Třípruhové silnice

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
AUTOsro
Příspěvky: 335
Registrován: 21.1.2015 19:46:53
Bydliště: České Budějovice - Praha

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od AUTOsro »

Připravuje se aktualizace ČSN 73 6101 (snad koncem roku by měla být hotová), součástí by měly být i kategorie pro uspořádání 2+1:

http://www.konference-projektovani.cz/p ... dimsky.pdf
Potřeba jsou okruhy, radiály, metro i železnice. Kdo tvrdí, že se na něco z toho můžeme vykašlat, je extremista.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od Aram96 »

Chlapi, napíšu to sem, nemůžu to nikde totiž najít ... ty letáky D49 mě začaly docela děsit s tou kategorií S13,5. Ať počítám jak počítám, nevychází mi šířka na směrově dělený střídavý třípruh ... snad se to neplánuje jako směrově nedělený třípruh ?? Pokud ano, tak je to krok zpět jak prase. A bylo by to navíc velmi divné, že střídavý třípruh směrově nedělený lze realizovat, kdežto směrově nedělený čtyřpruh nelze (i kdyby s 90 km/h) :?: :crazy:
Každopádně na D49 to chce směrově dělený střídavý třípruh (když už ne plný profil) a 110 km/h.
Sauce
Příspěvky: 610
Registrován: 11.3.2018 12:57:47
Bydliště: Egerland

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od Sauce »

Směrově dělený třípruh zní jako hodně špatný nápad. Ať už z důvodu nemožnosti předjet pomalejší vozidlo, tak z bezpečnosti - menší místo pro uhýbání než u dvoupruhu a navíc jednotky IZS nemají jak projet.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od Honey72 »

Opět, jak jsem psal u D55 v polovičním profilu. Skutečný střídavý třípruh by jen znamenal odložení dostavby plného profilu, protože by si někdo spočítal, že to vlastně stačí. Když si někdo z chytráků myslí, že dálnice až ke hranicím není potřeba, uvidíme jak dlouho bude "běžná přeložka" stačit.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od Martin96 »

2+1 jako dálnice? To jako promiňte, ale beru to spíš jako aprílový žertík. To by se pak mohlo jako dálnice označit prakticky cokoliv v režimu 2+1...
AF-1
Příspěvky: 560
Registrován: 16.3.2009 13:54:56

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od AF-1 »

Nez smerove deleny tripruh, to radsi na stejne plose ctyrpruh a lanove svodidlo.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od Aram96 »

Sauce píše:Směrově dělený třípruh zní jako hodně špatný nápad. Ať už z důvodu nemožnosti předjet pomalejší vozidlo, tak z bezpečnosti - menší místo pro uhýbání než u dvoupruhu a navíc jednotky IZS nemají jak projet.
Pardon, ale jaký vliv na předjíždění má to, jestli tam je SDP nebo není ?? Víte, co píšete ? Když to bude nedělený třípruh, tak stejně ten směr kde je 1 pruh nesmí předjíždět ;)
A samozřejmě můj dotaz právě směřoval k tomu, proč to není 2+1 se SDP a samozřejmě odstavným na obou stranách. Předpokládám, že když tu D49 plánují jako 3-pruh a ne 4-pruh, tak je to konečné řešení, proto jsem se ptal ...
Martin96 píše:2+1 jako dálnice? To jako promiňte, ale beru to spíš jako aprílový žertík. To by se pak mohlo jako dálnice označit prakticky cokoliv v režimu 2+1...
No jak vidíte tak se to tak plánuje ... jinak jste asi naprostý detailista pokud mě chcete chytat za slovíčko, že to nebude tedy D49 ale I/49, to je snad jedno v tuto chvíli, řešíme šířku ;)
AF-1 píše:Nez smerove deleny tripruh, to radsi na stejne plose ctyrpruh a lanove svodidlo.
Souhlas, bohužel prý v současnosti nelze realizovat nový 4-pruh bez SDP :(
Martin z Ostravy píše:Nauč se prosím citovat http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=58&t=2885
Vícenásobným příspíváním porušuješ pravidla fóra.
Pardon, nevěděl jsem, že to je porušení pravidel. Napraveno :)
Naposledy upravil(a) Aram96 dne 1.4.2019 13:26:54, celkem upraveno 1 x.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Nauč se prosím citovat http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=58&t=2885
Vícenásobným příspíváním porušuješ pravidla fóra.
R48 -> D48 se podařilo!
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od Aram96 »

Honey72 píše:Opět, jak jsem psal u D55 v polovičním profilu. Skutečný střídavý třípruh by jen znamenal odložení dostavby plného profilu, protože by si někdo spočítal, že to vlastně stačí. Když si někdo z chytráků myslí, že dálnice až ke hranicím není potřeba, uvidíme jak dlouho bude "běžná přeložka" stačit.
No já právě myslel, že došli k tomu, že 4-pruh k hranicím potřeba není, proto ten 3-pruh. Takže to je v případě D49 jen "dočasný ústupek" ekologům, aby se postavilo alespoň něco a pak se to dostavělo na plný 4-pruh ? Pokud ano, tak tu kategorii chápu. Ovšem si myslím, že v tomto případě ty intenzity opravdu nenastanou, víceméně tady bude proudit pouze doprava mezi Brnem a příhraničními oblastmi + doprava ze SK, ovšem tranzit žádný. Každopádně jsem myslel, že to je tady myšleno jako konečné řešení. Pokud by bylo, tak to má být opravdu pohodlný směrově dělený třípruh s odstavným na obou stranách a 110 km/h.
Sauce
Příspěvky: 610
Registrován: 11.3.2018 12:57:47
Bydliště: Egerland

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od Sauce »

Aram96 píše:
Sauce píše:Směrově dělený třípruh zní jako hodně špatný nápad. Ať už z důvodu nemožnosti předjet pomalejší vozidlo, tak z bezpečnosti - menší místo pro uhýbání než u dvoupruhu a navíc jednotky IZS nemají jak projet.
Pardon, ale jaký vliv na předjíždění má to, jestli tam je SDP nebo není ?? Víte, co píšete ? Když to bude nedělený třípruh, tak stejně ten směr kde je 1 pruh nesmí předjíždět ;)
A samozřejmě můj dotaz právě směřoval k tomu, proč to není 2+1 se SDP a samozřejmě odstavným na obou stranách. Předpokládám, že když tu D49 plánují jako 3-pruh a ne 4-pruh, tak je to konečné řešení, proto jsem se ptal ...
Co prosím? Asi jste to zase nepochopil, ale předjet vozidlo s poruchou můžu jen velmi těžko s sdp. Je rozdíl mezi fyzickou bariérou a plnou čarou (dvojtou), kor u IZS.
Mimo to, nevím jak vypadá řez korunou vozovky, ale podle kategorie mi to na odstavné pruhy nevychází. A s tím "Víte co píšete", můžete vy víte co. Diskuzi lze vést i zdvořileji.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od Aram96 »

Sauce píše:
Aram96 píše:
Sauce píše:Směrově dělený třípruh zní jako hodně špatný nápad. Ať už z důvodu nemožnosti předjet pomalejší vozidlo, tak z bezpečnosti - menší místo pro uhýbání než u dvoupruhu a navíc jednotky IZS nemají jak projet.
Pardon, ale jaký vliv na předjíždění má to, jestli tam je SDP nebo není ?? Víte, co píšete ? Když to bude nedělený třípruh, tak stejně ten směr kde je 1 pruh nesmí předjíždět ;)
A samozřejmě můj dotaz právě směřoval k tomu, proč to není 2+1 se SDP a samozřejmě odstavným na obou stranách. Předpokládám, že když tu D49 plánují jako 3-pruh a ne 4-pruh, tak je to konečné řešení, proto jsem se ptal ...
Co prosím? Asi jste to zase nepochopil, ale předjet vozidlo s poruchou můžu jen velmi těžko s sdp. Je rozdíl mezi fyzickou bariérou a plnou čarou (dvojtou), kor u IZS.
Mimo to, nevím jak vypadá řez korunou vozovky, ale podle kategorie mi to na odstavné pruhy nevychází. A s tím "Víte co píšete", můžete vy víte co. Diskuzi lze vést i zdvořileji.
Pardon, psal jste o předjíždění. Předjíždění je předjíždění a objíždění, snad uznáte, je něco jiného. Když by byla řeč o předjíždění, byl by váš první poznatek opravdu mimo, proto ta reakce. Tudíž se omlouvám za nezdvořilost vyvolanou ale vaší nepřesností :)
No je samozřejmé, jak už jsem psal výše, že kdyby to bylo se SDP, tak to chce i odstavný pruh, minimálně na té polovině, kde je jen jeden pruh, na té kde jsou 2 by stačily zálivy.
Ale pokud je ta D49 zamýšlená postavit jako S13,5 jako třípruh s tím, že se plánuje rozšířit na 4-pruh hned jak to půjde, tak je to vpohodě a nemáme se o čem bavit ...
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od Martin96 »

Aram96 píše: No jak vidíte tak se to tak plánuje ... jinak jste asi naprostý detailista pokud mě chcete chytat za slovíčko, že to nebude tedy D49 ale I/49, to je snad jedno v tuto chvíli, řešíme šířku ;)
Právě proto mě zarazilo ve zmíněných letácích, že se stále mluví o D49, i když už v těch nákresech mají stavbu označenou jako I/49.
A co se šířky týče, obávám se toho, že případné rozšíření 49ky k hranicím na 4pruh by bylo sci-fi i pro další generace...
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od Honey72 »

U nás zatím není zvykem označit v terénu jako dálnici obousměrnou komunikaci, takže to sice bude stavěno jako dálnice, ale cedule tam nebude. Některé země to tak mají.

Ten třípruh tam nebude ani tak kvůli kapacitě, ale spíš kvůli přechodu přes hory, kde by byl problém předjet kamion.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od Aram96 »

Jaké kapacitě ? Jak může třetí pruh přidat na kapacitě ? :) Pořád auta dříve nebo později musí do jednoho pruhu. Řekl bych, že paradoxně je v některých případech 2-pruh propustnější než 3-pruh kvůli nevyvolávání zipu ...
Že se u nás začínají objevovat třípruhy velmi vítám a to na těch silnicích první třídy, kde opravdu nejsou kapacity na 4-pruh, ale daný tah si zaslouží určitý komfort. Dle mě celá I/27, 20, 38, 13, 37+34 pro spojení Budějovic s Pardubicemi a Hradcem apod. by tak měly vypadat. Třípruh, MÚK, nejlépe směrově dělený a 110 km/h. Prostě dlouhé jedničky, které spojují více krajů. A samozřejmě tam kde je dnes cca 12-15 tisíc vozidel hnedka chystat 4-pruh, pokud není v plánech nějaká stavba, na kterou by se auta měla přesunout ...
AF-1
Příspěvky: 560
Registrován: 16.3.2009 13:54:56

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od AF-1 »

110 mozna tak ve "spravne" polovine. Druha strana jede 80 ve vlacku za prvnim nakladakem.
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od ElWapp »

Možnost předjet pomalá vozidla samozřejmě pomůže kapacitě, eliminují se stavy, kdy po silnici půl hodiny neprojede nic a pak kolona s traktorem v čele.
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od dvs »

Nechci se opakovat: K té kapacitě třípruhu ve špičkách jsme tu měli před lety diskusi u třípruhu do Benešova viz nad tímto příspěvkem http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 502#p95502 (Je to sice 5 let staré, ale platí to. Třípruh je pohodlnější, bezpečnější. Ve špičkách může být spíš problém.)

PS: Jedině, že v tom Švédsku došli k tomu, že je lepší postavit nakonec čtyřpruh.
např. 2009 třípruh https://www.google.com/maps/@59.3104825 ... 312!8i6656
2019 aktuálně čtyřpruh https://www.google.com/maps/@59.310462, ... 312!8i6656
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od Honey72 »

U toho Benešova mi to stále připadá, že 2+1 pruh spíš vznikly náhodou kvůli stoupáním, takže to za skutečný třípruh moc nepokládám. Líbí se mi v cizině, hlavně co znám ve Francii, že se na absolutní rovině ty pruhy pravidelně střídají. Třeba po čtyřech kilometrech.
Nebo zase chvíli vede jen klasická silnice 1+1, ale řidič je neustále informován stylem "vydrž ještě 3 km, 2 km, 1 km, 500 m a budeš mít druhý pruh k bezpečnému předjíždění. Takže se v tomto klasickém úseku silnice nikdo nesnaží riskantně předjíždět, nikdo se nelepí na zadek, prostě to chvíli za tím pomalým autem vydrží :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od Aram96 »

Přesně tak, ten třetí pruh pomůže "odnérvóznět" řidiče. Ono se řekne 80,85 je dostačující rychlost, ale prostě když to máte jet 20 km v kuse, je to, chápu, pro dost řidičů příčina nervozity > riskantního předjíždění > nejhorší i tragické nehody.
Malé OT: jsem zvědav, jak se bude vyvíjet situace kolem plné čáry na prakticky celé I/43 mezi Boskovicemi a Lipůvkou. Předjíždět se dá pouze v místech stoupacích pruhů a v jednom krátkém místě, kde se má teď opravovat vozovka a úplně čekám, že tam na nás čeká další dáreček v podobě plné čáry :D
kik
Příspěvky: 1006
Registrován: 18.5.2009 15:27:52
Bydliště: Hradec Králové - Labská II

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od kik »

Arame, tak tam podle mě tam plná čára zůstane... protože bezpečnost... Když to tam shrnu, tak víceméně z Letovic je - až na pár výjimek hlavně ve stoupání - plná čára až do Černé Hory, pak je pár míst kde se dá za určitých podmínek - nejlépe ve stoupání do Lipůvky - předjet. Bohužel tam se mi stává, že přede mnou jede někdo v levém pruhu cca 70-80 km/hod a nemíní uhnout do stoupacího. A přiznám se, že nemám koule na to ho předjet stoupacím protože se bojím že by mi to tam ten debil poslal.....
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od Aram96 »

kik píše:Arame, tak tam podle mě tam plná čára zůstane... protože bezpečnost... Když to tam shrnu, tak víceméně z Letovic je - až na pár výjimek hlavně ve stoupání - plná čára až do Černé Hory, pak je pár míst kde se dá za určitých podmínek - nejlépe ve stoupání do Lipůvky - předjet. Bohužel tam se mi stává, že přede mnou jede někdo v levém pruhu cca 70-80 km/hod a nemíní uhnout do stoupacího. A přiznám se, že nemám koule na to ho předjet stoupacím protože se bojím že by mi to tam ten debil poslal.....
Ano, myslím si, že v zájmu bezpečnosti ( :lol: ) bude možnost předjíždění opravdu jen v třípruhových úsecích čili tam, kde je stoupací pruh, jinde bude pořád plná. Za mě je to kravina, protože blázni budou předjíždět i přes plnou a slušné řidiče, kteří předjíždí jen když vidí, to akorát omezí. Jinak před Lipůvkou už je to teď tak, že průběžný pruh je pravý a levý stoupací je na předjíždění, čili i debil dřív nebo pozdějc musí do pravého ;)
Jediná věc, která mě trochu udržuje v naději je ta přeložka silnice v Černohorském lese, tam by mohla vzniknout přerušovaná čára. Navíc směrem na Svitavy vznikne u Závisti stoupací pruh, takže přibude další místo na pohodlné předjíždění. Směrem na Brno se to ještě dá vydržet (stoupací pruh Krhov, Bořitov, Lipůvka). Druhá věc je, že málokdy je na této silnici takový provoz, že by vám pomohlo předjet 1-2 auta, abyste mohl valit dál, snad v brzkých ranních a nočních hodinách. Protože většinou předjedete jedno dvě a za půl minuty dojedete další (a to nemluvím o kamionech) :mrgreen:
kik
Příspěvky: 1006
Registrován: 18.5.2009 15:27:52
Bydliště: Hradec Králové - Labská II

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od kik »

Arame, máte naprostou pravdu. Ať dělám co dělám, tak HK - Brno v pracovní dny jedu cca 2:15 - 2:30, v neděli večer to je cca 2 hodiny. Jen jednou se mi to při návratu z dovolené podařilo zhruba za 100 minut, ale to bylo v polovině září ze soboty na neděli někdy mezi po půlnoci. A že jsem nejel podle předpisů jistě nemusím dodávat.
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od mts »

I/3 mezi Mirosovicemi a Benesovem je naprosto krystalicky priklad toho, ze 3pruhove silnice nefunguji. Ve spickach jsou kontraproduktivni (vytvareji kongesce na konci 2pruhu zatimco u usporadani 1+1 tam plynul provoz celkem plynule) a mimo spicku uspori maximalne par desitek vterin...
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od Honey72 »

Spíš třípruh neumíme správně používat. Levý pruh slouží stejně jako u stoupáních jen k bezpečnému předjíždění pomalých vozidel a hned se máme zařadit zpátky. Na běžné silnici se po předjížděni přece také hned zařazujeme zpátky. A ne že se do levého nacpou všichni a pokračují v něm až na samotný konec. Je pak jasné, že se tam vytvoří kolona, protože ta pomalá vozidla je mezitím dojela a nepustí zpátky.

Jenže, když neumíme používat správně levý pruh ani na dálnici ... :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
mts
Příspěvky: 595
Registrován: 1.4.2009 8:19:14

Re: Třípruhové silnice

Příspěvek od mts »

Ale ono tech skutecne pomalych vozidel, ktere by clovek behem par vterin predjel a zaradil se zpatky uz moc na silnicich typu I/3 nejezdi. Dnesni realita je, ze kolonu kamionu jedouci rychlosti 87 km/h predjizdi kolona osobaku jedouci 120 km/h a na konci 2pruhu prudce na brzdy a cpou se zpet do praveho. Kdyby tam zustal 1+1 pruh tak jedou vsichni tech 87 plynule a bez nebezpecnych situaci... A v cili budou paradoxne driv protoze ne zip+zacpa...
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“