VMO: Žabovřeská I, I. etapa

VMO a jiné
Odpovědět
Marty
Příspěvky: 755
Registrován: 16.3.2009 9:00:04

VMO: Žabovřeská I, I. etapa

Příspěvek od Marty »

Po dokončení tunelů Dobrovského a bez R43 přes Bystrc či Boskovickou brázdou bude jedním z největších špuntů v Brně právě malá část VMO mezi MÚK Hlinky a MÚK Kníničská - kde se na cca 1km sjíždí 4 respektive 5 pruhů do jednoho při intenzitách cca 30tis. aut za den a dvou úrovňových přechodech pro chodce. Viz. http://www.mestsky-okruh-brno.cz/zabovresky-vizualizace

Jak je daleko příprava ? Existují i jiné varianty než tramvaj vyhnat do tunelu ? (například stavba na pilotech s jedním směrem nahoře a druhým vespod) ?

Dovolil jsem si pro diskusi založit toto vlákno.
xcav8
Příspěvky: 519
Registrován: 27.5.2010 11:00:52
Bydliště: Brno

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od xcav8 »

Nedávno jsem četl rozhovor, že již probíhají přípravné práce a začít stavět by se mělo 2012-13.
Skopek
Příspěvky: 36
Registrován: 19.3.2009 7:03:44

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od Skopek »

No puvodne bylo variant asi deset (ruzne kombinace tech tri zakladnich konceptu), ale uvazuje se uz pouze o tram v tunelu protoze tam je hotovo DUR a myslim i UR je vydano. Takze prestoze je to nejdrazssi varianta tak uz asi nikdo do niceho jinyho nepujde. Nevim jak je daleko DSP, ale mam za to, ze se preferoval severni usek tj. Tomkac a Rokytova.

Vcelku je to jedno, protoze tempem jakym se vyvyji financovani tak MD na to stejne nebude mit, a Brno tuplem ne, kdyz nema ani na Plotni/Dornych
xcav8
Příspěvky: 519
Registrován: 27.5.2010 11:00:52
Bydliště: Brno

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od xcav8 »

V tomto ohledu je oproti VMO Žabovřeské ulice Plotní druhořadý cíl.
Protože až otevřou tunely, tak tady uvidíme v praxi jak vypadají skutečné přesýpací hodiny.
the.klokan
Příspěvky: 238
Registrován: 23.6.2010 12:04:28

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od the.klokan »

Díky za založení speciálního vlákna.
Tento problém už se tady diskutoval, jak v tématu "VMO: obecné info" tak v tématu "VMO: Dobrovského B", třeba na stránkách 11 a 12.

Relativně nedávný článek, který se tomu věnuje je zde: http://brnensky.denik.cz/zpravy_region/ ... 10116.html

Nějaké informace byly taky v rozhovoru s ředitelem brněnského ŘSD Pánkem
http://brnensky.denik.cz/rozhovor/panek ... -lidi.html

Jaké další části okruhu potom přijdou na řadu?
Projektově nyní připravujeme tři další úseky. Jsou to Žabovřeská I, Rokytova a Tomkovo náměstí. Na pořadu dne je nyní ale maximálně úsek Žabovřeská. Pro ten zpracováváme investiční záměr. Začít můžeme příští rok a stavbu dokončit v roce 2017. Při stavbě musíme nějak odstranit úzké hrdlo omezené řekou Svratkou a příkrým svahem Wilsonova lesa. Při projednávání s ministerstvem životního prostředí jsme posuzovali přes deset variant. Ministerstvo nakonec odsouhlasilo tu, kdy tramvaj pojede tunelem a auta nad ním. Přes Svratku navíc postavíme ekologický most, který spojí ulici s Žabovřeskými loukami. Stavba bude stát necelé tři miliardy korun.


Moc nechápu, co myslel tím, že auta pojedou nad tramvajovým tunelem. Myslel jsem, že ten tramvajový tunel bude zakousnutý do Wilsoňáku a auta pojedou vedle.
pp21
Autor
Příspěvky: 1640
Registrován: 9.3.2009 15:03:16
Bydliště: Praha

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od pp21 »

the.klokan píše:...úsek Žabovřeská. Pro ten zpracováváme investiční záměr. Začít můžeme příští rok...
Nejsem žádnej extra znalec postupu přípravy stavby, ale stupeň "investiční záměr" je poměrně dost daleko od zahájení stavby, nebo ne?
Nejprve ten IZ musí někdo schválit (MD), pak se musí vyhlásit soutěž na zhotovitele dokumentace pro územní rozhodnutí, ta se musí vypracovat a následně zažádat o územní rozhodnutí. Po jeho vydání lze začít zpracovávat dokumentaci pro stavební povolení, vykupovat pozemky, žádat o stavební povolení, soutěžit zhotovitele ... mno a někde zajistit nějaké to financování.
Spolu s odvolacíma lhůtama a absencí této akce ve výhledu rozpočtu SFDI (nebo tam je?) zní informace "začít můžeme příští rok" úplně stejně, jako když pan Šimonovský v roce 2005 tvrdil, že 2010 bude mít D1 6 pruhů z Prahy až do Brna.
A nebo se pletu?
Bém v Praze taky dokázal začít stavět prodloužení metra A do Motola lousknutím prstu v průběhu necelých dvou let ... aneb možné je všechno, pravděpodobné ne :)
xcav8
Příspěvky: 519
Registrován: 27.5.2010 11:00:52
Bydliště: Brno

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od xcav8 »

S pozemky problém nebude.
Většina jich patří městu.
Bobek
Příspěvky: 1636
Registrován: 14.3.2009 6:43:59
Bydliště: MO

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od Bobek »

Většina je hezká věc, ale na takovou D11 taky stát většinu pozemků měl... :mrgreen:
Království a půl princezny za 511.
the.klokan
Příspěvky: 238
Registrován: 23.6.2010 12:04:28

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od the.klokan »

Petr Pokorný píše:Nejprve ten IZ musí někdo schválit (MD), pak se musí vyhlásit soutěž na zhotovitele dokumentace pro územní rozhodnutí, ta se musí vypracovat a následně zažádat o územní rozhodnutí. Po jeho vydání lze začít zpracovávat dokumentaci pro stavební povolení, vykupovat pozemky, žádat o stavební povolení, soutěžit zhotovitele ...
Jak se píše v tom článku ze začátku r.2011, DUR i UR už jsou asi hotové.
Zkusil jsem hledat na katastru a zdá se, že opravdu všechny pozemky i budovy mezi silnicí a lesem vlastní buď Brno nebo stát. To znamená, že už tam proběhly i výkupy? Až teda po garáže na konci Bráfové. Tak doufám, že ty už potřeba nebudou, protože tam je těch majitelů jako much:-)
I když... dívám se, že i hodně těch garáží už vlastní Brno.
pp21
Autor
Příspěvky: 1640
Registrován: 9.3.2009 15:03:16
Bydliště: Praha

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od pp21 »

the.klokan píše:Jak se píše v tom článku ze začátku r.2011, DUR i UR už jsou asi hotové.
No jo, vážně to tam stoj. Lenny, jaktože nemáš na stránkách napsáno, že už to má UR? :)
V každém případě ale tahle akce není v rozpočtu SFDI vůbec uvedená, což odpovídá tomu, že to nemá schválený investiční záměr a nějaké to financování přípravy dosud probíhalo nejspíš z nějakých těch globálních položek. V každym případě rozpočet 3 mld na 1,2 km, který se tam v těch článcích objevuje je docela silný kafe.
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od martini »

Petr Pokorný píše:Nejsem žádnej extra znalec postupu přípravy stavby, ale stupeň "investiční záměr" je poměrně dost daleko od zahájení stavby, nebo ne?
Dodělává se ten investiční záměr dodatečně. SKutečně už je tam vydané ÚR. Až se dořeší skutečnsot, že tramvaj má zafinancovat město (s čímž předběžně souhlasilo), tak skutečně i s ohledem na absentující R43 by tento úsek měl jít na řadu jako první. Nevím detaily, kdo tu akci takhle historicky přirpavil, ale je na tom docela dobře :-) 3 mld. jsou včetně tramvaje, ta je cca za 1,5 do toho tunelu... Ale mám jen takovéto povrchní informace. V SFDI se to může objevit jen pokud vůbec budou peníze na nějaké národní akce, což bohužel teď nevypadá... Případně pak holt ERDF v příštím programovacím období, tam to vidím celkem reálně.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
siesa
Příspěvky: 1244
Registrován: 15.3.2009 20:22:40
Bydliště: R43

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od siesa »

martini píše: 3 mld. jsou včetně tramvaje, ta je cca za 1,5 do toho tunelu...
Si nekdo dela pr**l, ne?!! Jako za parsetmetrovej jednotubusovej tunel pro salinu 1,5 mld :o ?!! To je snad nejaka dezinformace...
xcav8
Příspěvky: 519
Registrován: 27.5.2010 11:00:52
Bydliště: Brno

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od xcav8 »

Není a v podmínkách, ve kterých bude ražba probíhat je možné, že se cena neplánovaně navýší.
Skála je v těchto místech nestabilní a jsem zvědav jak se toho zhostí.
Veronss
Příspěvky: 339
Registrován: 11.5.2009 20:04:15
Bydliště: Slavkov u Brna

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od Veronss »

Razit tunely v Brne asi neni zadna pohodicka...Dobrovskyho jsou taktez rarita..
the.klokan
Příspěvky: 238
Registrován: 23.6.2010 12:04:28

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od the.klokan »

Nevíte teda někdo, jak přesně vypadá ta vítězná varianta? Zaráží me slova ředitele brněnského ŘSD Pánka "Ministerstvo nakonec odsouhlasilo tu, kdy tramvaj pojede tunelem a auta nad ním. " To by byl ale jiný tunel, než se tady diskutuje (do skály Wilsonova lesa) a možná by to vysvětlovalo jeho cenu.
xcav8
Příspěvky: 519
Registrován: 27.5.2010 11:00:52
Bydliště: Brno

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od xcav8 »

Spíš bych to viděl na původní variantu, to co říkal je podle mě blbost.
Přílohy
kaplicka-5.jpg
kaplicka-5.jpg (72.69 KiB) Zobrazeno 56190 x
Lenny
Autor
Příspěvky: 10772
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od Lenny »

xcav8 píše:Spíš bych to viděl na původní variantu, to co říkal je podle mě blbost.
Na tuto variantu byla zpracována DUR.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Marty
Příspěvky: 755
Registrován: 16.3.2009 9:00:04

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od Marty »

Přemýšlel jsem o tomhle úseku. Jsem zvědav, zda opět nedojde k posunování stavby z důvodu financí. Škoda, že naše společnost nefunguje efektivně, ale spíše na základě zvykových práv. Efektivně fungující společnost by asi šalinu mezi Pisoárkami a Žabinami na několik let zrušila a po naspoření potřebné částky nahradila pro lidi využívající šalinu severojižním tramvajovým diametrem, který by jim víc vylepšil kvalitu života...
Warcz
Příspěvky: 2081
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od Warcz »

Zrušila ? 1 čku ? Zkama ty si ? :-)
siesa
Příspěvky: 1244
Registrován: 15.3.2009 20:22:40
Bydliště: R43

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od siesa »

No a jeste k tomu to, ze SJ diametr vubec neresi problem spojeni Statl - Prygl....
majnao
Příspěvky: 32
Registrován: 24.5.2011 9:18:10

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od majnao »

Ten dopravní kolaps si nedokážu vůbec představit. Jednička jezdí co 5 minut se čtyřmi vozy a stejně je vždycky narvaná k prasknutí :D
Domis
Příspěvky: 238
Registrován: 18.2.2010 20:58:02
Bydliště: Viničné Šumice

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od Domis »

Marty píše:Přemýšlel jsem o tomhle úseku. Jsem zvědav, zda opět nedojde k posunování stavby z důvodu financí. Škoda, že naše společnost nefunguje efektivně, ale spíše na základě zvykových práv. Efektivně fungující společnost by asi šalinu mezi Pisoárkami a Žabinami na několik let zrušila a po naspoření potřebné částky nahradila pro lidi využívající šalinu severojižním tramvajovým diametrem, který by jim víc vylepšil kvalitu života...
Bože můj, to to tu píšeš za nesmysly? :crazy:
1. Vidím, že víš o místních dopravních poměrech opravdu "hodně". Ale dejme tomu, že ne. To nikdo po nikom nehce.
2. To, že MHD (a veřejná doprava obecně) by se měla podporovat na úkor automobilové dopravy je dnes už všeobecně uznávaný názor. Jestli jsi ovšem jeden z těch zarytých motoristů, co to nechcou skopni akceptovat, tak budiž.
3. Ale pokud mluvíš o ekonomické efektivnosti, tak by sis mohl porovnat cenu jednoho tramvajového tunelu s cenou několikakilometrového SJKD (Severojižního kolejového diametru).
4. Sám píšeš "severojižní". Promiň, ale víš, vůbec, kam má ten diametr vést? Stačí si uvědomit, kde je sever a jih.

Omlouvám se za trochu hrubší příspěvek, ale nelze reagovat jinak.
Marty
Příspěvky: 755
Registrován: 16.3.2009 9:00:04

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od Marty »

Jejda to jsem si to schytal. Dobře mi tak, nezapadat s názorem do mainstreamu...

No nic k věci. Tramvaje z do Bystrce mají dvě trasy. Jedna přes Pisárky k hl.n.a druhá přes Žabiny do centra na Českou. Komfortnější je ta přes Pisárky, protože ji až na Mendlák nekříží semafory. Proto chápu rozhořčení nad mým příspěvkem.

Na druhou stranu si prosím uvědomme, proč silniční tranzit sever-jih v současné době má jedinou šanci vmáčknout se do současné Žabovřeské - a to v mimořádných denních intenzitách, kdy současná silnice s dvěma přechody prostě kapacitně nestačí - a to vše i mimo jiné díky obstrukcím stavby R43 lidí z Bystrce.

Navíc, pokud je mi známo, severojižní tramvajový diametr není jen spojnice Řečkovic a Chrlic, ale měl by mít odbočku i do Žabovřesk a Bystrce. Viz. http://www.brnenskamhd.net/2011/08/23/s ... roce-2030/

Pokud by tento byl reálný, stálo by za to převést ušetřené peníze za tunel plánovaný u VMO Žabovřeská na podpovrchovou spojnici Šumavské s Jundrovskou. Vždyť si jen uvědomme, jak velké výhledové plány má Brno a jak mizivé reálné možnosti jejich financování - přesun nádraží, dokončení VMO , Bratislavská radiála, severojižní diametr, přebudování vlaku k letišti a já nevím co ještě... A kde na to všechno vzít ??

Podle mne je v příštích 15-20 letech reálné jen (řazeno dle mých priorit):

1. dokončení VMO Dobrovského a Svitavská radiála,
2. VMO Žabovřeská,
3. severojižní tramvajovo-vlakový diametr,
4. VMO Tomkovo nám. a Rokytova

a ostatní body odsunout do pozice snů... Obávám se však díky "velkým očím" polovičatých řešení. Tolik můj názor.
siesa
Příspěvky: 1244
Registrován: 15.3.2009 20:22:40
Bydliště: R43

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od siesa »

Marty, v soucasne situaci si vubec nedovedu predstavit, ze by se zapocalo s takovou monstrozni stavbou, jakou diametr je...Bohuzel...S vasim postojem v podstate souhlasim a libi se mi, nicmene reseni VMO Zabovreske je potreba provest s konecnym vysledkem, nikoliv polovicate (myslim, ze vite co by v brnenskem kontextu znamenalo polovicate reseni, ktere jakztakz funguje...)
Ta odbocka z perimetru je zajimavej pocin, ale myslim si, ze jestli se neco z diametru uskutecni, pak to nebude zrovna tahle vetev...Ostatne si myslim, ze jeji odboceni uz na Sumavske je nevhodne. Osobne bych to videl radeji jako pokracovani na Slovanak (potreba kvalitniho a kapacitniho spojeni Zabovresky-KrPole je evidentni a soucasne autobusove spojeni, myslim, neni dostacujici...).
Skopek
Příspěvky: 36
Registrován: 19.3.2009 7:03:44

Re: VMO: Žabovřeská I.

Příspěvek od Skopek »

Upozornuju, ze hybrid tramvajovo-kolejovy diametr nelze uvazovat. Uz jen kvuli napajeni (tram 600V ss x vlaky na Morave 2,5 kV str). O tom, ktera varianta vyhraje, zatim neni jasno, hlavne protoze se to urcite v horizontu 10 let nezacne. Na pomyslnych vahach ale aktualne vede krajem prosazovana kolejova varianta, ktera ma prinos i pro suburbanni oblast.
Varianta Slovanak je sic zajimava pro Kr.Pole, ale pro Brno je zajimavejsi dostat se co nejblize Palackeho vrchu, tj. Kampus VUT a Cesky Technologicky Park.

Zpet k tram Zabovreska; Pokud si nekdo mysli ze Horova-Minska-Veveri snese jeste vetsi zatizeni, doporucuju se tama projet. Minimalne po dostavbe tunelu se Horova-Minska bude opravovat minimalne rok (teto ulici Brno dluzi opravu uz asi 15 let aktualne je vymlete tramvajove podlozi takze tramvaje tam jezdi 20 km/h a kanalizace je tam z roku razdva).
Odpovědět

Zpět na „Brno“