To se díky ČT povedlo, dnes i to 1% nepozorných občanů bude ochráněno. Ochrana neobčanů by vnesla do systému další slabá místa a nutnost sledování legislativy okolních států.Martin_L píše:...od státu bych očekával trochu větší vstřícnost k občanům.
(elektronické) dálniční známky
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: (elektronické) dálniční známky
Re: (elektronické) dálniční známky
Trochu sem tajně doufal v tvojí reakci, vím že RZ máš zmáknuté. Nedokázal sem to tak srozumitelně popsat jako ty.Martin_L píše:Ono to tak jednoduché není. Registrační značky pro motocykly mají o znak méně v krajském systému od roku 2001, do té doby měly stejný počet jako všechny ostatní kategorie vozidel. A naopak existují i automobily, které mají platnou starší RZ s jen šesti znaky. Vesměs jde o stará auta, neboť ve většině okresů se na tři písmena a tím celkem sedm znaků přešlo do poloviny sedmdesátých let (výjimkou je Praha, kde to bylo o pár let později a pak Zlín /1990/ a Jeseník /1996/), ale stále existují auta kategorie N1, které mohly žlutou značku s jen šesti znaky dostat ještě koncem roku 2002.
Napojení systému EDAZ na registr vozidel, který by jednoduše porovnal, zda daná značka existuje, je určitým řešením, ale úskalím může být třeba rychlost aktualizace dat. Nevím, nakolik je CRV "online" a pokud přihlásím auto, nacvaknu tabulky a chci si koupit známku, abych mohl vyrazit na výlet a ono to nejde, protože z registru se to ještě nepropsalo, tak to příliš praktické není. Spíše si umím představit, že systém nakonec dovolí koupit známku i na neexistující RZ, ale porovnáním s registry vyhodí odklikávací hlášku, která upozorní, že značka nemusí být platná. Stejně tak by se pro alespoň nejčastější státy registrace daly nadefinovat kontrolní pravidla pro ověření platnosti značky. Např. kupuji-li pro slovenské auto známku, měla by značka mít tvar ppčččpp, kombinace prvních dvou znaků by měla být existující zkratka okresu (dle určeného seznamu) a předposledním znakem by nemělo být "Y", protože pak jde o traktor nebo přívěs. (Pak mají ještě značky na přání, kde jsou pravidla jiná, ale nějaká kritéria musí být splněna také.) A pokud mnou zadaný požadavek tato kritéria nesplňuje, mělo by se objevit hlášení ve smyslu "Opravdu? Jste si jisti? Není tam chyba?". Ale to by si s tím musel někdo trochu pohrát, Cendis nastavil nejjednodušší přístup, že se dá koupit známka na cokoliv a veškerá zodpovědnost za správnost je na uživateli. No, proč ne, ale od státu bych očekával trochu větší vstřícnost k občanům.
Narážím hlavně na to, že zadat veškeré možné (i nemožné) mezinárodní kombinace formátů RZ do systému by bylo podle mě dost problematické, tudíž zodpovědnost za správnost zapsaných údajů je, podle mě správně, pouze na uživateli, což ale bylo i doposud, jen prostě 99% uživatelů nerozlišovalo například O a 0, případně toto ani téměř nebylo kontrolováno, jelikož celníkovi a policistovi při kontrole z dálky "stačila" pouhá přítomnost kuponu (takže samozřejmě to vedlo u pár promile uživatelů k podvodům kdy si 1 kupón nalepili na kousek izolepy a "přelepovali" z auta do auta).
Podle mě by právě možnost opravy "kdykoliv" neměla být možná, protože například při případném prodeji vozidla už není povinnost přehlásit i RZ, takže auto bude mít zaplaceno i pod novým majitelem. OK, muže se stát že ztratím tabulku Rz, tak musím zaplatit znovu. Nicméně tento problém byl i v předchozím systému, ale jsme zase u té kontrolovatelnosti. K té té "neexistující SPZ" - jak dokážu Cendisu, že šlo o omyl a nikoliv záměr, když mam doma třeba vozidlo s tou kombinací o znak méně, takže si po půl roce ježdění v klidu přehlásím poplatek na to druhé vozidlo?MPMP píše: Jiná věc je uznání reklamace na neexistující SPZ. To by mělo být dle mého umožněno víceméně kdykoli. A řešením by bylo nahrazení tou správnou kombinací písmen a číslic.
Zkrátka se ztotožňuji s tím, co píše MPMP, že když nedokáže člověk napsat 2x po sobě stejně kombinaci několika znaků, je otázka, jak to že je způsobilý k řízení vozidla resp. k právním úkonům.
Re: (elektronické) dálniční známky
Já psal o neexistující SPZ, pokud opravdu neexistuje, nemůžu přece mít doma vozidlo s takovou kombinací, ne?mbmat píše:K té "neexistující SPZ" - jak dokážu Cendisu, že šlo o omyl a nikoliv záměr, když mam doma třeba vozidlo s tou kombinací o znak méně, takže si po půl roce ježdění v klidu přehlásím poplatek na to druhé vozidlo?
Kromě toho ta "neexistence" většinou spočívá v tom, že zaměním "0" a "O", vynechám znak ap. Rozhodně nevolám po možnosti změnit "4SZ 1234" za "8A6 8520" s poukazem na překlep při zadávávní.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: (elektronické) dálniční známky
A jak je to s pomlčkami? Jde je napsat do formuláře?Martin_L píše: A naopak existují i automobily, které mají platnou starší RZ s jen šesti znaky. Vesměs jde o stará auta, neboť ve většině okresů se na tři písmena a tím celkem sedm znaků přešlo do poloviny sedmdesátých let
Re: (elektronické) dálniční známky
Ne, pomlčky ani mezery do formuláře napsat nejde. V případě českých RZ je to jedno, protože registr s nimi ani nepočítá, ale v Německu je umístění pomlčky důležité (byť na samotných tabulkách už ji nevyznačují). V Německu mohou existovat dvě vozidla s alfanumericky shodnými značkami A-BC 123 a AB-C 123. Německý registr to rozlišuje, ale EDAZ ne, takže stačí koupit známku jen pro jedno a zaplaceno mají obětheodor less píše:A jak je to s pomlčkami? Jde je napsat do formuláře?
V principu souhlasím, že primární zodpovědnost za správné zadání RZ má mít uživatel, ale je otázka, nakolik se má stát pokoušet chybám bránit, anebo se tiše těšit z milionů, které mu za to navíc přitečou. Účinnou obranou by mj. mohlo být i to, aby kombinace RZ byla lépe zapamatovatelná - kromě Bosny a Hercegoviny a zčásti i Polska jsme na tom v tomto směru nejhůře v Evropě. A možnost vrácení platby za RZ, která prokazatelně nikdy neexistovala, by mělo být samozřejmostí.MPMP píše:kdo někdy zkoušel programovat nějaký systém kontrol nad nejasně definovanými pravidly se spoustou výjimek mi jistě dá za pravdu, že jediná "programovatelná" kontrola je ověření proti seznamu. Cokoli jiného, i když bude fungovat v 99% případů (a to nebude nikdy), znamená že každý stý uživatel bude mít problém. A pokud se má prodat ročně cca 2,5 mio kusů (beru jen ty roční), znamená to, že 25 000 uživatelů bude mít problém. Plně chápu autory systému, že dovolí cokoli, protože lidí, kteří si neumí zkontrolovat, co napsali, bude řádově méně. A pokud by jich mělo být stejně nebo více, je to značně alarmující, co se způsobilosti k právním úkonům týče.
A druhá poznámka - jakékoli dodatečné kontroly jsou k ničemu. Valná většina uživatelů počítačů upozornění většinou nečte, ale "odklikává", bohužel.
Nicméně nějaká pravidla už tam teď nastavena jsou: Když se pokouším koupit EDAZ na elektromobil, tak mě to sice pustí až k platbě, ale při volbě data začátku platnosti vyskočí hláška, že elektromobily jsou osvobozeny. Takže pravidlo ověřující přítomnost znaků "EL" na začátku značky tam je už teď.
Re: (elektronické) dálniční známky
Jen pro zajimavost... co je tim mysleno?kombinace RZ byla lépe zapamatovatelná
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: (elektronické) dálniční známky
Možná, že jde jen o podobenství a parabolu. Ale stejně:Martin_L píše:...ale je otázka, nakolik se má stát pokoušet chybám bránit, anebo se tiše těšit z milionů, které mu za to navíc přitečou.
- stát není schopen napoprvé vytvořit něco fungujícího; podsouvat mu něco tak sofistikovaného jako vydělávání na omylech je hodně troufalé
- stát se nikdy neraduje, nemá nálady, je to instituce
Re: (elektronické) dálniční známky
Jen dotaz, nezkoušel sem - dokáže již teď systém rozeznat RZ elektromobilu "EL5 55AA" od RZ na přání "EL5 555AA" ?Martin_L píše:Takže pravidlo ověřující přítomnost znaků "EL" na začátku značky tam je už teď.
Re: (elektronické) dálniční známky
Ano, to jsem zkoušel a dokáže to. Jakmile má značka osm znaků, tak upozornění na osvobození od poplatku zmizí, i když stále začíná na EL. Mimochodem to, že značky na přání můžou na první pohled evokovat značky elektromobilů, ale také třeba diplomatů, je zase na jinou diskusi.mbmat píše:dokáže již teď systém rozeznat RZ elektromobilu "EL5 55AA" od RZ na přání "EL5 555AA"
Lidský mozek má rád určité typy znakových řetězců, které si pamatuje dobře, zatímco jiné mu dělají problémy. Kupříkladu nerad míchá číslice a písmenka, takže zatímco mnoho z nás si dokáže bez problémů zapamatovat telefonní číslo v mezinárodním formátu, které má 12 číslic, tak ID žádné datové schránky si snad nepamatuje nikdo a přitom má jen 7 znaků. Číslo telefonu si navíc dokážeme rozložit na logické části, což zapamatování pomáhá: +420 znamená Česko. Když volám na mobil, tak následuje určitě 6 nebo 7, zatímco do Prahy je 2 atd. Operátoři mívali přidělené předvolby, takže 72x je O2, 73x T-Mobile... A najednou vlastně zbyde jen sedm čísel, které je navíc zvykem rozepisovat s nějakými mezerami, což také výrazně pomáhá. Kdežto datová schránka má sedm znaků vcelku, na jakékoliv pozici se může střídat písmena i čísla, takže žádné pravidlo, kterého by se mozek chytil, tady není...jozka píše:Jen pro zajimavost... co je tim mysleno?
No a v případě poznávacích značek je to podobné, takže většina států používá mezery nebo pomlčky a snaží se pokud možno nemíchat číslice a písmena. Nizozemci na to dokonce před časem dělali výzkum a je tedy prokázané, že A1B2C3 přečtete a zapamatujete si daleko hůř, než ABC 123. A v tomto směru je na tom naše české jedno krajské písmeno mezi číslicemi hodně špatně a tvar který používá Praha a (zatím) čtyři další regiony jen o něco málo lépe. Zkrátka Vídeňské W 12345 A zaleze pod kůži snáz a lépe než pražské 1AB 2345, přestože počet znaků i poměr číslic a písmen je stejný.
Já netvrdím, že to byl záměr. Ale trochu větší vstřícnost vůči chybujícím by byla na místě.theodor less píše:podsouvat mu něco tak sofistikovaného jako vydělávání na omylech je hodně troufalé
Myslím, že to není ani podobenství, ani parabola, ale personifikace Za každou institucí stojí konkrétní lidé, kteří už nějaké nálady mají.theodor less píše:stát se nikdy neraduje, nemá nálady, je to instituce
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: (elektronické) dálniční známky
Díky za spoustu informací. Jistě víte i o motivech, které doprovázely poslední změny SPZ. Můj tip:Martin_L píše: A1B2C3 přečtete a zapamatujete si daleko hůř, než ABC 123. A v tomto směru je na tom naše české jedno krajské písmeno mezi číslicemi hodně špatně...
1) větší kapacita
2) větší anonymita, které nezapamatovatelná SPZ prospívá (takže nikoli nedomyšlenost, ale domyšlenost)
3) podpora krajského zřízení
4) úřední mašinerie, která vyplivne úplně něco jiného, než bylo původně zamýšleno
5) úřední tvůrčí horlivost, která např. zavede pojem RZ; po dvaceti letech se dozvíme, že pojem SPZ je stále živý
Ústup od "okresních" SPZ byly pěkná ptákovina. Němci se nestydí za svoje město...
Re: (elektronické) dálniční známky
Jako jo, to asi smysl dava, jen mne zarazilo to o Polsku ci Bosne. Jejich systemy mi prijdou zapamatovatelnejsi nez treba holandsky ci belgicky nebo treba francouzsky.Zkrátka Vídeňské W 12345 A zaleze pod kůži snáz a lépe než pražské 1AB 2345
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: (elektronické) dálniční známky
Opět ČT a pořad "Černé ovce"(17.3.2021). Tentokrát o údajném nezaplacení parkovného v Chorvatsku (Pula) před několika lety a vymáhání peněz chorvatským právníkem:
1. případ - žena porovnala čas "nezaplaceného" parkování s programem, který zaznamenával její pohyb a zjistila, že v udávanou dobu byla již pryč
2. případ - muž měl výměr za stěračem, po dojezdu domů částku zaplatil
3. případ - muž "pokutované" auto tehdy ještě nevlastnil
Zásadní problém je, jak se právník k adresám majitelů aut dostal. Neví to MD, neví to ani firma Cebia, která se zabývá ověřením historie automobilů. O pár stránek zpět je informace, že do rejstříku vozidel bude mít nově přístup i Cendis....
1. případ - žena porovnala čas "nezaplaceného" parkování s programem, který zaznamenával její pohyb a zjistila, že v udávanou dobu byla již pryč
2. případ - muž měl výměr za stěračem, po dojezdu domů částku zaplatil
3. případ - muž "pokutované" auto tehdy ještě nevlastnil
Zásadní problém je, jak se právník k adresám majitelů aut dostal. Neví to MD, neví to ani firma Cebia, která se zabývá ověřením historie automobilů. O pár stránek zpět je informace, že do rejstříku vozidel bude mít nově přístup i Cendis....
Re: (elektronické) dálniční známky
Mě to z informací v reportáži přišlo, jako že pohledávky odkoupila nějaká soukromá firma a ta se na nich snaží vydělat mimo 'systém' za pomoci pokoutných praktik (poplatky za zjištění).
Re: (elektronické) dálniční známky
Tak možná přeci jen ...
Koupili jste dálniční známku na neexistující značku? Stát se chystá vracet peníze
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/au ... 47ab5f122/
Koupili jste dálniční známku na neexistující značku? Stát se chystá vracet peníze
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/au ... 47ab5f122/
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: (elektronické) dálniční známky
Takže výplata v září 2021?Mroz píše: Stát se chystá vracet peníze.
90% popletů budou důchodci, tak jim to do voleb vrátíme.
Re: (elektronické) dálniční známky
nikoli "do voleb", ale "před volbama".
-
- Příspěvky: 128
- Registrován: 11.10.2019 15:58:00
Re: (elektronické) dálniční známky
Kdo si neumí koupit dálniční známku, vůbec mi neměl mít řidičské oprávnění
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: (elektronické) dálniční známky
https://zdopravy.cz/ombudsman-vyzval-ha ... mky-78868/
„Domnívám, že systém by mohl zákazníky na zadání registrační značky v chybném formátu upozornit. V optimálním případě by byl systém přímo propojen s registrem vozidel a na zadání neprovozované registrační značky by upozornil,“ uvedl Veřejný ochránce práv Stanislav Křeček.
„Domnívám, že systém by mohl zákazníky na zadání registrační značky v chybném formátu upozornit. V optimálním případě by byl systém přímo propojen s registrem vozidel a na zadání neprovozované registrační značky by upozornil,“ uvedl Veřejný ochránce práv Stanislav Křeček.
Re: (elektronické) dálniční známky
Já teda nevím, ale jak tu už bylo zmíněno, jestli člověk nedokáže správně, po opakované výzvě ke kontrole, zadat správnou RZ, je otázka, jak to že je svéprávný.
Druhá věc je, že evidentně pracovníci pošty, která též prodává kupóny, zadávají do systému buď vozidla registrovaná v jiném státě než ČR a do systému ho vloží jako vozidlo v ČR registrované (ok, jsem ochotný připustit zde chybovost), ale zarážející je spíš že když to zadávají, tak klidně místo číslice 0 vloží písmeno O, což pak samozřejmě systém vyhodnotí jako NEUHRAZENO. Měl sem za to, že mohli projít alespoň nějakým minimálním školením, aby dokázali například upozornit člověka, co jim diktuje RZ (a oni jí pak zadávají do systému), že jím zadávaná kombinace není možná.
Druhá věc je, že evidentně pracovníci pošty, která též prodává kupóny, zadávají do systému buď vozidla registrovaná v jiném státě než ČR a do systému ho vloží jako vozidlo v ČR registrované (ok, jsem ochotný připustit zde chybovost), ale zarážející je spíš že když to zadávají, tak klidně místo číslice 0 vloží písmeno O, což pak samozřejmě systém vyhodnotí jako NEUHRAZENO. Měl sem za to, že mohli projít alespoň nějakým minimálním školením, aby dokázali například upozornit člověka, co jim diktuje RZ (a oni jí pak zadávají do systému), že jím zadávaná kombinace není možná.
Re: (elektronické) dálniční známky
Je dobrým zvykem dělat automatickou kontrolu uživatelského vstupu, kdekoliv to jde. Už jenom jestli formát dává smysl. Lidé prostě dělají chyby a nevyhne se to nikomu z nás. Ač si taky myslím, že zadat a zkontrolovat správnost RZ by měl zvládnout každý řidič, tak ta kontrola oproti databázi by tam rozhodně měla být. A ani to neni nic složitého.
-
- Příspěvky: 5259
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: (elektronické) dálniční známky
Pokud lze v systému známek opravdu zadat písmena O, G, W a další, tak je ten systém dost k ničemu. A nepomůže ani výmluva, že to je kvůli cizím značkám.
Vždyť když si kupuji na netu známku třeba na rumunské dálnice, první co musím zadat je stát kde je auto registrované a pak teprve vyplňovat značku. Podle státu by to tedy mělo nabízet povolené znaky. Jenže to by bylo pro někoho moc složité, musely se prověřit všechny možné státy, jejich kombinace, provádět aktualizace... no dobrá, tak by ten systém mohl alespoň brát O a 0 či V a W za stejný znak. Myslím, že taková náhoda, že by se kombinace dvou aut lišila jen tímto písmenkem je nulová.
Vždyť když si kupuji na netu známku třeba na rumunské dálnice, první co musím zadat je stát kde je auto registrované a pak teprve vyplňovat značku. Podle státu by to tedy mělo nabízet povolené znaky. Jenže to by bylo pro někoho moc složité, musely se prověřit všechny možné státy, jejich kombinace, provádět aktualizace... no dobrá, tak by ten systém mohl alespoň brát O a 0 či V a W za stejný znak. Myslím, že taková náhoda, že by se kombinace dvou aut lišila jen tímto písmenkem je nulová.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: (elektronické) dálniční známky
Když si na něco stěžujete, tak si to aspoň ověřte, zda nemáte problém s něčím, co funguje tak jak navrhujete.
Pokud napíšete některý z nepoužívaných znaků v ČR, tak vám vyběhne hláška:
Vaše SPZ obsahuje v současné době již nepoužívané znaky (G,O,Q,W). Prosím věnujte zvýšenou pozornost kontrole Vaší SPZ.
K tomu mě napadl dotaz. Jsou platné registrační značky z minulých dob? Nebo se třeba v 93 všechny značky musely změnit? Třeba kdybych měl stále stejné auto třeba z první republiky, mohlo by mít stále stejnou?
Pokud napíšete některý z nepoužívaných znaků v ČR, tak vám vyběhne hláška:
Vaše SPZ obsahuje v současné době již nepoužívané znaky (G,O,Q,W). Prosím věnujte zvýšenou pozornost kontrole Vaší SPZ.
K tomu mě napadl dotaz. Jsou platné registrační značky z minulých dob? Nebo se třeba v 93 všechny značky musely změnit? Třeba kdybych měl stále stejné auto třeba z první republiky, mohlo by mít stále stejnou?
Re: (elektronické) dálniční známky
O tom přesně mluvím. Kdyby nebyla žádná kontrolní otázka, budiž, ale po upozornění, no, nerozumím tomu.krtek700 píše: Pokud napíšete některý z nepoužívaných znaků v ČR, tak vám vyběhne hláška:
Vaše SPZ obsahuje v současné době již nepoužívané znaky (G,O,Q,W). Prosím věnujte zvýšenou pozornost kontrole Vaší SPZ.
A druhá věc... Chápu, že plno lidí nezná zpaměti svojí RZ. Tak si přeci vezmu k ruce aspoň II. díl osvědčení o registraci vozidla ("malý technický průkaz") a opíšu to z toho. Přeci musí vědět, že za to mohou dostat pokutu.
Pokud vím, platné jsou. Větší odborník je tady na to ale Martin_L.krtek700 píše:K tomu mě napadl dotaz. Jsou platné registrační značky z minulých dob? Nebo se třeba v 93 všechny značky musely změnit? Třeba kdybych měl stále stejné auto třeba z první republiky, mohlo by mít stále stejnou?
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: (elektronické) dálniční známky
Pokud hovoříme o provozovaných vozidlech, tak nemohlo.krtek700 píše:Třeba kdybych měl stále stejné auto třeba z první republiky, mohlo by mít stále stejnou značku?
Re: (elektronické) dálniční známky
Z první republiky opravdu ne, tyto značky zneplatnil úřad říšského protektora už v polovině roku 1940 Poté se značky ještě několikrát povinně vyměňovaly, poslední plošná výměna skončila v prosinci 1965, od této chvíle měla všechna vozidla SPZ začínající dvoupísmennou zkratkou okresu. Ty se začaly přidělovat v roce 1960 a jsou dosud platné. Čistě teoreticky by nejstarší platná registrační značka u nás mohla být z roku 1953, protože v několika specifických místech se zkratka okresu platná od roku 1960 shodovala s místním kódem používaným v padesátých letech. No a pak jsou tady ještě tzv. malé motocykly (Pionýry, Simsony apod.), které se v letech 1955 až 1995 evidovaly v samostatném systému, ale značky jsou dosud platné. Ale pro ty se zase nekupují dálniční známky
Auta s platnou původní registrací ze šedesátých let se na veteránských srazech vyskytují docela běžně. Česko je tímto v regionu poměrně unikátní, prakticky všechny státy bývalého východního bloku provedly po společenských změnách na počátku devadesátých let plošnou výměnu značek.
Co se týče nepoužívaných písmen: Symbol "O" a "0" se na tabulkách SPZ vždy lisoval stejnou raznicí, takže vizuálně se nijak neliší (narozdíl třeba od Německa nebo Slovenska). Kamera tedy není schopná rozlišit, jestli vidí O nebo 0 a mělo by tedy být jedno, jestli je známka zaplacena pro OCO1234 nebo 0C01234. Písmeno G zmizelo počátkem devdesátých let, kdy GT a GV nahradilo ZL (a GA zůstala na Slovensku). Jako třetí sériové písmeno se nikdy nepoužívalo a Q s W se neobjevilo vůbec. Systém by tedy nemusel jen varovat, že česká RZ by neměla obsahovat G, Q a W, ale neměl by vůbec umožnit takový nákup.
Auta s platnou původní registrací ze šedesátých let se na veteránských srazech vyskytují docela běžně. Česko je tímto v regionu poměrně unikátní, prakticky všechny státy bývalého východního bloku provedly po společenských změnách na počátku devadesátých let plošnou výměnu značek.
Co se týče nepoužívaných písmen: Symbol "O" a "0" se na tabulkách SPZ vždy lisoval stejnou raznicí, takže vizuálně se nijak neliší (narozdíl třeba od Německa nebo Slovenska). Kamera tedy není schopná rozlišit, jestli vidí O nebo 0 a mělo by tedy být jedno, jestli je známka zaplacena pro OCO1234 nebo 0C01234. Písmeno G zmizelo počátkem devdesátých let, kdy GT a GV nahradilo ZL (a GA zůstala na Slovensku). Jako třetí sériové písmeno se nikdy nepoužívalo a Q s W se neobjevilo vůbec. Systém by tedy nemusel jen varovat, že česká RZ by neměla obsahovat G, Q a W, ale neměl by vůbec umožnit takový nákup.
Úplně nulová není. Srbsko z nějakého pro mě nepochopitelného důvodu používá na poznávacích značkách veškerá písmena své abecedy včetně těch s diakritikou (v přepisu do latinky). Navíc v jejich číslování nejprve naskakují písmenka od konce a pak teprve čísla (tedy opačně než např. na Slovensku). Pokud si třeba firma koupí tři stejná auta a má "štěstí", může mít klidně značky BG 001-AC, BG 001-AČ a BG 001-AĆ. To samé se může stát i s tím V a W.Honey72 píše:no dobrá, tak by ten systém mohl alespoň brát O a 0 či V a W za stejný znak. Myslím, že taková náhoda, že by se kombinace dvou aut lišila jen tímto písmenkem je nulová