Vize naší dálniční sítě

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
kot
Příspěvky: 10511
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: PPP na D4 - výstavba

Příspěvek od kot »

2 Honzl : Obávám se, že Martini není ( zatím ) ani ministr dopravy, ani nesupluje CK dopravy. Takže pouze TLUMOČIL stanovisko. Kvůli tomu mluvit o "pitomém argumentu" v souvislosti s jeho osobou mi přijde poněkud neslušné až "pitomé"...
Honzl
Příspěvky: 287
Registrován: 9.11.2017 23:11:08

Re: PPP na D4 - výstavba

Příspěvek od Honzl »

2 Kot: Martini mívá často dobré argumenty, ale napsal jsem, že tento (,,není tam teď na to intenzita'') je pitomý, neboť je. Ten argument! To by nešlo plánovat vůbec nic a kromě toho je možné předvídat, že se značná část z proudu Brno - Plzeň okamžitě na D19/20 přesune a teprve pak bude intenzita...
mapman
Autor
Příspěvky: 5765
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: PPP na D4 - výstavba

Příspěvek od mapman »

A kolik té dopravy podle tebe je? Ten argument sám o sobě pitomý není, protože čistý tranzit na úseku Plzeň - Jihlava tvoří velmi malý podíl intenzit dopravy na D5 a D1. U osobní dopravy je to ještě míň než u té nákladní, kde to bude odhadem kolem 4 tisíc nákladních vozidel za den. Takže možná ztrojnásobím počet nákladních vozidel na této trase, ale jestli na osobních přidám byť i ty 4 tisíce, tak se pořád dostanu jen na cca 15 tisíc vozidel uprostřed trasy mezi velkými městy. A to teda na vnitrostátní dálnici moc není... Tyhle studie jsou založeny na dopravním modelu ČR a s přesunem počítají, ale nesněte tu o tom, že by tahle trasa na sebe stáhla nějaké desítky tisíc vozidel, to se prostě nestane ani kdyby se měla zprovoznit už zítra.
Aram96
Příspěvky: 7898
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: PPP na D4 - výstavba

Příspěvek od Aram96 »

Desítky ne, ale podle mě by to stačilo na to, aby se nemusela D1 mezi Humpolcem a Mirošovicemi zkapacitňovat.

15 tisíc vozidel je krásných na 4-pruhovou jedničku, nevím kde je problém. :shock: Neslovíčkařme tu dálnice vs. 4-pruhová jednička. Je jedno co to bude, ale musí to mít 4 pruhy, jinak to bude pořád každý brát přes Prahu. Je to do písmene stejná písnička jako severní část D43-buď 4-pruh nebo se nemusí stavět vůbec nic, protože ta stavba je dopravně naprosto mrtvá.
Tady je to trochu jiné v tom, že i 3-pruhová přeložka pomůže a vyřeší hodně věcí (2-pruh nikoli). Proti té nejsem. Nicméně když už by se měly stavět 3-pruhové spojnice Plzeň-Písek či Písek-Tábor apod., tak není prostě rozumnější postavit 4-pruh, který natáhne i tranzit z D1 a D5 .. mimochodem ten nejhlavnější důvod, proč to tak postavit, nejsou tyhle dvě dálnice, ale ta třetí, tj. Pražský okruh. To je největší slabina současné trasy. D1 až tak ne a 6-pruhová D5 to také nebude .. bude to pořád D0, i proto, že se může klidně stát, že nějaká D19 bude dříve než severní část pražského okruhu .. :)
Myslím, že taková D52+D2 či D1+D48 jsou dostatečným důkazem, že i D19 by se na dálniční intenzity bez problému dostala.
martini
VIP
Příspěvky: 3637
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od martini »

Asi i ano, možná dostala, jestli budeme plánovat nějakou nadstavbu nad rámec současné sítě a k tomu dostavba toho, co je plánováno jako vesměs přeložky v současné trase silnic I. třídy, kde se příprava z logiky věci nesmí zastavit, tak se bavíme "jen" o tom, jak a kudy bude přesně trasa vedena a v jakých parametrech, ale souhlasím, že jako nadstavba by se to mělo plánovat nejspíše ve čtyřpruhu ve větší části trasy, ale otázka je, jak blízko Praze se podaří natrasovat, čím blíže k Praze, tím více to logicky odlehčuje... paradoxně může být prioritní i severní spojení D8-D7-D6... Zkoukněte ten podkladový dokument na stránkách MD, někde k tomu snad výše bude odkaz, případně Google mi to hodil na název té studie na první stránce, jmenuje se to nějak "Možnosti rozvoje páteřní sítě do 2050", už si to bohužel nepamatuji teď...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Honzl
Příspěvky: 287
Registrován: 9.11.2017 23:11:08

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Honzl »

Aram to vysvětlil mapmanovi lépe než já. Mapman hovoří o ,,nynějším čistém tranzitu'' a o ,,vnitrostátní dálnici'', kterou D19/20 určitě jen nebude. A přesun z D1 a D5 nebude tak malý, takže těch min. 15 000 tam určitě bude a není vůbec zanedbatelná ani budoucí kombinace tras s D3, tedy Humpolec - Tábor - Budějice a s D4, tedy Plzeň - Tábor Budějice plus okolní města (JH, Třeboň...). A, že to má být 4-pruh je také jasné, už psychologicky vzhledem k mentalitě řidiče, zvažujícího novou trasu...
A co třeba podívat se znovu na mapku na str. 35 tohoto vlákna, mapmane???
Aram96
Příspěvky: 7898
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Aram96 »

martini píše:Asi i ano, možná dostala, jestli budeme plánovat nějakou nadstavbu nad rámec současné sítě a k tomu dostavba toho, co je plánováno jako vesměs přeložky v současné trase silnic I. třídy, kde se příprava z logiky věci nesmí zastavit, tak se bavíme "jen" o tom, jak a kudy bude přesně trasa vedena a v jakých parametrech, ale souhlasím, že jako nadstavba by se to mělo plánovat nejspíše ve čtyřpruhu ve větší části trasy, ale otázka je, jak blízko Praze se podaří natrasovat, čím blíže k Praze, tím více to logicky odlehčuje... paradoxně může být prioritní i severní spojení D8-D7-D6... Zkoukněte ten podkladový dokument na stránkách MD, někde k tomu snad výše bude odkaz, případně Google mi to hodil na název té studie na první stránce, jmenuje se to nějak "Možnosti rozvoje páteřní sítě do 2050", už si to bohužel nepamatuji teď...
S tím víceméně souhlasím až na jednu věc. Myslím, že je chyba už v tom úsudku, že by to muselo být nad rámec současně plánovaných přeložek. To si myslím, že je naopak hloupost. Právěže by se ty záměry měly spojit a vzniknout by měla opravdu 4-pruhová jednička, klidně neplacená, která uspokojí oba druhy dopravy regionální i dálkovou (dálkovější).
Čím blíže Praze, tím více odlehčí - souhlas - jenže 4-pruhy se zase nemohou plánovat v polích. V tomto dává osa Plzeň-Písek-Tábor-Humpolec mnohem větší smysl, protože propojí solidně velká města. Vzdáleně propojí právě i ČB s Brnem a ČB s Plzní, což je skoro žádoucí mít takhle velká města propojená 4-pruhem.
Defakto ta D19 zabíjí “3 mouchy jednou ranou”. ;) Jaká jiná potenciální dálnice by mohla plnit tolik funkcí ? Nenapadá mě v celé republice opravdu žádná další...
A pardon, v tomto případě - v těch vizích/strategiích - už se prostě nedívám na to, jestli tam bude jezdit 12 tisíc nebo 18 tisíc. Kdyby se takhle uvažovalo dříve, tak nemáme plány na žádnou dálnici dodnes. ;) D19 je potřeba prostě jednoduše i pro celistvost a propojenost dálniční sítě, nenapadá mě snad žádná země, která má síť tolik radiální, i to Maďarsko je na tom líp. Kdyby Čechy měly plány na dálnice jak na Moravě, tak si pískáme.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od theodor less »

Diaľničiar píše:
Saljack píše:O spojení MD a MP se můžeme bavit až v ČR budeme mít dokončenou základní dálniční síť, do té doby je to podle mě naprosto mimo.
A nemáte :?: Základní síť, máte spojené 2 největší města hlavní a největší s 2. největším. K tomu část krajských měst, což samo o sobě postačuje. V napojení na sousední země taky většinově prakticky hotovo. Těch pár chybějících km není nic co je nějaká zásadní překážka. Jediné, co schází je alespoň 1 okruh v dálničním parametru kolem hl. města, nejlépe i kolem toho 2. největšího, to je už dnes pomalu norma. Takže nemáte? Ale uvedl jsem to proto, aby se to ujasnilo, kdo co vnímá "za hotové". Kostra rozhodně stojí.
Minimálně od roku 2015 je síť dálnic v ČR 2100 km.
Jan Šindelář redaktor E15: Kdy bude hotová páteřní síť 2100 kilometrů českých dálnic?
Ředitel ŘSD Jan Kroupa : To mi nedáváte jednoduchou otázku. Věřím, že to bude do roku 2030.
https://www.e15.cz/rozhovory/jan-kroupa ... 30-1187676
Aram96
Příspěvky: 7898
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Aram96 »

Myslím, že abychom mohli říct, že máme hotovou nějakou úplnou kostru dálniční sítě, tak by to chtělo dostavět pouze 511 a D52, aby hlavní tranzity mohly projet republikou skrz naskrz po dálnicích. Chybějící 0136 se dá "objet". Ale to úplně nejdůležitější už prakticky stojí (druhá věc je samozřejmě (ne)kapacita současných dálnic), chybí snad jen ta 511.
A pak vidím další "level důležitosti" a to je D3, D35 a D11 (a s ní už dosti související D43). No a pak ten zbytek. Kapitolou samou pro sebe je ale D49. :D
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od theodor less »

Je možné vymýšlet termíny jako "kostra" či "úplná kostra" dálniční sítě nebo kategorizovat dálnice na "nižší level" a "ostatní" Mám obavy, že tyto nové termíny jsou nadbytečné. Právě za předsednictví České republiky v roce 2009 se rozjel proces revize politiky transevropské dopravní sítě. Síť TEN-T je definována jako dvouvrstvá:
A) Vrstva globální síť (comprehensive network)- propojení regionů
B) Vrstva hlavní síť (core network) - nejdůležitější transevropské tahy
Je možné konstatovat, že ani ty tahy nejsou hotovy.
davidb
Příspěvky: 522
Registrován: 19.4.2018 21:38:53
Bydliště: Vratimov

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od davidb »

Tady jsou k tomu bodu A dost podrobné mapy z roku 2017.
https://ec.europa.eu/transport/infrastr ... 017web.pdf
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Diaľničiar »

Comprehensive & Core Network, tedy jak A tak B ...

Správně sám TL uvedl, že se jedná o sítě. ;) Ty doopravdy nejsou. Kostra je, to se obkecat nedá, ačkoliv co člověk to důvod, která ještě právě ta jeho stavba z té sítě mu tam chybí. :)

Už vás nebudu dál trápit.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od theodor less »

Diaľničiar píše: Kostra je, to se obkecat nedá...
Je to trochu trapné, když se žongluje se slovíčky. To bychom měli nechat politikům.
Na tomto fóru se nedá očekávat správné používání výrazů používaných v medicíně. A že jich je: rameno, žebro, páteř, hlava, by pass, kostra, srdce, apendix, tepna, oko, čelo, týl...
Pokud chci použít slovo kostra, musím se zamyslet, jak ji používají lékaři. Na kostru jsou "zavěšeny" další orgány jako šlachy a svaly. Připustíme, že dálnice jsou kostrou silničního systému, na kterou jsou zavěšeny ostatní silnice. Pak ale musíme konstatovat, že kostru nemáme. A kostra kostry prostě neexistuje. Když vyjmeme transevropské tahy a nazveme je páteří, zjistíme, že jsme nevybudovali ani tu páteř.
Celá debata je zbytečná. Stačilo uznat to, co se tu řeší dlouhé roky - dálnice nám chybí.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22548
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Diaľničiar »

Trapnost ano, ty vaše medicinské pojmy. Ještě že síť tady nespojujete s pavoukama. :lol: To není slovíčkaření, za tím jsou pane TL tisíce km a potažmo stovky mld. korun rozdíl. Že vy si neumíte uznat, že by to mohlo být jináč, než vy máte představu, je jaksi váš problem a já zas nemám sebemenší důvod to nechat tak a dát vám za pravdu. Takže když vás to nebaví, tak toho dotahování klidně nechte a změnte téma. Protože mj. já vám opsal co a jak kostra, tak zanechte vaší medicinu nebo se tady můžeme o tom dotahovat i nadále ... já s tím problem doopravdy fakt nemam. Je to asi hodně zvláštní v tom pohledu, že by někdo kdo preferuje rozvoj dálnic napsal, že někde již je něco jako kostra tak jak jinde uvedu, že je síť a stejně jak že tam není ani jedno. Protože když bych byl takový ten stavitel jaký bývá, lobbista nebo další a další názvy, tak bych měl asi první křičet že rozhodně kostra není. a že tady bude až tady bude 5000 km zkapacitněných tahů. :lol: Ale tak tomu není.
Celá debata je zbytečná. Stačilo uznat to, co se tu řeší dlouhé roky - dálnice nám chybí.
Tak proč tady jste? Proč tady ztrácíte čas, když je to zbytečný vlastně nakonec? Nebo je to zbytečný jenom proto, že vám to neleze do karet a názorů? Za to já ale nemůžu. Nebo jo tím, že to tak píšu? Ale to si musíte probrat sám, kam to vede.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Paul1
Příspěvky: 348
Registrován: 4.1.2021 16:16:05

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Paul1 »

Česko obkroužené silnicemi. Rychlostní komunikace propojí krajská města

https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/s ... ?zdroj=top
Přílohy
Jak rychlostní silnice propojí krajská města.png
Jak rychlostní silnice propojí krajská města.png (490.35 KiB) Zobrazeno 5271 x
michal
Příspěvky: 4582
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od michal »

Hned úvod článku člověka zaručeně pobaví... :lol: :lol: :lol:

Jak pokračovat s výstavbou rychlostních silnic, až bude v roce 2030 hotová takzvaná páteřní dálniční síť?

Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/s ... ?zdroj=top
Trupman
Příspěvky: 578
Registrován: 21.3.2009 23:12:06

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Trupman »

Pan Petr Kuneš opět zasahuje? Na ouřadě v Praze někdo viděl mapu krajských měst (= umělý konstrukt z roku 2000) a pospojoval tečky?

Jak jinak si vysvětlit spojnici Ostrava-FM-Zlín, která asi prorazí Radhošť? Anebo, když budeme shovívaví k nějaké kartografické generalizaci, má znázorňovat nějaké eRko asi skrz Frýdlant-Frenštát-Rožnov-ValMez-Vsetín nebo jako co?

Anebo R Plzeň-KV, když ve skutečnosti by dle intenzit bylo určitě lepší mít R ve stopě I/21 do Chebu....a z Ústecko-Mostecké aglomerace určitě budou nadšeni, že skrz KV to mají do Plzně po lepší silnici než napřímo přes Žatec...ale tak co, KV jsou krajské město, takže v Praze befelem rozhodli, že silnice povede tudy :D

Nechtěli by na ŘSD raději věnovat práci lepší přípravě staveb, případně kontrole technického stavu existujících? Nebo plánování a koordinaci výluk, protože to, co předvádějí na jedničkách, to je katastrofa.... Nebo si aspoň zkontrolovat existující dopravní značení, ať se jim potom nestane, že jim občas někde chybí "zákaz vjezdu" a lidi vjíždí do protisměru jako třeba zde na silnici ŘSD v Olomouci.... https://olomoucky.denik.cz/nehody/velko ... 11020.html
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6841
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Omalovánky hezké, hlavně to propojení Ostravy a Zlína přes FM.
R48 -> D48 se podařilo!
Honzl
Příspěvky: 287
Registrován: 9.11.2017 23:11:08

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Honzl »

Domnívám se, že tohle je čirá fantazie. Kde chce vzít na tohle vše peníze? Myslím, že jestli se bude prioritně stavět D19 Plzeň - Tábor - Hiumpolec a D43 až ke Kladsku, bue to asi vše. To je potřeba!!! Ještě možná dostavění podkrušnohorské 13ky na rychlostku...
adamos
Příspěvky: 1697
Registrován: 15.3.2009 23:32:20
Bydliště: D1, 2,78 km

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od adamos »

Rád bych se mýlil, ale není to nic jiného než politické střelivo. Hlavní sdělení je, že páteřní síť bude hotová v roce 2030. A protože se to nestihne, tak opozice bude mít o čem mluvit...
Vždy aktuální mapy na http://www.openstreetmap.org
Našli jste v mapě chybu? Napište mi o ní.
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Honey72 »

Nesmíte to brát tak dopodrobna, je to jen schéma :-) Vždyť i z Pardubic je předměstí Hradce a D35 vede přímo přes město :-) Každopádně si myslím, že tohle je naprostá ptákovina. Proč uměle propojovat něco podle hesla elektřinu do každé chalupy, když tudy nic nejezdí. Kdyby tam byla doprava tak hustá, už by se tam silnice rozšiřovaly dávno a ne až po nějakém roce 2030.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
ElWapp
Příspěvky: 1641
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od ElWapp »

Idnes Premium nemám - z čeho tady autor čerpal? To je nějaká jeho vize, nebo to je mapka od ŘSD?
Paul1
Příspěvky: 348
Registrován: 4.1.2021 16:16:05

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od Paul1 »

Přesnější podoba má být za rok

Tuzemská páteřní síť dálnic má v západní polovině republiky centrum v hlavním městě, z něhož se jako paprsky rozebíhají dálnice směrem k hranicím. Na východ pak ve výhledovém plánu směřují dvě hlavní tepny – existující D1 na Brno a vznikající D35 na Olomouc. Přes dva tisíce kilometrů by mělo být podle plánů dosluhující vlády dokončeno do roku 2030.

Paprskovité uspořádání nicméně není dostačující. V době, kdy má být na železnici v plném proudu výstavba vysokorychlostních tratí, proto silničáři začnou s propojováním krajských měst jinudy než přes Prahu.

Základem by měl být okruh plánovaný po spojnicích Karlovy Vary – Plzeň – Písek – České Budějovice – Jindřichův Hradec – Pardubice. Okružní trasa kolem západní části republiky by dále pokračovala po dálnici D35 směrem k Liberci, kde navazuje další úsek směrem do oblasti Děčínska.

Tento projekt by jednak zkrátil cestování mezi krajskými městy a jednak ulevil zatím nedokončenému, ale v budoucích kalkulacích již přetíženému pražskému okruhu (D0).

„Již v tuto chvíli lze říci, že v daných koridorech budou prověřovány kapacitní komunikace. To znamená zejména třípruhové a čtyřpruhové silnice první třídy, případně i silnice pro motorová vozidla či dálnice,“ uvádí ředitel úseku výstavby Ředitelství silnic a dálnic Petr Kůrka. Součástí projektu má být dopravní model, který bude predikovat intenzitu dopravy na nově navrhovaných kapacitních komunikacích.

Během příštího roku by tak mělo být definitivně známo, v jaké podobě budou takzvaná tangenciální spojení vznikat a jaká rychlost na nich bude nejvyšší povolená. Tedy zda devadesátka jako u silnic první třídy, jejichž pruhy dělí pouze čáry, případně 110 u těch rozdělených svodidly, které vyšší rychlosti odpovídají i dalšími konstrukčními parametry. Někde může být povoleno i dálničních 130 km/h.

Kromě kruhového propojení českých měst je mezi prověřovanými trasami rovněž spojka mezi Pardubicemi a Jihlavou, z níž se u Havlíčkova Brodu bude odpojovat větev na Jindřichův Hradec. Z něj pak na východ ve směru nynější I/23 vede další prověřovaný koridor na Třebíč, jenž pokračuje dále k Brnu.

Těsně před Brnem je připravováno křížení s komunikací, která má propojit obě východozápadní tepny, tedy D1 a D35. Posledním prověřovaným tahem má být propojení Zlínska a Těšínska.
davidb
Příspěvky: 522
Registrován: 19.4.2018 21:38:53
Bydliště: Vratimov

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od davidb »

Ve své podstatě je to podobné co jsme tady kdysi kreslili. Aram96 na straně 42.

K tomu obrázku z idnes.
S většinou souhlasím.
Blbost je propojení Brno - ČB - Plzeň. Tam by to mělo být vedeno výše, jak jsme tady diskutovali.
Další blbost je FM - Zlín. Pokud se dodělá D49, tak to bude možná lepší jet přes Čadcu. A nebo po D48 a přes Přerov. Další cesta je zbytečná.

Chybí mi tam Mohelnice - Jeseník - PL a Jihlava - A.
A možná další propojení na Německo. Jedno z Liberce, druhé někde v okolí Chomutova
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Vize naší dálniční sítě

Příspěvek od theodor less »

Tomáš Cafourek je novinář. Tato práce ho živí. Určitě má rodinu a má se co ohánět. Napsal článek a čeká, že mu zaměstnavatel zaplatí. Lidi článek čtou, takže není důvod panu Cafourkovi nezaplatit.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“