Koncepce výstavby dálnic a rychlostních silnic

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: I/57 Skrochovice, obchvat

Příspěvek od Lynx »

Souhlas s janem91 i kykem.

Právě výstavba infrastruktury je jedním z nejúčinnějších stimulů, jak nějákou ekonomicky slabší oblast pozvednout. Zároveň je to výhodné i pro běžné obyvatele - řidiče i bydliče, prokteré jsou postaveny obchvaty a přeložky, takže je to několik much jednou ranou. Ideální podpora slabších regionů.

Bohužel - jak vidno, řada lidí angažovaných v projektování a v rozhodování o silnicích a dálnicích stále uvažuje zcela jinak, Tedy formou záplat toho nejnutnějšího, a to i za cenu toho, že ty záplaty na nic nenavazují a ani logické navázání neumožňují. Protože postavit například novou trasu 7 km je už moc, tak uděláme radši 3 km , které ovšem neumožňují logické pokračování .... dokud se z tohoto uvažování nevyhrabeme, tak se to příliš nepohne.

Mrzí mě, že i na tomto fóru je velká řada lidí, co jsou proti a dají přednost těm zaprděným 3 km, protože je to "politicky průchodnější" přes lidi co uvažují stejně zaprděně jako oni sami ...
Naposledy upravil(a) Lynx dne 18.2.2021 10:04:24, celkem upraveno 1 x.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: I/57 Skrochovice, obchvat

Příspěvek od Aram96 »

kyk píše:
Aram96 píše:...Tohle je každopádně silnice (myslím tu "jesenickou" část I/11), na kterou by měla přijít řada mezi posledními...
Tady bych si dovolil nesouhlasit. Jestli nechceme aby se z této části republiky stal skanzen bez lidí a budoucnosti, je třeba mu zajistit slušnou dopravní dostupnost. Jak v V-Z tak S-J směru. Nebude to levné, ale potenciál to má.
Nicméně, ani stát nějak moc nepočítá s tím, co je od D35 výš.
Ano, něco podobného jsem napsal na konci toho citovaného příspěvku. ;) Pokud by se řeklo “v příštích 10 letech nalejeme xx mld do silnic těch vylidňovaných regionů”, pak ať se v okolí Bruntálu a celých Jeseníků klidně staví o sto šest. V jiném případě tahle silnice prostě není na pořadu dne. Ale je to už dost OT.

_jan91: souhlasím. Jenže často se dojde k tomu, že ty “levné úpravy”, aby šlo jet pořád 100 km/h, dají ve výsledku potřebu komplet nové trasy ve větší délce. Ale samozřejmě je x úseků, kde by to tak mělo jít. Jinak S9,5, byť kousek vedle je S11,5, rozumím. S11,5 se prostě už vypouští, bude S9,5 a poté až 3-pruh. Za mě no problemo. A I/53 bych moc neopěvovával, homogenizace na S11,5 naopak neřeší lautr nic. Na silnici s tolika kamiony má být právě onen 3-pruh. S tou myšlenkou studie delšího úseku a poté upravovat podle toho naprostý souhlas. Někde (i v ČR) to naštěstí jde. :)
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: I/57 Skrochovice, obchvat

Příspěvek od Lynx »

Odklon od S 11,5 je zločin proti automobilové dopravě - projeďte se po novém obchvatu Slaného. Vzhledem k míře zatížení nákladní dopravou je ta silnice zoufale úzká a to je přitom nová !!! Ten kdo to rozhodnul by měl být postaven před polní soud, za zločin proti lidskosti.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: I/57 Skrochovice, obchvat

Příspěvek od Aram96 »

Tam měl být ten 3-pruh na tuty. Nevím, čemu by pomohl metr odstavného na každé straně. (I když pro mě bylo také velkým překvapením, že tam je 9,5 a ne 11,5). Dříve jsem byl názoru, že ta širší je bezpečnější, protože je kam uhnout před šílenci, co předjíždí i když něco jede. Ale ono je opravdu lepší mít tu komunikaci takovou, aby to toho šílence raději ani nenapadlo.
Pavlík
Příspěvky: 269
Registrován: 25.6.2009 14:35:10

Re: I/57 Skrochovice, obchvat

Příspěvek od Pavlík »

I když se bavíme o silnicích 1. třídy, tedy "státních", tak zrovna u jejich lokálních trasování by měly fungovat kraje. Stát logicky přednostně řeší zájem dálkové a mezinárodní dopravy a neumí příliš strategické územní plánování (ovšem ne že by kraje automaticky uměly!). Tak tady máme v republice řadu příkladů, kdy místo jedné kapacitní komunikace po kouskách vylepšujeme několik paralelních komunikací menších. Platí to i o dálnicích, třeba D6 a D7 by hodně dlouhý úsek z Prahy mohly vést společně (třeba 3+3) a rozdělit se až někde na úrovni Loun či Rakovníka. Nebo D1 a D48 by se také mohly rozdělovat ne u Bělotína, ale klidně až někde u Studénky nebo Příbora. Podobně když se připravuje na I/11 severní obchvat Nových Sedlic, mohla by se v těchto místech napojovat I/56 od Dolního Benešova-Zábřehu a jednou ranou by tak byly vyřešeny i obchvaty Kravař, Velkých a Malých Hoštic (https://mapy.cz/zakladni?x=17.9937941&y ... 3&z=14&l=0) . S těmito náměty by měly přicházet právě kraje, protože jejich úředníci by měli lépe znát problémy obcí. Projektant pak dostane zadání a projektuje podle něj.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: I/57 Skrochovice, obchvat

Příspěvek od Honey72 »

Už se to nejen tady řešilo mnohokrát. Při pohledu na mapu celého Česka vypadají souběžné úseky nepochopitelně a leckterý laik si dává otázku, proč to nevést v jedné stopě. Jenže třeba právě ve výstupních úsecích to není dobré, třeba z Prahy. Města vyrostla podle původních výpadovek a pokud by se řidiči měli dostat jen k jedné, i když krásně osmipruhové, musí z té jedné k druhé výpadovce prokličkovat městem. Při příjezdu do města je lepší rovnoměrné rozložení z více směrů než jeden mnohapruhový. A pokud by vedla z okruhu jen jedna dálnice místo D6+D7, tak by se zase přetížil okruh, který má sloužit tranzitu. Navíc třeba D6 i D7 obsluhuje spoustu obcí u Prahy. Kdyby se postavila jen jedna dálnice, stejně by se musela vybudovat kapacitní přeložka pro tu druhou trasu. Dalším mínusem sdružených tras jsou složitější uzly v místě, kde se ty dálnice oddělují. Velkou výhodou souběžných tras je v případě nouze využití druhé trasy. Ale jsou i jiné důvody, které peážní vedení nedovolují. Třeba D1+D48 se musí oddělovat u Bělotína ze spousty důvodů (palačovská spojka, CHKO Poodří, přirozené propojení dvou aglomerací).
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Pavlík
Příspěvky: 269
Registrován: 25.6.2009 14:35:10

Re: I/57 Skrochovice, obchvat

Příspěvek od Pavlík »

Existuje i řada nevýhod souběžných staveb. Je fajn mít dva domy, protože kdyby jeden shořel, můžeme bydlet v tom druhém. Máme-li dost peněz a oba domy si koupíme, budiž. Pokud máme napjatý rodinný rozpočet, zadlužujeme se a rozhodneme se postupně dva domy stavět, budeme dlouhá léta bydlet v provizoriu, budeme mít dva nedokončené domy a pokud se je podaří vůbec někdy dokončit, tak v době dokončení už dávno nebudou odpovídat našim potřebám. A dokážu odlišit tuhle situaci od takové, kdy oba rozestavěné domy po předcích zdědíme, a abychom se s manželkou nehádali, tak neprodáme žádný a na střídačku po malých kouscích budeme dokončovat oba dva. Příklady D6+D7 nebo D1+D48 se týkaly našich předků, teď už se s tím těžko co dá udělat. Nechali nám dědictví nedokončených D6, D7 a D48, ať si s tím poradíme jak chceme. Dálnice do Ostravy nemusela vést okolo tehdejší málo využívané I/47, mohla nahradit I/58 a CHKO Poodří by zůstalo také ochráněno. To, že okolo výpadovek a dálnic následně roste výstavba, by mělo být jedním ze základních parametrů územního plánování - tedy budeme tyto komunikace stavět tam, kam chceme směrovat i další budoucí výstavbu. To, co bylo vybudováno na okraji Prahy okolo D6 a D7, je následkem stavby těchto dálnic, ne důvodem, proč bylo o jejich stavbě rozhodnuto. Z Mnichova nebo z Berlína vede rovnoměrně do všech světových stran 7 dálnic, světovější Praha jich potřebuje minimálně 9. Takže oč vlastně jde? Abychom našim potomkům nevytvářeli stejné problémy, jako naši předchůdci nám.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: I/57 Skrochovice, obchvat

Příspěvek od Aram96 »

S řadou věcí souhlasím, s řadou nikoli, ale určitě to není do tohoto tématu. ;)
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Koncepce výstavby dálnic a rychlostních silnic

Příspěvek od theodor less »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 42#p229542
Honey72 píše:
Lynx píše: ...že se řeší jeden obchvat vytržený ze souvislostí, namísto aby se řešil souvislejší tah. Jakoby ŘSD dále nedohlédlo a muselo řešit obchvat každé obce zvlášť.
Musíme pochopit, že jako stát si ještě nemůžeme dovolit budovat souvislé přeložky. Nemáme ani souvislé dálnice. A vysvětlete dvě miliardy za přeložku lidem na opačné straně republiky, které chtějí to samé.
Musí se to nějak vybalancovat. Když se nad silnicemi I. třídy člověk zamyslí a popustí svou fantazii,
vymyslel by vlastně úplně novou síť.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: I/57 Skrochovice, obchvat

Příspěvek od Honey72 »

No podél 58 bych dálnici rád věděl kudy a i kudy se dostat přes Ostravu? Navíc by dálnice I.třídy, ke všemu šestipruhová nemohla vést ve stopě 48. A pro silnici 47 by musela být stejně vybudována přeložka. Nic by se neušetřilo, naopak. Praha je středem státu a velkou křižovatkou cest, nedá se srovnávat s Berlínem. Třeba z Mnichova vede 8 dálnic.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Koncepce výstavby dálnic a rychlostních silnic

Příspěvek od theodor less »

https://www.kr-kralovehradecky.cz/cz/kr ... ci-114175/
Proto vítám fakt, že Ministerstvo dopravy ČR vytvořilo seznam prioritních staveb, ve kterém jsou kromě dálnic i silnice I. třídy, které směřují ke státním hranicím, což je i příklad stavby obchvatu Náchoda. Jsem rád, že společná spolupráce města, kraje a státu dopomůže ke kýženému cíli,“ zmínil na setkání aktuální stav v přípravě obchvatu Náchoda starosta města a poslanec Jan Birke.
martas
Příspěvky: 2466
Registrován: 18.5.2009 20:17:17
Bydliště: Choceň

Re: Koncepce výstavby dálnic a rychlostních silnic

Příspěvek od martas »

Nevím, zda to někdo nedával do jiného tématu, ale ve čtvrtek byla na ČT24 velká debata o dopravě. Někteří diskutující mluvili obecně, jiní podrobněji. Zazněly i rozdílné názory na trasování středočeské D3. Odkaz zde: https://www.ceskatelevize.cz/porady/109 ... -na-ceste/
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Koncepce výstavby dálnic a rychlostních silnic

Příspěvek od Aram96 »

Docela dobrá debata. Kromě pirátky Richterové (budoucí venezuely), která přesně poukázala na to, čeho se tady snad všichni na fóru bojíme jak čert kříže - prověření D3 vs zkapacitnění I/3 - byli snad všichni pro minimálně udržení stejného tempa výstavby DÁLNIC nebo pro další navýšení. Mile mě potěšila třeba paní za STAN, tam jsem měl také obavy. Kromě ní pirátce nejvíc oponoval ještě Kupka (ODS), který přesně řekl že hlavní je, aby nové vlády nechtěly prověřovat, co se prověřovalo x krát v minulosti (a navíc je zakotveno v ZUR). Pro VRT všichni politici, jak jinak. :lol: A docela mě potěšilo, že byla i shoda na tom, že prioritou dálnic je D0 511 a D35. :ok: :) Pro některé pak třeba D11, pro někoho D3 a D52. Další dálnice prakticky nepadly, ne že by to vadilo, to nejsou určitě největší priority.
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Koncepce výstavby dálnic a rychlostních silnic

Příspěvek od kot »

Prověřování stávajících možností stále dokola a k tomu memoranda na kde co... Pirátská politika výstavby liniových staveb.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Koncepce výstavby dálnic a rychlostních silnic

Příspěvek od Mike »

našel jsem takový hezký článek
tak jsem přemýšlel, kam jej dát
sem to bude asi nejlepší
aneb platné dodnes...
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/au ... f6b220ee8/
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Koncepce výstavby dálnic a rychlostních silnic

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Teď jsem několikrát projížděl sjezd do Horní Dolní, tedy vlastně křižovatku dálnic D11xD35 u Sedlic a je to skutečně tristní. Už dnes je to nekomfortní, na plánované intezity je to i nekapacitní. Vzhledem k "rychlosti" přípravy by ŘSD mělo již začít kroky k přestavbě této MÚK tak, aby odpovídala významu tohoto křížení.
Stejně tak by nebylo od věci prodloužit odbočovací pruh na v MÚK Slavonín, pro směr PV-OL, protože jeho délka snad ani není normová.
Úpravu by zasloužila i MÚK Lipník napojení kolektoru OL->OV, kde to drhne již dnes a to ještě není na D1 od Přerova žádný provoz.
R48 -> D48 se podařilo!
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Koncepce výstavby dálnic a rychlostních silnic

Příspěvek od Honey72 »

U Sedlic to prostě dopadne jako na italském křížení A22/A1 u Modeny, kde se směrem od Brenneru oba pruhy také stávají odbočovacími. Stejně jako na D35 odbočuje většina aut doleva (do Prahy/do Říma), řadí se už kilometry před uzlem vlevo. V pravém zůstavají řidiči, kteří to tu neznají a do levého se snaží nacpat až když vidí první návěst. A tak to tu vesele popojíždí.
Avšak jednu věc mají lepší než u nás. Po najetí z A22 na A1 se jejich pruh stává průběžným a nemusí se nikam zařazovat. To na D11 se musíte zařadit, navíc po nepříjemném zpomalení prudkou zatáčkou.

https://www.google.cz/maps/@44.6685722, ... !1e3?hl=cs
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Koncepce výstavby dálnic a rychlostních silnic

Příspěvek od Aram96 »

Naprostý souhlas. Ta příprava přestavby MÚK Sedlice, myslím včetně nové rampy D35-Praha, by měla začít opravdu co nejdříve. Jenže když vidím, jak to funguje na takovém brněnském ŘSD, tak se obávám, jestli si problém této křižovatky na ŘSD vůbec někdo uvědomuje.

Slavonín má velmi krátké odbočováky úplně ze všech stran, nejhorší je to myslím že od Prostějova a od Mohelnice. Jsou samozřejmě nenormové, ony jsou to spíš takové delší výjezdové klíny než pruhy. Ve chvíli, kdy je pruh "otevřený" na plnou šířku, tak zrovna už i končí. :crazy: Mě popravdě velmi nemile překvapilo, že se jejich prodloužení neřešilo spolu s poslední opravou. :evil:
Lipník má připojováky taky docela krátké, ale hlavně jsou tam blbě namalované čáry, protože značení víceméně všechno co je v kolektoru vpravo nažene do levého ještě před připojováním k D1. Měl by se prvně začít připojovat levý, než se začne zavírat pravý.
JakubMD
Příspěvky: 313
Registrován: 26.1.2022 10:41:38

Re: Koncepce výstavby dálnic a rychlostních silnic

Příspěvek od JakubMD »

Podcast s RM.
ŘSD zpracovává TES na propojení krajských měst od času 05:05.
Papuanec
Příspěvky: 518
Registrován: 19.10.2018 0:16:37
Bydliště: Střed světa, zkráceně Praha

Re: Koncepce výstavby dálnic a rychlostních silnic

Příspěvek od Papuanec »

michal
Příspěvky: 4517
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: Koncepce výstavby dálnic a rychlostních silnic

Příspěvek od michal »

Souhlasím, krajská města je třeba propojit. Třeba Prahu s Českými Budějovicemi či Hradec Králové a Pardubice s Olomoucí... :D :D :D
JakubMD
Příspěvky: 313
Registrován: 26.1.2022 10:41:38

Re: Koncepce výstavby dálnic a rychlostních silnic

Příspěvek od JakubMD »

Díky za doplnění. Nemáte někdo info o jakých tazích se uvažuje?
Za mě ideál:
D19 Plzeň - Humpolec
D38 Mladá Boleslav - Jihlava, I/38 Jihlava - Znojmo S11.5 včetně MÚK s kapacitou na 2+2
D27 Most - Plzeň
D16 Řevničov - Jičín
D12 Praha - Kolín
I/13 Děčín - Liberec S11.5 včetně MÚK s kapacitou na 2+2

Vyjma D19 klidně bez odstavných pruhů s rychlostí 100-110 km/h.
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Koncepce výstavby dálnic a rychlostních silnic

Příspěvek od Honey72 »

Skoro všechna krajská města už dálnicí propojená jsou, akorát s menší či větší zajížďkou :D
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
michal
Příspěvky: 4517
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: Koncepce výstavby dálnic a rychlostních silnic

Příspěvek od michal »

JakubMD píše:Díky za doplnění. Nemáte někdo info o jakých tazích se uvažuje?
Za mě ideál:
D19 Plzeň - Humpolec
D38 Mladá Boleslav - Jihlava, I/38 Jihlava - Znojmo S11.5 včetně MÚK s kapacitou na 2+2
D27 Most - Plzeň
D16 Řevničov - Jičín
D12 Praha - Kolín
I/13 Děčín - Liberec S11.5 včetně MÚK s kapacitou na 2+2

Vyjma D19 klidně bez odstavných pruhů s rychlostí 100-110 km/h.
Na Vašem seznamu koukám přibyly nejen nové dálnice, ale i nová krajská města... :D :D :D
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Koncepce výstavby dálnic a rychlostních silnic

Příspěvek od Aram96 »

Jde především o propojení krajských měst v Čechách mimo pražský okruh. To je asi jasné všem. A je nejvyšší čas to začít plánovat. Myslím, že už to klidně mohlo tak 10 let být v PÚR.

Na Moravě nové dálniční tahy na 99% nevzniknou, navíc nejsou ani potřeba. Jediná nová dálnice je na místě v případě dalšího dálničního propojení s Polskem. Možná ve velkém výhledu nějaký skromný 4-pruh na I/53, kdyby nestačil kapacitně 2-pruh či doplnění nějaké paralelní dálnice u Brna (tangenty). Co by se tam však mohlo objevit, tak nějaké ty kapacitní jedničky (3-pruh s MÚK) - napadá mě především I/50 a I/57 mezi 4-pruhem u Vsetína až k D49 a od Nového Jičína až do Krnova. A to samé by chtělo na "moravské" části I/38 až na hranice s Rakouskem. :kladivo: A v neposlední řadě řešit navazující úseky I/44 kolem Šumperku a dál. A na Moravě je hotovo. Akorát neodhadnu, zda po dostavbě D35 a D55 bude potřeba 6-pruh od Holubic až k Vyškovu. :?

Naproti tomu v Čechách by si ta dálniční síť opravdu zasloužila více km, byť tam není taková hustota zalidnění. Ale hlavně tangenciální trasy - to jsou defakto přesně ty, které vyjmenoval JakubMD. To naprosto podepisuju. Logicky +- v trasách těchto silnic. Především dálniční propojení jižních Čech a D4 a D3 s Moravou, resp. D1. A ideálně to samozřejmě protáhnout až do Plzně. :)

Myslím, že není na místě si z toho dělat srandu. Kdy jindy by se měly začít dělat tyto úvahy ? Je potřeba započít proces změn PÚR a ZUR, aby se s tím tak nějak regiony vyrovnaly, že třeba ve 30. a 40. letech tam něco takového vyroste (spíše těch 40.). Nejvyšší čas tu českou dálniční síť aktualizovat. :ok: Jen doufám, že z toho zase nezbyde jen nějaká kresbička, ale že se to teď opravdu myslí vážně. Vyhlídky, že za 10 let žádné nové dálnice nevzniknou, protože EU, je podle mě blbost. V 90. letech taky nikdo nečekal, že se provoz dostane do stavu, jaký známe dnes. Bylo by to krátkozraké. V plánech by ty dálnice být měly. A ne nutně všude dálnice, jak psal JakubMD, na většině těch tras (možná na všech) by stačily 4-pruhové jedničky. Někde i 3-pruhy s MÚK, kde je a bude zásadně menší provoz.

Jakubův návrh bych osobně viděl bez D27, za mě by stačil 3-pruh. Dále bych I/38 stavěl v tom 3-pruhu i od MB na sever k I/9 a hlavně nestavět S 11,5, ale 3-pruh (je mně jedno, jak široký). A doplnil tam D13 Karlovy-Vary - D8.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“