Vize naší dálniční sítě

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
Kulich
Příspěvky: 55
Registrován: 29.12.2009 16:32:29
Bydliště: Brno | Třinec | Trenčín

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Kulich »

Možná to tady už bylo, ale našel jsem celkem zajimavou studii ohledně řešení dopravy kolem Brna:
ÚZEMNÍ STUDIE JMK - https://www.kr-jihomoravsky.cz/archiv/o ... _12_04.pdf

Je tam krásně vidět následující:
- ruzné varianty D43, s různými variantami obchvatu Kuřimi a severního spojení do Brna
- VMO
- napojení D52 na D2,
- jižní polookruh (kapacitní silnice jižně od D1 od Rosic až do Slavkova).
- obchvaty Tuřan a Slatiny

Co mě zaujalo:
- řešení rozšíření D1 pouze v uséku od Kýválky po MUK Černovická Terasa (a ne až k Holubicím)
- různé varianty budoucí MUK Tvarožná, případně variantí úpravy MUK Rohlenka
- zvažovaná varianta zrušení MUK Holubice a napojení všeho pouze v MUK Rohlenka (to fakt někdo myslí vážně?)
- zvažovaná přestavba MUK Brno - Východ s napojením všeho
KarelLer
Příspěvky: 699
Registrován: 25.12.2016 16:03:46
Bydliště: Morava

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od KarelLer »

Sosa píše:Dálnice se nestaví kvůli tranzitu Brno-Vratislav, ale kvůli vnitrostátnímu.
Jenže ta dálnice na sebe natáhne tranzit Štětín-Vídeň, Slovensko, Maďarsko. A při kolonách na D1 taky něco z toho.
Sosa píše:Hnát to víc na západ by bylo prima, ale kudy rozumně?
Když už tak spekulujeme, přidám se. Jediná možnost je nejspíš využít jakousi "náhorní planinu" nebo spíš plochý "hřeben" od Olešnice do Poličky a dál. Velký problém by byl napojení na Boskovickou brázdu okolo Kunštátu, kde je na krátkém úseku velké převýšení, někde by tam musel být tunel. Další problém by byly zimní kalamity, protože nejvyšší část by ležela skoro 700 m n.m (u Bystrého).

mapa 1

Tunel by na téhle trase musel být někde od Petrova do Olešnice, ale stoupání jsem nepočítal :)

Další varianta:

mapa 2
KarelLer
Příspěvky: 699
Registrován: 25.12.2016 16:03:46
Bydliště: Morava

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od KarelLer »

Tak ještě jedna varianta, ať je to kompletní, s nejmenším dosažitelným stoupáním z Boskovické brázdy a potřebou většího mostu přes prameny Bohuňovky.
Pavel Q
Příspěvky: 329
Registrován: 5.10.2010 17:49:14

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Pavel Q »

KarelLer: Tak copak o to, vypadá to vcelku logicky, jenže má to přes 60 km oproti 40 km k Moravské Třebové, navíc o dost náročnějším terénem, takže by náklady mohly být i dvojnásobné.
Trupman
Příspěvky: 578
Registrován: 21.3.2009 23:12:06

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Trupman »

KarelLer: :ok: to jsem myslel.

Jinak vlákno o D43 jsem viděl a bavit se s fanatikama pro mě opravdu nemá cenu. :ko:
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
Michal R
Příspěvky: 1473
Registrován: 17.4.2009 14:10:52
Bydliště: Děčín - Praha - České Budějovice

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Michal R »

to KarelLer:
návrh je to vcelku zajímavý, ale špatný. Zkusím shrnout proč:
- je to fakt o 50%!! (20 km) delší a to je prostě moc
- jak bylo výše psáno, výrazně nákladnější varianta
- neukotvenost v jakékoliv plánovací dokumentaci
- brutální náklady na udržení sjízdnosti v zimě (kdo to tam zná, tak potvrdí)
- navíc zde má fakt už svoji roli i krajinný ráz. Já osobně jsem zde na fóru dost hlasitým kritikem "nabourávání" schvalovacího procesu odvoláním na krajinný ráz, tak tady bych s negativním stanoviskem úplně souhlasil. Prostě v dnešní době není možné natrasovat dálnici neporušenou krajinou, když vede nota bene kratší a levnější varianta za rohem...

Ale neberte to osobně. Podle mě prostě varinta "mimo". ;-)

Dokonce (jak to tam znám, tak kdyby se to "fakt" stavělo, byly by tam velké mosty, a jezdil bych se dívat, jak se staví... to zas jo :-)
KarelLer
Příspěvky: 699
Registrován: 25.12.2016 16:03:46
Bydliště: Morava

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od KarelLer »

Díky za komentáře. Ohledně prodloužení cesty k Moravské Třebové máte pravdu, ale byla to reakce na poznámku od Trupmana, kterou jsem měl ocitovat. Vzal jsem to do diskuze s tím, že by mělo spíš smysl přiblížit D43 k tranzitu ze severozápadních Čech, protože napojení D43 u Moravské Třebové nemá moc smysl. Přímé pokračování D43 na server do Polska se totiž neplánuje (intenzita je tam nejspíš malá) a dopravu z Ostravy do Brna D43 nestáhne. Sosa reagoval, že by to západnější trasování bylo prima, ale těžko říct, jak by to šlo rozumně.

Tu krajinu tam trochu znám a myslím, že nic rozumnějšího se tam najít nedá - to znamená, že je tahle varianta fakt nepoužitelná z těch důvodů, co píše Michal R. Myslím, že celý ten severovýchod kraje Vysočina je svým způsobem jedinečná oblast se zachovalou krajinou a jenom samotná debata o dálnici "na zelené louce" by trvala tak 10 let.
Trupman
Příspěvky: 578
Registrován: 21.3.2009 23:12:06

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Trupman »

KarelLer píše: to znamená, že je tahle varianta fakt nepoužitelná z těch důvodů, co píše Michal R. Myslím, že celý ten severovýchod kraje Vysočina je svým způsobem jedinečná oblast se zachovalou krajinou a jenom samotná debata o dálnici "na zelené louce" by trvala tak 10 let.
Souhlas. Příprava stavby takovéto varianty by zabrala desetiletí. Navíc by bylo předpokládám velmi obtížné ji prosadit s ohledem na ochranu přírody, krajiny a obyvatel. U D43 se dlouhá léta sází na vedení "A88" a tím je jakákoliv jiná varianta momentálně nereálná. Čímž se dostáváme opět k mému úvodnímu příspěvku v této debatě, který byl reakcí na dotaz, o které dálnici si myslíme, že se postaví jako poslední.
D43 v současné variantě Boskovickou brázdou prodlužuje tranzitní trasu ve směru Brno - Hradec o 20 km a odvádí ji do zcela nesmyslných míst. Tato varianta měla smysl jen v době, kdy bylo potřeba rychle a přímo spojit 2 velkoněmecká města a dálnice měla pokračovat dále přechodem Zábřežské vrchoviny do Kladské kotliny. S tím se v současnosti nepočítá a pro tento směr je navržena nějaká prapodivná přeložka I/43 (proto jsem psal, že by bylo lepší tento tranzit navždy odvést na více "dálniční" a v současnosti již z velké části hotovou trasu kolem Olomouce).
D43 navíc minimalizuje potenciál na sebe převést dopravu dnes se uskutečňující po I/37 nebo I/38 (do oblastí severu Kraje Vysočina, jižního PCE kraje, východního SČ kraje). Priorita této stavby je tak přirozeně zcela minimální v porovnání s ostatními dálnicemi současného návrhu sítě.

Na vysvětlenou připojuji ještě jeden obrázek vize alternativní reality, kde D43 (oranžově) vede západním směrem. Zeleně je (část) D35, modře potom kombinace I/44+I/11 pro tranzit do Polska. Tenké růžové čáry jsou možné trasy tranzitu.
Obrázek
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10800
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Lenny »

Vedení tehdy R43 na Litomyšl zkoumal ve vyhledávací studii na námět diplomové práce Ing. Poláka z VÚT v Brně HBH Projekt v roce 2010.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Dusanh
Příspěvky: 712
Registrován: 11.5.2010 10:53:25

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Dusanh »

A s jakým výsledkem?
Lenny
Autor
Příspěvky: 10800
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Lenny »

Toto řešení nebude dále sledováno.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Mipe
Příspěvky: 271
Registrován: 21.1.2015 19:53:34

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Mipe »

Tak jsem se dival na D6 jak pokracuje na mape Rsd
A napadl mne severni obchvat Prahy D 38 bud z D11 nebo dokonce
z D1 a pokracovani za D 10, D 16 az k D6 popripadne k D5
Likas
Příspěvky: 808
Registrován: 21.9.2011 10:08:48

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Likas »

Lenny píše:Toto řešení nebude dále sledováno.
No jistě. Já pendluju Tišnov - Šumperk, takže jaká Litomyšl... Pěkně do Moravské Třebové!
Kuba
Příspěvky: 1404
Registrován: 13.5.2009 17:41:16

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Kuba »

Připojuji odkaz na článek, který dnes vyšel v tištěné Mladé Frontě, večer ho dali i na webovou verzi. Jde o mentální posun státu ohledně doplnění dálniční sítě ve vzdálenějším horizontu.

https://ekonomika.idnes.cz/dalnice-rsd- ... oprava_fih

Za sebe to obecně hodnotím pozitivně, byť je to nekonkrétní návrh formou tlusté fixy a ta mapka má hodně špatné rozlišení. Uvidíme, zda to ŘSD dá výhledově na svůj web. Samozřejmě je to první studie, na kterou by teoreticky navazoval podrobnější rozbor a analýza SEA sloužící jako podklad pro aktualizaci Politiky územního rozvoje, ale očekávám velký odpor z různých stran.
Doufám, že to nevyvolá příliš velký flame ;)
Kuba
Příspěvky: 1404
Registrován: 13.5.2009 17:41:16

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Kuba »

Zde je mapka z článku
Přílohy
Vize ŘSD 2018 m.jpg
Vize ŘSD 2018 m.jpg (212.4 KiB) Zobrazeno 6676 x
nollie
Příspěvky: 143
Registrován: 7.1.2010 21:41:08
Bydliště: ÚL
Kontaktovat uživatele:

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od nollie »

Nějaká stará mapa ne? Chybějí tam nějaké otevřené úseky silnic či dálnic.
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Honey72 »

Mám z toho spíše smíšené pocity. Myslím, že mnohem praktičtější by byla výstavba velkého okruhu velikosti Středočeského kraje, který se stejně musí vybudovat a v tomto plánu chybí a ne to táhnout územím nikoho s představou, že všichni se chtějí vyhnout Praze na stovky kilometrů. To už rovnou mohou jet cizinou :-) Sever je v pořádku, ale proč táhnout dálnici obloukem Plzeň-Budějovice-Brno ? E50 to stejně nepomůže, vypadá to dokonce jako zajížďka a kolik té dopravy by tato jižní dálnice ve skutečnosti stáhla z D5 a D1? Osobně bych jí táhl severněji kolem Tábora. Každopádně pro mě lepší nějaké dálnice než žádné :-) No, já budu vděčný, když se dožiju té základní sítě, natož vizionářské :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Trupman
Příspěvky: 578
Registrován: 21.3.2009 23:12:06

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Trupman »

Podívali jste se vůbec na tu mapu? Není tam ani kilometr dálnice mimo ty běžně plánované. Tlusté čáry jsou popsány jako přestavby jedniček.
Recyklovaný článek, okurková sezóna.
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
NoOne
Příspěvky: 129
Registrován: 19.12.2011 21:09:20

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od NoOne »

Polovina trasy Karlovy Vary - Plzen nema intenzitu pres 5000 voz/24h. Tohle vypada spis na vytvor medialni divize Kosteleckych uzenin nez RSD.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6841
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Martin z Ostravy »

A taky bych ten jih vedl ve stopě I/19 a ne až do ČB, ale to by zase nebyla přímo propojená krajská města. :roll:
Je to výkřik do tmy.
R48 -> D48 se podařilo!
mapman
Autor
Příspěvky: 5765
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od mapman »

Zopakuju co jsem napsal ve vlákně k I/11:
Kdo četl ten článek pořádně, tak si všiml, že se nejedná o plán nových dálnic, ale o vizi zkapacitnění silnic spojujících krajská města, takže mapa obsahuje jen velmi hrubě načrtnuté tyto spojnice bez větších detailů. Není to žádný nový plán výstavby dálnic ani oficiální materiál navíc mapa je minimálně 2 roky stará, jsou tam ještě rychlostní silnice i v popiscích.

Možná je na čase zrecyklovat mé staré plány z března 2009:
mapman píše:Tak přidám taky svou trošku do mlýna:

Obrázek

Červeně jsou přidané nové tahy dálničního typu, uvažuju že R a D jsou jedna kategorie a že značka silnice pro motorová vozidla se užívá u silnic 1. třídy, kde je potřeba vyloučit nemotorový provoz a je možné zrychlit např na 110kmh. Fialové silnice první třídy jsou určeny k optmalizaci s maximem obchvatů a MÚK.

Uspořádání jízdních pruhů tady:

Obrázek

Oranžová: 3+3
Červená: 2+2
Fialová: 1+1 resp. střídavě 2+1
kalanis
Příspěvky: 379
Registrován: 14.3.2009 17:05:07

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od kalanis »

Ad D43 kolem Poličky: Neprůchozí, protože je hned vedle ochraného pásma VN Vír I., tedy zdroje pitné vody pro Brno. Jaké šaškárny takové pásmo předvádi na D1 nad Želivkou nebo D3 kolem Římova se koukněte do terénu. Pro drsné i VN Souš, kde se II/290 natvrdo na zimu zavírá.
Ad Idnes: Okurkový recyklát.
Gejza
Příspěvky: 267
Registrován: 13.9.2016 21:56:11

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Gejza »

Souhlas s Mapmanem a Martinem z Ovy, že v plánu z článku chybí přestavba I/19, resp. komunikace, která by pokryla nejpřímější směr z (Bavorska-) Plzně na Vysočinu, Jihomoravský, Zlínský kraj (-Slovensko). Já tu mapu považuji za do značné míry sumarizované plány ŘSD a zbožná přání, která mají působit dobře na krajské samosprávy (viz poznámky o přínosu pro regionální rozvoj). Kromě chybějící I/19 bych dodal, že mi tam chybí I/27, která mi jako spojnice dvou významných průmyslových aglomerací (Plzeňská, Ústecko-chomutovská) přijde mnohem důležitější, než I/20 z Plzně do KV, navíc tamní průtahy sídly jsou dost tristní.
Mumry
Příspěvky: 138
Registrován: 7.4.2017 22:34:27

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Mumry »

Gejza píše:Kromě chybějící I/19 bych dodal, že mi tam chybí I/27, která mi jako spojnice dvou významných průmyslových aglomerací (Plzeňská, Ústecko-chomutovská) přijde mnohem důležitější, než I/20 z Plzně do KV, navíc tamní průtahy sídly jsou dost tristní.
Souhlas. Ono při přímém propojení Plzně s Mostem by vznikla vhodná alternativa i pro cesty z Liberce do Plzně (a dál směr Norimberk).
Honza1
Příspěvky: 312
Registrován: 27.8.2013 11:50:10

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Honza1 »

Mapu načrtl nějaký politik jako výkop, bez detailní znalosti věci.... Když juknu na sever, tak "zanedlouho", po zbudování Kladrubské spojky, nepovede z Bíliny do Teplic, ale na ÚL. Také by nikdo z ŘSD nepoužil (snad) starou mapu.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“