historické dopravní značení

Články a úryvky k historii nejen českých silnic a dálnic
Odpovědět
Tomas 1975
Příspěvky: 707
Registrován: 22.9.2009 20:02:33

historické dopravní značení

Příspěvek od Tomas 1975 »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 91#p251091
Honey72 píše:Prostě, Hradečáci nemůžou přežít, že tam měli desítky let Ostravu a teď něco jiného ;) Zvyk je zvyk. Ovšem, ta Wroclaw. Nechápu. Sto let je Wroclaw téměř na každé tabuli z Hradce, ale na dálnici být podle nich nemůže :D Je vidět, že náš vidlácký Královéhradecký kraj si na dálnice teprve musí zvyknout :D Je to novinka.
Ne ne, tady tě musím opravit... před sto lety tam bylo Breslau... :ok: :crazy:
kot
Příspěvky: 10494
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: 1106-1107, Hradec Králové - Jaroměř

Příspěvek od kot »

Hezká práce Tomasi ! :lol:
Honzl
Příspěvky: 287
Registrován: 9.11.2017 23:11:08

historické dopravní značení

Příspěvek od Honzl »

Kot: Malý dodatek - Od založení města českým panovníkem v 11. století do vlády Marie Terezie v 18. století a následném poněmčení tam bylo Vratislav, neb Slezsko bylo součástí Českého království!
Krupp
Příspěvky: 209
Registrován: 4.12.2009 12:44:45
Bydliště: Těšín

Re: 1106-1107, Hradec Králové - Jaroměř

Příspěvek od Krupp »

Tipuju že to jsou tři rozdílné věci - obcovací řeč obyvatelstva jedna, druhá národnost panovníka který nechal mapu zhotovit a třetí jaký byl v té době "světový" vzdělanecký jazyk.
1-převaha němčiny a zbytek slovanština
2-čeština (Přemysl otakar ii taky vládl nad korutany a štýrskem a nikterak je nepočeštil
3-latina
A teď babo, raď.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: 1106-1107, Hradec Králové - Jaroměř

Příspěvek od ML90 »

Krupp píše:národnost panovníka který nechal mapu zhotovit
Před 19. stoletím nic takového jako národ a národnost v dnešním slova smyslu neexistovalo, maximálně nějaký zemský patriotismus a tím spíš u panovnických rodů :)
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: 1106-1107, Hradec Králové - Jaroměř

Příspěvek od Honey72 »

Kam jsme se to od směrovek dostali? :D No, ještě, že u nás nepoužíváme názvy cizích měst v češtině. Spousta lidí ani netuší, jak se dané město v češtině jmenuje a když to na někoho zkusím, kouká jak vrána. Jen si představte, že by u Náchoda byla směrovka Lázně Chudoba :) Anebo Kladsko, které sice Češi znají, ale spíš jako území a vůbec je nenapadne, že město se jmenuje stejně :-) A Trutnováci by zase dost zírali na směrovky Libava a Kamenná Hora, protože nakupovat jezdíme do Lubavky a Kamenky :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Michal R
Příspěvky: 1473
Registrován: 17.4.2009 14:10:52
Bydliště: Děčín - Praha - České Budějovice

Re: 1106-1107, Hradec Králové - Jaroměř

Příspěvek od Michal R »

Krupp píše:Tipuju že to jsou tři rozdílné věci - obcovací řeč obyvatelstva jedna, druhá národnost panovníka který nechal mapu zhotovit a třetí jaký byl v té době "světový" vzdělanecký jazyk.
1-převaha němčiny a zbytek slovanština
2-čeština (Přemysl otakar ii taky vládl nad korutany a štýrskem a nikterak je nepočeštil
3-latina
A teď babo, raď.
Tak jsem se podíval, jakpak že to bylo s těmi "dopravními značkami" v ranném středověku... ;)

No, asi úplně první "směrové ukazatele" té doby byla pojmenování městských bran podle míst, kam mířila cesta z brány ven... a je doloženo písemné pojmenování zhruba v době vrcholné renesance. Vždy pak podle toho, zda ono město bylo spíše české (staročeština) nebo německé (pak němčina či latina). Mimochodem se zdá, že tento zvyk přitáhnul z Benátských a Janovských vévodství (eg. sever Itálie) . Takže se zdá, že pokud to bylo v Kralovém Hradci, tak asi česky.... ale spíš asi vůbec...

Jinak ukazatele směru do poloviny 19. století prakticky neexistovali, bo byla vždy obava, že poslouží cizím vojskům pochodujícímu krajem.... (i když je fakt, že Napoleonova armáda měla lepší mapy Českých zemí, než plukovní mapy vojsk Jeho císařského veličenstva Františka I.... takže ty cedule tam klidně mohli nechat... :-)

První skutečné značky pak s rozvojem kočárové dopravy, což se stihlo ještě na konci 19. století...

(sorry za historický OT )
Pavel Q
Příspěvky: 329
Registrován: 5.10.2010 17:49:14

Re: 1106-1107, Hradec Králové - Jaroměř

Příspěvek od Pavel Q »

Michal R píše:
Krupp píše: Jinak ukazatele směru do poloviny 19. století prakticky neexistovaly, bo byla vždy obava, že poslouží cizím vojskům pochodujícímu krajem.... (i když je fakt, že Napoleonova armáda měla lepší mapy Českých zemí, než plukovní mapy vojsk Jeho císařského veličenstva Františka I.... takže ty cedule tam klidně mohli nechat... :-)

První skutečné značky pak s rozvojem kočárové dopravy, což se stihlo ještě na konci 19. století...

(sorry za historický OT )
Protipříklad: Saské poštovní sloupy z 18. století. A právě toto století je stoletím rozvoje dálkové dopravy - poštovní spoje, císařské silnice, atd. V 19. století to převzala železnice a silnice sloužily pouze pro místní spojení.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10800
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: 1106-1107, Hradec Králové - Jaroměř

Příspěvek od Lenny »

Pyrámů se zachovala spousta, hlavně Čechách.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Odpovědět

Zpět na „Historie“