Ne ne, tady tě musím opravit... před sto lety tam bylo Breslau...Honey72 píše:Prostě, Hradečáci nemůžou přežít, že tam měli desítky let Ostravu a teď něco jiného Zvyk je zvyk. Ovšem, ta Wroclaw. Nechápu. Sto let je Wroclaw téměř na každé tabuli z Hradce, ale na dálnici být podle nich nemůže Je vidět, že náš vidlácký Královéhradecký kraj si na dálnice teprve musí zvyknout Je to novinka.
historické dopravní značení
-
- Příspěvky: 710
- Registrován: 22.9.2009 20:02:33
historické dopravní značení
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 91#p251091
Re: 1106-1107, Hradec Králové - Jaroměř
Hezká práce Tomasi !
historické dopravní značení
Kot: Malý dodatek - Od založení města českým panovníkem v 11. století do vlády Marie Terezie v 18. století a následném poněmčení tam bylo Vratislav, neb Slezsko bylo součástí Českého království!
Re: 1106-1107, Hradec Králové - Jaroměř
Tipuju že to jsou tři rozdílné věci - obcovací řeč obyvatelstva jedna, druhá národnost panovníka který nechal mapu zhotovit a třetí jaký byl v té době "světový" vzdělanecký jazyk.
1-převaha němčiny a zbytek slovanština
2-čeština (Přemysl otakar ii taky vládl nad korutany a štýrskem a nikterak je nepočeštil
3-latina
A teď babo, raď.
1-převaha němčiny a zbytek slovanština
2-čeština (Přemysl otakar ii taky vládl nad korutany a štýrskem a nikterak je nepočeštil
3-latina
A teď babo, raď.
Re: 1106-1107, Hradec Králové - Jaroměř
Před 19. stoletím nic takového jako národ a národnost v dnešním slova smyslu neexistovalo, maximálně nějaký zemský patriotismus a tím spíš u panovnických rodůKrupp píše:národnost panovníka který nechal mapu zhotovit
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: 1106-1107, Hradec Králové - Jaroměř
Kam jsme se to od směrovek dostali? No, ještě, že u nás nepoužíváme názvy cizích měst v češtině. Spousta lidí ani netuší, jak se dané město v češtině jmenuje a když to na někoho zkusím, kouká jak vrána. Jen si představte, že by u Náchoda byla směrovka Lázně Chudoba Anebo Kladsko, které sice Češi znají, ale spíš jako území a vůbec je nenapadne, že město se jmenuje stejně A Trutnováci by zase dost zírali na směrovky Libava a Kamenná Hora, protože nakupovat jezdíme do Lubavky a Kamenky
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: 1106-1107, Hradec Králové - Jaroměř
Tak jsem se podíval, jakpak že to bylo s těmi "dopravními značkami" v ranném středověku...Krupp píše:Tipuju že to jsou tři rozdílné věci - obcovací řeč obyvatelstva jedna, druhá národnost panovníka který nechal mapu zhotovit a třetí jaký byl v té době "světový" vzdělanecký jazyk.
1-převaha němčiny a zbytek slovanština
2-čeština (Přemysl otakar ii taky vládl nad korutany a štýrskem a nikterak je nepočeštil
3-latina
A teď babo, raď.
No, asi úplně první "směrové ukazatele" té doby byla pojmenování městských bran podle míst, kam mířila cesta z brány ven... a je doloženo písemné pojmenování zhruba v době vrcholné renesance. Vždy pak podle toho, zda ono město bylo spíše české (staročeština) nebo německé (pak němčina či latina). Mimochodem se zdá, že tento zvyk přitáhnul z Benátských a Janovských vévodství (eg. sever Itálie) . Takže se zdá, že pokud to bylo v Kralovém Hradci, tak asi česky.... ale spíš asi vůbec...
Jinak ukazatele směru do poloviny 19. století prakticky neexistovali, bo byla vždy obava, že poslouží cizím vojskům pochodujícímu krajem.... (i když je fakt, že Napoleonova armáda měla lepší mapy Českých zemí, než plukovní mapy vojsk Jeho císařského veličenstva Františka I.... takže ty cedule tam klidně mohli nechat...
První skutečné značky pak s rozvojem kočárové dopravy, což se stihlo ještě na konci 19. století...
(sorry za historický OT )
Re: 1106-1107, Hradec Králové - Jaroměř
Protipříklad: Saské poštovní sloupy z 18. století. A právě toto století je stoletím rozvoje dálkové dopravy - poštovní spoje, císařské silnice, atd. V 19. století to převzala železnice a silnice sloužily pouze pro místní spojení.Michal R píše:Krupp píše: Jinak ukazatele směru do poloviny 19. století prakticky neexistovaly, bo byla vždy obava, že poslouží cizím vojskům pochodujícímu krajem.... (i když je fakt, že Napoleonova armáda měla lepší mapy Českých zemí, než plukovní mapy vojsk Jeho císařského veličenstva Františka I.... takže ty cedule tam klidně mohli nechat...
První skutečné značky pak s rozvojem kočárové dopravy, což se stihlo ještě na konci 19. století...
(sorry za historický OT )
Re: 1106-1107, Hradec Králové - Jaroměř
Pyrámů se zachovala spousta, hlavně Čechách.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)