No, naštěstí v tomhle ohledu v tom není a nebude ŘSD samo, co se zdražování týče.
To je globální katastrofa, až sílenství. Je hodně států, které omezují již export mnoha materiálů, je snaha nyní urychleně dokončit ale tedy prioritizovat vybrané stavby (nejen dopravní), někdo přeceňuje, aby zvládal proplácet, někdo přeceňuje a takhle tendruje, klidně tedy se 40% navýšením cen a nechává to na schopnostech těch účastníků. Ale v převážné míře se prodlužuje všechno, termíny dodání a to navazuje jedno na druhé. Navíc, tady prostor EU neumí jaksi reagovat na ten vývoj. Tady jaksi z těch mnoha balíků mld. € není nikdo nyní ochoten říct, že se smí nějaké % uvolnit na tuhle situaci, prozatím jaksi ne.
To zdražování od PHM přes enormní tlak na zajištění zdraví u práce až po samotné materiály, ocel je tak velké, že pokud se to nějak nezvolní, tak tady začne lavina propouštění (z nedostatku práce pro subky) resp. bankrotů. Ano, velcí hráči, kteří mají zázemí v asfaltu, štěrku, písku a dalších včetně propojení na projektanty mají výhodu, ale celá řada z nich je zas pro propojení jejich byznysu na segment mobility již finančně značně vyčerpáno.
Takže třeba nyní jenom nyní je ten dluh na původních zakázkách jen v prostoru EU na dopravních stavbách v desítkách miliard €. My se dostáváme do 2 extrémů najednou; materiály nejsou a pokud jsou, tak za vysoké náklady. A nedejbože že odejde nějaká technika nebo přístroje na (již nejen) čipy. Novou hned tak neseženete a pokud i někde ano, nějakým přeskupováním, tak jí nedopravíte za týden jak bylo zvykem cokoliv dopravit.
Jen ten dopravní chaos v mnoha přístavech, kolik tisícovek nákladních vozů uvázlo v přístavech, protože čekají na ty kontejnerové lodě atd. Tyto stroje s řidiči ale schází jinde a tohle se prohlubuje.
Vy počítáte 20%, ale valná část materiálů na stavby zdražuje v rozmezí až do 60%. A i tak nejsou. Já teď mohl sledovat obyčejné instalační prvky na technickou infrastrukturu, kde JC vyletěla během 3 týdnů z původních 11€ na již 24€ a to skokově posledněm z 20 na 24. Je jedno co to je, ale ještě v roce 2020 to stálo 9-10€.
Dnes je doba, že se vyšle pro hromadu dílů menší dodávka, jenom aby vůbec něco došlo, aby to bylo jak se říká doma. Za kamion by toho stejně nebylo a hold otočíte to 20x. A že to bude na kus drahší o desítky %, to je dnes jedno.
Já pozoruju jak zdražuje již i realizace topení, RD jako staveb o až 30-35%. Teď hromada lidí nezahajuje rekonstrukce, odkládá a vyčkává a dostáváme se k těm problémům s růstem pohledávek bez krytí a bez další práce.
Tady každý doufá, že se to "snad" nějak stabilizuje a ceny klesnou. Metalurgie šla oproti roku 2020 již o 170% ... plasty o 110%, dřevo o 140% i pro požáry všude možně, tam je ještě faktor k dobru. Jediný segment betonu je jakž takž stabilní. Zemní práce se prodražují o PHM.
Dřevo, kovy mají dle odhadů začít klesat až v 1. pololetí 2022. Pokud nebude extrém někde v Covidu.
V UK je zdražování od začátku roku v úrovni 26%, ale proti r. 2020 je to taky jinde. Teď do toho vstupuje ta fáze zvedání cen energií a tlak na mzdy, to se vše bude nějakým způsobem promítat.
Trhy si nakonec poradí, ale prořídí se, tak jak vždy, protože stavebnictví na tohle neumí reagovat bez zásahů a zvenčí.
Tak já jen, že ŘSD opravdu může být v klidu, za to opravdu nemůže.
Ty projekty jsou různé. Kdo může a jede z kapitálu, tak se snaží dokončit projekt jako celek, tedy napředuje dle plánu. Kdo je navázán na státní rozpočty, tak se musí podřizovat, ale hluboce pod náklady se za chvíli stavět nebude a v této situaci v každém státě jsou desítky/stovky projektů v realizaci a to jsou těžké desítky, stovky a někde již až miliardy € navíc proti plánům. A všude si hold kladou tu otázku: přečkat to, ale zase co s tím vším tam? Tady jen v Evropě celá paleta projektů, která stála 600-1400 mil. € tak jede o 150-200 mil. € směrem nahoře. A to bude muset někdo nakonec zaplatit, nyní často profinancují státy/banky.
Velcí hráči mají vystaráno v tom ohledu, že umí nyní sjednávat křížově: já tobě co ti schází, ale ty nám co schází nám. Ti si suroviny zajistí takhle. Ale zaplatit je někdo bude muset být ochoten, protože oni tu trhovou cenu neztrácejí. Čína blokla vývoz oceli, ale na svoje projekty je uvolňuje, ale zvedá náklady na projekty jak jen lze dle její smluv, tedy není na tom škodná ani ta. Ten Peking taky potřebuje každý dolar. To kvartální vypnutí ekonomiky a kvartální pomalý náběh v ex roce si tam vyžádal velkou daň.
A to nechci teď vůbec na vaší menší zemi malovat čerta na zeď ve smyslu, pokles ekonomik, protože průmysl stojí furt víc a víc a ty dluhy za všechno stoupají a tahle stavební situace a energetická situace k tomu a z toho plynoucí sociální situace = tady nějaké 2 nebo 10 mld. Kč nyní nehraje vůbec roli.
Já bych osobně těch 250 km které tam to ODS má že za 4 roky zrealizují, tedy 150 co se staví jak kdosi uvedl a 100 k tomu a patrně další tendry k tomu atd. tedy příprava, ta neviditelná paní, která schází taky a někdo jí musí zaplatit, tak to bych vůbec neviděl jako něco špatné nebo málo ambiciózní. To rozhodně ne. PPP nemusí být spása, pokud se ty ceny neumoudří, se podívejte kam šahají nové projekty PPP v cenách ve světě. A tam to krytí existuje ze silných postavení sociálních a investičních fondů na pozadí, což ale není případ ČR. Pokud budou ale absentovat zdroje a bude možno stavět a nebudou peníze, tak pak je ta možnost zakomponovat PPP ia za tu cenu. Ostatně PPP může jít dodatečně s cenou i dolů, refinancování se běžně realizuje.
(Ale to si je potřeba uvědomit, že v takovéto krizi ten násobek na výstavbu a údržbu pak není 1,8x-2,2x, ale od 3x více; ale zase ano 2 projekty se utáhnou že jo, když to nebude rovnou 1 tisíc km)
Jsem se zase jednou rozepsal. Pokud tam mám překlepy, tak se omlouvám.