Právě je 16.7.2018 16:08:39




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 7 ] 
 Československo: Před 40 lety nebyl rychlostní limit (+fotky) 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 10847
Bydliště: EU
Příspěvek Československo: Před 40 lety nebyl rychlostní limit (+fotky)
Pred 40 rokmi sme mali rýchlostný raj. Jazdilo sa bez "maximálky"

Dnes je jednou európskou krajinou s neobmedzenou rýchlosťou na diaľniciach Nemecko. Pred pár desaťročiami sme ale jazdili bez limitu aj v bývalom Československu. Rýchlostný raj trval od roku 1976 až do roku 1979.
Příloha:
Poznámka: V sedemdesiatych rokoch minulého storočia neboli autá práve rýchle, predpisy však ich rýchlosť obmedzovali len minimálne.
doprava-rychlost_01-nestandard2.jpg
doprava-rychlost_01-nestandard2.jpg [ 38.29 KiB | Zobrazeno 3803 krát ]

Maximálne obmedzenie rýchlosti jazdy sa nám dnes zdá úplne normálne. Platí prakticky vo všetkých krajinách sveta. Výnimiek je len pár, napríklad Nemecko či Austrália, kde nedávno opäť zrušili obmedzenie rýchlosti na Stuarttovej diaľnici spájajúcej juh so severom krajiny. Vždy to tak ale nebolo. Neobmedzenú rýchlosť sme mali aj v bývalom Československu. Za „zlaté časy“ môžeme označiť obdobie od roku 1976 do roku 1979, kde neplatili prakticky žiadne paušálne rýchlostné limity. Jediné obmedzenie sa týkalo jazdy v obci počas dňa. Inak ste si to mohli „šinúť“ tak rýchlo, ako ste uvážili za vhodné a samozrejme, ako vám to umožnilo vaše auto či motocykel.

Najprv sprísnenie, potom liberalizácia

Snaha obmedziť rýchlosť jazdy sa spája už so začiatkom rozvoja motorizmu. Tak napríklad ešte za rakúsko-uhorskej monarchie platilo ustanovenie, že rýchlosť jazdy motorovými vozidlami nesmie byť v obciach vyššia ako rýchlosť koňa v čerstvom kluse. Neskôr boli tieto predpisy vyjadrené presnejšie. Pre uzavreté obce platila maximálka 15 km/h a mimo nich nesmeli autá ani motocykle jazdiť rýchlejšie ako 45 km/h. Počas hmly to bolo len 6 km/h. Postupne sa ale s rozvojom áut a ciest predpisy liberalizovali. Obmedzovať rýchlosť bolo jednoducho neefektívne. A ak aj áno, tak potom len dopravnými značkami. Tieto predpisy prevzala aj prvá Československá republika.

Zásah prišiel až v roku 1935, keď došlo zákonom č. 81 k paušálnemu obmedzeniu rýchlosti v obciach na 35 km/h. Zároveň bolo stanovené, že nákladné autá a autobusy nesmú jazdiť nikde rýchlejšie ako 50 km/h a vozidlá s prívesom viac ako 35 km/h. Mimo obce ostala pre osobné autá či motocykle rýchlosť neobmedzená. S povolením miestnych úradov mohla byť dokonca vyššia aj rýchlosť autobusov na pravidelných linkách, než spomínaných 50 km/h. Počas vojny, po vzniku Protektorátu Čechy-Morava a Slovenského štátu, keď sme začali jazdiť vpravo, prišla ďalšia úprava. Tá stanovila rýchlosť počas hmly na 25 km/h.
Příloha:
Poznámka: Maximálna povolená rýchlosť sa najprv týkala len uzavretých obcí. Inde nebola regulovaná
2_01-nestandard2.jpg
2_01-nestandard2.jpg [ 57.75 KiB | Zobrazeno 3803 krát ]

Pätnásťkilometrový limit platil pri prejazde železničným priecestím, cez priechody pre chodcov a ďalšími rizikovými úsekmi napríklad okolo zastávok verejnej dopravy, kde stojí autobus alebo počas poľadovice. Inak bola rýchlosť pre osobné autá mimo obcí stále neobmedzená. Od roku 1961 sa paušálny limit v obciach zvýšil na 50 km/h. Zároveň bol vodič povinný prispôsobiť rýchlosť jazdy, a to na všetkých cestách, okolnostiam, hustote premávky, viditeľnosti, stavu vozidla, ako aj stavu vozovky. Došlo tiež k liberalizácii pri jazde v noci. Rýchlostný limit v obci, spomínaných 50 km/h, platil totiž len v čase od 5. h do 23. h. Inak bola rýchlosť neobmedzená a rešpektovať nebolo nutné ani dopravné značenie.

Rýchlostný raj sa blížil

V roku 1967 prišli ďalšie spresnenia. Upravila sa napríklad rýchlosť jazdy pri prejazde železničným priecestím na 30 km/h, autobusy museli pred koľajami zastaviť, s prívesom to bolo zas maximálne 50 km/h. Autá s hmotnosťou nad 3 500 kg dostali paušálnu maximálku 80 km/h. V roku 1971 to už ale celkom neplatilo. Na diaľniciach mohli jazdiť aj nákladné autá bez obmedzenia. Vrcholom rýchlostnej liberalizácie bol rok 1976, keď bol zrušený limit 80 km/h pre nákladné autá, autobusy a motorky aj na bežných cestách mimo obce a v obci bol všeobecný limit zvýšený pre všetkých na 60 km/h. Ten ale stále platil len v čase od 5. h do 23. h.
Příloha:
Poznámka: Na diaľniciach nebola obmedzená rýchlosť až do roku 1979.
doprava-historia_07-nestandard2.jpg
doprava-historia_07-nestandard2.jpg [ 46.89 KiB | Zobrazeno 3803 krát ]

Inak ste museli rýchlosť jazdy prispôsobiť jedine svojim schopnostiam, vlastnostiam auta, poveternostným podmienkam, stave vozovky a ísť takou rýchlosťou, aby ste vedeli zastaviť na vzdialenosť rozhľadu. V praxi to znamenalo, že v čase od 23. h do 5. h ráno bola maximálna rýchlosť na všetkých cestách v Československu neobmedzená. Výnimkou boli len niektoré úseky ciest mimo obce, kde ste sa mohli stretnúť s dopravnou značkou obmedzujúcou rýchlosť. Na cestách prvej triedy to ale často bolo aj 110 km/h. V tom čase! Dnes pritom môžete na týchto úsekoch jazdiť maximálne 90 km/h.

A rýchlostný raj vedeli využiť už aj vtedajšie autá. Také Lady dokázali jazdiť bez problémov rýchlosťou 150 km/h a na trhu sa objavovali aj rýchlejšie západné autá. Aby sme to teda zhrnuli. Od roku 1971 neplatili žiadne rýchlostné limity na diaľniciach a od roku 1976 ani mimo obce a v obciach len počas dňa. Zmenilo sa to až v roku 1979, keď došlo k radikálnej zmene. Od prvého augusta bola rýchlosť osobných a osobných dodávkových vozidiel obmedzená na 90 km/h a na diaľnici na 110 km/h. Rýchlosť autobusov klesla na 90 km/h. Motocykle a nákladné autá do 6 000 kg mohli jazdiť maximálne 80 km/h. Rýchlosť ťažších vozidiel a vozidiel verejnej dopravy klesla na 70 km/h. Obmedzenie rýchlosti v obciach platilo stále len cez deň. Výnimku dostali vozidlá polície či armády.

Dnes maximálne 130 km/h

Ako dôvod týchto zmien bol uvádzané zvýšenie bezpečnosti. A nasledovali ďalšie. Od prvého januára 1989 bola zrušená deväťdesiatka v obci v noci. Maximálka 60 km/h teda platila 24 hodín. K ďalším zmenám došlo až po revolúcii a rozpade Československa. Obe krajiny sa pripojili k európskemu štandardu a znížili maximálnu povolenú rýchlosť v obci zo 60 na 50 km/h a na diaľnici zvýšili zo 110 na 130 km/h. Kým Česko ostalo pri tomto limite v obciach až dodnes, Slovensko predviedlo malú ukážku „nezávislosti“. Ešte pred rokom 2 000 zvýšilo rýchlosť v obciach ako jediná krajina v Európe opäť na 60 km/h a od 1. februára 2009 sa zas vrátilo na 50 km/h.

Tieto limity platia dodnes, hoci už niekoľko rokov prebieha diskusia o možnosti zvýšenia maximálnej rýchlosti na niektorých úsekoch diaľnic na 160 km/h. Rýchlostný raj z rokov 1976 až 1979 sa už určite nikdy nevráti. Nielen kvôli bezpečnosti, ale aj ekológii.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Autor článku: PRAVDA, Tomáš Andrejčák | 02.04.2016 07:00
Autoři fotek (v pořadí v příspěvku): SPN, ŠKODA, SPN

http://auto.pravda.sk/magazin/clanok/38 ... maximalky/

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


2.4.2016 12:13:27
Profil Zobrazit autorovy stránky
Autor

Příspěvky: 8266
Bydliště: na levém břehu Dunaje
Příspěvek Re: Československo: Před 40 lety nebyl rychlostní limit (+fo
Ještě bych doplnil, že v Silničním obzoru byly články ve smyslu, budeme poslední v Evropě, kdo ještě nezavedl rychlostní limity apod.

_________________
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)


2.4.2016 22:02:41
Profil
VIP

Příspěvky: 10847
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Československo: Před 40 lety nebyl rychlostní limit (+fo
z jakého místa je ta 1. fotografie? a co za budovu to tam je po pravé straně?

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


3.4.2016 0:00:32
Profil Zobrazit autorovy stránky
Autor

Příspěvky: 4162
Příspěvek Re: Československo: Před 40 lety nebyl rychlostní limit (+fo
Dálnice D1, km 5, bývalá budova Sporthotelu, dnes nahrazená sportovní halou Clubhotelu Průhonice.


3.4.2016 0:32:59
Profil
 

Příspěvky: 212
Příspěvek Re: Československo: Před 40 lety nebyl rychlostní limit (+fo
Ona by se rychlost dala omezit i jinak než je limitem. Představte si třeba, že by pojišťovna kratila plnění na silnici mimo obec v případě, že policie shledá jako příčinu nepřiměřenou rychlost. To bychom najednou jezdili opatrněji než dnes.
Jiná zjištění zejména ze Států, ale říkají, že při hustém provozu je nejbezpečnější, když všechna vozidla jedou stejně rychle. Proto v USA je maximalka stejná i pro náklaďáky.

Odesláno z mého SM-G920F pomocí Tapatalk


3.4.2016 10:58:52
Profil
 

Příspěvky: 129
Příspěvek Re: Československo: Před 40 lety nebyl rychlostní limit (+fo
Nebo omezit rychlost délkou okamžité brzdné dráhy. To by si pak každý mohl zvolit jak účinné brzdy si pořídí nebo jak rychle pojede a taky kolik má naloženo.


4.4.2016 17:29:41
Profil
 

Příspěvky: 2794
Příspěvek Re: Československo: Před 40 lety nebyl rychlostní limit (+fo
limit je mantrou
a jediným jeho pozitivem je, že se dobře kontroluje

všichni víme, že hustý provoz reálnou rychlost většinou sníží a naopak

ovšem kontrola "limitu" probíhá i v úplně nesmyslné doby a situace a to je celé jádro pudla, proč se brojí zrovna proti limitům

_________________
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit


4.4.2016 22:04:23
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 7 ] 




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz