Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Články a úryvky k historii nejen českých silnic a dálnic
Vizi
Příspěvky: 434
Registrován: 8.5.2009 15:31:12
Bydliště: Beroun nad Mží

Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od Vizi »

Rudé právo 10.4.1959 - Dálnice směřuje napříč republikou
Rudé právo 16.5.1966 - Dálnicová páteř republiky se připravuje ke startu (zajímavá je především část "Jaká bude")
Rudé právo 28.1.1968 - Na magistrále k sovětským hranicím
Rudé právo 10.7.1969 - Severočeská dálnice v předstihu (ten předstih má nějaké zpoždění)
Rudé právo 11.12.1972 - Perspektiva dopravy (Z příprav pražského silničního okruhu)
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
balance
Příspěvky: 2183
Registrován: 24.9.2009 10:51:36

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od balance »

Pro zajemce o historii D1 doporucuji sledovat film Hriště z roku 1976. Jsou tam pekne dobove zabery z vystavby D1 (zemni prace, pokladka CB, jizda po dalnici bez svodidel, apod.). Vsechno se tam mota kolem vystavby jednoho mostu. Znalci urcite poznaji, o ktery se presne jedna.
Film opakuji zitra 2.5. v 9:10 na TV Barrandov. Socialistickemu inzenyrstvi zdar :mrgreen:
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Nenahrál ten film čistě náhodou někdo, já se zapomněl dívat? :D
R48 -> D48 se podařilo!
jannnn
Příspěvky: 752
Registrován: 16.3.2009 22:12:01

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od jannnn »

nahrál, kdyžtak SZ ;)
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Parádní film, příběh o ničem, ale ty záběry a hudba :ok:
Teď si to hledám, kde co bylo. :)
R48 -> D48 se podařilo!
Vizi
Příspěvky: 434
Registrován: 8.5.2009 15:31:12
Bydliště: Beroun nad Mží

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od Vizi »

Já bych jako nejzdařilejší hodnotil průlet nad dálnicí, který vyjádřil nejdramatičtější moment filmu, tedy odchod mladého projektanta z ateliéru na stavbu :D , ten bych si rád prohlédnul i znova v klidu.
Hodně luxusní pak byl záběr na výstavbu "druhého patra" mostu u Píště.
Jinak ten most co stavěl byl nový most přes Sedlický potok nebo se pletu?
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Jo to bylo nejlepší, video i pro ostatní a pro vizi repete ;)
Tady je foto toho mostu, kolem kterého se motá hlavní hrdina

0:08 - km 168 MÚK Devět křížů směr Praha
0:20 - km 182,2 MÚK Kývalka směr Praha
0:24 - km 144,2 most nad Velkým Meziříčím (425m)
0:34 - km 159 směr Brno
0:39 - km 138,9 část záložního letiště u Měřína, záběr pokračuje dále na Prahu
0:53 - km 25,7 Lensedelský zářez směr Brno
1:01 - km 191,1 most přes železniční trať a místní komunikaci, směr Praha
1:12 - km zářez před mostem ve Velkém Meziříči, směr Praha
1:30 - km most v km 62,5 , přes zátoku Želivky
R48 -> D48 se podařilo!
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od Lenny »

Rudé právo 8. 7. 1977 Parta z úseku 008
Rudé právo 9. 7. 1977 Nový úsek dálnice otevřen
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od Lenny »

Otevírání mezi Mirošovicemi a Brnem
Rudé Právo 6. 9. 1972 Z Brna po dálnici
Rudé Právo 29. 10. 1976 Další kilometry dálnice
Rudé Právo 5. 10. 1978 Svátek na dálnici - něco pro milovníky dopravního značení :jidlo:
Rudé Právo 29. 11. 1978 Dálniční most Vysočina otevřen
Rudé Právo 8. 11. 1980 Rovnice stavitelů dálnic
Rudé Právo 10. 11. 1980 Největší silniční magistrála a pokračování na str. 2 i s mapkou
obdivuhodný je 2. odstavec, jak lze do výstavby zamíchat i konec 2. svět. válku a bratrství z SSSR :crazy:

otevření 0131
Rudé Právo 11. 12. 1982 Ke spokojenisti motoristů
Rudé Právo 10. 9. 1983 Ke spokojenisti motoristů
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Lenny píše:Rudé právo 8. 7. 1977 Parta z úseku 008
O jakém mostu to tam mluví, že jim překáží?
R48 -> D48 se podařilo!
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od Lenny »

Rudé právo 2. 4. 1959 Do roku 1975 budeme mít 80% bezprašných silnic
Rudé právo 19. 5. 1966 Výstavba dálnice
Rudé právo 6. 9. 1966 Dálnice na stolech projektántů
Rudé právo 21. 11. 1966Dálnice na stolech projektántů
Rudé právo 6. 9. 1968 K nejdůležitějším zásadám a úkolům
Rudé právo 11. 11. 1968 Dálniční páteř republiky - plány jsou plány, finance zase věc druhá
Rudé právo 24. 2. 1969 Služby motoristům
Rudé právo 14. 7. 1970 Koncem roku po prvním úseku naší první dálnice PRVNÍ KILOMETRY
Rudé právo 18. 6. 1971 Začátek magistrály
Rudé právo 9. 7. 1971 Dvacet let národního podniku Stavby silnic a železnic
Rudé právo 14. 2. 1972 Rychlejší výstavba dálniční páteře republiky
Rudé právo 25. 4. 1972 Dálnice míří z Brna na Prahu
Rudé právo 10. 7. 1972 Dálniční magistrála postupuje
Rudé právo 16. 10. 1975 Tepny pro Prahu
Rudé právo 12. 8. 1976 Jak pokračuje stavba dálnice
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od Lenny »

Rudé právo 14. 12. 1966 Investiční studie dálnice schválena
Rudé právo 19. 1. 1970 Začátky výstavby dálniční sítě
Rudé právo 6. 10. 1970 Ostravská magistrála do provozu

Zajímavé je sledovat jak se posunuje termín otevření :)
Rudé právo 12. 2. 1971 V červenci první úsek dálnice Praha - Brno
Rudé právo 3. 6. 1971 Po prvním úseku dálnice se projedeme v červenci
Rudé právo 25. 6. 1971 Dálniční kilometry čekají
Rudé právo 3. 7. 1971 Poslední termín? - jak se i 2 dny před otevřením může posunout termín

Rudé právo 14. 7. 1971O budoucnosti pražské dopravy
Rudé právo 16. 12. 1971 První zima na dálnici
Rudé právo 9. 7. 1974 Dálnice na postupu
Rudé právo 2. 8. 1974 S předstihem
Rudé právo 13. 8. 1974 Jezdíme na 80 km dálnice
Rudé právo 13. 9. 1974 Stalo se po kritice reakce na 9. 7. 74
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od Lenny »

Další kousky z archívu Rudého práva :jidlo:

Rudé právo 5. 3. 1962 Pásová doprava na stavbě silnice
Rudé právo 16. 4. 1966 Výpadovka se už rysuje
Rudé právo 26. 11. 1966 Čtyřproudová výpadová silnice prodloužena - obchvat Zbraslavi
Rudé právo 2. 12. 1966 Fotka z otevírání obchvatu Zbraslavi s popiskem
Rudé právo 28. 1. 1968 Na magistrále k sovětským hranicím
Rudé právo 19. 8. 1970 Nový kábát na staré výpadovky
Rudé právo 6. 6. 1972 Fotka z D1 s popiskem
Rudé právo 14. 7. 1972 30 miliard na úpravu silnic
Rudé právo 27. 10. 1972 Fotka z R 10
Rudé právo 11. 1. 1974 Rekonstrukce silnice E 15 -obchvat Malína na I/38
Rudé právo 6. 2. 1974 Investice bez obdoby
Rudé právo 1. 5. 1974 Dva měsíce před stanoveným termínem - zprovoznění I/8 Bystřany - Teplice
Rudé právo 23. 8. 1974 Závazek budovatelů dálnice
Rudé právo 23. 10. 1974 Dálnice na postupu
Rudé právo 7. 6. 1975 Úsek rekonstruované silnice - I/35 Doubí - Jeřmanice
Rudé právo 17. 6. 1975 Dálniční most přes Sázavu
Rudé právo 5. 12. 1975 Dílčí úsek dálnice - uvedení do provozu části R35 mezi Litovlí a Olomoucem. To by mě opravdu zajímalo, o který se jedná. :kladivo:
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
multi
Příspěvky: 575
Registrován: 17.3.2009 16:46:54

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od multi »

Úsek I/35 Doubí - Jeřmanice budovali polští stavbaři. Tak to je pro mě nová informace. :shock:
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od Lenny »

Další kousky :jidlo: .

Literární noviny 21. 6. 1958 Dálnice Praha - Brno

Kulturní tvorba 7. 4. 1966 Pravda o jednom řešení - dopravní řešení Prahy

Rudé právo 21. 4. 1968 Počítá se s modernizací 3200 km silnic
Rudé právo 27. 12. 1968 Výstavba silniční sítě na severu Čech
Rudé právo 27. 11. 1970 Děvět výborných kilometrů
Rudé právo 16. 2. 1972 Přestavba silnice za úplného provozu
Rudé právo 24. 7. 1972 Stále přitažlivý Liberec - nový úsek silnice I/35
Rudé právo 13. 11. 1972 Silnice do Liberce o rok dříve
Rudé právo 24. 7. 1974 S šestnácti měsíčním předstihem Vrchlabí - Špindl
Rudé právo 26. 6. 1976 Nový pětikilometrový úsek - obchvat Pláňan
Rudé právo 15. 11. 1980 Co se stalo s tramvajovým mostem
Rudé právo 28. 11. 1980 Otevírá se severní cesta - Další významná změna v Pražské dopravě
Rudé právo 29. 11. 1980 Severní cesta v provozu
Rudé právo 5. 10. 1985 Po nové dálnici až za Beroun

Už mě to přestalo bavit, takže přenechávám iniciativu někomu dalšímu. :kladivo:
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od JirkaS »

Lenny píše:Kulturní tvroba 7. 4. 1966 Pravda o jednom řešení - dopravní řešení Prahy
Zajímavé. Kupodivu se i v 60. letech nějaké spory o dopravní řešení Prahy dostaly i do novin. Bohužel bez map.
Lenny píše:Rudé právo 15. 11. 1980 Co se stalo s tramvajovým mostem
Toto je naopak nádherná ukázka, jak se soudruzi snažili zakamuflovat průser :-)
Vizi
Příspěvky: 434
Registrován: 8.5.2009 15:31:12
Bydliště: Beroun nad Mží

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od Vizi »

Děkuji Lennymu a po nějakém čase přidávám další kousky co tu (doufám) ještě nejsou, tentokrát spíše o silnicích

Rudé právo 11.7.1964 Výstavba nových silnic
Rudé právo 12.12.1969 Motoristům pod stromeček
Rudé právo 28.1.1970 Šetřilo se uváženě? (soudružská kritika rekonstrukce silnice I/36)
Rudé právo 6.3.1974 Rychlejší modernizace silnic
Rudé právo 3.1.1975 Investice, které nemají obdoby
Rudé právo 4.3.1975 Práce na mezinárodním tahu E 14
Rudé právo 2.9.1976 Dopravní zauzlení se rozmotává (hlavně o metru, ale za to s fotkou snu mnoha generací ;) )
Rudé právo 7.9.1976 Silniční síť v páté pětiletce

Krátké zprávy
Rudé právo 5.5.1964 Fotka z výstavby přeložky silnice I/18 mezi Strečnem a Žilinou
Rudé právo 13.4.1970 Fotka z výstavby obchvatu Dobrušky na silnici I/14
Rudé právo 15.8.1972 Nepřehledné serpentiny silnice I/6 u Lokte
Rudé právo 14.11.1972 Fotka z výstavby severojižní magistrály na Pankráci
Rudé právo 28.5.1974 Řízení křižovatek (kdo hledá najde kratičkou zprávu o mých rodných Teplicích :mrgreen: )
Rudé právo 25.9.1974 Poslední nosník (obchvat Protivína na I/20)
Rudé právo 25.10.1974 O dva týdny dříve (obchvat Chotíkova na I/20)
Rudé právo 23.12.1974 Nová přeložka silnice č.19
Rudé právo 12.3.1975 Fotka z výstavby obchvatu Bílence na silnici I/6
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od Sosa »

JirkaS píše:
Lenny píše:Rudé právo 15. 11. 1980 Co se stalo s tramvajovým mostem
Toto je naopak nádherná ukázka, jak se soudruzi snažili zakamuflovat průser :-)
No na to že měl být na 7-8 let ten nový tak vydržel dost dlouho,cca 30 let.
:shock:
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od JirkaS »

Sosa píše:No na to že měl být na 7-8 let ten nový tak vydržel dost dlouho,cca 30 let. :shock:
A to už byl předtím použitý při přestavbě mostu Barikádníků.
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od Sosa »

Jo jo,armáda tehdy dělala věci kvalitní. 8-)
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od mapman »

Rudé právo, 8. listopadu 1980, strana tři, článek "Rovnice stavitelů dálnic", vřele doporučuju: http://archiv.ucl.cas.cz/index.php?path ... 11/8/3.png

Odcituju alespoň famózní závěr celkově úžasně poetického článku na téma "otevíráme dálnici":
...

Člověk uvádí do pohybu stroj, vkládá své myšlenky na papír výkresů, vypíná se k vysokým výkonům, pro něž hledá motivaci ve svém já. Dálnice se lidem stala potřebou, ženou i milenkou, zapsala se do niter lidí, kteří do kilometrů vozovek vložili roky své práce. A také roky svých vlastních osudů. To je moc důležité vědět, protože jinak by ta rovnice stavitelů dálnic vyšla příliš zjednodušeně.

Lidé a stroje rovná se dálnice hotová osmého listopadu.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od Lenny »

Krátké zprávy
Rudé právo 28. 11. 1961 Most Lahovice
Rudé právo 26. 1. 1962 Most Lahovice
Rudé právo 9. 8. 1963 Most Lahovice
Rudé právo 11. 8. 1970 Provizorní most místo mostu Barikádníků
Rudé právo 20. 8. 1975 Most v Kunčičkách
Rudé právo 7. 10. 1976 Fotka modelu Nuselského mostu
Rudé právo 1. 6. 1977 První část dalšího úseku (Teplice - Bílina)
Rudé právo 11. 6. 1977 Nový most v Šale
Rudé právo 17. 6. 1977 Fotka mostu Hvězdonice
Rudé právo 4. 7. 1978 Dopravní průzkum pro novou dálnici sever-jih
Rudé právo 11. 5. 1979 Dálniční most přes Moravu, Most přes Labe, Otevření další části D1

Rudé právo 30. 10. 1976 Zelený okruh pro motoristy
Rudé právo 2. 6. 1977 Most pro severní město
Rudé právo 15. 6. 1977 Hutníci hlavnímu městu
Rudé právo 1. 7. 1977 Budují Poláci
Rudé právo 1. 7. 1978 Největší silniční most
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od JirkaS »

Lenny píše:Rudé právo 30. 10. 1976 Zelený okruh pro motoristy
Zdá se, že i tehdejší novináři byli "odborníci". Dopravní předpisy (Vyhláška 100/1975) rozhodně nenařizovaly zrušit vnější a vnitřní okruh, ale jen namísto červených a modrých pruhů použít k označení nově zavedenou značku okruh. Možnost okruhy číslovat směrem od středu byla ve vyhlášce zmíněna. Docela by mě zajímalo, jestli je ten článek naprostou pitomostí, nebo jestli na krátkou dobu došlo k vyznačení pouze jednoho pražského okruhu. Protože již v mapě z počátku 80. let jsou značeny okruhy I a II (zeleně) ve stejné trase, jako ve starších mapách okruhy vnitřní (modrý) a vnější (červený).
Vizi
Příspěvky: 434
Registrován: 8.5.2009 15:31:12
Bydliště: Beroun nad Mží

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od Vizi »

Literární noviny 27.2.1954 - Most přes nuselské údolí
Rudé právo 14.5.1956 - Most Julia Fučíka
Rudé právo 4.2.1968 - Rozšíření silnic na severu Čech
Rudé právo 29.10.1979 - Všechny stavby v předstihu (Na posledním úseku dálnice mezi Prahou a Brnem)
Rudé právo 22.11.1979 - Dálnice se prodlužuje
Rudé právo 23.8.1983 - Střední okruh se prodlužuje
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
kik
Příspěvky: 1006
Registrován: 18.5.2009 15:27:52
Bydliště: Hradec Králové - Labská II

Re: Obnovení výstavby (cca 1960-80)

Příspěvek od kik »

Sosa píše:Jo jo,armáda tehdy dělala věci kvalitní. 8-)
Panove, uvedomte si, ze tenkrat bylo soucasti armady i zeleznicni vojsko jehoz soucasti byly i specialni mostni jednotky. Ja v letech 1981-1983 'branil' republiku prave u zeleznicniho vojska na PS ve Valasskem Mezirici a vedlejsi rota byly prave mostari. A tahle zeleznicni vojsko bylo jednou z mala casi armady - ne-li jedina - ktera mela u tzv. civilu velke uznani ;) Byl totiz za nami videt kus prace :kladivo:
Odpovědět

Zpět na „Historie“