:Silnice I/34 vedla do zprovoznění dálnice D1 přes Hněvkovice, až poté byla přeložena do dnešní trasy.
1. Buďto ve směru Kojčice - Kletečná - Hněvkovice, leč má to jeden háček - mezi Kojčicemi a Kletečnou není a troufám si tvrdit (jelikož tamní region trochu znám) ani nebyla regulérní silnice, někdejší cesta z dob mocnářství zůstala pouhou cestou, dnes už možná asfaltovou, ale třeba na meziválečných a válečných vojenských speciálkách žádná není
2. Nebo ve směru Svépravice - Sedlice - Hněvkovice, což vyloučit nelze, ale nějak mi to nesedí
Faktem je, že různé mapy ukazují různé varianty silnice mezi Pelhřimovem a Humpolcem
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Re: Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
To se mi nějak nezdá, nemáš k tomu nějakou dobovou mapku? Tamní region trochu znám a nechce se mi věřit, že by cesta vedla jinudy, než Humpolec - Vystrkov - Komorovice - doprava na Záhoří - Onšovice - Kojčice.Lenny píše:Silnice I/34 vedla do zprovoznění dálnice D1 přes Hněvkovice, až poté byla přeložena do dnešní trasy.
Pravdou je, že tak luxusní svezení po silnici první třídy, jako je mezi Humpolcem a Pelhřimovem, se u nás moc nevidí - šířkově, výškově i směrově!
Re: Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
Prvně jsem na to narazil na fotkách, kde bylo u tohoto nadjezdu napsáno most na silnici I/34 přes dálnici a pak někde jsem k tomu našel i příslušnou mapu. Úsek Humpolec - Vystrkov byl přestavován ve stejném období jako byla realizována dálnice. Teď je otázka, kde to mám uložené...
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
dnes jsem si naschvál tuto trasu projel ... a za celou cestu jsem nepotkal nic, co by danou dálkovou silnici připomínalo... nevíte prosím někdo, zda je tam nějaké konkrétní místo s památkou (zeď, most, násep...), podle které by se daná stavba dala poznat? děkuji...Lenny píše: Na Moravě byly rozestavěny tyto úseky:
...Přerov - Bystřice p. H.[/url] délky 17 km....
- //old.mapy.cz/#mm=F@dm=140681344
Re: Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
Stačí se podívat sem: http://kontaminace.cenia.cz/ Je vidět, že stavba silnice byla teprve v počátku, asi nelze moc památek čekat, kromě vlastního tělesa. To je naopak dobře patrné i dnes.Jaroslav píše: dnes jsem si naschvál tuto trasu projel ... a za celou cestu jsem nepotkal nic, co by danou dálkovou silnici připomínalo... nevíte prosím někdo, zda je tam nějaké konkrétní místo s památkou (zeď, most, násep...), podle které by se daná stavba dala poznat? děkuji...
Re: Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
díky moc... takhle to vypadá úžasně reálně, v praxi to fakt tak pěkně vidět není...JirkaS píše:Stačí se podívat sem: http://kontaminace.cenia.cz/ Je vidět, že stavba silnice byla teprve v počátku, asi nelze moc památek čekat, kromě vlastního tělesa. To je naopak dobře patrné i dnes.Jaroslav píše: dnes jsem si naschvál tuto trasu projel ... a za celou cestu jsem nepotkal nic, co by danou dálkovou silnici připomínalo... nevíte prosím někdo, zda je tam nějaké konkrétní místo s památkou (zeď, most, násep...), podle které by se daná stavba dala poznat? děkuji...
Re: Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
Tak jsem prostudoval dostupné materiály ze své sbírky map a musím se opravit, ano Lenny má pravdu, tedy částečnou. I/34 skutečně byla trasována z Humpolce přes Hněvkovice do Kletečné a v opačném směru z Pelhřimova přes Kojčice do Onšovic, nicméně v úseku Onšovice - Kletečná byla přerušena, což ovšem v případě některých map není vůbec vyznačeno. Každopádně do Humploce se tak fakticky dalo dojet pouze přes Záhoří a Komorovice.Lenny píše:Silnice I/34 vedla do zprovoznění dálnice D1 přes Hněvkovice, až poté byla přeložena do dnešní trasy.
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Re: Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
Určitě je, ale musí se trochu pátrat, nějaké velké stavby se postavit nestihly, spíš drobnosti jako mostky, propustky. Ideální doba je mráz bez sněhu - chybí vegetace, půda není rozmáčená, ostatně výsledky pátrání těch, kteří je již podnikli (já mezi nimi bohužel nejsem), se dají najít i na webu - viz Badatelna nebo KPP BetonářiJaroslav píše:dnes jsem si naschvál tuto trasu projel ... a za celou cestu jsem nepotkal nic, co by danou dálkovou silnici připomínalo... nevíte prosím někdo, zda je tam nějaké konkrétní místo s památkou (zeď, most, násep...), podle které by se daná stavba dala poznat? děkuji...Lenny píše: Na Moravě byly rozestavěny tyto úseky:
...Přerov - Bystřice p. H.[/url] délky 17 km....
- //old.mapy.cz/#mm=F@dm=140681344
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Re: Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
Tak se můžeme domluvit a něco podniknout, jistě by se připojili někteří z předchozího výletu na Chřibech.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
Tak ten zprovozněný úsek Frýdlant - Místek hodně vysvětluje. Nešlo mi do hlavy jak mohli zprovoznit některé části a jak to napojili na stávající silniční síť a ono to bylo rozšíření.
V čem je tato silnice vyjímečná?
V čem je tato silnice vyjímečná?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Re: Dálková silnice Plzeň - Moravská Ostrava
Jo, na to tohle si presne vzpominam. Dokonce jsme se jednou vraceli z dovolene v zap. Cechach a tata to chtel podle autoatlasu vzit z Rokycan primo na Rozmital a hodne se divil, kdyz jsme se po rozbitych okreskach zacali otacet jakoby zpatky k Plzni. Nakonec jsme narazili na stavajici I/19 a po ni dorazili k Rozmitalu. A tenhle autoatlas platil radu let.Mike píše:a tohle ?
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 137#p42137