Financování výstavby dálnic
Re: Financování výstavby dálnic
Naprostý souhlas Jeni !
A Dálničářovi díky za shrnutí, vidím to v mnoha věcech stejně
A Dálničářovi díky za shrnutí, vidím to v mnoha věcech stejně
Re: Financování výstavby dálnic
"Poslusne hlasim " ,ze na Sev. Morave se propousti .
Bud na tvrdo s odstupnym ,nebo nepr. smlouvy ci konci agentury .
Jedna Fa je spec. tam lide davaji sami vypoved a oni prijimaji
cizince a delaji méně kusu .
Jsem zvedavy na pristi rok co bude delat kral Andrej , az se zvysi min mzda.
To bude "frmol do teplych krajin" (musí Fa zvýšit zaručenou mzdu ) o 1300 Kc
No a na dalnice " nic"
Bud na tvrdo s odstupnym ,nebo nepr. smlouvy ci konci agentury .
Jedna Fa je spec. tam lide davaji sami vypoved a oni prijimaji
cizince a delaji méně kusu .
Jsem zvedavy na pristi rok co bude delat kral Andrej , az se zvysi min mzda.
To bude "frmol do teplych krajin" (musí Fa zvýšit zaručenou mzdu ) o 1300 Kc
No a na dalnice " nic"
Re: Financování výstavby dálnic
Hlavně s tím, co se chystá na železnici do max 5 let, to vidím hodně blbě s některými dálnicemi .. bude se stavět D3 a D35 a zbytek utře nos. No a samozřejmě D0 dá-li bůh
Re: Financování výstavby dálnic
V prezentaci z dnešníhoŽofínského fóra (na drážní téma) je v příspěvku SFDI uvedeno, že čerpání rozpočtu ŘSD je letos na 83%. Bohužel se neuvádí, ke kdy má tato informace platit... :/
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Pište česky, prosím!
-
- Příspěvky: 4232
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Financování výstavby dálnic
..podle všeho asi aktuálně....protože RM na twitteru píše, že letos vyčerpají "vše"....
čemuž bych věřil - většina staveb jede podle plánu, ne-li rychleji a zahájeno bylo taky skoro vše, co bylo v plánu ( z těch významnějších snad jen Bělotín-Rybí a možná tam byla původně optimisticky i 0136)
čemuž bych věřil - většina staveb jede podle plánu, ne-li rychleji a zahájeno bylo taky skoro vše, co bylo v plánu ( z těch významnějších snad jen Bělotín-Rybí a možná tam byla původně optimisticky i 0136)
Re: Financování výstavby dálnic
Dopravní resort šetří. Zvažuje zrušení fondu, který platí silnice i koleje
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ ... oprava_fih
https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/ ... oprava_fih
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Financování výstavby dálnic
Jen aby nedošlo k tomu, že nebudou ani investice za biliony ani fond a ještě více peněz, které plynou z využívání dopravních cest a věcí s tím souvisejících se rozplynou v ostatních výdajích státu.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
Podmínkou zefektivnění státní správy jsou změny zákonů. Tedy těch zákonů, které úředníkům stanovují povinnosti zbytečné nebo duplicitní. Tedy hodně trnitá cesta. Státní fond dopravní infrastrukturyje prvním kandidátem na zrušení. Je to jakýsi průtokový ohřívač peněz; v občanském životě můžeme najít obdobu v SIPO. Mohu zaplatit elektrickou energii z účtu přímo distributorovi nebo to z účtu zaplatím SIPU a ten to zaplatí distributorovi.
Příjmy SFDI: 9,1 % spotřební daně z minerálních olejů, příspěvky ze státního rozpočtu........
Myšlenka, že jednotlivý příjem státního rozpočtu má být předurčen ke konkrétnímu výdaji je nesmyslná a nerealizovatelná. Je racionální důvod proč právě 9,1%? Ty příspěvky státního rozpočtu jsou nějak exaktně stanoveny? Provádí SFDI něco, co by neumělo MD? Proč se většina ministerstev bez podobných fondů obejde?
Důvod existence je jasný. Nějaká ta křesla pro straníky; tyto funkce se dokonce veřejně prezentují jako nárokové či legitimní odkladiště straníků....
Příjmy SFDI: 9,1 % spotřební daně z minerálních olejů, příspěvky ze státního rozpočtu........
Myšlenka, že jednotlivý příjem státního rozpočtu má být předurčen ke konkrétnímu výdaji je nesmyslná a nerealizovatelná. Je racionální důvod proč právě 9,1%? Ty příspěvky státního rozpočtu jsou nějak exaktně stanoveny? Provádí SFDI něco, co by neumělo MD? Proč se většina ministerstev bez podobných fondů obejde?
Důvod existence je jasný. Nějaká ta křesla pro straníky; tyto funkce se dokonce veřejně prezentují jako nárokové či legitimní odkladiště straníků....
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Financování výstavby dálnic
Právěže naopak. Všude ve světě, kde chybí dopravní infrastruktura se jí daří budovat právě tím, že se vyčlení z rozpočtu fixní peníze do fondu nebo podobného nástroje odděleného od ostatního běžného rozpočtu. Ze kterého nepůjdou peníze na důchody a jiné dávky, ale tam, kam patří, protože odsud pocházejí. A správně, nemá tam jít jenom podíl, ale 100% toho odkud se berou. A na to ten fond má být. Pokud by jste se k tomu choval takhle, tak pak nemá smysl ani existence státu, ať si každý postaví 100m silnice za život a provede veškeré úkony sám nebo "komunitně". Pak je nutno zrušit všechny úřady.
Už to vidím, jak ten stát dá po roce 2022 ještě více peněz do výstavby dopravní infrastruktury. Nedá a ta pracovní skupina je tady pro to, aby zrušila jediné místo, které garantuje alespoň nějaké jistoty pro tu dopr. infrastrukturu. Nebude ani to. Bude se snad ŘSD zadlužovat dle vzoru ASFINAGu? K tomu pracovní skupina není.
Pánům chybí i ty peníze, které jsou v tom SFDI.
Ty liniové stavby jsou právě tou povahou nesmírně drahé. Nelze je financovat nárazově. Pak prostě nejsou. Ten rozvoj není. Kdyby opravdu chtěla vláda masivně budovat, tak naopak zajistila, ale to už od té doby, co je p. Babiš u moci, aby šlo do SFDI mnohem více % z toho co tam jde. To ale není a je zřejmé kam to spěje. Tady se bude poslouchat ještě 2 dekády jak to všechno bude za biliony vybudované. Ale není a touto metodou ani nebude.
Už to vidím, jak ten stát dá po roce 2022 ještě více peněz do výstavby dopravní infrastruktury. Nedá a ta pracovní skupina je tady pro to, aby zrušila jediné místo, které garantuje alespoň nějaké jistoty pro tu dopr. infrastrukturu. Nebude ani to. Bude se snad ŘSD zadlužovat dle vzoru ASFINAGu? K tomu pracovní skupina není.
Pánům chybí i ty peníze, které jsou v tom SFDI.
Ty liniové stavby jsou právě tou povahou nesmírně drahé. Nelze je financovat nárazově. Pak prostě nejsou. Ten rozvoj není. Kdyby opravdu chtěla vláda masivně budovat, tak naopak zajistila, ale to už od té doby, co je p. Babiš u moci, aby šlo do SFDI mnohem více % z toho co tam jde. To ale není a je zřejmé kam to spěje. Tady se bude poslouchat ještě 2 dekády jak to všechno bude za biliony vybudované. Ale není a touto metodou ani nebude.
-
- Příspěvky: 4232
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Financování výstavby dálnic
Jako obvykle - vezmeš kousek, a pak ho pěkně přiohneš, jak potřeba:o) Hlavním smyslem fondu mělo být to, že bude kumulovat prostředky, které jinak ministerstva (včetně příspěvkové organizace typu ŘSD) v normálním módu musejí vrátit do rozpočtu, pokud nevyčerpají v daném fiskálním roce.theodor less píše: Státní fond dopravní infrastrukturyje prvním kandidátem na zrušení. Je to jakýsi průtokový ohřívač peněz; v občanském životě můžeme najít obdobu v SIPO. Mohu zaplatit elektrickou energii z účtu přímo distributorovi nebo to z účtu zaplatím SIPU a ten to zaplatí distributorovi.
Podle všeho to nějak tak funguje, i když samozřejmě určitě budou případy, kdy to mohlo/mělo fungovat lépe.
A druhým smyslem měla být větší ochrana právě před projedením na měkké výdaje. Zase - v případě potřeby by si vláda asi dokázala stáhnout ty peníze i odsud (stejně jako prodá zásoby ze státních rezerv), ale přeci jen to má takto o stupínek těžší.
Že ve fondu bude zaměstnáno více lidí než je potřeba a že tam jsou umísťováni straníci, to máš bohužel pravdu.
Pokud se transformuje ŘSD a bude si moct ty peníze řídit, tak souhlas, že by ten fond nebyl až tak potřeba.
Re: Financování výstavby dálnic
Já teda nevím, ale když vezmu příklad, který dobře znám, tak to asi zase tak zbytečné nebude (viz poslední příspěvek Diaľničiara). Na Ukrajině v rámci velkých systémových reforem, které probíhají po roce 2014 mj. zřídili k 1. lednu 2018 přesně takovýhle silniční fond, do kterého tečou peníze např. z daní na pohonné hmoty. I díky tomu, že je narozdíl od jakéhokoliv období v minulosti zajištěný stálý přísun financí se tam teď masivně investuje do silniční infrastruktury (zatím hlavně opravy, ale na nové stavby především obchvatů velkých měst taky dochází) a výrazně se zlepšuje stav spousty silnic (takhle vypadala ještě v roce 2016 hlavní mezinárodní silnice z Oděsy do Rumunska, která je dnes v celé své délce opravená: https://www.epravda.com.ua/publications ... 10/571661/).
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
diaľničiar: mám obavy o bezpečnost, není načase zřídit Fond ochrany občanů?;
1975: SFDI- ústavní pojistka proti svévoli vlády?
ML90: příklady i odjinud než z EU, ale z korupcí prolezlé Ukrajiny?
1975: SFDI- ústavní pojistka proti svévoli vlády?
ML90: příklady i odjinud než z EU, ale z korupcí prolezlé Ukrajiny?
-
- Příspěvky: 4232
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Financování výstavby dálnic
Asi nerozumím. Že se vláda rozhodne nějak alokovat peníze, které nejsou nějak mandatorně určené zákonem, se nemusí líbit (a nelíbí se mi to), ale kde je hned ta "svévole"?
Nemáte to nějak "chvilkově" posunuté? Obdobně, když prezident říká, že využije práva na udělení abolice, kterou mu dává Ústava, tak je to hned zneužití a červená čára? .o)
Nemáte to nějak "chvilkově" posunuté? Obdobně, když prezident říká, že využije práva na udělení abolice, kterou mu dává Ústava, tak je to hned zneužití a červená čára? .o)
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Financování výstavby dálnic
TL: Odkláníte to záměrně jinam a nejsme tady abychom řešili obranu. Asi docházejí argumenty. Já jsem se vyjádřil kam to povede. Vy si to klidně obhajujte. Vy v tom vidíte pár lidí navíc, ale není to o těch lidech a té instituci jako takové. Takových je. Je to o těch penězích a systému; nějaké alespoň min. garance financování. A právě ta nemožnost s tím hnout tady vadí. Kdyby byla ochota opravdu budovat, tak se to dávno dělá. Pan Babiš není u moci 100d ani 1 rok. U něho bude vždycky něco co bude vadit, ale s výstavbou se zásadně nepohne. Nanejvýš tak v knížkách, kde to všechno zní tak hezky. Systémové řešení se nehledá. Na takový dluh to nepůjde a to co ještě je, to se plánuje zrušit.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
diaľničiar: Také na tomto fóru jsem upřednostnil princip občanský před partikulárním. I jako fanda dálnic musím uznat, že něčí preference (např. vzdělávání) je stejně legitimní jako stavba dálnic. Školství obdobu SFDI nemá.
1975: SFDI - zákonná pojistka proti nezodpovědnosti vlády?
1975: SFDI - zákonná pojistka proti nezodpovědnosti vlády?
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Financování výstavby dálnic
Stále odbíháte od tématu. Jak a z čeho postavíte ty dálnice a zmodernizujete tu železniční síť, když to bude vázané na nálady politiků? To právě ještě zhorší stávající situaci, že se dohaduje o miliardy. Bude se dohadovat o desítky miliard. Ještě připojte ty potřeby důchodců, nemocnic a další. To jen potvrzujete co jsem napsal. Děkuji.
SFDI když tak upravit činnost. Nefinancovat regionální "nic", všechny ty malé stavby, které si mají financovat obce a kraje. Tam utíkají ty peníze a tam stoupá ten "tlak", který do slušné vyspělé společnosti nepatří, ale to není o tom.
SFDI když tak upravit činnost. Nefinancovat regionální "nic", všechny ty malé stavby, které si mají financovat obce a kraje. Tam utíkají ty peníze a tam stoupá ten "tlak", který do slušné vyspělé společnosti nepatří, ale to není o tom.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
Bez jakékoli ironie: to je ta demokracie. Pokud bude zvolen ten, kdo nestaví a prožírá budoucnost, nezbývá než to respektovat a dálnice oželet.Diaľničiar píše: Jak a z čeho postavíte ty dálnice a zmodernizujete tu železniční síť, když to bude vázané na nálady politiků?
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Financování výstavby dálnic
Před několika příspěvkama jste psal, že je prožírání i instituce, která tu výstavbu alespoň s nějakými financemi garantuje. Najednou je to zase jinak. Jak se vám to právě hodí. To je demokracie vašeho typu.
-
- Příspěvky: 4232
- Registrován: 2.7.2009 14:40:00
- Bydliště: Poblíž Vysočanské radiály, v budoucnu R520
Re: Financování výstavby dálnic
Taky nejsem přítel dalších a dalších úřadů/fondů. Tady ale vzhledem k charakteru infrastruktury/staveb (obvykle trvají déle než jednu stavení sezonu/rok) mi přijde smysl tohoto fondu pro "klíčové/prioritní stavby" akceptovatelný.theodor less píše:diaľničiar: Také na tomto fóru jsem upřednostnil princip občanský před partikulárním. I jako fanda dálnic musím uznat, že něčí preference (např. vzdělávání) je stejně legitimní jako stavba dálnic. Školství obdobu SFDI nemá.
1975: SFDI - zákonná pojistka proti nezodpovědnosti vlády?
Ale hlavně - v našem prostředí, když tohle rozvrtáme, budeme 2-3 roky vymýšlet něco nového, pak to další 2-3 roky rozjíždět a ....Polsko nám uteče ještě víc..
a že to není jediný státní fond...)
70856508 Státní fond dopravní infrastruktury
45806985 Státní fond kultury České republiky
70856788 Státní fond rozvoje bydlení
00020729 Státní fond životního prostředí České republiky
01312774 Státní pozemkový úřad
48133981 Státní zemědělský intervenční fond
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
1975 píše:SFDI není jediný státní fond...)
70856508 Státní fond dopravní infrastruktury
45806985 Státní fond kultury České republiky
70856788 Státní fond rozvoje bydlení
00020729 Státní fond životního prostředí České republiky
01312774 Státní pozemkový úřad
48133981 Státní zemědělský intervenční fond
Děkuji, že předchozí příspěvek 1975 není psán s touhou zvítězit, ale nahlížet na možnost zrušení SDFI z různých úhlů a tím se dopídit k rozumnému pohledu.
Existence několika fondů je známá, a v případě např.Státního fondu České republiky pro podporu a rozvoj české kinematografie má člověk pocit, že se chrání bezbranný segment ekonomiky.
To o stavbě dálnic určitě neplatí, bude to vždy výkladní skříň každé vlády; všichni rádi poklepávají a stříhají.
Za příklad možnosti "rušení" institucí lze uvést Státní pozemkový úřad; vznikl totiž sloučením Pozemkového fondu a Pozemkového úřadu. Finanční efekt neznám.
Re: Financování výstavby dálnic
Možná rádi poklepávají stříhají, ale prachy radši dají důchodcům, neboť to jim dá více hlasů.
Re: Financování výstavby dálnic
Nějaká forma fondu (a jmenovat se může jakkoliv) je v podstatě nutná pro udržitelný rozvoj. Vláda není odpovědný hospodář a mívá tendenci nárazově přesouvat prostředky jinam, kde za ně lépe uplatí voliče. Hlavní výhody fondu vidím tady:
1) fixace příjmů fondu: Pokud se jinde v zásadě shodujeme, že nejlepší je držet dlouhodobě konstantní míru rozestavěnosti dálnic, tak je také potřeba zajistit konstantní financování. Tedy na něco navázat příjmy fondu (% výběru nějaké daně, % rozpočtu, % hdp, apod.). A vím, že SFDI je to jen částečně. Tím v podstatě přesunete výdaje na dopravní infrastrukturu do mandatorních výdajů a vyhnete se každoročnímu handrkování o rozpočet. To se samozřejmě politikům nelíbí, protože zbývá menší balík peněz, o kterém fakticky rozhodují a který mohou použít na "lepší" uplácení voličů. Je to správné? Vzhledem ke chronické nezodpovědnosti vlád je to podle mne nutné.
2) adresnost výdajů fondu: Peníze z fondu lze použít jen na budování dopravní infrastruktury. To považuji za naprosto klíčové. Je totiž naprosto běžné, že po schválení rozpočtu se peníze "podle potřeby" (důvodné i neopodstatněné) přesouvají z jedné kolonky do druhé. Kdo byl někdy vedoucím, tak ví, že když ušetříte na celkovém rozpočtu, tak se většinou nikdo nešťourá v tom, jestli jste přesně dodrželi každou kapitolu. Dokud jsou peníze ve fondu, tak jsou mnohem víc mimo dosah vlády a ministra a je mnohem těžší je přesunout do jiné kapitoly.
3) kontinuita přes více období: Jak je zmiňováno v předchozích komentářích, nevyčerpané peníze se nevrací. To přispívá ke stabilitě, zvyšuje ochranu před krátkodobými zájmy politiků, odstraňuje potřebu rychle před koncem roku utratit peníze za cokoliv, apod.
Pro info bych zmínil, že provozní náklady SFDI v roce 2019 jsou cca 160 mil. Kč + 24 mil. Kč CAPEX. Při celkovém rozpočtu 65 mld. Kč (ano, je to "průtokový ohřívač", takže poměr výdaje / rozpočet moc velkou vypovídající hodnotu nemá). A zrušením SFDI se samozřejmě celá částka provozních výdajů neušetří, někdo tu práci udělat musí.
1) fixace příjmů fondu: Pokud se jinde v zásadě shodujeme, že nejlepší je držet dlouhodobě konstantní míru rozestavěnosti dálnic, tak je také potřeba zajistit konstantní financování. Tedy na něco navázat příjmy fondu (% výběru nějaké daně, % rozpočtu, % hdp, apod.). A vím, že SFDI je to jen částečně. Tím v podstatě přesunete výdaje na dopravní infrastrukturu do mandatorních výdajů a vyhnete se každoročnímu handrkování o rozpočet. To se samozřejmě politikům nelíbí, protože zbývá menší balík peněz, o kterém fakticky rozhodují a který mohou použít na "lepší" uplácení voličů. Je to správné? Vzhledem ke chronické nezodpovědnosti vlád je to podle mne nutné.
2) adresnost výdajů fondu: Peníze z fondu lze použít jen na budování dopravní infrastruktury. To považuji za naprosto klíčové. Je totiž naprosto běžné, že po schválení rozpočtu se peníze "podle potřeby" (důvodné i neopodstatněné) přesouvají z jedné kolonky do druhé. Kdo byl někdy vedoucím, tak ví, že když ušetříte na celkovém rozpočtu, tak se většinou nikdo nešťourá v tom, jestli jste přesně dodrželi každou kapitolu. Dokud jsou peníze ve fondu, tak jsou mnohem víc mimo dosah vlády a ministra a je mnohem těžší je přesunout do jiné kapitoly.
3) kontinuita přes více období: Jak je zmiňováno v předchozích komentářích, nevyčerpané peníze se nevrací. To přispívá ke stabilitě, zvyšuje ochranu před krátkodobými zájmy politiků, odstraňuje potřebu rychle před koncem roku utratit peníze za cokoliv, apod.
Pro info bych zmínil, že provozní náklady SFDI v roce 2019 jsou cca 160 mil. Kč + 24 mil. Kč CAPEX. Při celkovém rozpočtu 65 mld. Kč (ano, je to "průtokový ohřívač", takže poměr výdaje / rozpočet moc velkou vypovídající hodnotu nemá). A zrušením SFDI se samozřejmě celá částka provozních výdajů neušetří, někdo tu práci udělat musí.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Financování výstavby dálnic
Díky za článek. Nicméně mám několik připomínek:dd píše: Hlavní výhody fondu vidím tady:
1) fixace příjmů fondu
2) adresnost výdajů fondu
3) kontinuita přes více období
1) SFDI existuje od roku 2001, ale následkům Kalouskova "šlápnutí na brzdu" nezabránil. K pojmenování "průtokový ohřívač" je nutné dodat "neregulovaný". Průtok reguluje vláda rozhodnutím, že vypustí příjmy z privatizace nebo příjmy státního rozpočtu.
2) je omyl předpokládat, že SFDI financuje jen budování; dle zákona financuje i údržbu či správu. Doprava sice netratí, ale místo vysněné dálnice je vyasfaltovaná silnice mezi Horní a Dolní. Ta silnice je krajská, ale je podfinancovaná, i když kraj má svůj rozpočet. Provokuji: neměly by se zřídit i Krajské fondy?
3) Hladké přecházení přes období státního rozpočtu je jistě výhoda, ale většina fondů má větší ambice co se týče stabilizace. Nejsou to ale "průtočné" fondy, ale fondy s vlastním zásobníkem.
-
- VIP
- Příspěvky: 22513
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Financování výstavby dálnic
dd: přesně tak
a jako bodka k probíranému z mé strany: Nedokonalost systému se nevyřeší tím, že se celý systém zruší. SFDI dokud bude, tak je garancí rozvoje. Klidně i oprav. Jakákoliv investice ať už do rozpadnutých silnic (když selháním příprav nelze nové budovat) nebo nových dálnic je přínosem. To i ten prognostik z Hradu ví, že zrovna tohle byla chyba, že se to zanedbalo.
a jako bodka k probíranému z mé strany: Nedokonalost systému se nevyřeší tím, že se celý systém zruší. SFDI dokud bude, tak je garancí rozvoje. Klidně i oprav. Jakákoliv investice ať už do rozpadnutých silnic (když selháním příprav nelze nové budovat) nebo nových dálnic je přínosem. To i ten prognostik z Hradu ví, že zrovna tohle byla chyba, že se to zanedbalo.
Re: Financování výstavby dálnic
1) Řešením je navázat větší podíl příjmů na nějaké objektivní kritérium. Ne fond zrušit.theodor less píše:Díky za článek. Nicméně mám několik připomínek:dd píše: Hlavní výhody fondu vidím tady:
1) fixace příjmů fondu
2) adresnost výdajů fondu
3) kontinuita přes více období
1) SFDI existuje od roku 2001, ale následkům Kalouskova "šlápnutí na brzdu" nezabránil. K pojmenování "průtokový ohřívač" je nutné dodat "neregulovaný". Průtok reguluje vláda rozhodnutím, že vypustí příjmy z privatizace nebo příjmy státního rozpočtu.
2) je omyl předpokládat, že SFDI financuje jen budování; dle zákona financuje i údržbu či správu. Doprava sice netratí, ale místo vysněné dálnice je vyasfaltovaná silnice mezi Horní a Dolní. Ta silnice je krajská, ale je podfinancovaná, i když kraj má svůj rozpočet. Provokuji: neměly by se zřídit i Krajské fondy?
3) Hladké přecházení přes období státního rozpočtu je jistě výhoda, ale většina fondů má větší ambice co se týče stabilizace. Nejsou to ale "průtočné" fondy, ale fondy s vlastním zásobníkem.
2) Ano, příliš jsem to zjednodušil, financuje i opravy, atd. Ale stále je to dopravní infrastruktura, ne např. sleva na jízdné. Financování krajských silnic ze státního, to je nad rámec tohoto vlákna. To je kolikrát politika v tom nejhorším významu toho slova.