Situace na ŘSD

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od Diaľničiar »

Aram96 píše:Ale věřím, že si rozpočet ŘSD trochu uleví tím, že je hotová oprava D1.
Ale to snad ne. ;) Předse nemůžete myslet vážně 1 dekádu trvající práce v nákladech za 2- desítky mld. Kč jako nějaké ulevení. Jo, kdyby ročně šla částka 4-5 mld. Kč na nějakou vlekoucí se stavbu, ale takhle?

Jiná situace by byla, když by položka nová výstavba (včetně modernizace) byla jako celek třeba ve výši 30 mld. Kč a zahájila by se nějaká stavba za 25 mld. Kč na období 4 let a výhradně ze 100% placená státními zdroji, tak tam bych napsal, že si lze ulevit. (ostatně proto v mnoha státech se staví delší dobu, než technicky lze něco stavět)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od Aram96 »

No dobře, zas tolik ne, uznávám. Ale dobré 2-3 mld to pravděpodobně za poslední dva roky byly. :)

A jinak ano, počítám s tím, že doba realizace jednotlivých staveb se zkracovat určitě nebude (dříve jsem po tom vždy volal), protože by se to prodražilo. V této době mi to vadit nebude.

Když jsem si sečetl tak nějak ty hlavní důležité stavby (dálniční, které by byly reálné ke stavbě snad někdy na stavební sezony 2023-2026 (některé stavby ještě budou dobíhat, jiné se ale zase nestihnou dokončit, např. 511+I/12 či D35), a dal 120% předpokládaných cen, tak to vychází na potřebu cca 26 mld ročně, což se pravděpodobně nepodaří najít. :( Resp. to by se nemohlo stavět prakticky nic jiného. A něco na jedničkách se stavět samozřejmě musí a nějaké ty odpočívky. Reálně vidím tak 20 mld ročně pro dálnice. Nyní je tam celkově pro investice, pokud jsem hledal správně, nějakých 35 mld.
Nějaké to PPP asi potřeba bude. Ale nejdůležitější bude prostě "podojit" EU na železnici a z národních zdrojů jim ubrat. Navíc na 99% se do roku 2026 na železnici nic extra významného stavět nebude. :D
Nicméně pořád věřím, že než aby snížili schodek státního rozpočtu o dalších 30 mld, tak si na dálnice raději půjčí. :jidlo:
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od Diaľničiar »

No, naštěstí v tomhle ohledu v tom není a nebude ŘSD samo, co se zdražování týče.

To je globální katastrofa, až sílenství. Je hodně států, které omezují již export mnoha materiálů, je snaha nyní urychleně dokončit ale tedy prioritizovat vybrané stavby (nejen dopravní), někdo přeceňuje, aby zvládal proplácet, někdo přeceňuje a takhle tendruje, klidně tedy se 40% navýšením cen a nechává to na schopnostech těch účastníků. Ale v převážné míře se prodlužuje všechno, termíny dodání a to navazuje jedno na druhé. Navíc, tady prostor EU neumí jaksi reagovat na ten vývoj. Tady jaksi z těch mnoha balíků mld. € není nikdo nyní ochoten říct, že se smí nějaké % uvolnit na tuhle situaci, prozatím jaksi ne.

To zdražování od PHM přes enormní tlak na zajištění zdraví u práce až po samotné materiály, ocel je tak velké, že pokud se to nějak nezvolní, tak tady začne lavina propouštění (z nedostatku práce pro subky) resp. bankrotů. Ano, velcí hráči, kteří mají zázemí v asfaltu, štěrku, písku a dalších včetně propojení na projektanty mají výhodu, ale celá řada z nich je zas pro propojení jejich byznysu na segment mobility již finančně značně vyčerpáno.

Takže třeba nyní jenom nyní je ten dluh na původních zakázkách jen v prostoru EU na dopravních stavbách v desítkách miliard €. My se dostáváme do 2 extrémů najednou; materiály nejsou a pokud jsou, tak za vysoké náklady. A nedejbože že odejde nějaká technika nebo přístroje na (již nejen) čipy. Novou hned tak neseženete a pokud i někde ano, nějakým přeskupováním, tak jí nedopravíte za týden jak bylo zvykem cokoliv dopravit.

Jen ten dopravní chaos v mnoha přístavech, kolik tisícovek nákladních vozů uvázlo v přístavech, protože čekají na ty kontejnerové lodě atd. Tyto stroje s řidiči ale schází jinde a tohle se prohlubuje.

Vy počítáte 20%, ale valná část materiálů na stavby zdražuje v rozmezí až do 60%. A i tak nejsou. Já teď mohl sledovat obyčejné instalační prvky na technickou infrastrukturu, kde JC vyletěla během 3 týdnů z původních 11€ na již 24€ a to skokově posledněm z 20 na 24. Je jedno co to je, ale ještě v roce 2020 to stálo 9-10€. :D Dnes je doba, že se vyšle pro hromadu dílů menší dodávka, jenom aby vůbec něco došlo, aby to bylo jak se říká doma. Za kamion by toho stejně nebylo a hold otočíte to 20x. A že to bude na kus drahší o desítky %, to je dnes jedno.

Já pozoruju jak zdražuje již i realizace topení, RD jako staveb o až 30-35%. Teď hromada lidí nezahajuje rekonstrukce, odkládá a vyčkává a dostáváme se k těm problémům s růstem pohledávek bez krytí a bez další práce.

Tady každý doufá, že se to "snad" nějak stabilizuje a ceny klesnou. Metalurgie šla oproti roku 2020 již o 170% ... plasty o 110%, dřevo o 140% i pro požáry všude možně, tam je ještě faktor k dobru. Jediný segment betonu je jakž takž stabilní. Zemní práce se prodražují o PHM.

Dřevo, kovy mají dle odhadů začít klesat až v 1. pololetí 2022. Pokud nebude extrém někde v Covidu.

V UK je zdražování od začátku roku v úrovni 26%, ale proti r. 2020 je to taky jinde. Teď do toho vstupuje ta fáze zvedání cen energií a tlak na mzdy, to se vše bude nějakým způsobem promítat.

Trhy si nakonec poradí, ale prořídí se, tak jak vždy, protože stavebnictví na tohle neumí reagovat bez zásahů a zvenčí.

Tak já jen, že ŘSD opravdu může být v klidu, za to opravdu nemůže.

Ty projekty jsou různé. Kdo může a jede z kapitálu, tak se snaží dokončit projekt jako celek, tedy napředuje dle plánu. Kdo je navázán na státní rozpočty, tak se musí podřizovat, ale hluboce pod náklady se za chvíli stavět nebude a v této situaci v každém státě jsou desítky/stovky projektů v realizaci a to jsou těžké desítky, stovky a někde již až miliardy € navíc proti plánům. A všude si hold kladou tu otázku: přečkat to, ale zase co s tím vším tam? Tady jen v Evropě celá paleta projektů, která stála 600-1400 mil. € tak jede o 150-200 mil. € směrem nahoře. A to bude muset někdo nakonec zaplatit, nyní často profinancují státy/banky.

Velcí hráči mají vystaráno v tom ohledu, že umí nyní sjednávat křížově: já tobě co ti schází, ale ty nám co schází nám. Ti si suroviny zajistí takhle. Ale zaplatit je někdo bude muset být ochoten, protože oni tu trhovou cenu neztrácejí. Čína blokla vývoz oceli, ale na svoje projekty je uvolňuje, ale zvedá náklady na projekty jak jen lze dle její smluv, tedy není na tom škodná ani ta. Ten Peking taky potřebuje každý dolar. To kvartální vypnutí ekonomiky a kvartální pomalý náběh v ex roce si tam vyžádal velkou daň.

A to nechci teď vůbec na vaší menší zemi malovat čerta na zeď ve smyslu, pokles ekonomik, protože průmysl stojí furt víc a víc a ty dluhy za všechno stoupají a tahle stavební situace a energetická situace k tomu a z toho plynoucí sociální situace = tady nějaké 2 nebo 10 mld. Kč nyní nehraje vůbec roli.

Já bych osobně těch 250 km které tam to ODS má že za 4 roky zrealizují, tedy 150 co se staví jak kdosi uvedl a 100 k tomu a patrně další tendry k tomu atd. tedy příprava, ta neviditelná paní, která schází taky a někdo jí musí zaplatit, tak to bych vůbec neviděl jako něco špatné nebo málo ambiciózní. To rozhodně ne. PPP nemusí být spása, pokud se ty ceny neumoudří, se podívejte kam šahají nové projekty PPP v cenách ve světě. A tam to krytí existuje ze silných postavení sociálních a investičních fondů na pozadí, což ale není případ ČR. Pokud budou ale absentovat zdroje a bude možno stavět a nebudou peníze, tak pak je ta možnost zakomponovat PPP ia za tu cenu. Ostatně PPP může jít dodatečně s cenou i dolů, refinancování se běžně realizuje. :idea: (Ale to si je potřeba uvědomit, že v takovéto krizi ten násobek na výstavbu a údržbu pak není 1,8x-2,2x, ale od 3x více; ale zase ano 2 projekty se utáhnou že jo, když to nebude rovnou 1 tisíc km)

Jsem se zase jednou rozepsal. Pokud tam mám překlepy, tak se omlouvám.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od Aram96 »

Zdražování je samozřejmě nyní hrozné, ale trochu doufám, že do 2023 se to už zase tak nějak stabilizuje. Že všechno bude dražší, o tom žádná, nicméně to už se snad rozjede i ekonomika a dražší bude prostě všechno, takže i výnosy z daní. :)

A k tomu PPP - nezdá se to, ale kdyby se využilo na dva nejdražší úseky D35 (Opatovec-Mohelnice) tak to ušetří celkem téměř 30 mld (z mého propočtu cca 5 mld ročně :!: Ten nejméně připravený úsek nepočítám celou částku) a opačný konec D35 je to pro 3 úseky 9 mld. Takže jedno PPP by smysl dávalo určitě. :kladivo: Uvidíme s čím přijdou současní pracovníci MD a jak se k tomu postaví nový ministr.
Teď ještě, abychom tady za rok neřešili, proč ještě ministry a premiéra nemáme. :roll:
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od Diaľničiar »

Vy jste optimista. Výnosy z daní nebudou postačovat nahrazovat tuto výši inflace. Platy nekopírují a nebudou kopírovat tyto ceny. Stát buď bude sanovat ceny energií, čím mu ale budou chybět tyto zdroje, aby obyvatelstvo udrželo jakž tak spotřebu, nebo naopak klesnou daně ze spotřeby. Chcete zvednout ještě i daně jako takové :?:

A tato inflace, ta reálná inflace cen energií, potravin (tam zas energie na výrobu, dopravu, mzdy) a samotné potraviny: hlavní vývozci obilí zdražují a jsou to až historická numera, byla enormní neúroda na středozápadě Kanady, USA, části asijských států pro extrémní vedra, požáry, tak tato inflace která tady reálně dojde dalším rokem naplno, tak ta rozdrví volné peníze rodin na prach je rozemele, to stejné kdo má "jenom" odloženo 1/4 mil. korun, tak koncem ´22 jako když bude mít 200 tis. Kč. Takže to samo sobě bude složité udržet tu spotřebu alespoň stejnou.

Ona pravděpodobně klesne jak spotřeba, tak "stavby", ale bude tady taky o dost víc nezaměstnaných, chudobou ohrožených lidí a jsem fakt zvědav na to jak obživne ten segment mobility od dálnic až po leteckou dopravu. Na tohle jsou vázáné asi 35% zdroje fondů na ty infr. projekty. (u někoho důchody a investice) Neobživnou a budou ve ztrátách vykrývané jen tím dosavadním kapitálem, který to bude muset ještě potáhnout.

A to jsme u situace, ve které napříč planetu lidi chtějí 10% a víc přidat na platech. Tady při dobré vůli bude polovina u solidních firem a k tomu vlna propouštění a udržení se na trhu.

Teprva rokem 2022 se to snad pročistí, stabilizuje a budeme moc vykročit dál. Protože až když poklesne poptávka po všem, tak se vyřeší ten problém, že my dnes nemáme ani přepravní kapacity ani produkční kapacity k uzpokojení potřeb ve světě, který řeší problémy furt stejně blbě; natištěním dalších a dalších již bezcenných papírků. (hold, žijeme tím způsobem, že ten papírek tady značí všechno)

A to jsem ještě mírný optimista. Realisti to vidí ještě jináč. (některé firmy třeba již nejdou do soutěží, pokud mají nyní co realizovat, protože se chtějí vyhnout výkyvům, stačí jim přežít)

A jak uvedl Anonym, peníze z EU budou, ale jdou převážně všude, jen do silnic jich jde méně a méně. Na e- silnice, na bike, na bus pruhy atp. Ta éra, že se prostavíme z každé krize dalším natisknutím peněz, tak tato éra je u konce.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od Diaľničiar »

Už mi to nejde upravit. Vy tam píšete o roce 2023 jako o tom, kterým se to zase všechno obnoví, ale neobnoví, takhle ekonomika nefunguje. To, když zeslábne rokem 2022, tak to se nebude mít z čeho obnovit. Letos na to tlačí ta inflace, letos na to utápíme rezervy nebo "to" nemáme, jak jsem uvedl. Ale v dalším roce se to vyhrotí, ale pak se zázrak nestane. Klesnou ceny, protože klesne dopyt, to ano. Ale klesnou příjmy státu, firem, takže i státu jak ze zaměstnanosti, tak z daní. A naopak stoupnou některé výdaje na úkor investic, výdaje na sociální zajištění stoupnou, o tom to vždycky je. A stoupnou docela značně po těch letech 2020-... i na obsluhu dluhů, pokud se svět nedomluví na nějakém globálním odpisu dluhu, co se ale nemá jak efektivně domluvit, protože co provede s úsporama, i ty klesnou v nějakém propočtu? Ale to je již daleko tyto úvahy. (Senát USA zvedl povolené federální zadlužení, limit dluhu o dalších skoro 0,5 bilionu USD; tam ten kapitál sídlí, tak oni si zvedají jo zjednodušeně řečeno)

No a my máme jako planeta nějaké cíle pro ekologii. Takže tady se nemusí teď snít o tom, že jakmile klesne dopyt, tak se srovná ta nabídka, protože ona má klesat ta nabídka na ty dosavadní zdroje nejen v energetice. Tím se stane to, že ceny budou furt výš, protože nebude na výběr nebo ten výběr té levnější alternativy, tak ten bude omezen a bude nedostupný. To je další, velice nepříjemný aspekt toho, o čem jsem tady mezi prvními a sice změny životních návyků obyvatelstva. Dobrovolně nasilu, tahle epocha to jen urychlila. Ono to mělo být původně pomaleji ve fázích po 2028. To se 100% využije tohle pro tu implementaci.

Protože taková Kanada bude muset osekat 90% dosavadních návyků do roku 2050, aby dosáhla ty cíle, které má, ale to se jí ani nepovede. Ale to značí, že tato Kanada bude vyvážet menší objem nerostního bohatství, ale v objemu za adekvátní ceny, které to pokryjí. Ta Čína proto obsadila polovinu kontinentu Afriky, aby si ty suroviny zajistila, ale ta Afrika taky začíná tu Čínu odpájet, takže to není nic hezkého, protože ten segment států Austrálii začínajíc tam zbrojí kolem toho JV Číny to bude zajímavé za dalších pár dekád, protože tam to spěje. ČLR doposud válku jinde nevedla, to jí vylepšuje jméno. Pokud nebereme její vlastní území. (a tím nemyslím nyní Taiwan)

Tohle všechno do toho bude vstupovat. Proto říkám, že je veliké štěstí, že máte SFDI, protože ten alespoň nějak garantuje část zdrojů. A stát dosype ze státního rozpočtu když ekonomika šlape, ale to již nebude tento případ. Klesnou úspory, klesne poptávka, klesnou investice a jestli se tento pokles omezí na období 2 let nebo se prodlouží již navěky, když se musíme tedy omezovat, tak to se nechme překvapit.

Ale možná to vidím až moc černě. Nevím jen tedy kde to pak vidí někteří mojí kolegové :D


Pro praktický život to bude značit taky hodně: jednoduše bude menší počet obch. zástupců, tudíž menší počet jednotlivců ve vozech. Budou lepší takty veřejné dopravy i pro průmysl i pro vzdělání a bude finančně atraktivnější použít tu veřejnou dopravu. Navíc, ta bude mít nižší zdanění (díky veřejné podpoře, co bude politicky domluveno). Sdílená jízda, aby se ušetřilo protože elektromobilita není levná ani na provoz nebude levná. Větší podíl home office, protože klesne poptávka po pracovní síle, nebude tolik lidí pracovat nebo ne tolik hodin a dnů jak je tomu poslední dekády. (to se bavím o vyspělé záp. civilizaci) K tomu to spěje a tím pádem klesne celá řada plánovaných projektů, protože klesnou intenzity. Budeme se bavit o výměnách 50-80 ročních mostů, přidají se JP ale pro pěší a cyklisty pro lokální provoz pro oddech. Ve městech se má přidat na 15-25% zeleně a celkem 35-45% dnes zabetonované plochy se ká poupravit na dlažbu a více zeleně atd. Tohle je opak toho, co je poslední dekády. A to vše bude najednou během pár let uskutečnitelné. Navíc, samosprávy budou přinucené z federálních úrovní zavést zpoplatnění ploch. Vy si rozmyslíte jestli budete mít víc jak 1 vozidlo. Ze začátku to někde bude zvýhodněno na 2 vozy, dle mnoha výjimek, ale povede to k jednomu cíli. Ta automobilová doprava zůstane, ale ani ten Automotive segment nebude fungovat jak dnes, že se 400 komponentů převáží křížem krážem jedna cesta s prázdnýma obala a druhá cesta s obalama plnýma dílů a ono se to vyplácí. To bude taky revoluce, ale pracuje se na ní. Ty věci jako daň za roboty,vidíte globální daně na korporace, to vše usnadní zavádění do praxe. Jen se obávám o takové ty segmenty jako je cestovní ruch. Rozhodně to již nebude tak, že někde bude eldorado z tohoto druhu byznysu, ale na uživení to postačí. Jediné co jsem překvapen, že jsem se této epochy dožil. :D Furt se mi to zdálo takové vzdálené ...

Když tak to odstraňte. Nepatří to sem.


Ceny se stabilizují, ŘSD bude mít peněz dost a výstavba pojede normálně dál. I to je možnost.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od Anonym »

Aram96 píše: Teď ještě, abychom tady za rok neřešili, proč ještě ministry a premiéra nemáme. :roll:
Ministra i premiéra mít budeme, v nejhorším v demisi. Bude to záležet na Zemanovi a jeho zdravotním stavu. Klidně může nastat situace, že si Zeman nyní měsíc poleží v nemocnici, pak se rozkouká, před Vánoci určí Babiše k sestavení vlády. V lednu požádá Babiš o důvěru, kterou nezíská a bude vládnou s novou vládou v demisi. Pak má Zeman druhý pokus od kterého může být mnoho měsíců, pak může určit znovu Babiše. Třetí pokus je na předsedovy poslanecké sněmovny. Vláda koalic by tak byla až někdy v létě.
Problém by ale příští rok mohl nastat s financováním, co vím tak rozpočet na další rok ještě sněmovna neschválila.

Co se inflace týče, tak ČNB nedávno zvedla sazby a ještě sazby zvedat chce. Zvýšení sazeb má důsledek ten, že státu, firmám i lidem vzrostou nezafixované úroky. Takže jim zbyde méně peněz na utrácení. Na nové úvěry také spousta firem a lidí nedosáhne. Výsledkem by mělo být krocení inflace a přiškrcení ekonomiky. Když lidi a firmy budou méně utrácet, tak rozhodně nevzrostou příjmy z daní. Navíc velkou část inflace nejde ovlivnit, ceny energií, stavebních materiálů a dalších věcí jsou dány na globální úrovni.
Výsledkem by mělo být, že někteří lidé nedosáhnou na hypotéku a omezí zbytné výdaje (třeba rekonstrukce bytu, nákup nového auta, ...)
Navíc má problémy automotive, škodovka zavřená do konce roku, subdodavatelé na to také budou reagovat a propouštět.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od Aram96 »

No právě tak, jak píšeš v prvním odstavci, jsem to myslel. To považuju za to, že nemáme ministry. Resp.můžou si namyslet rozpočet jaký chtějí, ale sněmovna ho neschválí. Snad se Zeman zachová státotvorně... a snad se brzo uzdraví. Pokud ne do měsíce, měl by to nechat na předsedovi sněmovny.
Je pravdou, že Škoda je pro mě také velký strašák. :(
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od theodor less »

Aram96 píše:Snad se Zeman zachová státotvorně...
I křišťálovej Standa Gross se v předpeklí změnil.
Ale mám pocit, že toto vlákno je o ŘSD a Odpadkový koš není plný.
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od kot »

Však se taky průběžně plní !!! :lol:
davidb
Příspěvky: 522
Registrován: 19.4.2018 21:38:53
Bydliště: Vratimov

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od davidb »

Jak se prodávají dálniční známky u vjezdu do ČR a jak ŘSD, vědomě či nevědomě, podporuje tento špinavý byznys.
https://www.youtube.com/watch?v=0QNVkKDRF2w
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od Diaľničiar »

To je trochu přehnaná formulace. Takhle to vyhodnotit bude možno za další měsíce, jestli s tím ŘSD něco dokáže udělat nebo to nechá prostě tak.

Jen aby to nevedlo jako potenciální důvod pro výměnu vedení ... dokud je čas, bych se snažil s tím nyní něco udělat bez ohledu na to jestli se to v této instituci vědělo nebo ne. Spíš si myslím, že nevědělo. Oni za sebe úlohu mají vyřešenou, že to pak funguje jináč nemusí být jejich odpovědnost. Nejlepší by byla unimobuňka i s pracovníkem, ale to je negativum, které má nahradit právě ten automat. :) Dnes není v módě zajišťovat permanentní pracovníka na cokoliv, všechno se automatizuje a jen se dělají kontroly (včetně čištění toalet, údržby kolem vody a celkové údržby odpočívek). Pak je to jen o tom, jestli každý den 2x, nebo jenom ráno nebo jednou za čas nebo jednou za rok. To jsou ty služby ... to se bavím o D, F, E, A. Všude se šetří jak jen to jde. Málokde naleznete panáčka, který by vysvětloval 24/7 zpoplatnění sítě a řešil nějaké nedostatky na odpočívce.

Takže tak nějak, uvidíme co bude třeba v 03/2022, jaký bude výsledek. Ale že ten automat nejde jak má, to bych byl zvědav jak dlouho a kdy bude opraven. Na to jsou dnes systémy, které umí rozeznat chybku a navíc existují kamery, nějaká by měla na něj být namířená. Takže by to mohl někdo taky vidět ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
davidb
Příspěvky: 522
Registrován: 19.4.2018 21:38:53
Bydliště: Vratimov

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od davidb »

Proto jsem psal "vědomě či nevědomě".
Ale to je jedno, toho si odpovědní pracovníci měli všimnout i bez toho videa.

A automat se měl opravit hned druhý den po této reportáži!
Japao Joe
Příspěvky: 1040
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od Japao Joe »

Kamera by taky mohla ukázat jestli ho třeba někdo nepoškozuje záměrně.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od Diaľničiar »

davidb: není to jedno, buďte férový, dokud nikdo neviděl video, tak ani netušil o problému. (protože kdyby ano, tak by to bylo řešeno ačkoliv kdo ví, ale na to není důkaz) Neidealizujte si instituce ani firmy, protože stejně jako běžný člověk, nevidí. Mají co dělat vidět co musí vidět. Jen je dnes doba, že každý hned reptá ať se to ale že ihned napraví. To je tak všechno ale co kdo udělá, jen zlomek to nahlásí. Co se opravy týče, ani to že na druhý den platit nemusí, ale do týdne by to být mělo. Jestli to je po záruce nebo nevím přesné poměry a taková urgentní oprava vyjde dráž, tak neplatí ani že na druhý den. I tam ten "kluk" chce, ať jsme féroví i my co se na to koukáme a sice, že kdesi z boku je QR kód ze kterého to lze obstarar hned. Zrovna tady tuhle férovost ... rozhodně bych neobíhal celej strojek, jestli kde něco ještě je, protože bych po zjištění, že automat nejde naštvaně odešel. Ale pro férovost to lze vnímat.

JJ: to snad ne, snad nejde takhle zvenčí poškodit automat do té podoby, že je nefunkční.

Ale jak říkám, bylo by dobrý, když by ŘSD napravila tyto chyby. Občas je dobré se podívat na to jak co funguje z pohledu uživatele a ne poskytovatele. :idea: Snad je ta doba 90. let pryč, kdy to bylo všem jedno co je v jakém stavu. A pak nejen napravila chyby, ale obešla všechno všude. Protože tohle je zas ostuda ...

ten kanál jako celek poskytuje hromady rad ... ale taky z něj plyne z mnoha videí, kde všude je na turisti a neznalé lidi políčeno, já tedy slyšel o ledasčem, taky si dávám pozor, ale teprve tam je vidět, jak je to doopravdy :o né nadarmo se říká, že černá ekonomika má kolem 15% HDP, nejhorší je, když k tomu vedou státní služby, že lidi musí nakonec využívat jiných služeb

Chtělo by teď vyjádření ŘSD. Ke všemu je poskytují. Možná mají záznamy o poškození, možná mají objednanej servis a taky se mohou vyjádřit v tom, co se změní ohledně toho dalšího tam v té reportáži. (snad nemá za to někdo ulito ... ve smyslu tady máme nemocniční bufet, budete chodit jenom tam a provize pak jde na oddělení :D )
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Geo
Příspěvky: 800
Registrován: 11.5.2009 11:06:39

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od Geo »

Tak snad, ze je automat rozbitej, poznam z toho, ze celej den nic neproda. Pak je sice mozna i varianta, ze je sice funkcni, ale uplne zbytecnej. Nicmene obe varinaty je vhodne nejak resit.

Jinak, na tenhle nezajem verejnych instituci poukazuje Janek Rubes dlouhodobe. At uz se jedna o DPP, nebo jine. Tentokrat to je RSD. To proste pronajalo plochu pro kiosek/smenarnu, a protoze platby chodily nejspis pravidelne a vcas, tak nebyl duvod to vic zkoumat.
Mroz
Příspěvky: 317
Registrován: 13.9.2016 22:04:48

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od Mroz »

Jak Janka Rubese sleduji uz delsi dobu, tak verim ze se k tomuto tematu jeste vrati a ze RSD oslovi, zkusi z nich vytahnout smlouvu o pronajmu, kdo ji podepsal atd.
Vedeni v Praze toto nejspis neresi (krome pospineni jmena), ale neverim, ze si nekdo neprisel na peknou provizi a i to umisteni tech automatu bylo takto blbe schvalne. Bude to jak s pronajimanim odpocivek. Sice vime, jak to dopadlo s Michalem Halou, ale doufal jsem, ze RSD ma uz tyto uniky penez a male domu lepe vyresene ...
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od mapman »

Automaty na známky neprovozuje ŘSD, ale SFDI, který je taky jejich oficiálním distributorem. A ty prasárny od To&M8 už dávno měla řešit ČOI. Kde tam vidíte problém na straně ŘSD?
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od kot »

Přesně tak mapmane ! V ŘSD nemají čas řešit jak se chová směnárna. Nevidím vůbec důvod, proč by si kvůli nějakému pronájmu plochy měl někdo dělat nárok na úplatky. Pokud se plocha pronajímá oficiálně a standardně i jiným směnárnám a dalším subjektům obecně. Takovéto provozovny byly vidět na videu, jak moderátor šupajdil přes celou odpočívku.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od Diaľničiar »

mapman píše:Automaty na známky neprovozuje ŘSD, ale SFDI, který je taky jejich oficiálním distributorem. A ty prasárny od To&M8 už dávno měla řešit ČOI. Kde tam vidíte problém na straně ŘSD?
To je dobře vědět. Tím sem tedy tato stížnost nepatří, tento stav. Ale tím snad není řečeno, že když to je záležitost SFDI, tak najednou je všechno v pořádku. Odpočívky sami o sobě má taky SFDI? ŘSD nevidí co se jí na odpočívkách děje? Nebo i ŘSD odpočívky licituje jako celky jako jinde na pronájmy všeho?
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od theodor less »

mapman píše:Automaty na známky neprovozuje ŘSD, ale SFDI, který je taky jejich oficiálním distributorem. A ty prasárny od To&M8 už dávno měla řešit ČOI. Kde tam vidíte problém na straně ŘSD?
Při sledování videa mě překvapila jistota toho pana Rubeše, že automaty provozuje ŘSD. Teď mi moc nesedí SFDI.
Nějak mi chybí role CENDIS.
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od krtek700 »

Ještě by bylo vhodné dodat, že ty automaty berou pouze karty. Takže s hotovostí jsou někomu k ničemu. Na druhou stranu by mě nikdy nenapadlo kupovat známku v něčem takovém.
Mohlo by to vést k lepšímu značení těch automatů atd. to asi pokulhává a skoro to navádí k těm neoficiálním. Případně i k informační tabuly, kde by byly uvedené ceny jednotlivých známek v Kč a Eur. Pro ŘSD tak maximálně nějaké sjednocení vizuálu pro budovy na odpočívkách a jejich vývěsky. Třeba ten Rozvadov vypadá tragicky.
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od vaclav »

podobnou fintu ale dělají např. tisíce prodejců v polsku, kdy při platbě kartou téměř automaticky bez zeptání na terminálu volí platbu v czk místo v pln a točí to taky nevýhodným kurzem.... známku přímo na čáře nikdy nekupuju, taxiky na letištích si chytám na odletech atp. je to totiž (bohužel) všude stejný.
Mroz
Příspěvky: 317
Registrován: 13.9.2016 22:04:48

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od Mroz »

mapman píše:Automaty na známky neprovozuje ŘSD, ale SFDI, který je taky jejich oficiálním distributorem. A ty prasárny od To&M8 už dávno měla řešit ČOI. Kde tam vidíte problém na straně ŘSD?
Diky za ujasneni, ve svem prispevku jsem smichal jablka s hruskama. Pronajem pozemku i to jak to tam vypada vs. prodej znamek.
Mroz
Příspěvky: 317
Registrován: 13.9.2016 22:04:48

Re: Situace na ŘSD

Příspěvek od Mroz »

Zde je vyjadreni spolecnosti i reakce z RSD

https://budejcka.drbna.cz/zpravy/spolec ... cnost.html

Jednatel a výkonný ředitel společnosti Milan Švajcr se proti zveřejněnému videu ohradil. „Neprovozujeme žádný podvod s dálničními známkami, jak tvrdí autoři uvedeného videa, ale naopak legálně a legitimně nabízíme a realizujeme službu zákazníkům. Ano, uznávám, že když si zákazník, který z nějakého důvodu nechce koupit desetidenní e-známku on-line nebo v kioscích od SFDI (nikdy jsme neovlivňovali jejich umístění nebo dokonce je poškozovali, jak je nám v diskusích pod videem podsouváno) a tuto službu poptá v naší provozovně, nechá u nás navíc 30 korun. Pouze pokud poptává další službu v podobě směny valut, zaplatí za ní cenu dle řádně zveřejněného kurzovního lístku. Vše je v souladu s právními normami ČR označeno, zveřejněno, vykázáno, a tedy i legální a legitimní,“

Mluvčí ŘSD pro Jihočeský kraj Jan Studecký na dotaz redakce, zda stát o situaci ví, odpověděl, že aktuálně probíhá revize nájemních smluv na dálničních odpočívkách na hraničních přechodech. „Samoobslužný automat na prodej dálničních známek bude samozřejmě opraven,“ dodal.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“