Právě je 16.7.2018 15:56:35




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 80 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
 Dálnice před rokem '89 
Autor Zpráva
 

Příspěvky: 742
Bydliště: Most
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
martini píše:
HDP ČR v roce 2008 3706 mld Kč. Rozpočet SFDI na 2008 - skutečné čerpání cca 100 mld Kč. Z toho plyne, že na výstavbu jde cca 2,7 % HDP ČR. Ale v těch 100 mld jsou zahrnuty i zdroje OPD, úvěry EIB atd.

OK, díky. ;)

Teď už jen vědět kolik to tedy bylo tenkrát před rokem 1989. Předpokládám, že o dost méně..

_________________
D0, D6, D7, D8, I/13, I/15, I/16, I/27, I/28, I/30, I/63


11.5.2009 17:06:17
Profil
Autor

Příspěvky: 8266
Bydliště: na levém břehu Dunaje
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
Fox Mulder píše:
martini píše:
HDP ČR v roce 2008 3706 mld Kč. Rozpočet SFDI na 2008 - skutečné čerpání cca 100 mld Kč. Z toho plyne, že na výstavbu jde cca 2,7 % HDP ČR. Ale v těch 100 mld jsou zahrnuty i zdroje OPD, úvěry EIB atd.

OK, díky. ;)

Teď už jen vědět kolik to tedy bylo tenkrát před rokem 1989. Předpokládám, že o dost méně..


Za prvé tehdy byla jiná metodika výpočtu HDP, takže to je jako srovnávat hrušky s jablkami.

Za druhé někde jsem viděl srovnání financí na výstavbu dálnic a silnic s rokem 89 a 90 ve stálých cenách do roku 2005 a stále se to pohybovalo zhruba na stejné úrovni. Byly tam výkyvy v roce 1997 a 2001, ale průměr byl stejný.

_________________
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)


11.5.2009 17:16:17
Profil
 

Příspěvky: 742
Bydliště: Most
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
Lenny píše:
Fox Mulder píše:
Teď už jen vědět kolik to tedy bylo tenkrát před rokem 1989. Předpokládám, že o dost méně..

Za prvé tehdy byla jiná metodika výpočtu HDP, takže to je jako srovnávat hrušky s jablkami.

Za druhé někde jsem viděl srovnání financí na výstavbu dálnic a silnic s rokem 89 a 90 ve stálých cenách do roku 2005 a stále se to pohybovalo zhruba na stejné úrovni. Byly tam výkyvy v roce 1997 a 2001, ale průměr byl stejný.

Aha, to jsem nevěděl.. Díky. ;)

_________________
D0, D6, D7, D8, I/13, I/15, I/16, I/27, I/28, I/30, I/63


11.5.2009 17:25:15
Profil
VIP

Příspěvky: 10847
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
Jenom pro spřesnění: pokud vím, tek SFDI nefinancuje jenom výstavbu dálnic a mně jde pouze o toto číslo ... jestli je to nad 1% HDP, tak České republice gratuluji ... i tak by mně ale zajímalo, kolik alespoň v konkrétních číslách to bylo od 19?? do 1989 ročně :?:

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


11.5.2009 19:04:36
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 3990
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
No zajímavější ukazatel by třeba byl počet otevřených dálničních a erkových km za rok, i když to má drobný zpoždění za financovánim. Jsem se chystal něco takovýho z dostupných údajů zpracovat (vlastně stačí tu tabulku na konci monografie přetáhnout do excelu a nezapomenout na erka) ale třeba to někdo zvládne dřív ;)


11.5.2009 19:06:19
Profil
Autor

Příspěvky: 616
Bydliště: D1 - km 190,45
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
jonáš píše:
No zajímavější ukazatel by třeba byl počet otevřených dálničních a erkových km za rok, i když to má drobný zpoždění za financovánim. Jsem se chystal něco takovýho z dostupných údajů zpracovat (vlastně stačí tu tabulku na konci monografie přetáhnout do excelu a nezapomenout na erka) ale třeba to někdo zvládne dřív ;)

Vsiml jste si nekdy na titulni strance v casti "Souhrnné informace" hned prvniho radku s textem "Aktuální délka sítě dálnic a rychlostních silnic je 1 055 km"?

Ukazuje to na stranku http://www.ceskedalnice.cz/prilohy/data.htm ktera je HTML vystupem z Excelu a mela by obsahovat udaje po kterych touzite ;-)


11.5.2009 22:06:41
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 3990
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
Tak to jsem si nevšim, díky .. no, počítejte s tim, že málokdo bude celej web prolejzat systematicky ;)
Takže první jasnej vrchol je období 1977-1980, cca 60 km D+R ročně, obsahující dva vrcholy 70,9 a 78 km. To se pak dlouho nedařilo zopakovat, v roce 1997 jsme se těsně dotáhli se 70,6 km a v roce 2006 slavnostně překonali se 79 km .. nedá se rozhodně říct, že by to bolševik stavěl nějak pomaleji. Což je zjištění zajímavý, avšak ne překvapivý 8-)


12.5.2009 22:47:11
Profil
Autor

Příspěvky: 616
Bydliště: D1 - km 190,45
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
jonáš píše:
Tak to jsem si nevšim, díky .. no, počítejte s tim, že málokdo bude celej web prolejzat systematicky ;)

Neni zac. S tim, ze si toho vsimne kazdej, ani nepocitam. Proto jsem se ptal ;-)

jonáš píše:
nedá se rozhodně říct, že by to bolševik stavěl nějak pomaleji. Což je zjištění zajímavý, avšak ne překvapivý 8-)

Tak on "bolsevik" resil trosku jiny potize nez ty ktere v soucasnosti zpusobuji nejvetsi problemy. Tehda nebyla kapacita (predevsim financni, ale nejspis i stavebni), dneska zase neni vule (byrokracie, "ekologie" atd.) a s tema penezma to v poslednim roce taky neni buhvico.


13.5.2009 1:03:34
Profil Zobrazit autorovy stránky
Autor

Příspěvky: 836
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
Pokud v současné době k těm dálnicím a rychlostkám přičteme ještě obyč silnice, železnici a MHD, tak bude jasný hned, kdy se toho postaví víc.


13.5.2009 10:11:16
Profil
Autor

Příspěvky: 4162
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
martin píše:
Pokud v současné době k těm dálnicím a rychlostkám přičteme ještě obyč silnice, železnici a MHD, tak bude jasný hned, kdy se toho postaví víc.


No možná tak u té železnice, dálnic se stavělo srovnatelně, MHD zažívala velký boom taky (70. a 80. léta vznikaly páteřní trasy metra a mnohé tram.tratě v ostatních městech) a hlavně se stavělo levné bydlení ostošest (jakkoliv ho mnozí těžce snášejí, ale přeci jen mnohokrát kvalitnější než slumy nebo jim podobné příbytky). Ona ta doba nebyla investičně o moc pozadu oproti dnešku, spíš se to liší v kvalitě a v provedení.

70. léta byla z pohledu investic do infrastruktury velmi dobrá, v 80.tých to dobíhalo, druhá půlka 80.let pak už předznamenala výraznější útlum, který se podařilo zlomit až postupně během 90. let, opravdový boom přišel až s novým tisíciletím (a zkrocením "divokého" kapitalismu privatizačních let)...


13.5.2009 11:11:48
Profil
Autor

Příspěvky: 99
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
2003 a dál ...


Přílohy:
Poznámka: Investice 1990-2008
penize.JPG
penize.JPG [ 47.05 KiB | Zobrazeno 8148 krát ]
13.5.2009 12:17:19
Profil Zobrazit autorovy stránky
Autor

Příspěvky: 836
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
Když to sečtem a podtrhnem, tak stát za komunistů do své infrastruktury (tedy ne "levné" bydlení, které je z principu pro soukromé účely, armáda apod.) investoval méně, než dnes. Musí to tak být, protože oproti sousedním zemím jsme pozadu a pomalu, ale přece se to daří dnes stahovat.

Oproti Rakousku jsme měli v '45 výrazný náskok a kde jsou dnes oni a my. Co se dělalo v '50 a '60 letech? Možná tak vltavská kaskáda, která je úplně na ... To je prostě bez debaty.


13.5.2009 13:13:53
Profil
Autor

Příspěvky: 8266
Bydliště: na levém břehu Dunaje
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
martin píše:
Oproti Rakousku jsme měli v '45 výrazný náskok a kde jsou dnes oni a my. Co se dělalo v '50 a '60 letech? Možná tak vltavská kaskáda, která je úplně na ... To je prostě bez debaty.


Že by obnova válkou zničených tratí, mostů, tunelů. Že by se dostavovala trať Havlíčkův Brod - Brno, nebo že by se prováděla elektrizace tratí atd. Velké investice byly do železnice.

_________________
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)


13.5.2009 13:49:51
Profil
Autor

Příspěvky: 836
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
Jako sry, ale to se za 40 let nedá považovat za velké investice. To jsou spíš investice, aby se to úplně nerozpadlo. Obnova válkou zničených objektů byla ve srovnání s Německem naprosto směšná a přesto jsem už v 70. letech byli technologicky pozadu.

Krom přestaveb několika nádraží, té "obnovy" po válce, dostavby vybraných úseků a sakra nepovedené elektrifikace to bylo tak všechno. Nové úseky nic, optimalizace tratí nic, moderní vozový park nic, perony nic, obnova svršku + zabezpečení nic, nové spojení nic, pražská "S-Bahn" nic, VRT nic.

Komunistickým investicím do železnice se směju, od srdce.


13.5.2009 18:33:12
Profil
 

Příspěvky: 2794
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
uvažujte prosím v intencích toho, že po válce se během 4 let znárodnil veškerý průmysl.
zároveň se přešlo z lehkého strojírenství na těžké, proto ty investice do železnic a energetiky,
s tím souvisí i to, že jsme byli "výspa socialismu", takže veškeré komunikace měly umožňovat přesun vojsk na západ, ale neumožnit snadný útok za západu.

no a konečně, od roku 69 budování průmyslu na Slovensku, aneb vše co je v Čechách, budeme mít taky.
technologické zaostávání je zřejmé, ale vzhledem k orientaci průmyslu na východní trhy není nezbytně nutné mít špičkové technologie pro výstavbu dálnic.
On Nuselský most také dodnes stojí, ačkoli lobbing za jeho rekonstrukci slýcháme takřka pravidelně :?

_________________
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit


13.5.2009 21:49:36
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 101
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
Do želzenic se investovalo i na západě a to vedle dálnic a pochopitelně o dost mohutněji než u nás.

V 70. letetch se do dálnic u nás mohutně investovalo, protože v 60. letetch byl vytýčen trochu divoký cíl postvait celou síť za 25 let (to bychom asi západ skutečně předehnali :-)). Dálnice byly v kurzu a navíc byl jasný cíl celistvé spojení Praha - Brno - Bratislava. Pak se stavělo po malých cafourech a podle toho to vypadalo.

Já bycvh tempo výstavby nehodnotil podle roků otevření, protože ty se přizpůsobovaly tomu, aby se toho otevřelo co nejvíc použitelného zaráz, ale spíš podle objemu investic, nebo podle otevírání v delších časových intevalech. Průměrné tempo výstavby (jen u D) tak vypadá:

1971-1980: 25,6km ročně
1981-1990: 9,8 km ročně
1991-2000: 14,7 km ročně
2001 a dál - ještě není u konce ale zatím asi 18 km/rok.


13.5.2009 21:55:33
Profil
 

Příspěvky: 3990
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
veškeré komunikace měly umožňovat přesun vojsk na západ, ale neumožnit snadný útok za západu.
Optimální situace na výstavbu polovičních profilů "jenom tam" :lol:


13.5.2009 22:21:45
Profil
 

Příspěvky: 742
Bydliště: Most
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
jonáš píše:
veškeré komunikace měly umožňovat přesun vojsk na západ, ale neumožnit snadný útok za západu.
Optimální situace na výstavbu polovičních profilů "jenom tam" :lol:

Aby pak všichni neodjeli těma jednosměrnýma dálnicema na Západ! :D

_________________
D0, D6, D7, D8, I/13, I/15, I/16, I/27, I/28, I/30, I/63


13.5.2009 22:38:37
Profil
 

Příspěvky: 3990
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
No právě .. nebo aby třeba i disciplinovanej Bundeshwehr neignoroval ve složitý mezinárodněpolitický situaci zákaz vjezdu do jednosměrky. Furt vlastně přemejšlim, co tim chtěl předpisatel říct, těma jednosměrnejma spojema.


13.5.2009 22:45:30
Profil
 

Příspěvky: 742
Bydliště: Most
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
jonáš píše:
No právě .. nebo aby třeba i disciplinovanej Bundeshwehr neignoroval ve složitý mezinárodněpolitický situaci zákaz vjezdu do jednosměrky. Furt vlastně přemejšlim, co tim chtěl předpisatel říct, těma jednosměrnejma spojema.

Tim měl asi zřejmě na mysli, že se počítalo s přesunem našich vojsk po "moderních" železnicích a ne po silnici a naopak u těch západních vojsk s přesunem po našich "špatných" silnicích a ne po železnici. Tak jsem to aspoň pochopil. :)

_________________
D0, D6, D7, D8, I/13, I/15, I/16, I/27, I/28, I/30, I/63


14.5.2009 0:17:56
Profil
Autor

Příspěvky: 8266
Bydliště: na levém břehu Dunaje
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
V jedné brožurce jsem se dočetl, že v době zprovoznění polovičního profilu na stavbě D1 0131 Brno-jih - Holubice nebyl v provozu ještě nadjezd silnice Šlapanice - Slatina a v místě křížení s D1 byla zřízena světelná křižovatka. Můžete to někdo potvrdit nebo upřesnit.

_________________
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)


12.10.2010 23:39:13
Profil
 

Příspěvky: 344
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
Ja si myslim ze zaostalost hustoty dalnic a silnic za zapadem byl vypadek od roku 1950 az 1970 zpusobeny malym mnozstvim aut v CSR,ktre bylo zpusobene neexistujici vyssi stredni tridou( jak jsem byl maly kluk tak v 70 letech jsme hrali hokej na ceste,prejelo 1 auto za hod.,dnes se ta cesta pro deti skoro neda prejit)


13.10.2010 8:14:46
Profil
 

Příspěvky: 44
Bydliště: Kroměříž - D1(260)
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
Lenny píše:
V jedné brožurce jsem se dočetl, že v době zprovoznění polovičního profilu na stavbě D1 0131 Brno-jih - Holubice nebyl v provozu ještě nadjezd silnice Šlapanice - Slatina a v místě křížení s D1 byla zřízena světelná křižovatka. Můžete to někdo potvrdit nebo upřesnit.


Myslím, že tomu tak bylo. I ten trolejbus tam jezdil.


13.10.2010 20:19:49
Profil
Autor

Příspěvky: 8266
Bydliště: na levém břehu Dunaje
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
MichalKM píše:
Myslím, že tomu tak bylo. I ten trolejbus tam jezdil.

To je velmi zajímavé, ještě někde sehnat k tomuto divu fotku a bylo by to.

_________________
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)


15.10.2010 18:46:14
Profil
 

Příspěvky: 1726
Příspěvek Re: Dálnice před rokem '89
Reportaz o zprovozneni dalsi casti Jizni cesty v Praze - spojnice D1 a D5 (1985).
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/210411000111031-pred-25-lety/


31.10.2010 20:58:24
Profil
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 80 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz